صفحه اصلی > رستوران، فست فود، کافی شاپ : راه اندازی فست فود شاورما و بررسی عوامل موفقیت این کسب و کار
فست فود شاورما
فست فود شاورما

راه اندازی فست فود شاورما و بررسی عوامل موفقیت این کسب و کار

آنچه خواهید خواند:

فست فود شاورما از جمله کسب و کار های موفق در جهان به خصوص کشورهای آسیایی، می باشد. در این مقاله توضیحات کامل درباره شاورما، طرز تهیه آن و راه اندازی فست فود های زنجیره ای آن ارائه شده است. خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز با ما همراه باشید.

شاورما (کباب ترکی) چیست؟

شاورما یک وعده غذایی محبوب خاورمیانه ای است که از گوشت مرینیت شده ی بره، گاو و مرغ تهیه می شود. این غذا یکی از محبوب ترین غذاهای خیابانی در جهان است، به خصوص در مصر و در حال حاضر یکی از اصلی ترین رستوران های خاورمیانه است. شاورما یک غذای لذیذ است که مطمئنا علاقه مندان غذا و گوشت را خوشحال می کند.

این خوراکی بسیار طعم دار است، بافت عالی دارد و فوراً شما را سیر می کند. بسیار شبیه به تاکو (نوعی غذای مکزیکی) است اما هنوز از بسیاری جهات متفاوت است. جالب این جاست که نام آن از کلمه ترکی « çevirme » به معنای «چرخش» گرفته شده است، از آن جایی که گوشت به روی یک سیخ گردانده می شود.

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

طرز تهیه و سرو شاورما

شاورما با چاشنی ها و ادویه های مختلفی مانند زیره، زردچوبه و پاپریکا مرینیت می شود. با چیدن گوشت های نازک برش داده شده، معمولاً گوشت بره، گوشت گاو یا مرغ، روی یک سیخ یا مخروط چرخان بزرگ درست می شود. هم چنین گاهی اوقات با چربی اضافی گوشت پخته می شود تا طعمی آبدار به آن بدهد. توده گوشت شاورما هنگام پختن در مقابل منبع حرارتی که به طور مداوم لایه بیرونی را برشته می کند، ساعت ها به آرامی می چرخد تا به خوبی ترد و پخته شود.

شاورما ترکیبی از طعم های مختلف گوشت، سبزیجات، سس ها و نان است. برخی از آشپزها نیز دوست دارند با اضافه کردن برش های پنیر چدار و سیب زمینی سرخ کرده، طعم آن را تقویت کنند.

فست فود شاورما
فست فود شاورما

هنگامی که شاورما پخته شد، معمولاً با استفاده از یک چاقوی بلند نازک آن را برش داده یا می تراشند. فقط باید به نوارهای نازک و پهن بریده شود. سپس گوشت در نان پیتا یا نان ساندویچی سرو می شود که می تواند همراه با مجموعه ای از سبزیجات مانند کاهو، گوجه، خیارشور و کلم باشد. نکته شگفت انگیز در مورد شاورما این است که می توانید آن را با انواع سبزیجات یا سس هایی که دوست دارید سرو کنید! رایج ترین سس هایی که همراه شاورما استفاده می شود تاهینی، سیر و هوموس است. بسته به ترجیح خود، حتی می توانید گوشت های مختلف را در یک وعده یا ساندویچ ترکیب کنید. به عنوان مثال وعده شاورما خود را با گوشت گاو و مرغ امتحان کنید. این ترکیب اغلب شاورما مخلوط نامیده می شود. راه های دیگر خوردن شاورما می تواند به صورت خوراک با سبزیجات مختلف یا همراه با سیب زمینی سرخ کرده یا برنج و انواع سالاد ها مانند و سبزیجات پخته باشد.

بررسی بازار فروش فست فود های شاورما

شاورما یکی از محبوب ترین غذاها در بین مشتریان در خاورمیانه صرف نظر از کشورها و سن آن ها است. فست فود های شاورما به دلیل محبوبیت این محصول مانند قارچ در هر گوشه ای راه اندازی می شوند. همه این فست فود های شاورما از لحظه راه اندازی، مشتریان آماده ای دارند و بدون توجه به حجم آن، فروش متوالی دارند.

علیرغم ضریب نفوذ بالای فست فود های شاورما در بازار و در دسترس بودن تعداد زیادی مشتری، اخیراً است که زنجیره های شاورما و عمدتاً در بازار عربستان شروع به فعالیت کرده اند. زیرا بزرگ ترین بازار مواد غذایی در جهان عرب است که مرفه ترین مشتریان را دارد، علیرغم افت اقتصادی اخیرش.

به عنوان فست فود های مستقل، برند های موفق بسیاری وجود دارند که در فروش، طعم و قیمت، بازار شاورما را رهبری می کنند. علاوه بر آن، این فست فود ها علاوه بر شاورما، محصولات غذایی دیگری مانند کباب، فلافل و حمص به اضافه آب میوه دارند که برای ساندویچ های شاورما رایگان است.

عجیب است که هیچ یک از صاحبان فست فود های شاورما به توسعه و ایجاد شعب جدید فکر نمی کردند تا از قدرت موفقیت فست فود خود بهره مند شوند. علت آن احتمالا این است که هیچ یک از آن ها فکر نمی کردند که فست فود مواد غذایی مشابه را می توان به صورت زنجیره ای توسعه داد.

راه اندازی اولین فست فود های زنجیره ای شاورما

می توان گفت برای اولین بار (Shawarmer) اولین شعبه خود را در شهر ریاض افتتاح کرد و شروع به نفوذ به بازار با بهبود عملکرد، تنوع محصول و بازاریابی در حین عمل کرد. کاری که صاحبان این برند انجام دادند، به کارگیری استانداردهای بین المللی در کسب و کار خود و در عین حال توسعه یک مفهوم غذایی محلی برای تبدیل شدن به اولین زنجیره محلی در رده خود بود. در این دوره، Shawarmer از زمان موجود ناشی از عدم وجود مفاهیم شعب زنجیره ای مشابه، برای ساختن نام برند خود و تقویت حضور خود در بازار بهره مند شد. با مشاهده موفقیت Shawarmer، سایر گروه های غذایی نیز شروع به ایجاد برندهای خود کردند یا تعداد فست فود های شاورما را افزایش دادند اما متاسفانه از موفقیت مورد انتظار بهره نبردند. علل عدم موفقیت دیگر فست فود های شاورما برای ایجاد شعب مختلف در ادامه نام برده و بررسی شده اند:

فقدان هویت برند فست فود شاورما

از آنجایی که هزینه های ورود و خروج برای فست فود شاورما نسبتاً ارزان است، گروه های غذایی شروع به افتتاح فست فود ها با سرعتی سریع اما بدون داشتن هویت برند تجاری مشخص کردند. در نتیجه بدون آن که مشتریانی وفادار ایجاد کنند. این امر در حجم کم فروش توسط برندهای جدید موثر واقع شده است.

مزیت رقابتی پایدار

زنجیره های جدید فست فود های شاورما نقطه تمایزی ندارند که باعث متمایز شدن آن‌ها از دیگر شعب شود و مشتریان را وادار کند که آن ها را انتخاب کنند. در واقع این غذا تقریبا طعم یکسانی دارند اما با ساختارهای متفاوت. در این راستا، Shawarmer در بازار شاورما پیشتاز است و سایر زنجیره‌ها سعی می‌کنند از آن تقلید کنند.

فست فود شاورما
فست فود شاورما

تنوع منو

هر کسب و کار موفق غذایی نیاز به تنوع محصول در منوی خود دارد، اما متأسفانه تنها تغییری که در فست فود های شاورما اعمال می شود، تنوع سس است که در بیشتر مواقع موفقیت آمیز نیست. از این رو تعداد مورد انتظار مشتریان را بفراهم نمی کند. مهم است که بدانید چه سس هایی برای مرغ مناسب است و چه سس هایی برای گوشت گاو و بره مناسب است. زیرا اگر از آن ها استفاده نابجایی کنید، کیفیت طعم ساندویچ های شما کاهش می یابد. در این راستا، Shawarmer با بهره گیری از سس های مختلف، نام های متفاوتی برای ساندویچ های خود ساخت تا نشان دهنده طعم و وعده های غذایی متفاوت برای ذائقه های مختلف باشد. در واقع، این امر یکی از عوامل موفقیت این برند بود.

طعم و قوام محصول

برخی از برند های کباب ترکی، گوشت مرینیت شده مرغ و گاو را از تامین کنندگان خریداری می کنند. بنابراین ثبات کیفیت و طعم آن ها همیشه تضمین نمی شود. این نوسان در طعم و ثبات، برندها را از داشتن مشتریان دائمی محروم می کند.

دیده شدن برند

از آن جایی که هزینه تبلیغات توسط برندهای کباب ترکی به حداقل رسیده است، انتخاب مکان می تواند گامی مقدماتی برای آگاهی از برند باشد. در این راستا، Shawarmer مکان های برجسته را انتخاب می کند که دسترسی به آن را آسان تر می کند.

اگر زنجیره های جدید شاورما می خواهند به سرعت رشد کنند و در سهم بازار به درستی رقابت کنند، باید نکات ذکر شده در بالا را جدی بگیرند.

شاورما (کباب ترکی) چیست؟

شاورما یک وعده غذایی محبوب خاورمیانه ای است که از گوشت مرینیت شده ی بره، گاو و مرغ تهیه می شود.

کباب ترکی چگونه تهیه می شود؟

با چیدن گوشت های نازک برش داده شده، معمولاً گوشت بره، گوشت گاو یا مرغ، روی یک سیخ یا مخروط چرخان بزرگ که در حال چرخش در معرض حرارت قرار می گیرد، درست می شود.

برای طعم دار کردن شاورما معمولا از چه ادویه هایی استفاده می شود؟

معمولا از زیره، زرد چوبه، نمک، فلفل، پاپریکا و… استفاده می شود. البته ادویه های ترکیبی و آماده شاورما نیز امروزه تولید و عرضه می شوند.

برای خرید ادویه شاورما چکار کنم؟

برای خرید این محصول به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

برای خرید دستگاه کباب ترکی چکار کنم؟

برای خرید این دستگاه به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
1.5 2 رای ها
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها