صفحه اصلی > صنعت گوشت و غذاهای آماده و صنعت بسته بندی : انواع بسته بندی گوشت چرخ کرده و تفاوت های آن ها
بسته بندی گوشت چرخ کرده
بسته بندی گوشت چرخ کرده

انواع بسته بندی گوشت چرخ کرده و تفاوت های آن ها

آنچه خواهید خواند:

بسته بندی گوشت چرخ کرده در انواع مختلفی انجام می شود که هر یک دارای تاثیراتی بر کیفیت و ماندگاری گوشت می باشند. خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز با مطالعه این مقاله می توانید با انواع بسته بندی های گوشت چرخ کرده و ویژگی هایشان آشنا شوید.

بسته بندی گوشت چرخ کرده

اگر می خواهید به سمت یخچال گوشت در فروشگاه مواد غذایی محلی خود بروید، می توانید بسته بندی های متنوعی از سینی های فوم گرفته تا بسته بندی های وکیوم را پیدا کنید. یکی از فرآورده های گوشتی که می توان آن را به روش های مختلف بسته بندی کرد گوشت چرخ کرده گاو، گوساله و گوسفند است. بنابراین تفاوت واقعی میان انواع بسته بندی ها چیست؟

گوشت چرخ کرده را می توان به روش های سنتی، بسته بندی با اتمسفر اصلاح شده، بسته بندی سیل وکیوم یا chub packaging بسته بندی کرد.

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

بسته بندی گوشت چرخ کرده
بسته بندی گوشت چرخ کرده

انواع روش های بسته بندی گوشت چرخ کرده

بسته بندی سنتی (traditional packing)

اولین نوع بسته بندی، بسته بندی سنتی است که در آن گوشت چرخ کرده در سینی فوم قرار می گیرد و با نوعی نایلون پوشانده می شود. این رایج ترین نوع بسته بندی است که تقریباً دو سوم گوشت تازه به این شکل بسته بندی می شود. مزیت این بسته بندی در آن است که رنگ مطلوبی را که مصرف کنندگان ترجیح می دهند، رنگ قرمز گیلاسی روشن، در گوشت حفظ می شود. دلیل این امر نیز این است که بسته بندی سنتی هوازی است، به این معنی که اجازه ورود اکسیژن را می دهد. مشکل این فرآیند این است که با قرار گرفتن گوشت در معرض اکسیژن، سرعت فساد محصول افزایش می یابد.

به همین دلیل است که در صورت خرید گوشت با این بسته بندی توصیه می شود در چندین روز بعد از آن استفاده کنید تا از فساد آن جلوگیری شود. هم چنین اگر قصد دارید این گوشت را فریز کنید، باید آن را در یک کیسه در بسته و بدون اکسیژن قرار دهید تا از سوختن انجمادی جلوگیری شود.

استفاده از این بسته بندی آسان و ارزان می باشد.

بسته بندی با اتمسفر اصلاح شده

نوع بعدی بسته بندی، بسته بندی با اتمسفر اصلاح شده است. این نوع شبیه به بسته بندی سنتی است اما تفاوت آن در این است که هوا خارج می شود و به صورت وکیوم (خلا) در می آید و سپس با یک ترکیب ویژه از هوای اصلاح شده جایگزین می شود. این امر به کنترل رشد باکتری ها کمک می کند و در عین حال رنگ قرمز گیلاسی مورد نظر مصرف کنندگان را ارائه می دهد.

این نوع بسته بندی ماندگاری بیشتری به فرآورده می دهد. با این حال درست مانند بسته بندی های سنتی، اگر می خواهید گوشت خود را فریز کنید، توصیه می شود آن را به یک ظرف در بسته نفوذ ناپذیر به هوا منتقل کنید.

بسته بندی اتمسفر اصلاح شده شامل استفاده از مواد بسته بندی است که امکان حذف هوا از اطراف غذا (ایجاد خلاء) و جایگزینی آن با مخلوطی از گازهای بی اثر را فراهم می کند. این گازها اتمسفر داخل بسته بندی را اصلاح می کنند، درنتیجه:

  • از رشد میکروارگانیسم هایی مانند کپک ها، مخمرها و باکتری ها جلوگیری می کنند.
  • از قهوه ای شدن رنگ گوشت که در اثر اکسیداسیون رخ می دهد جلوگیری می کنند.
  • غذا را برای مدت طولانی تری تازه نگه می دارند.
دستگاه بسته بندی وکیوم دوکابین

بسته بندی سیل وکیوم

از دیگر انواع بسته بندی، بسته بندی سیل وکیوم می باشد. این بسته بندی طولانی ترین ماندگاری را برای فرآورده فراهم می کند، با این حال ظاهر گوشت را تغییر می دهد. گوشت چرخ شده بسته بندی شده به روش سیل وکیوم، به جای رنگ قرمز گیلاسی مورد نظر مصرف کنندگان که در انواع دیگر بسته بندی های می بینیم، رنگ قرمز مایل به ارغوانی خواهد داشت.

اگر قصد دارید گوشت را منجمد کنید، این بسته بندی بهترین گزینه شماست زیرا می توان گوشت را همانطور که هست بدون خطر سوختگی انجمادی، در فریزر منجمد کرد.

مزایای بسته بندی گوشت چرخ کرده به روش سیل وکیوم

  • افزایش طول عمر

بسته بندی وکیوم باعث می شود محصول 3 تا 5 برابر بیشتر از گوشت بسته بندی شده در کیسه یا ظروف پلاستیکی ماندگاری داشته باشد. با این حال، مدت زمانی که گوشت سالم و خوب باقی می ماند، بستگی به نگهداری آن در فریزر یا یخچال دارد.

  • جلوگیری از خشک شدن و سوختگی انجمادی

از آن جایی که بسته بندی سیل وکیوم تمامی اکسیژن را از محیط بسته بندی خارج می کند، رطوبت نمی تواند از درون گوشت تبخیر شود و در نتیجه، گوشت آب و لطافت خود را حفظ می کند. اگر محتوی آب گوشت تبخیر شود، سبب سوختگی انجمادی می شود که منجر به ایجاد لکه های سفید رنگ (معروف به ‘کریستال های یخ’) روی گوشت می شود. سوختگی انجمادی خطرناک نیست اما طعم و بافت غذای را خراب می کند، آن را پنبه ای و بی طعم می کند.

بسته بندی گوشت به روش chub packaging
بسته بندی گوشت به روش chub packaging

chub packaging

این نوع از بسته بندی، نوعی بسته بندی سوسیس شکل استوانه ای است که اغلب برای گوشت های چرخ شده استفاده می شود. این بسته بندی ها در اندازه های مختلف هستند و در اصل رول هایی از گوشت چرخ کرده هستند که در هر انتها بسته شده و برای جلوگیری از ورود هوا به صورت وکیوم مهر و موم شده اند.

این نوع بسته بندی ها اگر می خواهید گوشت خود را منجمد کنید، عالی هستند. از آن جایی که نسبت به هوا نفوذ ناپذیر هستند، رنگ گوشت مایل به ارغوانی به نظر می رسد.

بسته بندی chub معمولا شامل سیستم پر کردن و مهر و موم کردن عمودی است که یک لوله استوانه ای شکل ایجاد می کند که در هر انتها توسط گیره های فلزی بسته شده است. کاربردهای متداول این بسته بندی چاب بسته بندی گوشت چرخ شده مانند گوشت گاو، بوقلمون، سوسیس و گوشت چوریتسو است. برخی از نمونه های دیگر از کاربردهای آن نیز شامل بسته بندی غذای تازه سگ، کره و خمیر شیرینی خام است. این بسته بندی ها معمولاً در اندازه های یک، سه، پنج و ده پوندی هستند و معمولاً برای آن ها از فیلم های شفاف یا سفید استفاده می کنند.

بسته بندی گوشت چرخ کرده چه انواعی دارد؟

گوشت چرخ کرده را می توان به روش های سنتی، بسته بندی با اتمسفر اصلاح شده، بسته بندی سیل وکیوم یا chub packaging بسته بندی کرد.

بسته بندی گوشت چرخ کرده به روش سیل وکیوم چه مزایایی دارد؟

افزایش طول عمر- جلوگیری از خشک شدن و سوختگی انجمادی

بسته بندی اتمسفر اصلاح شده برای گوشت چرخ کرده چگونه است؟

در این نوع بسته بندی ابتدا هوا از بسته بندی خارج می شود و سپس اتمسفر بسته بندی را با مخلوطی از گاز های انتخاب شده جایگزین می کنند.

برای خرید دستگاه بسته بندی سیل وکیوم با قابلیت اصلاح اتمسفر چکار کنم؟

برای خرید این دستگاه به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها