صفحه اصلی > صنعت خشکبار و صنعت گوشت و غذاهای آماده : بهترین کاربردهای دستگاه خشک کن مواد غذایی (4 مورد)
کاربردهای دستگاه خشک کن مواد غذایی
کاربردهای دستگاه خشک کن مواد غذایی

بهترین کاربردهای دستگاه خشک کن مواد غذایی (4 مورد)

آنچه خواهید خواند:

کاربردهای دستگاه خشک کن مواد غذایی به خشک کردن میوه و سبزی محدود نمی شود. خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز با مطالعه این مقاله می توانید با انواع کاربردهای دستگاه خشک کن آشنا شوید.

به عنوان یک تکنیک نگهداری مواد غذایی، خشک کردن (دهیدراته کردن) یکی از موثرترین و کم هزینه ترین راه هاست. به گفته مرکز ملی حفظ غذای خانگی، مردم از 12000 سال قبل از میلاد مسیح، غذا را خشک می کرده اند. تکنیک های اولیه که شامل خورشید و آتش می شود، امروزه همچنان مورد استفاده قرار می گیرد.

قرار دادن انواع میوه، سبزیجات و گوشت در معرض آفتاب برای روزها یا هفته ها (تا زمانی که خشک شوند)، یکی از روش های رایج خشک کردن است. آویزان کردن گوشت ها در نزدیکی آتش و دود نیز به خشک شدن سریع کمک می کند و همچنین دود، سبب ایجاد طعم دودی در آن نیز می شود.

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

کاربردهای دستگاه خشک کن مواد غذایی
کاربردهای دستگاه خشک کن مواد غذایی

کاربردهای دستگاه خشک کن مواد غذایی کدام اند؟

میوه ها، سبزیجات، گوشت ها، گل ها و گیاهان دارویی خشک شده قرن هاست که به صورت تجاری در دسترس بوده اند. خواربارفروشی ها گوشت خشک، کشمش، آلو خشک، زردآلو خشک و انواع آجیل خشک و بو داده شده را به فروش می رسانند. با این حال، علاقه مردم به مصرف مواد غذایی خام و طبیعی، تقاضا برای انواع بیشتری از غذاهای خشک را افزایش داده است.

خشک کردن و کم آب کردن طعم، مواد مغذی و محتوای قند اکثر غذاها را متمرکز می کند، می تواند آلودگی باکتریایی و قارچی را کاهش دهد، به ویژه هنگامی که از روش های حرارتی استفاده می شود.

روش های مدرن خشک کردن مواد غذایی عبارتند از:

  • استفاده از فر
  • استفاده از هوا
  • دستگاه های خشک کن خورشیدی و الکتریکی
  • اتاق های دود
  • خشک کن های فریزری

سه نکته برای خشک کردن غذا پیشنهاد می کنیم: حرارت گرم ثابت، گردش هوا و رطوبت کم. با ظهور دستگاه های خشک کن خانگی، خشک کردن مواد غذایی در حال افزایش است. یادگیری آن آسان است و روشی همه کاره و کم هزینه برای نگهداری مواد غذایی است.

دستگاه میوه خشک کن مدل D500
دستگاه میوه خشک کن مدل D500

در ادامه شما را با بهترین کاربردهای دستگاه خشک کن مواد غذایی آشنا می کنیم.

1. کاربردهای دستگاه خشک کن مواد غذایی: خشک کردن میوه ها و سبزیجات

میوه ها و سبزیجات از غذاهای خشک محبوب هستند. در واقع، بیشتر میوه ها را می توان خشک کرد. مصرف کشمش یا انگور خشک در جعبه های ناهار و غلات های صبحانه رایج است. به راحتی می توانید چیپس موز خشک، تکه های سیب، زردآلو، هلو، آناناس، تکه های نارگیل و انواع توت ها را به صورت خشک شده خریداری کنید.

با این حال، بسیاری از میوه های خشک شده تجاری حاوی قندهای اضافه شده و مواد نگهدارنده هستند. این امر باعث می شود تولید میوه خشک، یکی از بهترین کاربردهای دستگاه خشک کن مواد غذایی شما باشد. شما می توانید با خشک کردن میوه های تازه خود از مصرف مواد پرکننده (که در کارخانه استفاده می شوند) جلوگیری کنید.

آشپزهای خانگی می توانند برای یک صبحانه مقوی، میوه های خشک را به گرانولا و غلات صبحانه اضافه کنند. میوه های دهیدراته را در پای، کلوچه یا کیک میوه ای نیز امتحان کنید. همچنین می توانید آن ها را به صورت میان وعده ای سالم میل کنید.

برای آشنایی بیشتر با روش های خشک کردن میوه در خانه، مقاله «میوه خشک: راهنمای مصرف و تولید آن در منزل» را مطالعه کنید.

خشک کردن سبزیجات نیز از بهترین کاربردهای دستگاه خشک کن مواد غذایی است. سیب زمینی شیرین، کدو سبز، گوجه فرنگی، چغندر یا شلغم می توانید چیپس سیب زمینی و … را درست کنید.

همچنین بیشتر انواع قارچ ها می توانند پس از خشک شدن ماندگاری طولانی‌تری داشته باشند.

2. خشک کردن گوشت قرمز و ماهی

گوشت های خشک تجاری پر از نمک، شکر، نیترات و سایر مواد نگهدارنده هستند که اثرات منفی بر سلامتی دارند. برای جلوگیری از این مواد افزودنی غیر ضروری، می توانید خودتان گوشت ها را خشک کنید.

پس از برش دادن، می توانید به سادگی گوشت ها و ماهی ها را خشک کنید دستورالعمل های (مرینیت های) شیرین، خوش طعم و یا تند خود را بسازید و برش های گوشت یا ماهی را قبل از خشک کردن، مرینیت کنید. همچنین، طعم های اضافی را می توانید در طول فرآیند دهیدراته کردن با ریختن سس های معطر، مستقیماً روی برش های گوشت اضافه کرد.

غذاهای پرچرب ممکن است کمی برای خشک کردن مشکل ایجاد کنند. زیرا چربی ها ممکن است فاسد شوند، بنابراین بهتر است چربی اضافی برش های گوشتی را که می خواهید خشک کنید، بزدایید.

همچنین برای ازبین بردن باکتری ها و عوامل بیماریزا، بهتر است گوشت ها را از قبل در دمای مناسب بپزید.

کاربردهای دستگاه خشک کن مواد غذایی
کاربردهای دستگاه خشک کن مواد غذایی

3. تولید ماست

بله، تعجب نکنید! از دیگر کاربردهای دستگاه خشک کن مواد غذایی در تولید ماست خانگی است. درست کردن ماست در خانه به سادگی انتخاب شیر، انجام دادن چند مرحله و صبر کردن است.

ماست معمولاً از شیر گاو تهیه می شود اما می‌توانید از شیر بز و گوسفند یا جایگزین های غیر لبنی شیر (بدست آمده از غلات، آجیل و میوه) استفاده کنید.

برای آشنایی بیشتر با شیرهای غیرلبنی (خواص، فرایند تولید و…)، می توانید مقاله «ماست پروبیوتیک و فرآیند تولید آن» را مطالعه کنید.

شیر را ابتدا حرارت بدهید و سپس استارتر را که متشکل از دو باکتری زنده (لاکتوباسیلوس بولگاریکوس و استرپتوکوکوس ترموفیلوس) است، برای شروع فرآیند کشت اضافه کنید. اجازه دهید مخلوط شیر تخمیر شده کمی خنک شود، در شیشه های کوچک شیشه ای با درب های محکم بریزید و سپس آن ها را در دمای گرم ثابت نگه دارید تا غلیظ شود.

دستگاه خشک کن مواد غذایی محیطی مناسب برای تولید ماست است، زیرا تا زمانی که نیاز است ثبات حرارتی را حفظ می کند. تخمیر کامل ماست به یک بافت خامه ای و صاف می تواند تا دوازده ساعت طول بکشد.

4. تهیه و خشک کردن گیاهان خوراکی، دارویی و زینتی

از دیگر کاربردهای دستگاه خشک کن مواد غذایی برای خشک کردن گل ها و گیاهان زینتی به عنوان راهی برای ایجاد دکور و گلدان استفاده کنید. گل ها و گیاهان خشک شده، تاج گل ها و دسته گل های زیبایی می سازند و می توانید آن ها را در کاغذهای صنایع دستی برای کارت های یادداشت و بسته بندی کادو فشرده کنید.

دستگاه های خشک کن ابزاری عالی برای خشک کردن گیاهان و گل های خوراکی هستند. هنگامی که گیاهان در طراوت بهینه چیده می شوند، به سرعت خشک می شوند و به زیبایی عطر و رنگ خود را حفظ می کنند. در واقع، خشک کردن سریع در دستگاه خشک کن، می تواند طعم و عطر گیاهان و گل های خوراکی را افزایش دهد.

همچنین پوست پرتقال خشک، آتش زای معطر و فاقد مواد شیمیایی می سازد، زیرا حاوی اسانس های بسیار اشتعال پذیر است. در کمپینگ بعدی خود پوست پرتقال خشک شده را با خود ببرید یا از آن برای برافروختن آتشی دنج در خانه استفاده کنید. آن ها بوی بی نظیری می دهند و راهی مطمئن و طبیعی برای ایجاد آتش هستند.

برای خشک کردن مواد غذایی از چه روش هایی می توانم استفاده کنم؟

استفاده از فر، استفاده از هوا، دستگاه های خشک کن خورشیدی و الکتریکی، اتاق های دود و خشک کن های فریزری

از دستگاه خشک کن مواد غذایی چه استفاده ای می شود؟

تولید میوه ها، سبزیجات، گوشت ها، گل ها و گیاهان دارویی خشک شده از جمله کاربردهای این دستگاه است.

کاربرد دستگاه خشک کن مواد غذایی در تولید ماست خانگی چیست؟

دستگاه خشک کن مواد غذایی محیطی مناسب برای تولید ماست است، زیرا تا زمانی که نیاز است ثبات حرارتی را حفظ می کند.

برای خرید دستگاه خشک کن مواد غذایی چکار کنم؟

برای دریافت مشاوره رایگان و خرید این محصولات به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
5 1 رای
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها