صفحه اصلی > صنعت روغن های خوراکی : استخراج و کاربردهای روغن نارگیل + ویدیو
استخراج روغن نارگیل
استخراج روغن نارگیل

استخراج و کاربردهای روغن نارگیل + ویدیو

آنچه خواهید خواند:

استخراج روغن نارگیل به دلیل کاربرد گسترده این روغن در صنایع مختلف اهمیت زیادی دارد. خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز می توانید با مطالعه این مقاله با کاربرد، خواص و روش استخراج این روغن آشنا شوید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل، روغن خوراکی استخراج شده از میوه نارگیل می باشد. روغن نارگیل یک ماده جامد یا نیمه مایع سفید متمایل به زرد رنگ است. این روغن در دمای 23 درجه سانتی گراد ذوب می شود. برخلاف بسیاری از روغن های دیگر دارای منبع گیاهی روغن نارگیل تنها دارای درصد کمی اسید های چرب غیراشباع است. حدود 90 درصد چربی اشباع شده دارد و فاقد کلسترول می باشد.

روغن نارگیل دارای خواص متمایزی به عنوان روغن لوریک می باشد. به طور گسترده به عنوان روغن پخت و پز، فرآورده های غذایی، داروها و لوازم آرایشی استفاده می شود.

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

استخراج روغن نارگیل
استخراج روغن نارگیل

کاربرد های روغن نارگیل

بسیاری از مصارف صنعتی آن عبارتند از: ساخت صابون و مواد شوینده، شامپو، لاستیک مصنوعی و گلیسیرین.

روغن نارگیل پس از تصفیه برای حذف اسیدهای چرب آزاد و خوشبو کردن، در چربی های خوراکی استفاده می شود. از جمله در مارگارین و شورتنینگ های گیاهی.

یکی از کاربردهای غذایی مهم روغن نارگیل ناشی از درصد بالای اسید لوریک (45 تا 50 درصد) آن است. این ترکیب اشباع شده و در مقابل اکسیداسیون و ترشیدگی مقاومت می کند. قناد ها و نانوایان از روغن نارگیل تصفیه شده در محصولاتی استفاده می کنند که نیازمند ماندگاری است. این روغن هم چنین دارای نقطه دود بالایی است که سبب می شود بتوان غذاها را در حرارت بالا سرخ کرده یا تفت دهید.

استخراج و تصفیه روغن نارگیل

روغن نارگیل دارای ترکیب اصلی اسیدهای چرب با زنجیره متوسط به شکل اسید لوریک است. استخراج روغن نارگیل می تواند به دو روش استخراج مرطوب و استخراج خشک انجام شود.

روغن نارگیل از میوه نارگیل به دست می آید که به نام کوپرا شناخته می شود. میوه نارگیل تازه حاوی حدود 50 درصد آب و 30 تا 40 درصد روغن است، کوپرای خوب خشک شده حاوی 4 تا 5 درصد رطوبت و 63 تا 70 درصد روغن است. روغن نارگیل از کوپرا عمدتاً توسط فسار مکانیکی و استخراج با حلال به دست می آید. محصول خام دارای بوی نارگیل مشخصی است.

دستگاه روغن کشی
دستگاه روغن کشی

تصفیه روغن نارگیل معمولاً بر روی روغن نارگیل استخراج شده به روش خشک انجام می شود.این فرآیند به طور کلی شامل مراحل سفید کردن، بو زدایی و اسید زدایی می شود.

روغن نارگیل را می توان برای تولید انواع محصولات غذایی فرآوری شده استفاده کرد. از جمله در تولید مارگارین بدون ترانس، جایگزین های کره کاکائو، مونوآسیل گلیسرول و لیپیدهای فعال زیستی به شکل مونولورین استفاده کرد.

دستگاه تصفیه روغن
دستگاه تصفیه روغن

کاربردهای روغن نارگیل در صنایع غذایی

استخراج روغن نارگیل در صنایع غذایی بیشتر به منظور استفاده از آن در پخت و پز می باشد. به ویژه برای سرخ کردن و هم چنین طعم رایج بسیاری از کاری های تولید شده در آسیای جنوبی است.

در سال های اخیر، روغن نارگیل بکر به طور فزاینده ای در محصولات بهداشتی و غذایی طبیعی و وگان ها محبوب شده است.

روغن نارگیل (به همراه روغن هسته خرما) حاوی مقدار زیادی اسید لوریک است که در بدن به مونولورین تبدیل می شود. به جز در این دو ماده، اسیدلوریک فقط در شیر مادر یافت می شود.

در فرآیند استخراج روغن نارگیل مقداری از اسید لوریک از بین می رود.

از دیگر کاربردهای آن در صنعت غذا می توان به جایگزینی چربی های جامد تولید شده از طریق هیدروژناسیون در محصولات پخته و شیرینی پزی اشاره کرد.

روغن نارگیل هیدروژنه یا نیمه هیدروژنه اغلب در خامه های غیر لبنی و تولید میان وعده ها از جمله ذرت بو داده استفاده می شود. روغن نارگیل نباید برای سرخ کردن در دمای خیلی بالا استفاده شود. زیرا ممکن است با تولید هیدروکربن های پلی آروماتیک، یک ترکیب سرطان زا، همراه باشد. نقطه دود روغن نارگیل 177 درجه سانتی گراد است.

کاربرد های روغن نارگیل در صنعت

روغن نارگیل برای استفاده به عنوان ماده اولیه بیودیزل برای استفاده به عنوان سوخت موتور دیزل آزمایش شده است. به این ترتیب می توان آن را برای ژنراتورهای برق و حمل و نقل با استفاده از موتورهای دیزلی استفاده کرد.

استخراج روغن نارگیل به دلیل ویژگی های زیر در صنعت کاربرد فراوان دارد:

دمای ژل شدن بالا (22 تا 25 درجه سانتیگراد)، حداقل دمای محفظه احتراق 500 درجه سانتیگراد و ویسکوزیته بالا.

از جمله دیگر کاربرد های استخرتج روغن نارگیل در صنعت چند جزیره گرمسیری عبارت است از: کاربرد آن به عنوان منبع سوخت جایگزین برای راه‌اندازی خودروها، کامیون‌ها و اتوبوس‌ها و ژنراتورهای برق.

تحقیقات بیشتر در مورد پتانسیل روغن نارگیل به عنوان سوخت برای تولید برق در جزایر اقیانوس آرام در حال انجام است.

اسیدهای حاصل از روغن نارگیل را می توان به عنوان علف کش استفاده کرد.

هم چنین روغن نارگیل و مشتقات آن مانند اسید چرب نارگیل به عنوان مواد خام در ساخت سورفکتانت هایی مانند کوکامیدوپروپیل بتائین، کوکامید MEA و کوکامید DEA استفاده می شود.

مزایای روغن نارگیل خوراکی بر سلامتی

روغن نارگیل نوعی روغن پخت و پز است که روز به روز بر محبوبیت آن افزوده می شود.

بسیاری از مردم آن را به خاطر مزایای سلامتی اش، از جمله خواص ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی، بهبود سلامت پوست و دهان و پتانسیل کاهش وزن ستایش می کنند.

در ادامه به چند مورد از مزایای استخراج روغن نارگیل خوراکی بر سلامتی اشاره می کنیم:

ممکن است سبب تشویق چربی سوزی گردد

روغن نارگیل منبع غنی از تری گلیسیریدهای زنجیره متوسط (MCTs)، نوعی چربی اشباع شده است.

به طور کلی چربی های اشباع شده به سه زیر گروه تقسیم می شوند که هر کدام اثرات متفاوتی در بدن دارند. این زیر گروه ها مطابق زیر هستند:

  • زنجیر بلند
  • زنجیره متوسط
  • زنجیره کوتاه

دانشمندان در حال مطالعه تری گلیسیریدهای زنجیره متوسط (MCTs)هستند. از جمله آن هایی که در روغن نارگیل یافت می شوند، به جهت پی بردن به مزایای سلامتی آن ها برای انسان.

به عنوان مثال، برخی شواهد نشان می دهد که مصرف MCT ممکن است تعداد کالری هایی را که بدن شما می سوزاند افزایش دهد. لذا ممکن است به کاهش وزن کمک کند.

می تواند دارای اثرات آنتی اکسیدانی باشد

روغن نارگیل به دلیل محتوای اسیدچرب های زنجیره متوسط به ویژه اسید لوریک، دارای خواص ضد میکروبی و ضد قارچی است.

تحقیقات نشان می دهد که ممکن است این ماده دارای اثرات ضد میکروبی در برابر میکروارگانیسم های بیماری زا باشد. مانند:

  • استافیلوکوکوس اورئوس
  • استرپتوکوک موتانس
  • استرپتوکوک پیوژنز
  • اشریشیا کلی
  • هلیکوباکتر پیلوری

به چند روش روغن نارگیل را استخراج می کنند؟

استخراج روغن نارگیل می تواند به دو روش استخراج مرطوب و استخراج خشک انجام شود.

برای استخراج روغن نارگیل چکار کنم؟

برای استخراج روغن نارگیل می توان از دستگاه روغن گیری و روغن کشی استفاده نمود.

برای خرید دستگاه روغن گیری و روغن کشی چکار کنم؟

برای خرید این دستگاه به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

برای تصفیه روغن از چه دستگاهی استفاده کنم؟

از دستگاه تصفیه روغن استفاده باید کرد.

برای خرید دستگاه تصفیه روغن چکار کنم؟

برای خرید این دستگاه به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها