صفحه اصلی > صنعت روغن های خوراکی : دستگاه روغن گیری صنعتی و خانگی (راهنمای خرید)
دستگاه روغن گیری
دستگاه روغن گیری

دستگاه روغن گیری صنعتی و خانگی (راهنمای خرید)

آنچه خواهید خواند:

دستگاه روغن گیری در انواع و اندازه های مختلف برای تولید و استخراج روغن از دانه ها و میوه های روغنی طراحی شده است. خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز می توانید با مطالعه این مقاله با انواع مختلف این دستگاه و ویژگی های آن آشنا شوید.

معرفی دستگاه روغن گیری

از دستگاه روغن گیری و روغن کشی به منظور گرفتن روغن انواع بخش های روغنی گیاه، استفاده می شود. به طور معمول هر نوع گیاه روش روغن گیری متفاوتی دارد و برای گونه های گیاهی مختلف لازم است از دستگاه مناسب آن استفاده کرد.

انواع دستگاه روغن کشی به صورت نیمه صنعتی و همچنین صنعتی در بازار موجود هستند که شما می توانید بر مبنای نیاز خود و همچنین بازده تولید، نوع مناسب را انتخاب نمایید. با به کارگیری این دستگاه های روغن کشی می توانید یک کسب و کار خانگی را نیز راه اندازی کنید.

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

در ادامه این مطلب انواع دستگاه های روغن کشی مانند دستگاه روغن گیری خانگی و دستگاه روغن گیری زیتون و همچنین مزیت های استفاده از این دستگاه ها را معرفی خواهیم کرد.

دستگاه روغن گیری
دستگاه روغن گیری

انواع دستگاه روغن گیری صنعتی

دستگاه روغن کشی فشاری

بعضی دانه های روغنی تنها در اثر اعمال فشار، روغن خود را خارج می کنند و نیازی به فرآیند پیچیده تر و سخت تری وجود ندارد. این دستگاه ها در ابعاد مختلفی موجود هستند و می توانند با توجه به نوع دانه فشار متفاوتی وارد کنند.

له شدن دانه ها در اثر فشار باعث می شود روغن از درونشان خارج شود. همچنین با استفاده از بعضی صافی ها و فیلتر ها نیز می توان روغن به دست آمده را صاف کرد. پس از اتمام عملیات روغن کشی، برای بسته بندی روغن به دست آمده، از دستگاه های پرکن استفاده می شود که دستگاه پرکن مایعات غلیظ برای پر کردن روغن درون ظروف، مناسب می باشد.

دستگاه روغن کشی صنعتی با پرس گرم و سرد

بعضی دانه های روغنی (مانند زیتون) در اثر اعمال فشار روغن نمی دهند و لازم است حتما از سیستم های شیمیایی و پرس های گرم و سرد برای روغن گیری آن ها استفاده شود.

دستگاه های پرس سرد و گرم، به علت تکنولوژی به کار رفته در آن ها، قیمت بیشتری دارند اما محصول نهایی آن ها نیازی به استفاده از صافی اضافی ندارد و روغنی کاملا شفاف و با کیفیت به دست می آید.

برای دادن اطمینان خاطر به مصرف کنندگان از کیفیت و زلال بودن روغنی که خریداری می کنند، می توان از دستگاه جت پرینتر استفاده کرد؛ یکی از تجهیزات بسته بندی در صنایع مختلف است که مصرف کننده را از تاریخ تولید و انقضای فرآورده ها مطمئن می کند.

دستگاه روغن گیری پرس سرد
دستگاه روغن گیری پرس سرد

کاربرد دستگاه روغن کشی پرس گرم، برای زمانی است که دانه ها اول با حرارت بیشتر از ۱۰۰ درجه پخته می شوند و بعد با ورود به اکسترودر روغن کشی می شوند.

کاربرد دستگاه روغن کشی پرس سرد، برای روغن گیری از انواع دانه های روغنی مانند کنجد، فندق، سیاه دانه، پسته، مغز بادام (درختی و زمینی) می باشد. این دانه ها پس از به اکسترودر از طریق قیف، با پرس کردن دانه ها، روغن شان را می گیرند و تفاله (کنجاله) از آن ها به جا می ماند. این کنجاله ها برای خوراک دام مصرف می شوند.

دستگاه روغن گیری خانگی و رومیزی

مدل های مختلف (فشاری، پرس سرد و گرم) در ابعاد کوچک به صورت رومیزی نیز وجود دارند. از این انواع به طور معمول در مغازه های روغن کشی استفاده می شود. این مدل دستگاه روغن گیری و روغن کشی قیمت نسبتا مناسبی دارد و حتی می تواند برای راه اندازی یک کسب و کار کوچک مورد استفاده قرار بگیرد.

در ادامه نیز به معرفی برخی از دستگاه های روغن کشی مناسب برای انواع خاص گیاهان می پردازیم.

دستگاه روغن گیری رومیزی
دستگاه روغن گیری رومیزی

انواع دستگاه روغن گیری صنعتی بر اساس نوع گیاه

دستگاه روغن کشی زیتون

برای تولید روغن از میوه زیتون لازم است از دستگاه های پیشرفته و گران تر پرس سرد و گرم استفاده کرد. این دستگاه ها مجهز به سیستم های حرفه ای و پیچیده ای هستند که محصول نهایی با کیفیت بالایی تولید می کنند.

در روغن های مایع نباتی مخصوص آشپزی از دانه ها و میوه های روغنی استفاده می شود، از جمله: میوه های زیتون، دانه های پنبه، دانه های سویا، دانه های تخم کتان، دانه های ذرت و دانه های تخم آفتابگردان.

اولین گام در فرآیند استخراج روغن زیتون، شستن میوه زیتون است، برای کاهش حضور آلودگی ها، به ویژه خاک که می تواند طعمی خاص به نام “طعم خاک” را در روغن ایجاد کند. سپس برای خرد کردن زیتون (تولید خمیر زیتون) از دستگاه استفاده می شود. پس از آن به وسیله یک سانتریفیوژ، بر روی زیتون ها فشار اعمال می شود تا بخش های مایع (روغن و آب زیتون)، از مواد جامد جدا شوند. بعد از آن نیز برای جداسازی روغن و آب گیاهان از روش های استاندارد دیکانتر استفاده می شود.

این روش به صورت وسیعی مورد استفاده قرار می گیرد و چناچه اقدامات احتیاطی لازم انجام شود، روشی معتبر برای تولید روغن زیتون با کیفیت می باشد.

دستگاه روغن کشی زیتون دارای بخش های مختلف از جمله موارد زیر است:

  • بونکر
  • بالابر
  • همزن خمیر زیتون
  • دیکانتر
  • سانترفیوژ
  • فیلتر تصفیه روغن
  • تابلو برق

این بخش ها در درون بدنه دستگاه قرار دارند.

دستگاه روغن کشی زیتون
دستگاه روغن کشی زیتون

دستگاه روغن کشی کنجد

سیستم دستگاه روغن کشی کنجد از نوع فشاری است و قیمت بالایی ندارد. می توان با به کارگیری از این دستگاه، از سایر گیاهان نیز روغن کشی کرد.

دستگاه کره گیر و ارده گیر

با استفاده از این دستگاه امکان تولید ارده و انواع کره از میوه ها و دانه های روغنی مثل بادام زمینی، پسته، نارگیل,کره فندوق و غیره وجود دارد. دستگاه کره گیر و ارده گیر از جنس استیل ساخته می شود و گنجایش تولید دستگاه تقریبا بین ۳۰ تا ۶۰ کیلو روغن در ساعت است. آن چه باعث تولید ارده کاملا نرم و یکدست می شود، سنگ طبیعی به کار رفته در دستگاه ارده گیر است.

سیستم دستگاه ارده گیر برای تولید ارده ای با کیفیت بسیار بالا، نرم و یکنواخت وکاملا سنتی به گونه ای طراحی شده است که با تعداد دور پایین و درجه حرارت کم کار می کند. لوازم جانبی آن نیز عبارتند از فرچه و کاردک.

دستگاه روغن گیری چه استفاده ای دارد؟

از دستگاه روغن گیری و روغن کشی به منظور گرفتن روغن انواع بخش های روغنی گیاه، استفاده می شود.

دستگاه روغن کشی پرس سرد چه تفاوتی با پرس گرم دارد؟

در روش پرس سرد چون از حرارت استفاده نمی شود، روغن تولید شده کیفیت بهتری دارد و سالم تر است. اما در روش گرم میزان بیشتری روغن تولید می شود.

برای روغن گیری از زیتون از کدام دستگاه روغن گیری استفاده کنم؟

برای تولید روغن از میوه زیتون لازم است از دستگاه های پیشرفته و گران تر پرس سرد و گرم استفاده کرد. این دستگاه ها مجهز به سیستم های حرفه ای و پیچیده ای هستند که محصول نهایی با کیفیت بالایی تولید می کنند.

برای خرید انواع دستگاه روغن گیری و روغن کشی چکار کنم؟

برای خرید انواع این دستگاه به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها