صفحه اصلی > صنعت بسته بندی : بسته بندی میوه جات و سبزیجات (حفظ طراوت و کیفیت آن ها)
بسته بندی میوه جات و سبزیجات
بسته بندی میوه جات و سبزیجات

بسته بندی میوه جات و سبزیجات (حفظ طراوت و کیفیت آن ها)

آنچه خواهید خواند:

بسته بندی میوه ها و سبزیجات با پیشرفت علم و فناوری و روی آوردن مصرف کنندگان به مصرف غذاهای تازه و متنوع، تغییرات زیادی داشته و از تنوع خوبی برخوردار است. خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز برای مصرف مناسب تر این محصولات می توانند با انواع روش های بسته بندی و نگهداری این محصولات در مقاله زیر آشنا شوند.

نگهداری میوه جات و سبزی جات

تلاش برای داشتن تغذیه سالم به این معنی است که مصرف کنندگان می خواهند، رژیم غذایی متعادل با طیف وسیعی از غذاها داشته باشند. با افزایش تقاضا برای مصرف محصولات تازه در رژیم غذایی روزانه، بسته بندی میوه و سبزی تکامل یافته است.

تابستان گرم یا زمستان سرد، میوه ها و سبزیجات در هر فصلی در هوای آزاد نگهداری می شوند. فساد این دو محصول در زمستان دیرتر از تابستان رخ می دهد. با این وجود اگر روش های نگهداری مناسب وجود نداشته باشد، همه میوه ها و سبزیجات فاسد خواهند شد.

رسیدن میوه ها و پلاسیده شدن آن ها

رسیدن میوه یک فرآیند طبیعی است. میوه ها و سبزیجات پس از طی مدت مشخصی بر روی گیاه رسیده و در نهایت پلاسیده می شوند.

اما چرا میوه ها و سبزیجات جدا شده از گیاه در خانه رسیده و پلاسیده می شوند؟ دلیل این امر وجود دو ماده شیمیایی بیولوژیکی در میوه ها و سبزیجات می باشد. این دو ماده پلی وینیل کلراید و اتیلن می باشند که به عنوان هورمون رشد گیاه نیز شناخته می شوند.

میوه پوست گرفته و برش خورده ی بسته بندی شده و هم چنین میوه هایی که بطور کامل بسته بندی شده اند، غذاهای زنده هستند. لذا این محصولات برای فرآیندهای شیمیایی و بیولوژیکی که در آن ها انجام می شود نیاز به بسته بندی خاصی دارند. این فرآیند ها هستند که در نهایت منجر به رسیدگی و پلاسیدن میوه و سبزی می شوند.

بسته بندی میوه جات و سبزیجات
بسته بندی میوه جات و سبزیجات

بسته بندی میوه ها و سبزیجات

بسته بندی باید به مصرف مردم از این محصولات هم در سطح فنی، هم از نظر نحوه تسهیل استفاده، پاسخ دهد. راه های بسته بندی مختلفی برای میوه ها و سبزیجات وجود دارد. عرضه کنندگان و مصرف کنندگان بنا به نوع نیاز و مصرف خود، بهترین روش را انتخاب می کنند.

لزوم بسته بندی میوه ها و سبزیجات

تنظیم محتوای اکسیژن

همانطور که قبلاً ذکر شد، میوه ها و سبزیجات زنده اند و تحت فرآیند تنفس قرار می گیرند. بنابراین، بسیار مهم است که اکسیژن و دی اکسید کربن تولید شده توسط متابولیسم محصول متعادل گردد. در نتیجه این امر، محصول در حالت مطلوب باقی می ماند و از عبور بخارآب و عطر محصول ممانعت می شود. بنابراین از خشک شدن یا خراب شدن محصول جلوگیری می شود.

محصول باید در یک فضای محافظت شده نگهداری شود تا تازه بماند. علاوه براین باید از کندانس شدن مایعات و ایجاد مه در سطوح داخلی روکش بسته بندی جلوگیری شود. مه و رطوبت روی فیلم پلاستیکی (روکش) طول عمر مفید محصول را کاهش می دهد، هم چنین باعث آسیب به تصویر برند شرکت می گردد.

فساد و ضایعات کمتر

محصولاتی که بسته بندی می شوند کمتر در معرض آسیب هایی هستند که اغلب به میوه ها و سبزیجات آزاد وارد می شود. بنابراین ضایعات کمتری تولید می شود.

برای مثال انگورها و توت های بدون بسته بندی در یک مشت کوچک می توانند به راحتی از قفسه بیرون ریخته و به هدر روند. هم چنین ممکن است له شوند، در نتیجه کیفیت و طول عمر آن ها کاهش می یابد.

بهداشت و ایمنی

بسته بندی محتویاتش را از منابع خارجی گرما، رطوبت، بو و در برخی موارد نور محافظت می کند. یک لایه نازک پلاستیکی می تواند محصول را از آلودگی های زیر محفوظ نگه دارد:

آلودگی ناشی از تماس دست افراد مختلف فرآوری و عرضه محصول، آلودگی هایی که هنگام حمل و نقل ممکن است وجود داشته باشند و…

ویژگی بسته بندی میوه ها و سبزیجات

توانایی بسته بندی محصولات در اشکال و اندازه های مختلف

هر کدام از انواع میوه ها و سبزیجات دارای شکل منحصر به فردی می باشد. بسته بندی میوه و سبزیجات باید توان پاسخگویی به ویژگی های محصول و اندازه و شکل آن را داشته باشد.

به عنوان مثال بسته بندی توت فرنگی با بسته بندی کرفس یا کلم بروکلی تفاوت بسیار دارد.

از جمله بسته بندی های مورد استفاده که این نیازها را پاسخ میدهد می توان موارد زیر را نام برد:

استفاده از روکش های قابل انعطاف، سینی های ترموفرم (دارای قابلیت حرارت دیدن). طراحی این بسته بندی ها به نحوی است اند تا اطمینان حاصل شود که محصول در حالت مطلوب باقی می ماند.

آماده مصرف و خوردن بودن

اگر به محصولات گوشتی نگاه کنیم، می دانیم که بسته بندی آن ها احتمالاً در آشپزخانه باز می شود و مورد فرآیند پخت قرار می گیرد. هویج پوست کنده و خرد شده اما ممکن است مستقیما در تهیه سالاد استفاده شود یا به عنوان یک میان وعده مصرف شود.

زمان مصرف و شرایط مصرف میوه و سبزیجات نسبت به محصولاتی که باید ابتدا پخته شوند متغیر ترند. لذا بسته بندی این محصولات نیز تفاوت زیادی باهم دارند.

بسته بندی میوه جات و سبزیجات
بسته بندی میوه جات و سبزیجات

قابلیت مایکروویو گذاری

سبزیجات و غده هایی مانند سیب زمینی، سیب زمینی شیرین، کلم بروکلی، گل کلم و سایر موارد را می توان در مایکروویو بخارپز کرد. از این رو پلاستیک های بسته بندی این محصولات و غذاهای آماده آن ها نیز باید بتوانند دمای بالا را تحمل کنند.

انواع بسته بندی های میوه ها و سبزیجات

تیمار حرارتی

خوب است که قبل از نگهداری میوه ها و سبزیجات آن ها را با آب گرم شسته و سپس نگهداری نمود. این فرآیند گرما درمانی نامیده می شود. علت این کار، کاهش میزان متابولیسم محصولات توسط هورمون های رشدشان می باشد.

بسته بندی تحت خلا (وکیوم)

هنگامی که از مراکز خرید میوه دیدن می کنید، باید کیسه های میوه ای را که حاوی میوه ها و سبزیجات تازه و سبز داخل آن هستند، دیده باشید. بیشتر این کیسه ها از پلاستیک ساخته شده اند و تحت شرایط خلا بسته بندی شده اند.

در فیلم زیر روش بسته بندی میوه ها و سبزیجات توسط دستگاه سیل وکیوم خانگی نشان داده شده است.

بسته بندی تحت خلا، میوه ها و سبزی ها را از عواملی چون اکسیداسیون حفظ می کند. هم چنین روکش های پلاستیکی مورد استفاده در این روش، از ورود میکروب ها و آلاینده های خارجی جلوگیری می کند.

استفاده از کاغذ بسته بندی (Paper Wrapper)

هنگام نگهداری هرگونه سبزی در یخچال، این سبزی ها ظرف چند روز پلاسیده می شوند. دلیل آن آب اضافی موجود در این سبزی ها است. برای رهایی از این مشکل و حفظ سبزی ها برای مدت طولانی تر، آن ها را با در یک حوله کاغذی بپیچید و در یخچال نگه دارید. کیسه کاغذی نیز در این مورد موثر است. آب اضافی را می کشد و از رشد قارچ روی محصول جلوگیری می کند.

چرا میوه ها و سبزی ها را بسته بندی می کنیم؟

میوه ها و سبزیجات در هر فصلی در هوای آزاد نگهداری می شوند. فساد این دو محصول در زمستان دیرتر از تابستان رخ می دهد. با این وجود اگر روش های نگهداری مناسب وجود نداشته باشد، همه میوه ها و سبزیجات فاسد خواهند شد.

از چه روش هایی برای بسته بندی سبزی و میوه استفاده می شود؟

تیمار حرارتی- کاغذ های بسته بندی- بسته بندی تحت خلا

استفاده از بسته بندی وکیوم برای میوه و سبزی چه خواصی دارد؟

بسته بندی تحت خلا، میوه ها و سبزی ها را از عواملی چون اکسیداسیون حفظ می کند. هم چنین روکش های پلاستیکی مورد استفاده در این روش، از ورود میکروب ها و آلاینده های خارجی جلوگیری می کند.

برای خرید دستگاه بسته بندی سیل وکیوم چکار کنم؟

برای دریافت مشاوره رایگان و خرید انواع دستگاه بسته بندی به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز دهید
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
طیبه ساجدی

سلام آیادرشهرکوچک هم می‌توان بسته بندی میوه انجام دادو بفروش رساندباتوجه به هزینه بسته بندی برای مشتری گران تمام نم شود

مهندس محمد مکابر

بله، چرا که نه؟ برای فروش هم میتونید از فضای مجازی استفاده کنید