صفحه اصلی > صنعت گوشت و غذاهای آماده : خط تولید سبزیجات منجمد (به روش IQF)
خط-تولید-سبزیجات-منجمد-
خط-تولید-سبزیجات-منجمد-

خط تولید سبزیجات منجمد (به روش IQF)

آنچه خواهید خواند:

خط تولید سبزیجات منجمد را به بصورت کامل (مواد اولیه، مراحل تولید و ماشین آلات) در این مطلب برایتان بررسی می کنیم. خوانندگان عزیز وبلاگ آی فودز، با مطالعه این مطلب با ما همراه باشید.

غذاهای منجمد به عنوان یک جزء حیاتی از صنعت غذا، به وفور در اکثر سوپرمارکت ها و بازارهای بزرگ یافت می شوند و نقشی اساسی در تأمین نیازهای غذایی جهان ایفا می کنند. در این میان، سبزیجات منجمد بطور فزاینده ای بخشی از صنعت غذا در سراسر را تشکیل داده اند.

میوه ها و سبزی ها معمولاً ظرف چند ساعت پس از چیدن (برداشت) فریز می شوند. در نتیجه در زمانی که ذوب می شوند، طعم و بافت آن ها همچنان تازه باقی مانده است.

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

استفاده از غذاهای منجمد به ویژه در میان آن دسته از شما که به دلیل مشغله های روزانه زمان زیادی برای پخت و آماده سازی غذا ندارید، به شدت رواج یافته است. این محصولات زمان مورد نیاز شما برای آماده‌سازی غذا را بطور قابل توجهی کاهش می دهند، به خصوص اگر که امکان گرم کردن غذا در دستگاه های مایکروویو برایتان فراهم باشد.

علاوه بر این، به لحاظ ایمنی نگهداری و بهداشت تغذیه ای، انجماد به عنوان یک روش بسیار کاربردی و موثر شناخته شده است. زیرا فعالیت اغلب پاتوژن ها در دماهای پایین، کاهش چشمگیری می یابد.

تمامی این موارد، به افزایش محبوبیت و استفاده سبزیجات منجمد افزوده است.

سبزیجات منجمد
سبزیجات منجمد

مواد اولیه لازم برای خط تولید سبزیجات منجمد

ترکیبات اولیه موردنیاز خط تولید غذاهای منجمد شما، شامل هر ماده ای است که قرار است منجمد شود، به عنوان مثال: ماهی، گوشت، مرغ، نخود سبز، پیتزا.

برای بیشتر خطوط تولید، ماده غذایی به صورت مخصوص کشت داده می شود. در مورد دسرهای یخ زده مانند کیک و پای یا خوراکی هایی مانند نان، گوشت و آبگوشت، فرمولاسیون غذا باید آزمایش و تنظیم گردد تا به بهترین شکل منجمد شود.

تولیدکنندگان بزرگ، مواد اولیه باکیفیت را طبق استانداردهایی که در هنگام آزمایش محصول خود تعریف کرده اند سفارش می دهند؛ به عنوان مثال، شما می توانید رشته های مورد استفاده برای تولید پاستا منجمد را به صورت عمده از تامین کننده ای سفارش دهید که آن ها را با ویسکوزیته یا محتوای آرد مشخصی، بر اساس نیاز دقیق شما تولید می کند.

به طور کلی، در فرمولاسیون غذاهای منجمد نیازی به استفاده از ترکیبات اضافی مانند مواد نگهدارنده ندارید! مواد افزوده شده معمولا غلظت دهنده ها و تثبیت کننده ها (نشاسته، صمغ زانتان، کاراگینان و …)، هستند. این ترکیبات به شما برای حفظ بافت مورد نظر محصولتان پس از ذوب شدن (انجمادزدایی) کمک می کنند.

شما همچنین به منظور بهینه سازی فرمولاسیون غذاها برای انجماد، می توانید سس یا لعاب را به آن بیفزایید. زیرا در این صورت، ماده غذایی را از کم آب شدن درطول انجماد محافظت می کنید. سبزیجات یا میوه هایی که برای انجماد انتخاب می کنید، ممکن است در زمان متفاوتی نسبت به زمانی که فروخته می شوند، برداشت شده باشند. زیرا در تولید سبزیجات منجمد به “درجه نرمی مطلوب” نیاز دارید.

معمولا از گاز آمونیاک برای انجماد استفاده می شود. در برخی از سیستم ها نیز از فریون استفاده می شود؛ اگرچه به دلیل تجزیه لایه اوزون، استفاده از آمونیاک برای محیط زیست سازگارتر است. در انجماد برودتی نیز از نیتروژن مایع استفاده می شود.

مراحل انجماد در خط تولید سبزیجات منجمد

روش دقیق انجماد یک ماده غذایی، براساس ماده ای که می خواهید منجمد کنید تا حدی متفاوت است.

ذرت از متداول ترین سبزیجات منجمد است که تقریباً جایگزین ذرت تازه در تره بارها شده است. علاوه بر این، روش انجماد ذرت تقریبا برای بیشتر سبزیجات قابل استفاده است. از این رو، در ادامه روش تولید ذرت منجمد را برایتان بیان می کنیم:

1. پذیرش مواد اولیه در خط تولید سبزیجات منجمد

خوشه های ذرت با پوسته به کارخانه منتقل می شود و باید برای پردازش های بعدی، آماده شوند.

2. پوست گیری از ذرت ها

اگر خط تولید ذرت (سبزیجات) منجمدتان در مقیاس بزرگ است، به شما پیشنهاد می کنیم که حتما از دستگاه پوست گیر ذرت شیرین اتوماتیک، استفاده کنید. این دستگاه به آسانی و به طور خودکار پوسته های ذرت را از دانه های ذرت تازه جدا می کند.

3. انتخاب و درجه بندی

پس از جدا کردن پوسته ها، باید ذرت ها را درجه بندی و انواع مناسب آن را برای فرآوری انتخاب کنید. بهتر است آن هایی که رنگ یکنواخت و بافت سفت دارند را انتخاب کنید؛ آن هایی که دارای نقص هستند را حذف کنید.

4. جداسازی دانه ذرت

برای این مرحله لازم است از دستگاه های صنعتی مخصوص استفاده کنید که دانه ها را سریع و به صورت موثر از ساقه ذرت جدا می کند.

5. شستشو و حذف مواد خارجی

توجه داشته باشید که پس از جداسازی دانه ها، مواد خارجی زیادی مخلوط با دانه های ذرت وجود دارد. بنابراین، لازم است کاکل ذرت، پوسته و غیره را نیز جدا نمایید.

بهتر است برای تمیز کردن و شستن سبزیجات (ذرت ها) در خط تولید سبزیجات منجمد، از دستگاه های شستشوی مخصوص استفاده کنید. این دستگاه ها از نیروی جریان آب برای تمیز کردن و شستشو محصولات به شیوه ای موثر و کارآمد استفاده می کند.

دستگاه شستشوی سبزیجات
دستگاه شستشوی سبزیجات

6. بلانچینگ (آنزیم بری)

فرآیند بلانچینگ به شما کمک می کند رنگ مطلوب دانه های ذرت را حفظ کنید، باکتری های بالقوه و غیره را از بین ببرید. دستگاه بلانچر ذرت با تکنولوژی مدرن، می تواند دما و زمان آنزیم بری را دقیقاً کنترل کند و بدین ترتیب از کیفیت ثابت دانه های ذرت اطمینان حاصل کنید.

دستگاه بلانچر
دستگاه بلانچر

7. خنک کردن

بعد از بلانچینگ، لازم است دانه های ذرت داغ را خنک کنید. معمولا دو مرحله برای این کار وجود دارد.

این مرحله نه تنها کیفیت خوب دانه های ذرت شما را حفظ می کند، بلکه انرژی موردنیاز برای فرآیند انجماد را نیز کاهش می دهد.

8. آب زدایی (خشک کردن)

دستگاه آبگیری، آب اضافی را از دانه های ذرت می گیرد و از سفت بودن بافت محصولات نهایی اطمینان حاصل می کند.

9. انجماد سبزیجات به روش IQF

با استفاده از دستگاه انجماد سریع IQF، می توانید با سرعت بالا مقادیر زیادی از دانه های ذرت را با مصرف به صرفه انرژی منجمد کنید.

(برای آشنایی بیشتر با دستگاه و روش انجماد IQF، می توانید مقاله «معرفی دستگاه (IQF) انجماد سریع (انواع،عملکرد، مزایا و معایب آن)» را مطالعه کنید.)

دستگاه انجماد سریع اسپیرال فریزر IQF
دستگاه انجماد سریع اسپیرال فریزر IQF

10. توزین و بسته بندی

برای بسته بندی دانه های ذرت منجمد شده، به شما پیشنهاد می کنیم که از دستگاه توزین و بسته بندی چند سر، استفاده کنید. با این دستگاه محصولات به طور خودکار توزین و بسته بندی می شوند.

معرفی دستگاه انجماد IQF

دستگاه انجماد سریع (IQF)، برای انجماد تکه های مختلف انواع مختلف مواد غذایی، کاربرد دارد. در حقیقت، این تکنولوژی قادر به انجماد برش ها و تکه های مواد غذایی به صورت جداگانه است. در نتیجه از خوشه ای منجمد شدن مواد غذایی در اندازه های کوچک جلوگیری می کند.

در نتیجه این امر، هنگام انجماد دانه ها ذرت، آن ها به هم نمی چسبند و هریک به طور جداگانه منجمد شده اند.

سوالات متداول

چرا سبزیجات را منجمد کنیم؟

علاوه بر تازه نگه داشتن طعم و راحتی، انجماد همچنین یک روش ایمن برای نگهداری غذاست.

در خط تولید سبزیجات منجمد از چه افزودنی هایی استفاده می شود؟

معمولا غلظت دهنده ها و تثبیت کننده ها (مانند نشاسته، صمغ زانتان و کاراگینان)، استفاده می شوند.

در خط تولید سبزیجات منجمد به چه دستگاه هایی نیاز است؟

انواع نوار نقاله ها، دستگاه شستشو سبزیجات، دستگاه پوست گیر، دستگاه اسلایسر، دستگاه آبگیری، دستگاه انجماد IQF، دستگاه بسته بندی و…

برای خرید انواع صمغ های مورد استفاده برای انجماد سبزیجات چکار کنم؟

برای دریافت مشاوره رایگان و خرید این محصولات به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

برای خرید انواع تجهیزات و دستگاه های لازم برای خط تولید سبزیجات منجمد چکار کنم؟

برای دریافت مشاوره رایگان و خرید این تجهیزات و دستگاه ها به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
5 2 رای ها
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها