صفحه اصلی > صنعت بسته بندی و صنعت نوشیدنی ها : روش تولید قهوه فوری بصورت صنعتی از صفر تا صد + ویدیو
قهوه فوری
قهوه فوری

روش تولید قهوه فوری بصورت صنعتی از صفر تا صد + ویدیو

آنچه خواهید خواند:

تولید قهوه فوری با توجه به پیشرفته شدن جوامع و نیاز به صرفه جویی در وقت از جایگاه مهمی برخوردار است. روش های صحیح تولید قهوه فوری برای تولید محصول با کیفیت و عطر و طعم عالی حائز اهمیت است. خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز با مطالعه این مقاله می توانید با مراحل تولید و بسته بندی قهوه فوری آشنا شوید.

قهوه فوری

قهوه فوری را قهوه محلول یا پودر قهوه نیز می نامند. نوعی نوشیدنی است که از دانه های قهوه دم کرده به دست می آید.

از زمان اختراع آن، محققان به دنبال بهبود ویژگی های قهوه فوری به طرق مختلف بوده اند. به عنوان مثال، برخی از تولیدات اولیه پودر شده به راحتی در آب حل نمی شدند و توده هایی از پودر در سطح فنجان شناور می شد. هم چنین عطر قهوه بسیار فرار است. لذا تولیدکنندگان سعی کرده‌اند روش‌هایی ایجاد کنند که هنگام باز کردن درب شیشه قهوه فوری، بوی قهوه‌ی تازه آسیاب شده را بدهد.

در فرآیندهای مدرن تر تولید، انواع دانه های قهوه فوری را می سازند که بیشتر شبیه قهوه آسیاب شده به نظر می رسند. در نهایت، یک هدف اصلی در تولید قهوه فوری وجود دارد، این که تا حد امکان طعمی مشابه نوشیدنی تازه دم کرده داشته باشد.

مزیت اصلی قهوه فوری این است که به مشتری این امکان را می دهد که بدون هیچ وسیله ای غیر از فنجان، همزن و آب گرم قهوه درست کند.

قهوه فوری
قهوه فوری

مواد اولیه مورد نیاز در فرآیند تولید قهوه فوری

دو گونه از 50 گونه شناخته شده دانه قهوه بر صنعت نوشیدنی قهوه تسلط دارند. گونه های قهوه عربیکا که عمدتاً در آمریکای لاتین، هند و اندونزی رشد می کنند، طعم نسبتاً ملایمی دارند. در نتیجه قیمت بالاتری به همراه دارند. هم چنین فرآیند برداشت آن ها نسبتاً گران است، زیرا دانه های قهوه باید در اوج رسیدنشان با دست چیده شوند.

انواع قهوه روبوستا که عمدتاً در آفریقا، هند و اندونزی رشد می‌کنند، طعم شدیدتری دارند اما برداشت آن ها ارزان‌تر است. زیرا می‌توان آن‌ها را در طیف وسیعی از زمان رسیدنشان برداشت کرد. هم چنین در برابر بیماری ها و حشرات مقاوم تر هستند.

به دلیل قیمت مناسب تر، انواع قهوه روبوستا به طور گسترده در تولید قهوه های فوری استفاده می شوند.

چرا برای تولید قهوه فوری، دانه های قهوه بو داده می شوند؟

بو دادن در دمای بالاتر از180 درجه سانتیگراد رطوبت دانه های قهوه را از بین می برد. دانه هایی که برای استفاده در محصولات فوری استفاده می شوند، به همان روشی که برای دم کردن خانگی دانه ها در نظر گرفته شده است، بو داده می شوند. اگرچه میزان رطوبت ممکن است کمی بالاتر باقی بماند (حدود 7-10٪).

سپس دانه ها به صورت درشت آسیاب می شوند. در نتیجه این امر ذرات ریز که می توانند مانع از جریان روان آب در سیستم تولید نوشیدنی باشند، به حداقل می رسد.

مراحل تولید قهوه فوری

استخراج

تولید قهوه فوری با دم کردن قهوه در تجهیزات استخراج بسیار کارآمد، آغاز می شود. آب تصفیه شده از طریق یک سری (پنج تا هشت) ستون از دانه های آسیاب شده قهوه عبور داده می شود. آب ابتدا از چندین سلول گرم (140-180 درجه سانتیگراد) عبور می کند. مقداری از این آب در فشار بالاتر از اتمسفر برای استخراج ترکیبات دشوار مانند کربوهیدرات ها عمل می کنند.

سپس از دو یا چند سلول سرد (100 درجه سانتیگراد) برای استخراج ترکیبات طعم دارتر عبور می کند. عصاره قهوه از یک مبدل حرارتی عبور داده می شود و تا 5 درجه سانتیگراد خنک می شود. در پایان این چرخه، عصاره قهوه استخراج شده، حاوی 20-30 درصد مواد جامد است.

فیلتراسیون و تغلیظ

پس از یک مرحله فیلتر کردن، قهوه دم کرده به یکی از چندین روش زیر برای افزایش غلظت آن تصفیه می شود. هدف ایجاد عصاره ای است که حاوی حدود 40 درصد مواد جامد باشد.

  • در برخی موارد، مایع در یک سانتریفیوژ پردازش می‌شود تا آب که سبک تر است از عصاره  قهوه جدا شود.
  • روش دیگر حذف آب به روش تبخیر قبل از خنک کردن عصاره داغ و دم شده است.
  • جایگزین سوم این است که عصاره را به اندازه کافی خنک کنید تا آب موجود در آن منجمد شود. سپس کریستال های یخ را به صورت مکانیکی از کنسانتره قهوه جدا کنید.

بازیابی مواد فرار معطر

بخشی از لذت دم کردن و نوشیدن قهوه، بوییدن عطر آن است. در طی چندین مرحله از فرآیند تولید، عناصر آروماتیک فرار از بین می روند. آن ها باید در مرحله های بعد بازگردانده شوند تا یک محصول معطر قهوه فوری تولید شود.

عطرها را می توان طی چندین مرحله از فرآیند تولید بازیابی کرد. به عنوان مثال، گازهای آزاد شده در طول فرآیندهای بو دادن یا آسیاب کردن را می توان جمع آوری کرد. قهوه آسیاب شده و بو داده را می توان برای آزاد کردن گازهای معطر اضافی گرم کرد. عبور بخار یا حلال های مناسب از بستر قهوه آسیاب شده یا بو داده، می تواند اجزای معطر را جدا و جذب کند.

روغن های معطر را می توان با اعمال فشار حداقل 2000 پوند در مربع (14000 کیلو پاسکال) از تفاله های قهوه مصرف شده خارج کرد. هم چنین پس از اتمام فرآیند دم کردن، می توان گازها را از عصاره قهوه تقطیر کرد.

برای حفظ هر چه بیشتر عطر و طعم، اکسیژن از عصاره قهوه حذف می شود. این فرآیند قبل از ورود عصاره به مرحله دهیدراته کردن انجام می شود. حذف اکسیژن با کف کردن گازهای دیگر مانند دی اکسید کربن یا نیتروژن انجام می شود.

دهیدراته کردن

دو روش اساسی برای تبدیل عصاره قهوه مایع به پودر خشک آن موجود است. این دو روش عبارتند از خشک کردن به روش اسپری و خشک کردن انجمادی.

خشک کردن با اسپری در دمای بالا انجام می شود. این امر بر طعم محصول نهایی تأثیر می گذارد اما هزینه کمتری نسبت به خشک کردن آزاد دارد.

معطر سازی

عطرهای فراری که از مراحل قبلی در فرآیند تولید بازیابی شده اند، روی ذرات قهوه خشک اسپری می شوند. این فرآیند هم چنین ممکن است در طول عملیات بسته بندی انجام شود.

بسته بندی

دستگاه بسته بندی ساشه پودری
دستگاه بسته بندی ساشه پودری
دستگاه فنی بالابر پودری

ذرات قهوه فوری جاذب رطوبت هستند. در نتیجه، آن ها باید در شرایط رطوبت کم در ظروف ضد رطوبت بسته بندی شوند. هم چنین برای جلوگیری از، از دست دادن عطر و طعم، محصول در فضای کم اکسیژن (معمولا دی اکسید کربن یا نیتروژن) بسته بندی می شود. یعنی به روش اتمسفر اصلاح شده.

از جمله دستگاه هایی که در بسته بندی قهوه فوری استفاده می شود می توان به دستگاه ساشه پودری اشاره نمود. هم چنین از دستگاه فنی بالابر پودری  برای تکمیل خط بسته بندی این محصول استفاده می شود.

مزیت قهوه فوری چیست؟

مزیت اصلی قهوه فوری این است که به مشتری این امکان را می دهد که بدون هیچ وسیله ای غیر از فنجان، همزن و آب گرم قهوه درست کند.

چه روش هایی برای دهیدراته کردن قهوه فوری وجود دارد؟

دو روش اساسی برای تبدیل عصاره قهوه مایع به پودر خشک آن موجود است. این دو روش عبارتند از خشک کردن به روش اسپری و خشک کردن انجمادی.

برای بسته بندی قهوه فوری از چه دستگاهی استفاده می شود؟

از جمله دستگاه هایی که در بسته بندی قهوه فوری استفاده می شود می توان به دستگاه ساشه پودری اشاره نمود.

برای خرید دستگاه بسته بندی ساشه پودری چکار کنم؟

برای خرید این دستگاه ها به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز دهید
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمدامین

سلام.
مقداری مطلب علمی در رابطه با تولید پودر های فوری و کاربرد آن ها در صنایع غذایی از شما عززیزان بزرگوار در سایت آی فودز خواستم.
با تشکر