صفحه اصلی > صنعت نان : معرفی فر نانوایی (دستگاه نانوایی)؛ مقایسه انواع مختلف آن ها
فر نانوایی
فر نانوایی

معرفی فر نانوایی (دستگاه نانوایی)؛ مقایسه انواع مختلف آن ها

آنچه خواهید خواند:

فر نانوایی که برای پخت نان مورد استفاده قرار می گیرد از مهم ترین و اساسی ترین تجهیزات نانوایی ها می باشد. این دستگاه در انواع مختلف برای استفاده های مختلفی ساخته می شود که هرکدام ویژگی های خاصی دارند. خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز برای آشنایی کامل با انواع این دستگاه با مطالعه مقاله زیر با ما همراه باشید.

فر نانوایی چیست؟

از مهم ترین و چالش برانگیز ترین انتخاب ها هنگام راه اندازی و تاسیس نانوایی یا کارگاه پخت نان، انتخاب دستگاه نانوایی یا فر نانوایی مناسب است. در گذشته انواع دستگاه های نانوایی تنوع چندانی نداشته اند و به طور کلی از کوره های (فر های) چوبی استفاده می کرده اند. با این حال با پیشرفت علم و فناوری، امروزه انواع متنوعی از فر های نانوایی و دستگاه های پخت صنعتی نان طراحی و تولید می شوند. این دستگاه ها برای پخت انواع مختلف نان استفاده می شوند مانند لواش، ماشینی، سنگک و…

وجود فر نانوایی در انواع مختلف، قابلیت پخت آسان انواع نان را ایجاد کرده است اما از سوی دیگر انتخاب کردن بین تجهیزات موجود در بازار را دشوار نموده است.

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

دستگاه نانوایی
دستگاه نانوایی

انواع دستگاه نانوایی

متخصصین صنایع غذایی امروزه انواع خوب و باکیفیتی از فر های نانوایی را تولید و در بازار عرضه کرده اند. هر کدام از این دستگاه های نانوایی برای کاربرد و استفاده ای خاص طراحی و تولید شده اند. لذا لازم است هنگام انتخاب و بررسی انواع مدل های موجود، از نیاز و هدف خود شناخت کافی پیدا کنید و بر این اساس انتخاب نمایید.

به بیان ساده تر، لازم است از این که چه نوع نانی را می خواهید توسط دستگاه نانوایی بپزید، اطمینان حاصل نمایید. رایج ترین و پراستفاده ترین نان ها در ایران نان های فانتزی، لواش و سنگک می باشند. با این حال قابلیت های پخت نان انواع فر نانوایی برای پخت مدل های گسترده تری نیز کاربرد دارند. از انواع صنعتی دستگاه های نانوایی در خط های تولید کاملا اتوماتیک در کارخانه های بزرگ صنعتی استفاده می شود.

به طور کلی برای مقایسه فر های نانوایی می توان گفت که هیچ کدام برتری مطلقی نسبت به دیگری ندارد. بلکه وجه تمایز آن ها را و اینکه کدام یک برای انتخاب مناسب تر است را نیاز و استفاده مورد نظر شما مشخص می کند. هم چنین تنوع انواع مختلف فر های صنعتی و نحوه تقسیم بندی آن ها در موارد زیر می باشد:

  • نوع سوخت مصرفی (گاز، برق یا سایر سوخت ها)
  • روش تهویه و جریان هوا درون فر
  • شکل تنور
  • دارا بودن بعضی متعلقات اضافی
دستگاه فر تونلی
دستگاه فر تونلی

فر نانوایی تونلی

از جالب ترین دستگاه های نانوایی که کار کردن با آن برای پخت نان بسیار ساده است، فر تونلی می باشد. برای پختن نان توسط این دستگاه تنها لازم است دمای فر و سرعت حرکت ریل های آن را تنظیم نمایید. با این کار به آسانی می توانید محیط فر را برای پخت نان آمادده سازید.

اساس کار دستگاه نانوایی تونلی به صورت زیر می باشد:

از یک طرف خمیر نان را وارد تونل می کنید. سپس ریل‌های درون دستگاه که از قبل سرعت حرکتشان را تنظیم کرده اید، خمیر نان را به طرف بخش درونی تونل منتقل می کنند. در کلیه طول این مسیر خمیر در معرض حرارت از پیش تنظیم شده قرار داده می شود. لازم به ذکر است در انواع فر های تونلی، دو پارامتر سرعت حرکت ریل ها و دمای فر حتما باید در میزان صحیح تنظیم شوند. در غیر این صورت نان به خوبی پخته نمی شود یا بیش از پخته (سوخته) می شود.

دستگاه نان فانتزی

با توجه به مدل های گوناگونی که نان فانتزی در آن ها پخت می شود، دستگاه های نان فانتزی نیز دارای انواع متنوعی می باشند. از جمله وجه تفاوت هایی که در انواع مختلف این دستگاه ها وجود دارد می توان موارد زیر را نام برد:

  • منبع انرژی
  • نوع حرارت دهی (مستقیم و غیر مستقیم)
  • چگونگی تهویه و جریان هوا درون فر

با این وجود، رایج ترین دستگاه نان فانتزی مورد استفاده، انواع فر طبقه ای می باشد.اساس کار این دستگاه ها به این صورت است که خمیر های نان را به روی طبقه های مختلف فر قرار می دهند و سپس این طبقات را درون فر صنعتی می گذارند.

دستگاه فر گردان پخت نان ( پرتابل )
دستگاه فر گردان پخت نان ( پرتابل )
دستگاه پرتابل پخت نان بربری
دستگاه پرتابل پخت نان بربری

دستگاه پخت نان دوار یا فر دوار نانوایی

همان گونه که از نامش معلوم است دستگاه دوار نانوایی یا فر دوار نانوایی دارای سیستم چرخشی است که به این طریق به پخت نان کمک می نماید. به احتمال زیاد این دستگاه های دوار نانوایی را تا کنون در نانوایی های نان لواش دیده اید. اساس کار این دستگاه ها به این گونه است که صفحه های ویژه دایره ای شکل به طور دائم در درون این مدل از دستگاه های پخت نان حول محوری ثابت در حال گردش می باشند. اول خمیر نان را درون این فر پخت صنعتی نان قرار می دهید. سپس توسط این صفحه ها خمیر به قسمت پر حرارت فر دوار نانوایی منتقل می شود. سپس از این قسمت در حال چرخش عبور می کند و دوباره به نقطه آغازین بر می گردد. نان پخته شده را می توانید از همین قسمت از درون دستگاه دوار نانوایی خارج نمایید. هنگام استفاده از این دستگاه نیز مانند انواع دستگاه نانوایی تونلی، قادر خواهید بود سرعت چرخش و میزان دما را تنظیم نمایید. از این رو شرایط پخت نان را می توانید مطابق خواسته خود تنظیم نمایید.

دستگاه تمام اتوماتیک نان لواش ( تنور ریلی )
دستگاه تمام اتوماتیک نان لواش ( تنور ریلی )

دستگاه تمام اتوماتیک نان فانتزی

پختن نان به روش صنعتی با به کارگیری تجهیزات نانوایی و قنادی مدرن و پیشرفته، به یکی از صنایع با راندمان بالا و پر سود در دنیای امروز ایران تبدیل شده است.

دستگاه کاملا اتوماتیک پخت نان فانتزی به دلیل ویژگی های خاصی که در آن طراحی شده است برای پخت نان با کیفیت بالا استفاده وسیعی دارد. از جمله این ویژگی ها می توان موارد زیر را نام برد:

  • قابلیت کنترل میزان رطوبت در نان
  • جلوگیری از به هدر رفتن انرژی و حرارت

این ویژگی ها نیز با طراحی ویژه ای که برای کابین ها و محفظه داخلی فر نانوایی کاملا اتوماتیک نان فانتزی انجام شده است، امکان پذیر شده اند.

دستگاه نانوایی یا فر نانوایی چه انواعی دارد؟

متخصصین صنایع غذایی امروزه انواع خوب و باکیفیتی از فر های نانوایی را تولید و در بازار عرضه کرده اند. هر کدام از این دستگاه های نانوایی برای کاربرد و استفاده ای خاص طراحی و تولید شده اند.

برای پخت نان چه مدل دستگاه های نانوایی یا فر نانوایی وجود دارد؟

دستگاه های نانوایی دوار، تونلی، نان فانتزی و فر های نانوایی تمام اتوماتیک

برای خرید بهترین فر نانوایی چه چیزی مهم است؟

مهم ترین نکته برای انتخاب دستگاه نانوایی نوع استفاده و کاربردی است که در نظر دارید.

برای خرید انواع فر نانوایی چکار کنم؟

برای خرید انواع این دستگاه به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
5 2 رای ها
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها