صفحه اصلی > صنعت بسته بندی : روش های بسته بندی پاستا و ماکارونی
بسته بندی پاستا و ماکارونی
بسته بندی پاستا و ماکارونی

روش های بسته بندی پاستا و ماکارونی

آنچه خواهید خواند:

بسته بندی پاستا و ماکارونی به روش های مختلف با استفاده از مواد مختلف انجام می شود. خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز می توانید با مطالعه این مقاله با روش های بسته بندی این محصولات و ویژگی های آن آشنا شوید.

نگهداری و ماندگاری پاستا و ماکارونی

فرآیند خشک کردن آخرین مرحله اصلی در تولید صنعتی پاستا و ماکارونی است و مهم است که ماندگاری محصول تا حد زیادی افزایش یابد (از چند ماه تا چند سال). رطوبت نسبی برای خشک کردن خمیر فطیر پاستا و ماکارونی از 32-35 درصد متغیر است. این مقدار برای پاستا و ماکارونی تولید شده و خشک شده کمتر از 5/12 % می باشد. اغلب این مقدار حتی کمتر از رطوبت آرد سمولینا اولیه است (مثلاً 14 تا 15 درصد).

ماندگاری پاستا و ماکارونی خشک شده تقریباً 1-2 سال است. هنگامی که بسته بندی آن برای پختن باز می شود، برای جلوگیری از نفوذ رطوبت و سایر سموم، ماکارونی خام باقی مانده باید در یک شیشه در بسته نگهداری شود. شرایط نگهداری پاستا و ماکارونی باز و باز نشده تا زمانی که دوباره مهر و موم شده و به درستی بسته بندی شود، چه تازه، پخته یا خشک شده باشد، تفاوت چندانی ندارد. زیرا واقعاً از نظر ماندگاری با هم تفاوتی نمی کنند.

کیفیت محصول نیز با نوع فرآیند تعیین می شود و فناوری باعث بهبود بیشتر کیفیت محصول می شود. استفاده از بسته بندی ضد میکروبی به ارزش محصول و در نتیجه کیفیت آن می افزاید.

هنگامی که محصولات غذایی به درستی نگهداری نمی شوند، با شروع رشد میکروب ها روی آن، محصولات غذایی که برای مدت طولانی نگهداری می شوند فاسد می شوند. فساد مرحله ای است که در آن مواد غذایی به حدی خراب می شوند که توسط انسان قابل مصرف نیستند.

بسته بندی پاستا و ماکارونی
بسته بندی پاستا و ماکارونی

عوامل درونی ایجاد فساد در پاستا و ماکارونی

متأسفانه، بیشتر غذاهای فرآوری شده، دارای اسیدهای چرب اشباع شده یا چربی های ترانس (چربی های نه چندان خوب) هستند. چربی هایی که برای شما بی خطر هستند عبارتند از مونو و پلی اسیدهای چرب غیر اشباع. نودل های فوری دارای چربی های اشباع شده ای هستند که در صورت مصرف بیش از حد می توانند میزان کلسترول خون را افزایش دهند.

غذا و آب ممکن است به میکروب آلوده شوند. علل مختلفی مانند باکتری، کپک، مخمر، رطوبت، نور، دما و واکنش های شیمیایی وجود دارد که مسئول فساد مواد غذایی هستند.

بسته بندی پاستا و ماکارونی

بسته بندی به عمل طراحی و تولید ظرف یا لفاف یک محصول اشاره دارد که یکی از مهم ترین بخش های بازاریابی است. می توان بسته بندی این محصولات را به 3 بخش تقسیم نمود:

بسته بندی اولیه بسته بندی است که در ارتباط نزدیک با خود محصول است. هدف اصلی آن شامل محافظت و نگه داشتن محصول نهایی، به ویژه در برابر آلودگی است.

بسته بندی ثانویه، نوعی بسته بندی بیرونی برای بسته بندی اصلی (اولیه) است که بسته ها را به هم متصل می کند.

بسته بندی سوم برای جابجایی، حمل و نقل و عرضه محصولات به صورت فله استفاده می شود.

بسته بندی مناسب برای پاستا و ماکارونی باید دارای ویژگی های زیر باشد:

  • محافظت از محصول در برابر تراوش و فساد.
  • محافظت در برابر عوامل جوی مانند نور، گرما، رطوبت و اکسیژن.
  • مواد بسته بندی انتخاب شده باید دارای نفوذ ناپذیری بالا در مقابل بخار آب و اکسیژن باشد.
  • مواد بسته بندی باید خاصیت بازدارندگی بالایی داشته باشد تا از از بین رفتن عطر و طعم و ورود بوی نامطبوع خارجی جلوگیری کند.
  • مواد بسته بندی باید در برابر چربی و روغن مقاوم بوده و با کالا سازگار باشد.
  • محتوای بسته بندی باید علاوه بر مشخصات کاربردی فوق، قابلیت ماشین کاری و چاپ پذیری خوبی داشته باشد، به راحتی در دسترس بوده و زیست تخریب پذیر باشد.

ویژگی های مواد مورد استفاده برای بسته بندی پاستا و ماکارونی

مواد انتخاب شده برای بسته بندی پاستا و ماکارونی باید دارای ویژگی های زیر باشند:

  • باید در برابر فرآیند های پردازش مقاوم باشد.
  • نباید با محصول واکنش نشان دهد (خنثی باشد).
  • آن ها باید از فرآورده در برابر شرایط محیطی محافظت کنند.
  • باید غیر سمی باشند.
  • نباید بو یا طعمی را به محصول منتقل کنند.
  • باید مورد تایید سازمان غذا و دارو باشند.

جنس مواد مورد استفاده برای بسته بندی

متداول ترین انتخاب مواد بسته بندی، پلاستیک (به طور کلی انعطاف پذیر) است. پلاستیک می تواند حفاظت و نگهداری مورد نیاز، مقاومت در برابر چربی، استحکام فیزیکی، ماشین کاری و قابلیت چاپ را فراهم می کند.

پلی اتیلن، پلی پروپیلن، پاوچ های چند لایه و پی وی سی مواد مختلف مورد استفاده برای بسته بندی پاستا و ماکارونی هستند.

انواع بسته بندی های پاستا و ماکارونی

بسته بندی های آویز دار (Hanging Bags)

معمولاً از کیسه های آویزان (آویز دار) در فروشگاه های مواد غذایی و سایر مراکز خرید استفاده می شود. آن ها نوعی کیسه پلاستیکی هستند که درز های دو سر آن توسط دستگاه دوخت به هم دوخته شده است. این بسته بندی های پاستا و ماکارونی دارای سوراخی از پیش برش خورده هستند که آویزان شدن آن ها از قلاب ها را آسان می کند تا به شکلی جذاب دیده شوند.

دوخت اتوماتیک عمودی با تاریخزن جوهری
دستگاه دوخت اتوماتیک عمودی با تاریخزن جوهری

بسته بندی های بالشتی (Pillow bags)

از دیگر انواع بسته بندی های رایج پاستا و ماکارونی است. این بسته بندی ها به خاطر شکلشان که شبیه بالش است نامگذاری شده اند.

بسته بندی Gusseted Poly Bags یا flat bottom

این بسته بندی ها از آن جایی که دارای چین هایی هستند که به صورت صاف فشرده شده است، flat bottom نامیده می شوند. این ویژگی باع می شود تا بسته بندی برای ظرفیت حمل بیشتر منبسط شود و در صورت لزوم شکل جعبه ای خود را حفظ کند. این نوع بسته بندی ها را می توان به صورت حرارتی مهر و موم کرد.

پاکت کرافت باکس پوچ
پاکت کرافت باکس پوچ

بسته بندی های انعطاف پذیر پوچ (Flexible Pouches)

بسته بندی های انعطاف پذیر راهی عالی برای نگهداری اکثر اقلام بسته بندی شده از جمله ماکارونی و پاستا است. آن ها را می توان با پاکت های زیپ دار ساخت که می توانند محتویات داخلشان را برای استفاده تازه نگه دارند. کیسه های انعطاف پذیر قابلیت چاپ شگفت انگیزی را ارائه می دهند. بسیاری از آن ها به صورت ایستاده قرار می گیرند که به مغازه داران کمک می‌کند ظاهر قفسه خود را بهبود بخشند.

بسته بندی پاستا و ماکارونی چه روش هایی دارد؟

بسته بندی های پوچ انعطاف پذیر، flat bottom، بالشتی و بسته بندی های آویز دار رایج ترین روش های بسته بندی پاستا و ماکارونی هستند.

رایج ترین مواد مورد استفاده در بسته بندی پاستا و ماکارونی کدام اند؟

پلاستیک رایج ترین ماده مورد استفاده برای بسته بندی این محصولات است. پلی اتیلن، پلی پروپیلن، پاوچ های چند لایه و پی وی سی مواد مختلف مورد استفاده برای بسته بندی پاستا و ماکارونی هستند.

بسته بندی مناسب برای پاستا و ماکارونی چه ویژگی هایی دارد؟

نسبت ورود و خروج اکسیژن، بخار آب، مواد عطری و طعم دار نفوذ ناپذیر است- با محصول واکنش نمی دهد- خنثی است- قابلیت ماشین کارب و چاپ پذیری دارد- غیر سمی است و…

برای خرید تجهیزات و دستگاه های لازم برای بسته بندی پاستا و ماکارونی چکار کنم؟

برای خرید این تجهیزات و دستگاه ها به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها