صفحه اصلی > مواد اولیه صنایع غذایی و صنعت لبنیات : کنسانتره پروتئین آب پنیر (پودر WPC) چیست؟
کنسانتره آب پنیر
کنسانتره آب پنیر

کنسانتره پروتئین آب پنیر (پودر WPC) چیست؟

آنچه خواهید خواند:

پودر wpc (کنسانتره پروتئین آب پنیر)، محصول جانبی صنعت لبنیات است و حاوی بسیاری از ترکیبات مغذی و ارزشمند به ویژه پروتئین های محلول می باشد. خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز می توانید با مطالعه مقاله زیر با این محصول و خواص و کاربرد های آن آشنا گردید.

پروتئین آب پنیر

وقتی شیر برای تولید پنیر یا ماست فرآوری می شود، مایع باقی مانده آب پنیر نامیده می شود. این مایع حاوی پروتئین های زود هضم است که معمولاً به آن پروتئین آب پنیر گفته می شود.

قبل از فرآوری شیر، حدود 20٪ پروتئین شیر آب پنیر است و 80٪ دیگر پروتئین های کازئین هستند که دیرتر هضم می شوند. آب پنیر و کازئین، پروتئین با ارزش تغذیه ای بالا محسوب می شوند زیرا حاوی تمام اسیدهای آمینه مورد نیاز بدن هستند.

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

از پروتئین آب پنیر انواع مختلفی از فرآورده ها تولید می شود. دو مورد از رایج ترین این فرآورده ها ایزوله آب پنیر و کنسانتره آب پنیر می باشد.

کنسانتره آب پنیر
کنسانتره آب پنیر

کنسانتره پروتئین آب پنیر (پودر wpc)

وقتی آب پنیر مایع به عنوان محصول جانبی پنیر یا ماست بدست آمد، برای جمع آوری پروتئین هایش طی چند مرحله پردازش می شود.

پس از دستیابی به غلظت کافی پروتئین، می توان مایع پردازش شده را خشک کرد. به این ترتیب پودر کنسانتره آب پنیر تشکیل می شود که تا 80 درصد وزن آن از پروتئین تشکیل شده است. 20 درصد باقی مانده محتوای تشکیل دهنده آن شامل کربوهیدرات و چربی می باشد.

در تهیه کنسانتره هیچ گونه فرآیند شیمیایی به منظور اصلاح آب پنیر انجام نمی شود. تنها تغییرات فیزیکی بر آن اعمال می شود، لذا یک فرآورده کاملا طبیعی است. مانند سایر محصولات غذایی غلیظ فرآوری شده طبیعی مانند رب گوجه فرنگی و شکر دانه دار.

اگر طی مراحل مختلف فرآوری پودر آب پنیر میزان چربی و کربوهیدرات آن نیز کاهش یابد، پودر ایزوله آب پنیر تولید می شود. 90 % از پودر ایزوله آب پنیر را پروتئین تشکیل می دهد.

تفاوت کنسانتره پروتئین آب پنیر (پودر wpc) با ایزوله آب پنیر

مطالعه ای بروی 192 فرد ورزشکار نشان داد که مصرف مکمل های پروتئین آب پنیر، از جمله ایزوله یا کنسانتره آب پنیر منجر به بهبود توده و بافت عضله می شود.

هر دو فرآورده از نظر ارزش تغذیه ای حاصل از محتوای پروتئینی غنی هستند. ایزوله آب پنیر دارای درصد بیشتری از پروتئین در ترکیب خود نسبت به کنسانتره آب پنیر می باشد. هم چنین میزان چربی و لاکتوز در آن کمتر است.

مقدار لاکتوز در هر دو نوع فرآورده پروتئین آب پنیر برای افرادی که عدم تحمل لاکتوز دارند، به اندازه کافی پایین است.

با توجه به اینکه کنسانتره پروتئین آب پنیر به فراوری کمتری نیاز دارد، لذا از قیمت مناسب تری نیز برخوردار است.

در ویدیو زیر تفاوت های کنسانتره و ایزوله پروتئین آب پنیر شرح داده شده است:

طرز تهیه کنسانتره پروتئین آب پنیر

پودر WPC با محتوای پروتئینی در محدوده 35 تا 65 درصد را می توان با اولترافیلتراسیون تولید کرد. در این روش لاکتوز، مواد معدنی و نیتروژن های غیر پروتئینی (NPN) از ترکیب حذف می شوند.

پودرهای WPC با محتوای پروتئینی تا 90 درصد را می توان با استفاده از دیافیلتراسیون تهیه کرد. در این روش پروتئن آب پنیر طی اولترافیلتراسیون با آب رقیق شده و تقریبا تمام لاکتوز و مواد معدنی آن حذف می شود.

در طی این فرآیندها، به طور اجتناب ناپذیری مقداری چربی در کنسانتره بافی می ماند. اعتقاد بر این است که بخش چربی موجود در آب پنیر مانع از بسیاری از عملکردهای WPC ها می شود. هم چنین . بخش چربی موجود در آب پنیر تا حدودی مسئول رسوب غشاها در فرآیند اولترافیلتراسیون آب پنیر است. بنابراین حذف چربی می تواند کارایی فرآیند اولترافیلتراسیون و همچنین عملکرد فرآورده را بهبود بخشد.

تهیه کنسانتره آب پنیر
تهیه کنسانتره آب پنیر

موارد استفاده از کنسانتره پروتئین آب پنیر

این محصول در صنعت شیرینی پزی، غلات های صبحانه، پنیرهای فرآوری شده، محصولات پخته شده، نوشیدنی های ورزشی و فرمول های عضله سازی استفاده می شوند.

تولیدکنندگان مواد غذایی به دنبال راه هایی برای سالم سازی فرمولاسیون های غذایی خود هستند. تولیدکنندگان می توانند با افزودن کنسانتره پروتئین آب پنیر به فرمولاسیون خود به این هدف برسند. برای مثال با جایگزینی WPC به جای مواد گران تر و با ثبات کمتر: شیر، خامه، کره و تخم مرغ در فرمولاسیون غذایی، می توانند نیاز به پروتئین را یه شکل راحت تری حل نمایند.

تولید کنندگان محصولات غذایی و آشامیدنی به دلایل زیر از پروتئین آب پنیر در محصولاتشان استفاده می کند:

برای افزایش سطح پروتئین، کمک به کاهش چربی و کالری، بهبود بافت و صرفه جویی در هزینه

فواید پودر wpc

WPC یک پروتئین کامل است، تمامی اسید آمینه های ضروری بدن را دارا می باشد.

این محصول در فرآورده های مانند سوپ، سس، غذاهای کم چرب و کم کالری، دسرهای یخ زده و… استفاده می شود. هیچ گونه اثر سویی بر بافت، طعم و احساس دهانی محصول نیز نداشته و شاید حتی به بهبود آن کمک نماید. از جمله مزایای این محصول می توان موارد زیر را نام برد:

کمک به کاهش وزن و عضله سازی

مطالعه ای بروی ورزشکارانی که از این فرآورده استفاده می کنند و آن هایی که استفاده نمی کنند انجام شد. مشخص شد ورزشکارانی که از wpc استفاده می کنند، چربی بدنشان به میزان قابل توجهی کاهش یافته و میزان بیشتری عضله ساخته اند.

خواص ضد سرطانی

برخی از کنسانتره های پروتئین آب پنیر هنگامی که به عنوان منبع اصلی پروتئین توسط حیوانات و انسان ها استفاده می شود. این فرآورده می تواند باعث تحریک سیستم ایمنی شده و به عنوان عامل ضد سرطان عمل کنند. البته هم چنان به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

کمک به بهبود آسم

پروتئین آب پنیر می تواند پاسخ ایمنی را در کودکان مبتلا به آسم بهبود بخشد. طبق مطالعه ای که در مجله بین المللی علوم غذایی و تغذیه منتشر شد، پاسخ ایمنی کودکان به آسم پس از مصرف مدت مشخصی wpc بهبود یافت.

کاهش کلسترول و بیماری های قلبی عروقی

طی مطالعه ای در بریتانیا، تعدادی از افراد برای مدت مشخصی از کنسانتره پروتئین آب پنیر به عنوان مکمل غذایی استفاده کردند. در این افراد کاهش میران کلسترول خون و کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی یا سکته مغزی مشاهده شد.

آیا کنسانتره پروتئین آب پنیر برای سلامتی خطر دارد؟

« خیر الامور اوسطها ». اگر از کنسانتره پروتئین آب پنیر بیش از نیاز بدن استفاده شود می تواند منجر به بروز مشکلاتی گردد. از جمله این مشکلات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

معده درد- بی اشتهایی- آکنه- بی حالی- حالت تهوع- سردرد

کنسانتره پروتئین آب پنیر (پودر wpc)چیست؟

از پروتئین آب پنیر انواع مختلفی از فرآورده ها تولید می شود. دو مورد از رایج ترین این فرآورده ها ایزوله آب پنیر و کنسانتره آب پنیر می باشد.

کنسانتره آب پنیر چه ترکیبی دارد؟

این محصول غنی از پروتئین است. دارای اسید آمینه های ضروری بدن است. میزان لاکتوز و چربی آن بسیار پایین می باشد.

کنسانتره آب پنیر چه فوایدی دارد؟

کمک به کاهش وزن و عضله سازی- خواص ضد سرطانی- کمک به بهبود آسم- کاهش کلسترول و بیماری های قلبی عروقی

برای خرید کنسانتره آب پنیر چکار کنم؟

برای دریافت مشاوره رایگان و خرید این محصول به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
5 1 رای
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها