صفحه اصلی > سایر و صنعت نوشیدنی ها : خواص تغذیه ای قهوه: می تواند با آنچه می دانیم فرق داشته باشد!
خواص تغذیه ای قهوه
خواص تغذیه ای قهوه

خواص تغذیه ای قهوه: می تواند با آنچه می دانیم فرق داشته باشد!

آنچه خواهید خواند:

خواص تغذیه ای قهوه تا به امروز مورد توجه محققان زیادی قرار گرفته است و نشان داده شده است که قهوه می تواند برای سلامتی مفید باشد. با این حال این اثرات تغذیه ای تحت تاثیر عوامل گوناگونی هستند خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز با مطالعه این مقاله می توانید با خواص تغذیه ای قهوه و عوامل موثر بر آن آشنا شوید.

نوشیدن قهوه

همان طور که قبلاً شنیده اید، نوشیدن قهوه برای سلامتی مفید است. مطالعات نشان داده اند که نوشیدن مقدار متوسط قهوه با فواید سلامتی بسیاری از جمله کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی عروقی مرتبط است. با این وجود، در حالی که این ارتباط بارها نشان داده شده است، هم چنان نمی تواند به طور حتمی ثابت کند که قهوه خطر بیماری را کاهش می دهد. در واقع، اثبات این که قهوه برای سلامتی مفید است، پیچیده است.

پیشنهاد می شود مصرف سه تا پنج فنجان قهوه در روز فواید سلامتی مطلوبی را به همراه دارد. این امر اما چندان هم ساده نیست. قهوه از نظر ترکیب شیمیایی پیچیده است و دارای اجزای زیادی است که می تواند به طرق مختلف بر سلامت شما تأثیر بگذارد. در حالی که کافئین شناخته شده ترین ترکیب در قهوه است، ترکیبات تعیین کننده خواص تغذیه ای قهوه بیشتر از کافئین هستند.

خواص تغذیه ای قهوه
خواص تغذیه ای قهوه

ترکیبات تعیین کننده خواص تغذیه ای قهوه

  • آلکالوئیدها

به غیر از کافئین، تریگونلین یکی دیگر از آلکالوئیدهای مهم موجود در قهوه است. تریگونلین کمتر از کافئین مورد بررسی قرار گرفته است اما تحقیقات نشان می دهد که ممکن است فوایدی برای سلامتی داشته باشد، مانند کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2.

  • پلی فنول ها

برخی تحقیقات نشان می دهد که این ترکیبات که در بسیاری از گیاهان از جمله کاکائو و زغال اخته یافت می شوند، برای قلب و عروق خونی مفید هستند. هم چنین ممکن است به پیشگیری از بیماری های عصبی مانند آلزایمر کمک کنند. قهوه عمدتاً حاوی دسته ای از پلی فنول ها به نام اسیدهای کلروژنیک است.

  • دیترپن ها

قهوه حاوی دو نوع دیترپن cafestol و kahweol است که چربی قهوه را تشکیل می دهند. همان ماده چربی طبیعی که در هنگام دم کردن از قهوه آزاد می شود. دیترپن های قهوه ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهند و از این رو می توانند دارای خواص ضد تغذیه ای باشند.

  • ملانوئیدین ها

این ترکیبات که در دمای بالا در طول فرآیند برشته کردن تولید می شوند، عامل ایجاد رنگ در قهوه برشته شده می باشند. هم چنین طعم و عطر مشخص قهوه را نیز ایجاد می کنند. از خواص تغذیه ای این ترکیب قهوه این است که ممکن است دارای اثر پری بیوتیک باشند. از این نظر سبب افزایش میزان باکتری های مفید در روده شما می شوند که برای سلامتی مهم است.

عوامل موثر بر خواص تغذیه ای قهوه

نحوه پرورش دانه قهوه، بو دادن و سرو کردن آن می تواند بر ترکیبات تعیین کننده خواص تغذیه ای قهوه تاثیر گذارد. در نتیجه می تواند بر اثرات آن برای سلامتی نیز اثر اثر داشته باشد.

اثر شرایط پرورش دانه قهوه بر خواص تغذیه ای آن

شرایط رشد می تواند بر سطوح کافئین و اسید های کلروژنیک موجود در قهوه تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، قهوه ای که در ارتفاعات رشد می کند، هم محتوای کافئین و هم اسید کلروژنیک کمتری دارد. دو نوع دانه قهوه، عربیکا و روبوستا، دارای سطوح مختلف کافئین، اسید کلروژنیک و تریگونلین هستند. اگرچه نشان داده شده است که هیچ کدام از آن ها برای سلامتی مفید تر از دیگری نیستند.

اثر فرآیند های پردازش بر خواص تغذیه ای قهوه

فرآوری بر ترکیب شیمیایی قهوه نیز تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، بعضی از قهوه ها کافئین زدایی می شوند. این فرآیند معمولاً قبل از برشته کردن انجام می شود و بسته به روش کافئین زدایی، ممکن است بر سایر ترکیبات نیز تأثیر بگذارد. برای مثال، سطوح کمی از اسیدهای کلروژنیک در طول فرآیند کافئین زدایی از بین می رود.

میزان برشته شدن قهوه نیز عاملی کلیدی در تغییر خواص تغذیه ای قهوه است. هر چه شدت برشته شدن بیشتر باشد، ملانوئیدین بیشتری تشکیل می شود (و طعم آن شدیدتر). در همین زمان، این امر باعث کاهش اسیدهای کلروژنیک و محتوای تریگونلین می شود.

در بریتانیا، قهوه فوری (آماده مصرف) رایج ترین نوع قهوه است. این قهوه معمولاً به روش انجمادی خشک می شود. تحقیقات نشان می دهد که قهوه فوری حاوی سطوح بالاتر ملانوئیدین در هر وعده در مقایسه با قهوه فیلتر و اسپرسو است.

در روش تولید قهوه فوری بصورت صنعتی از صفر تا صد روش های فرآوری و تولید قهوه به طور کامل توضیح داده شده است.

اثر روش سرو کردن قهوه بر خواص تغذیه ای آن

نحوه تهیه و سرو قهوه نیز بر ترکیبات شیمیایی آن تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، قهوه جوشانده حاوی سطح بالاتری از دیترپن ها در مقایسه با قهوه فیلتر است. عوامل دیگر مانند مقدار قهوه استفاده شده، میزان آسیاب شدن آن، دمای آب و اندازه فنجان نیز بر ترکیب شیمیایی قهوه و در نتیجه خواص تغذیه ای آن تأثیر می گذارد.

فواید قهوه برای سلامتی

اثر ترکیبات تشکیل دهنده قهوه بر سلامتی

هر ترکیبی اثرات متفاوتی بر سلامتی دارد، به همین دلیل است که نحوه تولید و دم کردن قهوه می تواند مهم باشد. برای مثال تصور می شود که اسیدهای کلروژنیک با بهبود عملکرد شریان ها، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهند. هم چنین شواهدی وجود دارد که آن ها ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را با کنترل افزایش قند خون پس از خوردن غذا کاهش دهند.

از سوی دیگر، نشان داده شده است که دی ترپن ها سطوح لیپوپروتئین با چگالی کم، نوعی کلسترول مرتبط با بیماری های قلبی عروقی، را افزایش می دهند.

در حالی که تحقیقات کمتری بر روی تریگونلین و ملانوئیدین انجام شده است، برخی شواهد نشان می دهد که هر دو ممکن است برای سلامتی شما مفید باشند.

قهوه
قهوه

دیگر عوامل موثر بر اثرات سلامتی قهوه

افزودن خامه، شکر و شربت باعث تغییر خواص تغذیه ای فنجان قهوه می شود. آن ها نه تنها محتوای کالری را افزایش می دهند، بلکه ممکن است مصرف چربی های اشباع و قندها را نیز افزایش دهند. هر دوی این ها با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی عروقی مرتبط هستند و ممکن است با خواص تغذیه ای مفید سایر ترکیبات موجود در فنجان قهوه شما مقابله کنند.

شواهدی وجود دارد که افراد ممکن است به برخی از ترکیبات تشکیل دهنده قهوه واکنش متفاوتی نشان دهند. نشان داده شده است که نوشیدن منظم سه تا چهار فنجان قهوه در روز باعث ایجاد تحمل در برابر اثرات افزایش فشار خون کافئین می شود. با این حال ژنتیک شما ممکن است در نحوه مدیریت بدن شما با کافئین و سایر ترکیبات نقش داشته باشد.

محققان باید مطالعات گسترده ای را برای تایید یافته های مطالعات کوچکتر انجام شده که نشان می دهد قهوه برای سلامتی مفید است را انجام دهند. در همین زمان، بهتر است میزان مصرف شکر و خامه را همراه با قهوه خود، به حداقل برسانید. هم چنین اگر شما در شرایط سلامتی خوبی هستید و باردار نیستید، مصرف منظم روزانه قهوه را در رژیم غذایی خود قرار دهید. تا جایی که ممکن است برای مصرف از قهوه های فیلتر شده استفاده نمایید.

قهوه از چه ترکیباتی ساخته شده است؟

آلکالوئید ها مانند کافئین، پلی فنول ها، دیترپن ها و ملانوئیدین ها

ترکیبات سازنده قهوه چه اثری بر سلامتی دارند؟

این ترکیبات می توانند برای سلامتی مفید باشند. برای مثال اسید های کلروژنیک می توانند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهند.

چه چیز هایی بر خواص تغذیه ای قهوه اثر دارند؟

عواملی مانند روش پرورش دانه قهوه، روش های فرآوری قهوه و روش های سرو قهوه

برای آشنایی با روش تولید قهوه چکار کنم؟

به وبلاگ آی فودز و مقاله (روش تولید قهوه فوری بصورت صنعتی از صفر تا صد) مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
5 1 رای
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها