صفحه اصلی > رستوران، فست فود، کافی شاپ : راه اندازی کافه ون (کافه سیار)؛ راهنمای گام به گام
راه اندازی کافه ون
راه اندازی کافه ون

راه اندازی کافه ون (کافه سیار)؛ راهنمای گام به گام

آنچه خواهید خواند:

راه اندازی کافه ون امروزه از جمله کسب و کار های رو به رشد و پردرآمد است که در این مقاله به بررسی مراحل و نکات لازم برای راه اندازی آن پرداخته ایم. خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز با مطالعه این مقاله با ما همراه باشید.

ون غذا (کافه، فست فود و بستنی) سیار

محبوبیت ون های مواد غذایی (کافه، فست فود و بستنی) در چند سال گذشته به سرعت افزایش یافته است. به طوری که اکنون برخی از شهرها به خاطر شهرت ون های غذایی که در آن ها اشتغال دارند، شناخته می شوند. چیزی که قبلاً به عنوان یک خطر غذایی در نظر گرفته می شد، اکنون در سراسر جهان به یک گرایش غذایی تبدیل شده است.

راه اندازی یک کافه ون یک فرایند هیجان انگیز و چالش برانگیز است که نیازمند برنامه ریزی دقیق و استراتژی های مناسب است. کافه ون، یک مکانی است که مردم می توانند در آن لذت ببرند، استراحت کنند و با دوستان خود دیدار کنند. این مکان همچنین می تواند یک محل کار آرام و محبوب برای کاربرانی باشد که به دنبال یک محیط غیر رسمی و خلاق هستند.

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

برای راه اندازی کافه ون پیش از هر چیز، برنامه ریزی دقیق و تحقیق کافی در مورد بازار و رقبا امری ضروری است. همچنین، باید مطمئن شوید که دارای مجوزهای لازم برای راه اندازی یک کافه هستید و با قوانین و مقررات مربوطه آشنا هستید.

اگر نمی‌دانید که چگونه یک کسب وکار کافه ون را راه اندازی کنید و هزینه راه اندازی آن چقدر است، مراحل و نکات زیر را بررسی کنید تا به شما در رسیدن به هدفتان کمک کند.

راه اندازی کافه ون
راه اندازی کافه ون

چه مقدار هزینه برای راه اندازی کافه ون نیاز دارید؟

هزینه متوسط برای راه اندازی یک ون غذا می تواند از حداقل 20-30 میلیون تا 100 میلیون متغیر باشد. این هزینه به موارد زیادی بستگی دارد، از جمله این موارد عبارتند از:

نوع ون غذا (کافی شاپ، فست فود، رستوران، غذاهای کبابی و…)

  • خرید ون و تجهیزات
  • هزینه های قانونی
  • مشتری پسند سازی
  • شهر و موقعیت شغلی

در ادامه مراحل راه اندازی کافه ون را برای شما خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز، به طور کارآمد معرفی کرده ایم.

راه اندازی یک کافه ون چگونه است؟

راه اندازی ون غذای خود زمانی که فرآیند آن را به چند مرحله تقسیم می کنید، بسیار ساده تر می شود. از این رو، ما یک لیست از مراحل باز کردن کافه سیار ایجاد کرده ایم تا شما را در این فرآیند راهنمایی کند.

1. بررسی و انتخاب محل کار کافه سیار

قبل از شروع به راه اندازی یک ون غذایی، باید مطمئن شوید که ایده شما در برابر بازار موجود متمایز است. با تحقیق در شهر خود برای موارد زیر شروع کنید:

  • کسب‌وکارها و مفاهیم موجود کافه ون ها
  • انواع موجود رستوران ها و کسب و کارهای غذایی
  • میانگین جمعیتی جمعیت شناسی
  • فضایی که کافه ون های می‌توانند توقف کنند و محصولات خود را بفروشند.
  • زمان های پرتردد خیابان که رهگذران می‌توانند مشتری شما شوند.
  • مطمئن شوید که آیا تقاضا در شهر شما برای کافه ون و یا ون غذایی که شما علاقه مند به ارائه آن هستید وجود دارد یا خیر.

2. نوع ون غذایی خود را مشخص کنید.

شما می خواهید با ون غذای خود به علایق جمعیت شهر خود رسیدگی کنید، همچنین شما می خواهید علایق خود را نیز از طریق تجارت خود به اشتراک بگذارید. پس از انجام تحقیقات اولیه، یکی از انواع ون های غذایی را انتخاب کنید که سبک منحصر به فرد شما را با تقاضای جامعه ادغام کند. از آن جا می توانید نام و لوگویی را انتخاب کنید که به درستی قلب (مفهوم) کسب و کار شما را منعکس کند. مفهوم، نام و لوگوی شما باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

  • منحصر به فرد و به یاد ماندنی بودن
  • توصیفی باشد و جلب توجه کند
  • اهداف خود را به وضوح بیان کنید بدون اینکه خیلی خاص باشید (بدون ایجاد محدودیت) تا امکان رشد و ارتقا برای کارتان فراهم باشد.

یک مفهوم خوب فکر شده و یک لوگوی بصری جذاب می تواند تاثیر زیادی بر مشتریان و این که آیا آن ها خرید از کافه ون شما را انتخاب می کنند یا نه، داشته باشد.

3. یک طرح تجاری برای راه اندازی کافه ون خود تهیه کنید.

هنگامی که موارد بالا را مشخص کردید، زمان آن رسیده است که نوشتن طرح تجاری کافه ون خود را شروع کنید. نوشتن یک طرح تجاری کافه ون، یک راه عالی برای بررسی جزئیات کسب و کار شما قبل از شروع سرمایه گذاری در آن است. همچنین سندی است که به سرمایه گذاران ارائه می دهید، بنابراین مهم است که چشم انداز و برنامه مالی خود را به دقت ترسیم کنید. بخش های طرح تجاری کسب و کار کافه سیار باید شامل موارد زیر باشد:

  1. خلاصه اجرایی: این بخش باید هویت شرکت شما را مشخص کند. همچنین اهداف شما و نوع غذایی را که می‌خواهید بفروشید و دلیل آن را نشان بدهد.
  2. شرح شرکت: فهرستی تهیه کنید که چرا می خواهید یک کافه ون راه اندازی کنید و چگونه کسب و کار شما با رقبا در این بخش متفاوت است.
  3. تجزیه و تحلیل بازار: از این بخش برای توضیح اینکه کافه سیار شما به چه جمعیتی پاسخ می دهد و مخاطبان هدف شما چه کسانی خواهند بود، استفاده کنید.
  4. یک برنامه سازمانی و مدیریتی: رتبه های کارکنان و ساختار داخلی خود را در این بخش مشخص کنید تا یک سیستم سازمانی تجاری واضح را نشان دهید.
  5. شرح خدمات یا محصول: جزئیات منو و گزینه های خود را برای تغییرات فصلی یا آتی منو ارائه دهید.
  6. استراتژی های بازاریابی و فروش: برنامه تبلیغاتی خود و تاکتیک های بازاریابی مختلفی را که قصد دارید برای تبلیغ کافه سیار خود استفاده کنید، ارائه دهید.
  7. درخواست بودجه: به وضوح مشخص کنید که بودجه کافه سیار از کجا تامین می شود و برای شروع کسب و کار خود به چه مقدار سرمایه نیاز دارید.
  8. پیش بینی های مالی: در این بخش شما رشد پیش بینی شده و برنامه مالی آینده شرکت خود را در 5 سال آینده به سرمایه گذاران خود نشان خواهید داد.

در فیلم زیر چگونگی راه اندازی کافه ون و نکات کلیدی آن برایتان توضیح داده شده است.

4. تامین سرمایه لازم برای راه اندازی کافه ون

طرح تجاری کسب و کار شما اولین قدم به سمت درخواست بودجه برای کافه ون است. با در نظر گرفتن هزینه های مربوط به افتتاح یک ون غذایی، این احتمال وجود دارد که برای شروع کار خود به وام نیاز داشته باشید. تامین بودجه مورد نیازتان می تواند از طرق مختلفی حاصل شود:

  • سرمایه گذاران شخصی مانند دوستان یا خانواده
  • سازمان های کمک به راه اندازی مشاغل کوچک
  • وام های مربوط به تجهیزات و برنامه های تامین مالی
  • و…

5. برای کسب مجوزهای لازم اقدام کنید.

پس از اینکه مشخص کردید بودجه شما از کجا تامین می شود، باید بررسی کنید که برای راه اندازی کافه ون به چه مجوزهایی نیاز است. این مجوزها می تواند از کشوری به کشور دیگر یا حتی شهری به شهر دیگر متفاوت باشد. بنابراین مهم است که با حوزه قضایی محلی خود مانند اتاق بازرگانی، وزارت بهداشت و دفتر وزارت وسایل نقلیه موتوری آشنا شوید.

برای افتتاح ون غذا، شما همچنین به بسیاری از مجوزهای مورد نیاز برای مشاغل رستوران روبرو خواهید شد، مانند:

  • مجوز کسب و کار
  • شماره شناسایی کارفرما
  • مجوز خدمات غذا
  • مجوز بهداشت کارمند

علاوه بر این، به احتمال زیاد به مجوزهای خاص کافه های سیار زیر نیاز خواهید داشت:

  • مرکز غذای سیار
  • مجوز منطقه بندی
  • مجوز پارکینگ

6. خرید ون

با توجه به اینکه بیشترین بخش از بودجه راه اندازی شما به وسیله نقلیه حمل غذا اختصاص می یابد، مهم است وسیله ای را انتخاب کنید که به خوبی جوابگوی کسب و کار شما باشد. هنگام انتخاب وسیله نقلیه ای که تبدیل به کافه ون شما می شود، چند نکته وجود دارد که باید در نظر بگیرید، مانند:

  • تصمیم گیری در مورد خرید یا اجاره وسیله نقلیه
  • تصمیم گیری در مورد انتخاب یک وسیله نقلیه جدید یا دست دوم
  • انتخاب یک فروشنده معتبر ون های مواد غذایی
  • انتخاب مواردی که برای مشتری پسند سازی ون نیاز دارید.

توجه کنید که از بیمه کردن کافه ون خود غافل نشوید!

7. تهیه و خرید تجهیزات لازم

حال با داشتن یک ون، گام بعدی این است که فضای خود را با تجهیزات و لوازم کافه سیار تجهیز کنید. این موارد برای تولید محصولات شما و کارآمد نگه داشتن ون شما ضروری است.

تجهیزات پخت و پز:

دستگاه گریل، سرخ کن، ساندویچ ساز و..

ساندویچ ساز
ساندویچ ساز 
دستگاه گریل هیزمی
دستگاه گریل هیزمی

تجهیزات گرمایش و نگهداری غذا:

از جمله انواع گرم کن های غذا برای حفظ تازگی و گرم بودن محصولات غذایی

دستگاه گرمکن غذا گازی

تجهیزات آماده سازی غذا:

چاقو، تخته برش،روپوش آشپزی، ظروف آشپزخانه، دماسنج آشپزخانه و…

تجهیزات سرو غذا:

انواع بشقاب، لیوان، ظروف بسته بندی غذا به صورت بیرون بر و…

و…

این 7 مرحله از مراحل اصلی برای راه اندازی کافه ون و یا فست فود سیار است. با این حال بهتر است پیش از اقدام به شروع کار خود با افراد متخصص نیز مشورت نمایید.

مزایای راه اندازی کافه ون

کاهش هزینه: یکی از مزایای اصلی راه اندازی کافه ون، هزینه کمتر آن نسبت به یک فروشگاه ثابت است. شما نیازی به اجاره یک فضای تجاری گران قیمت ندارید و می توانید هزینه های اجاره را صرفاً برای خرید و نگهداری ون خود صرف کنید. این امر به شما اجازه می دهد تا در محل های مختلف حضور داشته باشید و به مشتریان بیشتری دسترسی داشته باشید.

تنوع مکان های سرویس دهی: مزیت دیگری که با راه اندازی کافه ون به دست می آورید، امکان ارائه خدمات به مشتریان در محل های مختلف است. شما می توانید ون خود را در نزدیکی محل های تجاری، دانشگاه ها، پارک ها و دیگر مکان های پرتردد قرار دهید. این امر به شما اجازه می دهد تا به مشتریانی که در حال حرکت هستند، خدمات ارائه دهید و درآمد خوبی کسب کنید.

تعیین ساعت کاری با خودتان است: یکی از مزایای راه اندازی کافه ون، امکان انعطاف پذیری در زمان کاری است. شما می توانید زمان کاری خود را بر اساس نیازهای خود و مشتریان تنظیم کنید. این امر به شما اجازه می دهد تا بهترین زمان برای کسب درآمد را انتخاب کنید.

سوالات متداول

برای راه اندازی کافه ون چه میزان سرمایه لازم دارم؟

میزان سرمایه لازم از حداقل 20-30 میلیون تومان تا 100 میلیون تومان متغیر است.

برای نوشتن طرح تجاری راه اندازی کافه ون یا رستوران سیار چه مواردی را باید در نظر بگیرم؟

خلاصه اجرایی، شرح شرکت، تجزیه و تحلیل بازار، یک برنامه سازمانی و مدیریتی، شرح خدمات یا محصول، درخواست بودجه و پیش بینی های مالی

برای راه اندازی کافه ون چه تجهیزاتی نیاز دارم؟

تجهیزات پخت و پز مانند دستگاه گریل، ساندویچ ساز، سرخ کن و…- تجهیزات گرمایش و نگهداری غذا مانند گرم کن غذا- تجهیزات آماده سازی غذا مانند چاقو، تخته برش و…- تجهیزات سرو غذا

برای خرید تجهیزات لازم راه اندازی کافه ون چکار کنم؟

برای خرید این دستگاه ها و تجهیزات به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
4 3 رای ها
امتیاز دهید
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آراز

میخوام یه ون بخرم و توش فقط برگر با کیفیت دست مشتری بدم،اینجا تو شهرمون خیلی به خورد وخوراکشون اهمیت میدن به نظرتون تو جای شلوغ میتونم اینکارو بکنم یا شهرداری اجازه نمیده!!!