صفحه اصلی > صنعت نان : چگونگی راه اندازی نانوایی (راهنمای جامع)
راه اندازی نانوایی
راه اندازی نانوایی

چگونگی راه اندازی نانوایی (راهنمای جامع)

آنچه خواهید خواند:

راه اندازی نانوایی از ایده های مناسب برای کسب و کار است. در این مقاله به بررسی اقدامات و تجهیزات لازم درباره نحوه راه اندازی نانوایی های مختلف پرداخته ایم. خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز با مطالعه این مقاله با ما همراه باشید.

شغل نانوایی

شغل نانوایی از مشاغل محبوب است که محصول خود را به مردم عرضه می کند. نانوایی ها با پخت و تولید انواع نان های روغنی، لواش، تافتون، بربری، سنگک، نان روغنی ، نان فانتزی و دیگر نان ها، احتیاجات روزمره مشتریان خود را فراهم می کنند. در مقابل پخت و فروش نان تازه، مبلغی را بعنوان دستمزد از مشتریان خود دریافت می نمایند.

نانوا به کسی می گویند که خمیر نان را از آرد تهیه کرده، آن را می پزد و به مشتریان خود عرضه می کند. در اصطلاح بازاری به نانوا، شاتر گفته می شود.

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

راه اندازی نانوایی چگونه است؟

1. تعیین نوع نانوایی

از عوامل تعیین کننده هزینه های مورد نیاز برای راه اندازی نانوایی، نوع نان و سبک پخت آن است. زیرا این امر تعیین کننده نوع دستگاه ها و تجهیزات مورد نیاز کار شما می باشد. از این رو ابتدا باید نوع نانوایی را مشخص کنید تا بتوانید هزینه های لازم برای راه اندازی آن را تخمین بزنید. در ادامه به معرفی انواع نانوایی ها می پردازیم.

راه اندازی نانوایی
راه اندازی نانوایی

نانوایی خرده فروشی

این نانوایی های از رایج ترین انواع نانوایی ها می باشند که نان های پخته شده را به صورت مستقیم به مصرف کنندگان می فروشند. راه اندازی نانوایی های خرده فروشی به شکل های متفاوتی امکان دارد و اکثر آن ها برای پخت یک نوع نان تخصص دارند. آنها همچنین به فضای جلو برای ارتباط با مشتری و پشت نانوایی برای پخت نان احتیاج دارند. در ادامه انواع خاصی از نانوایی های خرده فروشی معرفی شده است:

  • نانوایی های معمولی
  • نانوایی های سیار که بجای داشتن مغازه ای ثابت، نان را توسط یک وسیله نقلیه به فروش می رسانند. اکثر نانوایی های سیار فرآیند پخت نان را در ماشین خود انجام نمی دهند، بلکه محصولات خود را پیش از زمان تحویل در یک آشپزخانه یا نانوایی خانگی پخت می کنند.
  • نانوایی های تخصصی که معمولا تمرکز خود را بر پخت نوع خاصی از نان ها، مانند نان های فاقد گلوتن، قرار داده اند. راه اندازی این نوع نانوایی ها با توجه به خاص بودن و مورد نیاز بودنشان ایده ای بسار مناسب می تواند باشد.
  • کافه نان که ترکیبی از کافه و نانوایی می باشند. آن ها مانند کافه ها فضایی برای نشستن دارند و محصولات پخته مانند انواع نان، کیک و شیرینی را به همراه نوشیدنی ها ارائه می کنند.

نانوایی عمده فروشی

این نوع از نانوایی ها به جای عرضه محصولات خود به صورت مستقیم به مشتریان، محصولات پخته خود را به کسب و کار های دیگر مانند فروشگاه های مواد غذایی، رستوران ها و کافی شاپ ها می فروشند.

با توجه به این که متقاضیان نانوایی های عمده فروشی مشتریان تجاری هستند، معمولاً از انواع خرده فروشی بزرگتر می باشند. هم چنین از آن جایی که با مصرف کنندگان در ارتباط مستقیم نیستند، لذا نیازی به داشتن محلی درنزدیکی مناطق مسکونی یا مناطقی با تردد بالا ندارند. از سوی دیگر با توجه میزان بیشتر پخت نان، نانوایی های عمده فروشی به مکان بزرگتر و تجهیزات بیشتری برای پخت نان نیاز دارند. متعاقبا هزینه های زیاد تری نیز برای راه اندازی این نانوایی ها نسبت به انواع خرده فروشی، نیاز می باشد.

2. تخمین و تامین سرمایه و هزینه های اولیه

برای راه اندازی نانوایی هزینه های زیادی وجود دارد که لازم است در نظر بگیرید. مانند اجاره یا خرید محل کار، دریافت بیمه، خرید دستگاه ها و تجهیزات، استخدام و آموزش کارمندان و هزینه های خدمات. در نتیجه، به منظور تأمین این هزینه ها لازم است مقدار قابل توجهی سرمایه را در اختیار داشته باشید. علاوه بر این، این امکان نیز وجود دارد که سود دهی کارتان تا چندین ماه طول بکشد، لذا در این چند ماه برای تأمین هزینه به پول نقد نیاز خواهید داشت.

دستگاه هایی که برای راه اندازی نانوایی نیاز است

دستگاه تنور نانوایی صنعتی (پرتابل نانوایی)

تنور نانوایی یا دستگاه پخت نان که با نام تخصصی پرتابل نانوایی نیز معرفی می شود از جمله اصلی ترین دستگاه های لازم جهت راه اندازی و تجهیز کردن یک واحد نانوایی است که معمولا نانوایی نان لواش است. با این وجود انواع دیگر نان ها را نیز می توان با استفاده از این دستگاه تهیه و پخت نمود. از جمله نان تافتون، نان بربری، نان شیرمال و حتی پیتزا.

تنها لازم است است چدن مخصوص به پخت هر نان را به روی این دستگاه نصب نمود و نیازی نیست برای هر نوع نان دستگاهی جداگانه تهیه کنید. برای مثال جهت پخت نان تافتون و بربری چدن صاف، برای نان لواش آذری چدن مخلخل و برای نان سنگک نیز چدن برجسته مورد استفاده است.

دستگاه پرتابل پخت نان صفحه تخت
دستگاه پرتابل پخت نان صفحه تخت
دستگاه تمام اتوماتیک نان لواش ( تنور ریلی )
دستگاه تمام اتوماتیک نان لواش ( تنور ریلی )

دستگاه پهن کن (رول کن)

برای پهن کردن خمیر می توان از نیروی انسانی نیز استفاده کرد. با این حال اگر قصد صرفه جویی در هزینه های نیروی کار را دارید این دستگاه گزینه بهتری می باشد. این دستگاه ها علاوه بر صاف کردن خمیر جهت طبخ نان هایی چون لواش و تافتون، سبب فرم دهی به خمیر نیز می شوند و هم چنین در پخت نان های فانتزی نیز کارآمد هستند.

دستگاه پهن کن عریض کن تمام اتوماتیک نانوائی
دستگاه پهن کن عریض کن تمام اتوماتیک نانوائی

دستگاه چانه گیر

چانه هایی که توسط دست نیروی انسانی گرفته می شوند، ممکن است دارای اندازه های مختلفی باشند. تغییر در اندازه چانه ها نیز می تواند سبب ایجاد نتایج منفی در کار شما باشند.

با به کار گیری این دستگاه می توان تعداد نیروی انسانی مورد نیاز نانوایی را کاهش داد، چانه هایی با وزن و اندازه های دقیق ایجاد کرد، مسائل بهداشتی را بهتر رعایت نمود و در نتیجه از سلامت مردم اطمینان بیشتری حاصل کرد.

ماشین نان زن الکترومکانیکی ( روبو بیکر )
ماشین نان زن الکترومکانیکی ( روبو بیکر )

دستگاه خمیرگیر یا همزن خمیر

همزن یا خمیرگیر که خمیر مورد استفاده برای طبخ نان های مختلف را تولید می کند، از جمله دستگاه های اصلی برای راه اندازی نانوایی است. ظرفیت آن اکثرا با مقدار نان تولیدی در واحد محاسبه و تهیه می شود. اهمیت این دستگاه از نظر فرآوری آرد و خمیر می باشد. می توان گفت که بعد از دستگاه پرتابل نانوایی همزن خمیر بیشترین نقش را نانوایی دارد.

متشکل از یک همزن و مخزن استیلی است که با نیروی برق کار می کند.

میکسر (خمیرگیر نانوایی)

3. اجاره یا خرید مکان تجاری

نوع مکان تجاری مورد نیاز شما به نوع نانوایی که می خواهید راه اندازی نمایید بستگی دارد. برای مثال، اگر می خواهید نانوایی سیار افتتاح کنید، لازم است وسیله نقلیه مناسبی را تهیه نمایید و حتی ممکن است بخواهید در یک آشپزخانه، کار طبخ نان را انجام دهید.

نانوایی های خرده فروشی نیز به دنبال مکانی در یک محل مرکزی با تردد بالا می باشند.

در حالی که نانوایی های عمده فروشی محصولات خود را به جای مصرف کنندگان به کسب و کارهای دیگر می فروشند و در نتیجه می توانند دور از مرکز شهر و مناطق پر تردد واقع شوند.

صرف نظر از نوع نانوایی که قصد دارید راه اندازی کنید، مواردی وجود دارد که لازم است هنگام تهیه مکان، در نظر بگیرید:

  • قابلیت دسترسی جمعیتی
  • فاصله با تهیه کنندگان مواد اولیه
  • اندازه ی فضای مورد نیاز
  • مقررات بهداشتی و منطقه ای
  • نرخ ایمنی

4. دریافت مجوز های لازم برای راه اندازی نانوایی

برای نانوایی ها، قوانین خدمات مواد غذایی در سطح اتحادیه های نانوایی و پخت و پز،  تعیین می شود. مجوزهایی هستند که پیش از راه اندازی نانوایی باید آن ها را کسب کنید. بنا بر موقعیت مکانی شما، انواع مجوزهای مورد نیاز تان متفاوت خواهد بود. بنابراین پیش از اقدام به شروع کار حتما مقررات محلی مربوطه را بررسی نمایید.

چه مراحلی برای راه اندازی یک نانوایی باید انجام دهم؟

انتخاب نوع نانوایی- تخمین و تامین سرمایه و هزینه های لازم- اجاره یا خرید مکان تجاری- دریافت مجوز های لازم

برای راه اندازی نانوایی چه دستگاه هایی لازم دارم؟

دستگاه تنور نانوایی صنعتی (پرتابل نانوایی)- دستگاه پهن کن (رول کن)- دستگاه چانه گیر- دستگاه خمیرگیر یا همزن خمیر

چه نوع تنوری برای پخت نان در نانوایی بهتر است؟

دستگاه پرتابل پخت نان از انتخاب های مناسب است که برای پخت نان های مختلف، تنها لازم است چدن آن را عوض کرد و نیاز به خرید دستگاه های مختلف پخت نان نیست.

برای خرید تجهیزات و دستگاه های لازم برای راه اندازی نانوایی چکار کنم؟

برای خرید انواع این دستگاه ها و تجهیزات به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
5 1 رای
امتیاز دهید
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رضا محمودی

سلام
مکانی به ابعاد ۴ متر در ۷ متر و ارتفاع ۳ متر دارم. می خواهم نان خانگی تولید نموده و درون پلاستیک ها گذاشته و به سوپری ها بدهم. لطفاً راهنمایی بفرمایید
ضمناً ساکن مشهد هستم. ملک هم از خودم می باشد.