صفحه اصلی > صنعت روغن های خوراکی : روش تولید روغن زیتون در خانه؛ روشی کارآمد و آسان
تولید روغن زیتون در خانه
تولید روغن زیتون در خانه

روش تولید روغن زیتون در خانه؛ روشی کارآمد و آسان

آنچه خواهید خواند:

تولید روغن زیتون در خانه امروزه با استفاده از دستگاه روغن گیری به صورت پربازده و آسان انجام می شود. خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز می توانید با مطالعه این مقاله با روش، نکات و دستگاه تولید روغن زیتون در منزل آشنا شوید.

چرا روغن زیتون خانگی را تهیه و مصرف کنید؟

با افزایش مصرف روغن های طبیعی و سالم از جمله روغن زیتون و همچنین امکان پذیر بودن روغن گیری از زیتون، افراد به فکر روغن کشی و تولید روغن زیتون در خانه افتاده اند. همچنین از سوی دیگر، بعضی از اشخاص متقلب در بازار تولید روغن سبب شده اند که دیگر کسی به فروشندگان روغن اعتماد کافی نداشته باشد. لذا مصرف کنندگان ترجیح می دهند که تجهیزات و لوازم لازم برای روغن گیری زیتون در خانه را مهیا سازند تا بدین طریق روغن زیتون مورد نیاز خود و اطرافیانش را تهیه کنند.

البته لازم به ذکر است که تولید روغن زیتون در خانه می تواند کیفیتی به خوبی یا حتی بهتر از محصولات تولید کنندگان معتبر روغن زیتون داشته باشد. تنها چیزی که برای این امر نیاز دارید عبارتند از:

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

  • آشنایی و رعایت نکات فنی در رابطه با دستگاه روغن کشی زیتون
  • تهیه زیتون با کیفیت
  • شناخت مراحل مربوط به روغن کشی از زیتون

در ادامه این مطلب روش تولید روغن زیتون در خانه، تجهیزات لازم و نکات آن را برای شما خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز به طور کامل شرح می دهیم.

تولید روغن زیتون در خانه
تولید روغن زیتون در خانه

چگونگی تولید روغن زیتون در خانه

روغن گیری زیتون در خانه را می تواند با استفاده از دستگاه های پیشرفته و به روز انجام داد. هم چنین می توان از روش های سنتی برای این کار استفاده کرد.

برای تولید روغن زیتون در زمان های گذشته، اول میوه های زیتون (با ویژگی های مورد نظر) را جمع آوری می کردند. سپس میوه ها را آسیاب کرده و حرارت می دادند تا به اصطلاح روغن پس دهند. امروزه با پیشرفت علم و صنعت، تجهیزات کارآمد و به صرفه ای برای تولید روغن زیتون در خانه (یا در صنعت)، تولید و عرضه شده اند. روش تولید روغن توسط دستگاه های روغن گیری بسیار راحت تر و پر بازده تر از روش های سنتی است. البته روش های سنتی هم چنان نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

در ادامه روش تولید روغن زیتون توسط دستگاه روغن کشی در خانه را، توضیح می دهیم.

استفاده از دستگاه روغن گیری برای تهیه روغن زیتون در خانه

همان طور که پیش تر گفته شد، اولین گام برای این کار تهیه روغن زیتون با کیفیت مورد نظر است. میوه زیتون مناسب برای روغن گیری می تواند رسیده یا نارس، سبز یا سیاه باشد. تفاوت رنگ میوه ها سبب تغییر در طعم نهایی روغن می شود.

سپس به یک دستگاه روغن گیری مناسب نیاز داریم. امروزه برای روغن کشی بیشتر از دستگاه های پرس سرد استفاده می شود که برای کار خود نیازی به حرارت ندارند.

با این وجود، بعضی از دانه های روغنی با اعمال فشار روغن خود را پس نمی دهند. به همین علت برای آن ها، از دستگاه های روغن گیری گرم استفاده می شود که دارای قدرت فیلتراسیون زیادی برای خارج کردن روغن از این دانه ها هستند. این دستگاه ها با بکار گیری حرارت و فیلتر های متفاوت، روغن موجود در دانه های روغنی مانند زیتون را از آن خارج می کنند.

بر خلاف دستگاه روغن گیری پرس گرم، دستگاه روغن گیری پرس سرد بدون استفاده از حرارت و با گردش ماردون های دستگاه، روغن گیری را انجام می دهد. از آنجایی که دستگاه روغن گیری پرس سرد برای روغن گیری از فشار استفاده می کند، لذا باعث می شود که روغن حاصله 100 % خالص نباشد و مقداری کنجاله نیز با روغن همراه باشد.

با این حال، به این دلیل که در روش روغن گیری پرس سرد از حرارت استفاده نمی شود، روغن تولید شده کیفیت بهتری دارد و سالم تر است. از این رو، اغلب خریداران دستگاه روغن گیری پرس سرد را ترجیح می دهند.

موارد موثر بر کیفیت روغن گیری زیتون در خانه، کدام اند؟

با شناخت موارد موثر بر روی کیفیت روغن کشی زیتون در خانه، شما می توانید روغن زیتون با کیفیت بهتری را تولید کنید. به روغن زیتون هایی که کیفیت بالا داشته و خالص باشند، روغن زیتون فرابکر می گویند. هم چنین، نوع میوه زیتون مورد استفاده در روغن گیری، در تعیین کیفیت روغن زیتون شما اثرگذار خواهد بود. این موارد موثر بر کیفیت روغن زیتون تولید شده در خانه، عبارتند از:

  • نوع میوه زیتون: از تاثیرگذار ترین موارد بر طعم، رنگ و کیفیت روغن بدست آمده است.
  • میزان بلوغ میوه زیتون: لازم است همیشه این نکته را در نظر بگیرید که زیتون مورد استفاده برای روغن کشی باید کاملاً بالغ یا اصطلاحا رسیده باشد. چنانچه زیتون مورد استفاده شما در زمان مناسبی برداشت شود کیفیت کلی، مزه و بوی روغن زیتون شما کاملا مطلوب خواهد بود.
  • روش های مراقبت از درخت زیتون: براساس تجربیات افراد با سابقه در زمینه تولید روغن زیتون در خانه یا صنعت، روش های نگهداری و مراقبت از درخت و میوه زیتون علاوه بر نحوه برداشت، چگونگی حمل و نقل زیتون و در آخرین مرحله روغن کشی؛ تاثیر خیلی زیادی به روی محصول نهایی شما خواهند داشت.
دستگاه روغن گیری رومیزی
دستگاه روغن گیری رومیزی

چه نکاتی در روغن گیری از زیتون مهم است؟

چند نکته مهم روغن کشی زیتون در منزل را در ادامه با شما در میان می گذاریم تا پاسخ سوالاتی که ممکن است برای شما باقی مانده باشد را پیدا کنید.

  • روش ذخیره کردن روغن زیتون خانگی:

برای ذخیره سازی روغن زیتونی که خودتان در خانه تولید کرده اید، این مورد را همواره در نظر بگیرید که تماس با نور و حرارت می تواند سبب آسیب رسیدن به طعم و ماندگاری محصول شما شود. از این رو، بهتر است که همواره محصول خود را درون شیشه های رنگی یا مات ریخته و در مکان های تاریک، خشک و خنک نگهداری کنید.

  • بر اساس هر کیلو زیتون چه مقدار روغن ایجاد می شود؟

اینکه به ازای هر کیلوگرم زیتون چند لیتر روغن زیتون تولید می شود، به نوع زیتون مورد استفاده شما بستگی دارد. بی کیفیت ترین زیتون برای روغن کشی، ۷ درصد روغن و مناسب ترین زیتون برای روغن کشی، ۲۲ درصد روغن زیتون تولید می کنند.

برای تولید روغن زیتون در خانه چکار کنم؟

روغن زیتون در خانه را یا به روش سنتی و یا با استفاده از دستگاه روغن گیری خانگی می توان انجام داد.

در تولید روغن زیتون خانگی چه چیزی بر کیفیت روغن اثر دارد؟

کیفیت زیتون مورد استفاده، اندازه زیتون مورد استفاده و روش های مراقبت از درخت زیتون

تولید روغن زیتون با استفاده از دستگاه روغن گیری پرس سرد بهتر است یا گرم؟

در روش پرس سرد چون از حرارت استفاده نمی شود، روغن تولید شده کیفیت بهتری دارد و سالم تر است. اما در روش گرم میزان بیشتری روغن تولید می شود.

برای خرید دستگاه روغن گیری زیتون چکار کنم؟

برای خرید این دستگاه به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها