صفحه اصلی > تجهیزات آشپزخانه صنعتی : مزایای استفاده از آرد سمولینا در تهیه پاستا
پاستا با آرد سمولینا
پاستا با آرد سمولینا

مزایای استفاده از آرد سمولینا در تهیه پاستا

آنچه خواهید خواند:

مزایای استفاده از آرد سمولینا برای سلامت بدن و هم چنین تهیه محصولات غذایی بسیار است. خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز با مطالعه مقاله زیر می توانید با این مزایا آشنا شوید.

آرد سمولینا

انواع مختلفی از آرد وجود دارد. آرد هایی که معمولا برای پخت استفاده می شوند، از گندم معمولی تهیه می شود که حدود 80% از کل گندم جهان را تشکیل می دهد.

از طرف دیگر، سمولینا از گونه ای از گندم به نام گندم دوروم ساخته می شود. در واقع این آرد از آسیاب آندوسپرم گندم دوروم ایجاد می شود. سمولینا یک آرد زرد کم رنگ است که نام های دیگری نیز دارد از جمله گندم پاستا و گندم ماکارونی. گندم دوروم عمدتاً در خاورمیانه رشد می کند و حدود 5-8 درصد از کل گندم کشت شده جهان را تشکیل می دهد.

گندم دوروم سخت ترین گونه گندم است، به این معنی که پروتئین و گلوتن بالایی دارد و در برابر آسیاب بسیار مقاوم است. فرآیند آسیاب گندم دوروم باعث ایجاد گندم درشت، معروف به آرد سمولینا می شود.

دانه های تولید شده از آسیاب گندم دوروم، هنگامی که حرارت ببینند آب را جذی می کنند. از این رو مولکول های نشاسته ویسکوزیته را افزایش می دهند.

تفاوت بین گندم معمولی و گندم دوروم

تفاوت عمده ای که ممکن است مشاهده کنید این است که دانه سمولینا کمی درشت تر از آرد سنتی است. هم چنین ممکن است تیره تر و زردتر تر باشد. رنگ زرد سمولینا از غلظت بالای کاروتنوئیدها (همان ترکیبات مسئول رنگ درخشان هویج، انبه و زردآلو) ناشی می شود. دانه های این آرد در مقایسه با آرد معمولی کمی حالت ماسه ای دارند و زبر می باشند.

طعم آرد سمولینا کمی شبیه به آجیل و شیرین است و دارای بافت درشتی است که شبیه آرد ذرت است.

آرد سمولینا
آرد سمولینا

از آرد سمولینا چه استفاده هایی می شود؟

از سمولینا برای تهیه انواع مختلف غذاها استفاده می شود. پروتئین و گلوتن بالای آرد سمولینا باعث می شود که برای تهیه پاستا بسیار مناسب باشد. خواص این آرد به شکل دادن ماکارونی و حفظ شکل آن هنگام پخت کمک می کند.

آرد سمولینا هم چنین می تواند جهت ایجاد تردی به پیتزا و نان اضافه شود. هم چنین در تهیه دسرها، کیک ها و پودینگ ها کاربرد دارد.

آرد سمولینا طعم منحصر به فرد، ساختار متراکم با بافت (زبر) را به محصولات پخته شده: پیتزا، ماکارونی، نان و… می افزاید.

مثال هایی از استفاده این آرد در جهان

سمولینا یک غذای اصلی در نیجریه است. جایی که آن را با آب مخلوط کرده و برای خوردن با سوپ یا خورشت می جوشانند.

کوسکوس تهیه شده با سمولینا، یک غذای رایج در سایر مناطق آفریقا و جهان است. در کشورهای اروپایی، سمولینا برای تهیه پودینگ های شیرین نیز استفاده می شودد، هم چنین هنگام جوشاندن می تواند نوعی فرنی را تشکیل دهد.

مزایا و خطرات سلامتی مصرف آرد سمولینا

این آرد برای تهیه پاستا عالی است، به شرط آن که با خوردن گلوتن مشکلی نداشته باشید. شایع ترین مشکل افراد با گلوتن، حساسیت به آن و یا بیماری سلیاک (عدم تحمل گلوتن) می باشد. ممکن است این افراد هنگام مصرف گلوتن دچار ناراحتی گوارشی گردند.

اگر به گندم یا گلوتن حساسیت ندارید، مصرف آرد سمولینا و در نتیجه گلوتن دارای مزایایی می باشد. سمولینا سرشار از پروتئین می باشد هم چنین غنی از ویتامین B از جمله فولات و تیامین است. این ویتامین به ایجاد انرژی و بهبود عملکرد مغز کمک می کند.

این آرد هم چنین دارای سلنیوم و مقداری کربوهیدرات نیز می باشد.

چه آردی را می توان جایگزین آرد سمولینا کرد؟

برای جایگزین کردن سمولینا با دیگر آردها، بهتر است از آردهایی با میزان پروتئین بالا استفاده کرد. سمولینا حدود 13% یا بیشتر پروتئین دارد. در ادامه شما را با برخی انواع آردهای موجود و کاربردشان آشنا می کنیم.

آرد دوروم

برای تیه پاستا، رشته فرنگی، کوسکوس و نان جایگزین مناسبی است.

آرد همه کاره

برای تهیه پنکیک، کوکی، وافل و سایر محصولات پخته شده مناسب است. اگر در تهیه پاستا استفاده گردد منجر به نرم شدن بافت آن می شود. این آرد حدودا 8-11درصد پروتئین دارد.

آرد برنج

برای تهیه ماکارونی، رشته فرنگی و غلیظ کردن سوپ ها و خورش ها جایگزین می تواند استفاده شود. هم چنین در محصولات غذایی با بافت نرم مانند کیک و شیرینی خوب است. این آرد فاقد گلوتن می باشد.

همیشه می توانید انواع مختلف آرد را با هم ترکیب کنید تا طعم و بافت دلخواه خود را پیدا کنید.

پاستا تهیه شده با آرد سمولینا

پاستا به دو دسته گسترده تقسیم می شود: خشک شده و تازه. اکثر پاستا های خشک شده به صورت تجاری از طریق فرآیند اکستروژن تولید می شوند. پاستا تازه به طور سنتی با دست تولید می شود البته گاهی اوقات با کمک ماشین های ساده نیز تهیه می شود.

در ویدئو زیر نحوه تهیه پاستا توسط دستگاه پاستا ساز خانگی نشان داده شده است.

دستگاه های پاستا ساز آشپزخانه، در بین آشپزانی که به دفعات زیاد پاستا تازه را تهیه می کنند محبوبیت زیادی دارد.

از دیگر اجزای اصلی گندم دوروم پروتئین است که نقش زیادی در رئولوژی خمیر پاستا دارد. پروتئین گلوتن که شامل گلیادین های مونومر و گلوتنین پلیمری هستند، جزء اصلی پروتئین گندم دوروم را تشکیل می دهند. با افزودن آب بیشتر و اعمال تنش برشی، پروتئین های گلوتن دارای ویژگی الاستیک می شوند و شروع به تشکیل رشته ها و ورقه ها می کنند. ماتریس گلوتن در حین شکل دادن به خمیر ایجاد می شود. این ماتریس در حین خشک شدن با کاهش رطوبت و تشکیل پاستا خشک، ساختاری برگشت ناپذیر پیدا می کند.

دستگاه پاستا ساز
دستگاه پاستا ساز

مزایای سلامتی پاستا

پاستا پایه مناسبی برای یک وعده غذایی سالم، مغذی و سیر کننده است.

شریک غذایی مناسب

این محصول را می توان به همراه بسیاری از غذاهای مغذی دیگر مصرف کرد. از جمله سبزیجات و حبوبات غنی از فیبر، ماهی، سس گوجه فرنگی غنی از آنتی اکسیدان، پنیرهای بسته بندی شده با پروتئین، مرغ و گوشت.

منبع انرژی

پاستا کربوهیدرات هایی مانند گلوکز را تأمین می کنند که سوخت حیاتی مغز و ماهیچه ها است. پاستا منبع فوق العاده ای از کربوهیدرات های پیچیده است (برخلاف انواع تصفیه شده و فرآوری شده). لذا انرژی را به صورت آهسته و پایدار آزاد می کند و باعث افزایش ناگهانی قند خون نمی گردد.

فاقد کلسترول و میزان پایین سدیم

برای افرادی که لازم است کلسترول آن ها کنترل شود این غذا بسیار مناسب است.

پاستا فاقد کلسترول، دارای مقدار کم سدیم و در همین حال غنی از مواد مغذی مانند آهن و ویتامین B است.

آرد سمولینا چیست؟

آرد سمولینا از آسیاب آندوسپرم گندم دوروم ایجاد می شود. سمولینا یک آرد زرد کم رنگ است که نام های دیگری نیز دارد از جمله گندم پاستا و گندم ماکارونی.

آرد سمولینا چه فوایدی دارد؟

این آرد دارای ارزش غذایی مناسب است و بافت مناسبی را در تهیه مواد غذایی مانند پاستا ایجاد می کند.

مصرف پاستا چه فوایدی دارد؟

این غذا منبع تامین انرژی است. فاقد کلسترول است. می تواند همراه با دیگر غذاهای مغذی همزمان مصرف گردد.

برای خرید دستگاه پاستاساز چکار کنم؟

برای دریافت مشاوره رایگان و خرید این دستگاهبه فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها