صفحه اصلی > صنعت روغن های خوراکی : 8 مزیت مصرف روغن نباتی برای بدن
مزیت مصرف روغن نباتی
مزیت مصرف روغن نباتی

8 مزیت مصرف روغن نباتی برای بدن

آنچه خواهید خواند:

مزیت مصرف روغن نباتی برای سلامت انسان بسیار است. در این مقاله 8 مورد از مزیت های مصرف روغن نباتی را که براساس تحقیقات علمی مشخص شده اند برای شما خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز بیان کرده ایم.

همه این روغن های گیاهی امروزه از روغن های گیاهی به طور گسترده ای برای روغن پخت و پز و یا اهداف دیگر استفاده می شود. دانه خشخاش، کلزا، سویا، کتان، بادام، کنجد، گلرنگ و پنبه دانه از عصر برنز در سراسر خاورمیانه و آسیای مرکزی استفاده می شد.

روغن های گیاهی مزیت های زیادی برای سلامتی مانند کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی، متابولیسم و هضم بهتر، کاهش شانس سرطان سینه و تامین اسیدهای چرب امگا 3 برای بدن دارند. در این مقاله شما را با مزیت های مصرف روغن نباتی برای سلامت بدن آشنا می کنیم.

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

مزیت مصرف روغن نباتی
مزیت مصرف روغن نباتی

روغن گیاهی چیست؟

روغن گیاهی یک تری گلیسیرید است که از یک گیاه استخراج می شود. اصطلاح «روغن نباتی» را به طور کلی می‌توان برای اشاره به روغن‌های گیاهی که در دمای اتاق مایع هستند یا بدون توجه به وضعیت ماده در دمای معین تعریف کرد.

به همین دلیل، روغن های گیاهی که در دمای اتاق جامد هستند، گاهی اوقات چربی گیاهی نامیده می شوند. در مقابل این تری گلیسیریدها، موم های گیاهی هستند که فاقد گلیسیرین در ساختار خود هستند. اگرچه بسیاری از قسمت های گیاه ممکن است روغن تولید کنند، اما در مقیاس های تجاری، روغن عمدتاً از دانه ها استخراج می شود.

ارزش تغذیه ای روغن های نباتی چگونه است؟

روغن های مختلف دارای ترکیبات مغذی متفاوت با مزایای سلامتی گوناگونی برای ما هستند. با این حال، عناصر مشترکی نیز در همه آن ها وجود دارد، مانند:

  • ویتامین E (توکوفرول)
  • اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6
  • چربی های چندگانه غیراشباع و یگانه غیراشباع
  • چربی های اشباع

روغن گیاهی متشکل از 100% چربی و فاقد سایر اجزای مهم مانند کربوهیدرات، کلسیم، آهن، منیزیم و غیره است.

مزیت مصرف روغن نباتی برای بدن انسان چیست؟

از روغن نباتی در پخت و پز استفاده زیادی می شود. این روغن ها را می توانید به صورت آماده خریداری کنید یا خودتان آن ها را در منزل تهیه کنید. پیش از این، روش تولید روغن نباتی را در مقاله «روش تولید روغن پخت و پز نباتی» برایتان بیان کردیم. همچنین اگر مایلید خودتان در منزل روغن نباتی مصرفیتان را تولید کنید، می توانید مقاله «دستگاه روغن گیری صنعتی و خانگی (راهنمای خرید)» را که در آن دستگاه روغن گیری خانگی و نحوه استفاده از آن را توضیح داده ایم مطالعه کنید.

دستگاه روغن گیری رومیزی
دستگاه روغن گیری رومیزی

در ادامه نیز 8 مزیت مصرف روغن نباتی برای بدن را برایتان می گوییم.

1. کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی

بر اساس مطالعه ای که در دانشگاه ایالتی نیویورک، بوفالو انجام شد و توسط مجله انجمن پزشکی آمریکا در فوریه 1990 منتشر شد، روغن نباتی ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد. محققان این مطالعه همچنین مشاهده کردند در افرادی که به طور منظم در رژیم غذایی روزانه خود از روغن نباتی استفاده می کردند، عوامل مرتبط با ایجاد بیماری های قلبی عروقی کنترل شدند، از جمله این موارد عبارت اند از:

  • افزایش سطح قند خون
  • افزایش فشار خون
  • افزایش سطح کلسترول سرم

2. کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه

بر اساس مطالعه ای که در دانشگاه میلانو ایتالیا انجام شد و در شماره نوامبر 1995 ‘علل و کنترل سرطان’ منتشر شد، استفاده منظم از روغن زیتون و سایر روغن های گیاهی ممکن است در کاهش خطر ابتلا به سرطان مفید باشد.

درواقع کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه از مزیت های مصرف روغن نباتی در مقایسه با مصرف کره و مارگارین است.

3. تقویت سیستم ایمنی از مزیت های مصرف روغن نباتی

مزیت مصرف روغن نباتی برای بدن به ترکیبات تشکیل دهنده آن ها بستگی دارد. برای مثال، روغن نارگیل دارای اسید لوریک (مونولورین) است که به کاهش کاندیدا، مبارزه با باکتری ها و ایجاد محیطی نامناسب برای ویروس‌ها معروف است.

4. کمک به تقویت متابولیسم بدن

بر اساس مطالعه ای که در دانشگاه ایالتی سائوپائولو، برزیل انجام شد و در شماره اکتبر 2010 مجله ‘تغذیه’ منتشر شد، مصرف روغن های گیاهی، به ویژه روغن زیتون، ممکن است متابولیسم را در افراد چاق افزایش دهد. زیرا روغن زیتون حاوی ترکیبات فنلی است که دارای خواص زیر هستند:

  • خواص آنتی اکسیدانی
  • خواص ضد التهابی
  • خواص ضد انعقاد

در نتیجه ممکن است سرعت متابولیسم بدن را افزایش دهد.

5. مزیت مصرف روغن نباتی: کمک به درمان پانکراتیت حاد

روغن زیتون سرشار از اسید اولئیک و هیدروکسی تیروزول است که از مزیت های مصرف این روغن نباتی برای بدن ، تاثیر آن بر ایجاد پانکراتیت حاد (التهاب ناگهانی لوزالمعده) است.

محققان دریافته اند که ترکیبات تشکیل دهنده روغن زیتون فرابکر می تواند از بدن در برابر پانکراتیت حاد محافظت کند.

6. مزیت های مصرف روغن نباتی برای سلامت معده و روده

نارگیل با کمک به بدن در جذب ویتامین های محلول در چربی، کلسیم و منیزیم هضم غذا را بهبود می بخشد. در نتیجه به درمان یا پیشگیری از زخم معده و کولیت اولسراتیو کمک می کند. روغن نارگیل نیز می تواند با از بین بردن باکتری های بد و کاندیدا به بهبود باکتری ها و سلامت روده کمک کند.

7. دارای خواص آنتی اکسدانی هستند.

برخی از روغن ها مانند روغن بادام زمینی، روغن بادام و روغن جوانه گندم سرشار از ویتامین E هستند که با بهبود سیستم ایمنی بدن ما را مفید می دانند.

این روغن ها به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کنند و در نتیجه دارای خواص زیر هستند:

  • از بافت های مختلف بدن مانند پوست و چشم محافظت می کنند.
  • از بیماری های قلبی جلوگیری می کند.

ویتامین E یک آنتی اکسیدان است که رادیکال های آزاد را کنترل می کند، همچنین به جلوگیری از لخته شدن خون و انسداد عروق کرونر کمک می کند. بنابراین در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی موثر است.

مزیت مصرف روغن نباتی
مزیت مصرف روغن نباتی

8. جلوگیری از ابتلا به بیماری استئوپروسیس

روغن نارگیل دارای سطوح بالایی از آنتی اکسیدان ها است که به مبارزه با رادیکال های آزاد که یک درمان طبیعی پیشرو برای پوکی استخوان است کمک می کند. تحقیقات در مورد پوکی استخوان نشان داده است که روغن نارگیل نه تنها باعث افزایش حجم و ساختار استخوان در افراد می شود، بلکه از دست دادن استخوان به دلیل پوکی استخوان را نیز کاهش می دهد.

از روغن نباتی چه استفاده ای می شود؟

روغن نباتی برای پخت غذا، پخت شیرینی و سرخ کردن نان استفاده می شود. آن ها به عنوان یک ماده یا جزء در تولید صابون ها، محصولات پوستی، شمع ها، عطرها و سایر محصولات مراقبت شخصی و آرایشی نیز استفاده می شوند.

برخی از روغن ها به ویژه به عنوان روغن های خشک کننده مناسب هستند و در ساخت رنگ ها و سایر محصولات تصفیه چوب استفاده می شوند. همچنین از آن ها برای ساخت بیودیزل استفاده می شود که می توان از آن مانند دیزل معمولی استفاده کرد.

روغن های گیاهی از چه ترکیباتی ساخته شده اند؟

روغن های مختلف دارای ترکیبات مغذی متفاوت با مزایای سلامتی گوناگونی برای ما هستند. با این حال، عناصر مشترکی نیز در همه آن ها وجود دارد، مانند: ویتامین E (توکوفرول)، اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6، چربی های چندگانه غیراشباع و یگانه غیراشباع و …

مصرف روغن نباتی چه تاثیری بر بدن دارد؟

مصرف این روغن به صورت صحیح دارای مزایای زیادی برای سلامتی است مانند: کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و سرطان، کمک به عمل هضم و حفظ سلامت معده و روده ها و…

برای تولید روغن نباتی خانگی از چه دستگاهی استفاده کنم؟

از انواع دستگاه روغن گیری رومیزی و خانگی

برای خرید دستگاه روغن گیری رومیزی چکار کنم؟

برای خرید انواع این دستگاه به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها