صفحه اصلی > مواد اولیه صنایع غذایی : ساخارین و کاربرد آن در صنایع غذایی
ساخارین
ساخارین

ساخارین و کاربرد آن در صنایع غذایی

آنچه خواهید خواند:

ساخارین یک شیرین کننده مصنوعی است که کاربردهای فراوانی در تولید محصولات صنایع غذایی و دیگر صنایع دارد. خوانندگان عزیز وبلاگ آی فودز می توانید با مطالعه این مقاله با کاربردهای این ماده آشنا شوید.

افراد تقریباً 150 سال پیش به طور تصادفی ساخارین را کشف کردند. از آن زمان به عنوان جایگزینی برای شکر، به منظور شیرین کردن غذاها و نوشیدنی ها استفاده می شود. برخی از تحقیقات که چند دهه پیش بر حیوانات انجام شدند، مصرف این ماده را با مشکلات احتمالی سلامتی مرتبط دانستند که منجر به کاهش محبوبیت این ماده شد. با این حال، مطالعات بعدی بر روی انسان ارتباطی با سرطان را تایید نکرد!

ساخارین چیست؟

شیرین کننده های مصنوعی در 100 سال گذشته به طور گسترده به عنوان جایگزین شکر در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته اند. زیرا هم کالری آن ها صفر است و هم صد برابر شیرین تر از شکر طبیعی هستند.

ساخارین توسط یک شیمیدان روسی (Constantin Fahlberg)، در سال 1878 میلادی کشف شد و معمولاً از آن در صنایع غذایی، نوشیدنی ها و قرص ها استفاده می شد. این شیرین کننده مصنوعی فاقد انرژی غذایی است. از نظر شیمیایی به عنوان (2,3-dihydro-3-oxobenzisosulfonazole) شناخته می شود. شیرینی آن حدود 400 برابر ساکارز است.

تولید کنندگان آن را از طریق فرآیندهای شیمیایی مختلف، با استفاده از تولوئن شیمیایی یا اسید آنترانیلیک به عنوان ماده پایه تولید می کنند. این فرآیند منجر به تولید یک پودر سفید کریستالی می شود که در شرایط مختلف پایدار است. درواقع، این ماده مشتق سولفونامید از تولوئن است که به 3 صورت زیر وجود دارد:

  • اسید ساخارین
  • نمک ساخارین سدیم
  • نمک ساخارین کلسیم

استفاده از ساخارین سدیم در تولید شیرین‌کننده های مصنوعی رایج تر است. با این حال، می تواند طعم ناخوشایند و تلخی را پس از مصرف در دهان باقی بگذارد. به همین دلیل است که ساخارین اغلب همراه با سایر شیرین کننده های کم (یا صفر) کالری مخلوط می شود.

از آن جایی که انسان نمی تواند ساخارین را متابولیزه کند، هیچ گونه انرژی به فرد اضافه نمی کند (کالری یا کربوهیدرات ندارد). از این رو، افراد مبتلا به دیابت یا کسانی که می خواهند وزن کم کنند، ممکن است ساخارین را به عنوان جایگزین شکر انتخاب کنند. همچنین با توجه به این که 300 تا 500 برابر شیرین تر از شکر معمولی است، برای شیرین کردن غذاها فقط به مقدار کمی از آن نیاز دارند.

ساخارین
ساخارین

کاربرد ساخارین در صنایع غذایی

ساخارین گاهی اوقات در ترکیب با آسپارتام، یکی دیگر از شیرین کننده های کم کالری که معمولا در نوشیدنی های رژیمی گازدار یافت می شود، استفاده می گردد.

از آن جایی که این شیرین کننده مصنوعی نسبتاً پایدار است و ماندگاری طولانی دارد، تولید کنندگان مواد غذایی اغلب از آن در تولیدات خود استفاده می کنند. مصرف آن حتی پس از سال ها نگهداری بی خطر است! علاوه بر نوشیدنی های رژیمی گازدار، از آن برای شیرین کردن محصولات زیر نیز استفاده می شود:

  • آب نبات ها
  • آب میوه ها
  • آدامس
  • مرباها
  • کمپوت میوه
  • ژله ها
  • دسرها
  • سس های سالاد
  • کلوچه های کم کالری
  • غذاهای فرآوری شده

علاوه بر این ها، ساخارین را می توانید مشابه شکر (شکر یا قند مورد استفاده روزانه)، برای پاشیدن روی مواد غذایی مانند غلات صبحانه یا میوه استفاده کنید؛ یا به عنوان جایگزین شکر در قهوه یا هنگام شیرینی پزی استفاده کرد. همچنین در بسیاری از داروها نیز استفاده می شود.

بنا بر مصوبه اتحادیه اروپا، ساخارینی که به غذا یا نوشیدنی اضافه شده است را می توان با عنوان «E954» در برچسب اطلاعات محصول (ترکیبات مورد استفاده) شناسایی کرد.

کاربرد در دیگر صنایع

اگرچه استفاده از این شیرین کننده مصنوعی مطمئناً به عنوان افزودنی غذایی E954، بسیار رایج است، اما در صنعت های دیگر نیز کاربرد دارد:

در صنعت لوازم آرایشی، خمیر دندان و دهان شویه، داروسازی، سیگار، به عنوان یک عامل طعم دهنده در خوراک خوک ها و حتی به عنوان روشن کننده در پوشش های نیکل ضد خوردگی.

آیا مصرف ساخارین برای بدن ضرر دارد؟

در حال حاضر، FDA، سازمان بهداشت جهانی (WHO) و سازمان ایمنی غذای اروپا (EFSA)؛ توافق دارند که استفاده از این شیرین کننده مصنوعی هیچ ضرری ندارد و برای مصرف انسان بی خطر است.

FDA مصرف روزانه قابل قبول (ADI) این ماده را را 2.3 میلی گرم به ازای هر پوند (5 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم) وزن بدن تعیین کرده است. این به این معناست که اگر شما 154 پوند (70 کیلوگرم) وزن دارید، می توانید 350 میلی گرم از آن را در روز مصرف کنید.

ساخارین
ساخارین

تاثیر مصرف ساخارین بر سلامت انسان

می تواند (به صورت جزئی) به کاهش وزن کمک کند

جایگزینی شکر با یک شیرین کننده کم کالری ممکن است به کاهش وزن کمک کند و از شما در برابر اضافه وزن محافظت کند. به این دلیل که به شما این امکارن را می دهد تا غذاها و نوشیدنی هایی را که از آن لذت می برید، با کالری کمتری مصرف کنید.

بسته به فرمولاسیون غذا، ساخارین می‌تواند جایگزین 50 تا 100 درصد قند در برخی محصولات غذایی شود. بر اساس مطالعات، استفاده از این شیرین کننده ها منجر به کاهش دریافت کالری (به طور متوسط 94 کالری کمتر در هر وعده غذایی) و کاهش وزن (به طور متوسط حدود 1.4 کیلوگرم) می شود.

کمک به کاهش خطر پوسیدگی دندان

مصرف زیاد شکر عامل اصلی پوسیدگی دندان است. با این حال، برخلاف شکر، شیرین کننده های مصنوعی توسط باکتری های موجود در دهان شما به اسید تبدیل نمی شوند. بنابراین، استفاده از شیرین کننده های کم کالری به جای شکر می تواند خطر ابتلا به پوسیدگی را کاهش دهد.

به همین دلیل است که اغلب از ساخارین به عنوان جایگزین قند در داروها استفاده می شود. با این حال، مهم است که بدانید که غذاها و نوشیدنی های حاوی شیرین‌کننده های مصنوعی، همچنان می توانند حاوی مواد دیگری باشند که باعث ایجاد پوسیدگی می شوند! این ها شامل اسیدهای خاص در نوشابه های گازدار و قندهای طبیعی موجود در آب میوه است.

چرا از شیرین کننده های مصنوعی استفاده کنم؟

زیرا هم کالری (انرژی) آن ها صفر است هم صد ها برابر شیرین تر از شکر طبیعی هستند.

چرا از ساخارین در صنایع غذایی استفاده می کنند؟

از آن جایی که این شیرین کننده مصنوعی نسبتاً پایدار است و ماندگاری طولانی دارد، تولید کنندگان مواد غذایی اغلب از آن در تولیدات خود استفاده می کنند.

ساخارین در صنایع غذایی چه استفاده ای دارد؟

در تولید محصولاتی چون آب نبات ها، آب میوه ها، ژله ها، کمپوت ها، آدامس، غذاهای فرآوری شده و … کاربرد دارد.

برای خرید ساخارین چکار کنم؟

برای خرید این محصول به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
3.7 3 رای ها
امتیاز دهید
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نیایش

ممنون❤🙂