صفحه اصلی > صنعت گوشت و غذاهای آماده : روش تولید سیب زمینی نیمه آماده (سیب زمینی سرخ کرده منجمد)
تولید سیب زمینی نیمه آماده
تولید سیب زمینی نیمه آماده

روش تولید سیب زمینی نیمه آماده (سیب زمینی سرخ کرده منجمد)

آنچه خواهید خواند:

تولید سیب زمینی نیمه آماده با توجه به محبوبیت و تقاضای بالای این محصول از تولیدات سودآور در صنایع غذایی است. خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز می توانید با مطالعه این مقاله با روش تولید و دستگاه های لازم برای تولید این محصول آشنا شوید.

سیب زمینی نیمه آماده

تقاضا برای سیب زمینی های نیمه سرخ کرده منجمد در طول سال های اخیر افزایش یافته است. به خصوص با توجه به عرضه بالا و محبوبیت سیب زمینی سرخ کرده در فست فود ها و رستوران ها.

امروزه هم چنین در منازل نیز افراد ترجیح می دهند سیب زمینی های نیمه آماده تولید شده در کارخانجات را خریداری نمایند. زیرا تنها کاری که لازم است انجام دهند سرخ کردن مجدد سیب زمینی ها در روغن است. با خرید سیب زمینی نیمه آماده، نیازی به شستشو، پوست گیری و خرد کردن سیب زمینی نمی باشد. در واقع، تمامی این مراحل قبلا انجام شده است و تنها کافیست سیب زمینی ها را در روغن سرخ کرده و میل کنیم. این امر به افراد اجازه می دهد که در طول روز وقت بیشتری برای امور دیگر وقت داشته باشند و کمتر انرژی خود را صرف آماده سازی غذا کنند.

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

همچنین، سیب زمینی های نیمه آماده عموماً دارای شکل و اندازه یکنواختی هستند که کمتر در سیب زمینی های خانگی مشاهده می شود. این امر باعث می شود که سیب زمینی ها همگن تر و بهتر در روغن سرخ شده و در نهایت برای مصرف کننده لذت بخش تر باشند.

تولید سیب زمینی نیمه آماده

فرآیند تولید سیب زمینی نیمه آماده

سیب زمینی سرخ کرده منجمد به قطعاتی از سیب زمینی با شکل های متفاوت که مراحل آماده سازی، نیم پز شدن، خشک شدن، نیم سرخ شدن و انجماد را طی کرده اند، گفته می شود. تولید سیب زمینی سرخ شده منجمد از جمله ایده های پرسود در زمینه ی سرمایه گذاری های صنایع غذایی می باشد.

به طور کلی مراحل فرآیند تولید سیب زمینی سرخ کرده به صورت زیر می باشد:

شستن سیب زمینی- پوست گیری- درجه بندی- برش- حذف ناخالصی- آبکشی- بلانچ کردن- آبگیری- خنک کردن- سرخ کردن- روغن گیری- خنک کننده بادی- انجماد- بسته بندی

مراحل تولید سیب زمینی نیمه آماده

پوست گیری سیب زمینی ها و شست و شوی آن ها

سیب زمینی ها توسط نوار تغذیه از انبار به بخش تولید کارخانه منتقل می شوند. در کارخانه های تولید سیب زمینی نیمه آماده از دستگاه های شست و شو و پوست گیری استفاده می شود. ابتدا سطح سیب زمینی ها از گل و خاک و سایر آلودگی ها شسته می شوند و سپس پوست آن ها نیز برداشته می شود.

این دستگاه ها پوست سیب زمینی ها را به نازک ترین حالت ممکن جدا می کنند و از هدر رفتن گوشت قابل استفاده سیب زمینی جلوگیری می کنند.

سورتینگ و درجه بندی سیب زمینی ها

در این مرحله، سیب زمینی های پوست گیری شده در بخشی از خط تولید قرار می گیرند که نوار نقاله های بازرسی را استفاده می کنند. این نوارهای نقاله برای حمل و انتقال سیب زمینی ها به صورت مداوم در حرکت هستند. هنگامی که سیب زمینی های پوست گیری شده روی این نوارها قرار می گیرند، کارکنان در این قسمت اقدام به بازرسی سیب زمینی ها می کنند.

کارکنان به دقت هر سیب زمینی را بررسی و سعی می کنند هر گونه عیب و نقص را شناسایی کنند. عیب ها و نقص های ممکن شامل فساد، خرابی و کیفیت پایین سیب زمینی ها می شود. به عنوان مثال، حتی اگر پوست سیب زمینی به خوبی جدا نشده باشد، کارکنان آن را از سایر سیب زمینی ها جدا می کنند.

عمل بازرسی سیب زمینی ها به عنوان یک فرایند کنترل کیفیت محسوب می شود. این بازرسی ها به منظور تضمین کیفیت بهتر و برابر در تولید سیب زمینی های سرخ شده منجمد انجام می شود.

سطح این نوار نقاله ها از pvc های تایید شده برای مصارف غذایی ساخته شده است.

برش دادن سیب زمینی ها (خلال کردن) برای تولید سیب زمینی نیمه آماده

سیب زمینی هایی که کیفیت آن ها تایید شده است به دستگاه اسلایسر صنعتی منتقل می شود. این دستگاه ها قادر هستند سیب زمینی ها را به اشکال مختلف و در اندازه های مختلف برش دهند. معمولا خلال کردن سیب زمینی ها برای تولید سیب زمینی نیمه آماده ترجیح داده می شود.

دستگاه اسلایسر میوه و سبزی

حذف خلال های سیب زمینی نامناسب از خط تولید سیب زمینی نیمه آماده

برش های سیب زمینی به غربال هایی منتقل می شوند که برای ضخامت های مشخصی تنظیم شده اند. در این غربال ها خلال هایی که دارای اندازه ای بزرگ تر از اندازه تعیین شده باشند، از سایر خلال های سیب زمینی جدا می شوند و برای برش مجدد فرستاده می شوند.

شست و شو خلال ها

سیب زمینی های برش داده شده وارد دستگاه تمیز کننده حباب های پرفشار می شوند تا مخاط روی سطح را بشوید. قبل از سرخ کردن، سیب زمینی ها را باید مدتی در آب خیس نمود تا نشاسته آن پاک شود و در نتیجه در اثر برخورد با هوا، اکسید نشده و تغییر رنگ ندهد.

آنزیم بری (بلانچینگ)

انزیم بری یا بلانچینگ یک فرآیند شیمیایی است که در آن معمولاً از آب جوش (حرارت دهی ملایم)، برای توقف فعالیت آنزیمی در یک سیستم غذایی استفاده می شود. این فرآیند در حفظ رنگ، طعم و بافت مواد غذایی مانند سبزیجات، میوه ها و همچنین در تهیه غذاهای منجمد و کنسروها بسیار رایج است.

هدف اصلی از انجام آنزیم بری، جلوگیری از اثرات آنزیماتیکی مانند تغییر رنگ، بافت و طعم مواد غذایی است که در طول زمان نگهداری انجام می شوند. بلانچینگ می تواند به صورت حرارتی (با استفاده از آب جوش) یا با استفاده از مواد شیمیایی نظیر اسید استفاده شود. این فرایند از روش هایی است که در صنایع غذایی جهت حفظ کیفیت و افزایش عمر مفید مواد غذایی به کار می رود.

در این مرحله از تولید سیب زمینی نیمه آماده، خلال ها را به منظور غیر فعال کردن آنزیم های نامطلوب بلانچ می شوند. فرآیند بلانچینگ می تواند با آب سرد یا آب داغ انجام شود.

برای آنزیم بری در خط تولید سیب زمینی های سرخ شده منجمد، خلال ها را به مدت چند دقیقه در دمای 70- 95 درجه سلسیوس حرارت می دهند. در نتیجه این کار علاوه بر غیر فعال شدن آنزیم های نامطلوب، طعم تازه سیب زمینی در آن حفظ می شود، نرمی بافت آن افزایش می یابد و پس از سرخ شدن سیب زمینی ها رنگی یکنواخت خواهند داشت.

هم چنین فرآیند بلانچینگ با شستن نشاسته از سطح سیب زمینی، سبب شستن قند های احیا شونده می شود و در نتیجه از فرآیند قهوه ای شدن در آن جلوگیری می شود.

دستگاه بلانچر

آب زدایی (De-watering)

برای از بین بردن رطوبت اضافی، پس از بلانچ کردن سیب زمینی ها آب زدایی می شوند. میزان رطوبت مناسب سیب زمینی ها برای سرخ کردن، بین 70 تا 75 % می باشد. چنانچه قرار است سیب زمینی ها پخته شوند نیز رطوبت مناسب آن ها بین 65 تا 70 % می باشد.

نیم سرخ کردن سیب زمینی ها

برای تولید سیب زمینی های نیمه آماده، خلال های سیب زمینی را در روغن با حرارت 175 تا 185 درجه سلسیوس به مدت تقریبا 2 دقیقه نیمه سرخ می کنند.

خریداران هنگام مصرف این محصول، مجددا سیب زمینی ها را در روغن با دمای 180 درجه سلسیوس به مدت 2 دقیقه و یا روغن با دمای 150 درجه سلسیوس به مدت 5 دقیقه سرخ می کنند.

دستگاه سرخ کن صنعتی

چربی زدایی (De-oiling)

از نوار نقاله های توری مانندی برای این کار استفاده می شود. سیب زمینی ها که پس از سرخ شدن حاوی مقداری روغن هستند بر روی این نوار نقاله حرکت کرده و روغن اضافی آن خارج می شود و در همین حین دمای آن نیز پایین می آید.

منجمد (فریز) کردن

مرحله کلیدی در تولید سیب زمینی نیمه آماده فریز کردن می باشد. فریز کردن سبب حفظ تازگی و تردی سیب زمینی های نیمه آماده می شود. معمولا سیب زمینی ها را در دمای 18- درجه سانتی گراد منجمد می کنند.

دستگاه انجماد سریع اسپیرال فریزر IQF

بسته بندی و نگهداری

در ادامه پس از بسته بندی سیب زمینی های نیمه آماده، برخی نکات کلیدی در حفظ کیفیت محصول و نگهداری و حمل و نقل آن وجود دارد. در ابتدا لازم است که محصول را در دمای مناسب نگهداری کنید. دمایی حدود 18- درجه سانتی گراد برای نگهداری این محصول توصیه می شود. توجه داشته باشید که دمای بالاتر از این محدوده می تواند باعث حداقل شدن عمر ماندگاری سیب زمینی ها شود و دمای پایین تر از این محدوده ممکن است باعث تغییرات در ساختار و کیفیت محصول شود.

همچنین، در حین نقل و انتقال سیب زمینی ها بهتر است از وسایل حمل و نقل مخصوص استفاده کنید که دارای سیستم های خنک کننده باشند. از این طریق، دمای محصول در طول حمل و نقل کنترل شده و در دمای مناسب نگهداری می شود.

لازم به ذکر است که میزان زمان نگهداری سیب زمینی های نیمه آماده ممکن است بسته به شرایط و روش نگهداری متفاوت باشد. لذا در هر صورت، در دمای مناسب و با رعایت شرایط نگهداری، سعی کنید محصول را در کوتاهترین زمان ممکن مصرف کنید تا کیفیت آن حفظ شود.

سوالات متداول

چرا سیب زمینی را برای تولید سیب زمینی نیمه آماده آنزیم بری می کنند؟

برای غیر فعال کردن آنزیم های نامطلوب، جلوگیری از واکنش قهوه ای شدن، حفظ تازگی و تردی سیب زمینی و یکنواخت بودن رنگ آن پس از سرخ شدن

آنزیم بری (بلانچینگ) سیب زمینی ها برای تولید سیب زمینی نیمه آماده چگونه انجام می شود؟

توسط دستگاه بلانچر و آب داغ

سیب زمینی ها را برای تولید سیب زمینی سرخ کرده منجمد چگونه سرخ می کنند؟

توسط سرخ کن های صنعتی در حرارت 175 تا 180 درجه سلسیوس به مدت تقریبا 2 دقیقه سرخ می کنند.

برای خرید دستگاه ها و تجهیزات خط تولید سیب زمینی نیمه آماده چکار کنم؟

برای خرید این دستگاه ها و تجهیزات به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
3.8 5 رای ها
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها