صفحه اصلی > تجهیزات آشپزخانه صنعتی و کسب و کارهای خانگی : بررسی ادویه فلفل سیاه؛ روش تولید و فواید آن
فلفل سیاه
فلفل سیاه

بررسی ادویه فلفل سیاه؛ روش تولید و فواید آن

آنچه خواهید خواند:

بررسی ادویه فلفل سیاه و آشنایی با فواید مصرف آن برای بدن و چگونگی تولید آن در این مقاله بررسی شده است. خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز را به مطالعه این مقاله و آشنایی با این ادویه بی نطیر دعوت می کنیم.

فلفل

فلفل اغلب به عنوان پادشاه ادویه جات توصیف می شود و همراه با اکثر غذا ها مصرف می شود. کلمه فلفل از کلمه سانسکریت pippali گرفته شده است.

این گیاه در حال حاضر در اندونزی، مالزی، سریلانکا، ویتنام و کامپوچیا و همچنین سواحل غربی هند معروف به مالابارکشت داده می شود. ایالات متحده بزرگترین واردکننده این گیاه است. هند از بزرگترین صادرکننده ادویه جات است و برزیل یکی از جدیدترین صادرکنندگان آن می باشد.

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

گونه های مختلف آن بیشتر به صورت درختچه ها و درختان کوچک در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان رشد می کنند.

گیاه فلفل بومی جنوب هند و سریلانکا است. در سایر کشورها با دمای یکنواخت گرم و با شرایط خاک مرطوب کشت شده است. از آنجا که این گیاه سایه را نیز دوست دارد، گاهی اوقات در مزارع قهوه و چای کاشته می شود. هر گیاه آن ممکن است تا 40 سال میوه بدهد.

دانه فلفل سیاه
دانه فلفل سیاه

انواع فلفل

  • فلفل سیاه: دانه های رسیده خشک شده از piper nigrum هستند.
  • فلفل سفید: دانه های جدا شده از فلفل سیاه است. انواع دانه های این گیاه خیس می شوند تا پوست بیرونی نرم شود. سپس آن را جدا می کنند تا رنگ کم رنگ داخل باقی بماند.
  • فلفل سبز: دانه های تازه فلفل هستند که هنوز روی ساقه بلند قرار دارند. دانه های تازه آن معمولاً فقط در کشوری که در آن کاشته می شوند وجود دارند. آن ها را گاهی در آب نمک یا سرکه ترشی می کنند یا می توان آن ها را در یخ خشک و نگهداری کرد.

ادویه فلفل

احساس طعم تند فلفل از رزینی به نام کاویسین در دانه های این گیاه ناشی می شود. این دانه های هم چنین منبع سایر مواد تولید کننده طعم تند هستند. از جمله ماده ای قلیایی به نام پیپرین، که برای افزودن تندی به نوعی نوشیدنی استفاده می شود. اسانسی که از دانه های این گیاه به روش تقطیر به دست می آید نیز در سس های گوشتی استفاده می شود.

خواص کاربردی ادویه فلفل

ترکیب ادویه جات

فلفل آسیاب شده در مخلوط ادویه جات نیز محبوب است. نوعی ادویه فرانسوی مخلوطی از ادویه جات شامل فلفل سفید، میخک، دارچین، و جوز هندی یا ماست است.

فلفل آشپزخانه در برخی از دستور العمل های تهیه سس ها مورد استفاده قرار می گیرد. شامل نمک، فلفل سفید، زنجبیل، میخک و جوز هندی است. بنابراین، این ادویه یک ترکیب همه کاره و ضروری در ترکیب با دیگر ادویه جات است.

فلفل سیاه

به عنوان یک عامل دارویی طبیعی استفاده می شود. این ادویه به شکل چای برای تسکین آرتروز، تهوع، تب، سردردهای میگرنی، هضم غذا و گلودرد مصرف می شود. هم چنین از آن برای کاربردهای غیر پزشکی به عنوان حشره کش استفاده می شود.

این چاشنی به دلیل رنگ تیره و عطر و طعم تند، ادویه مورد علاقه آشپزها است.

فلفل سفید

فلفل سفید نیز معمولاً در بین سرآشپزها محبوب است. به دلیل طعم ملایم تر و رنگ روشن، به سس های سفید، سس مایونز، سوفله و سایر غذاهای رنگ روشن افزوده می شود.

تولید ادویه فلفل سیاه در خانه

دستگاه آسیاب صنعتی
دستگاه آسیاب صنعتی

کشت و برداشت

همانطور که پیشتر اشاره شد، این گیاه در مناطق با آب و هوای گرم رشد پیدا می کند. مانند هند، اندونزی و مالزی.

رنگ گل این گیاه پس از اینکه کاملا رسیده شد، به رنگ قرمز تبدیل می شود. زمان گل دهی درختچه آن دو سال پس از رویش می باشد.

اگر میوه ی آن قبل از رسیدن کامل که دارای رنگ سبز است برداشت شود، ابتدا آن را مقابل آفتاب خشک می کنند. اگر میوه به صورت رسیده برداشت شود، لازم است حدود 10 دقیقه در آب جوش قرار داده شود. در نتیجه رنگ دانه های فلفل تیره و سیاه می گردد. سپس دانه ها را مقابل خورشید قرار داده تا خشک شوند.

این دانه ها سفت و خشک هستند لذا برای استفاده لازم است پودر شوند.

ویدیو: نحوه تولید فلفل سیاه

تولید ادویه فلفل سیاه

جهت تولید این ادویه لازم است دانه های این گیاه را آسیاب نمود و به پودر تبدیل کرد. برای این کار می توان از دستگاه های آسیاب کن که برای استفاده در هر 2 مقیاس خانگی و صنعتی تهیه شده است، استفاده نمود.

امتیاز تهیه این ادویه در خانه این است که فلفل سیاه دارای عطر و طعم فرار می باشد. از این رو نگهداری طولانی مدت آن توصیه نمی شود و بهتر است به صورت تازه تهیه گردد.

مزایای استفاده از ادویه فلفل سیاه

فلفل سیاه علاوه بر افزودن طعم به غذاها، می تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل نماید. از این رو می تواند مزایای مختلفی را برای سلامتی ارائه دهد.

خاصیت آنتی اکسیدانی بالا

چندین مطالعه نشان می دهد که فلفل سیاه به عنوان یک آنتی اکسیدان در بدن عمل می کند.آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که با آسیب سلولی ناشی از مولکول های ناپایدار به نام رادیکال های آزاد مبارزه می کنند. رادیکال های آزاد در نتیجه رژیم غذایی نامناسب، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، سیگار کشیدن، آلاینده ها و موارد دیگر ایجاد می شوند.

این ادویه، حاوی سایر ترکیبات ضدالتهابی از جمله اسانس های لیمونن و بتا کاریوفیلن می باشد. این اسانس ها ممکن است در برابر التهاب، آسیب سلولی و بیماری از بدن محافظت کند

این ادویه نوعی آنتی اکسیدان محسوب می شود که به کاهش خطر بیماری های مزمن مانند تصلب شرایین، بیماری های قلبی عروقی و بیماری های عصبی کمک می کند.

افزایش جذب مواد مغذی

ادویه فلفل سیاه می تواند جذب و عملکرد برخی مواد مغذی و ترکیبات مفید را افزایش دهد.

به طور خاص، ممکن است جذب کورکومین را افزایش دهد. این ماده فعال که در ادویه زردچوبه وجود دارد و خاصیت ضد التهابی دارد.

تحقیقات هم چنین نشان می دهد که مصرف این گیاه دارویی ممکن است جذب بتاکاروتن را بهبود بخشد. بتاکاروتن ترکیبی است که در سبزیجات و میوه ها یافت می شود و در بدن به ویتامین A تبدیل می شود.

می تواند به دستگاه گوارش و جلوگیری از اسهال کمک کند

این داروی گیاهی می تواند باعث بهبود عملکرد مناسب معده شود. مصرف این ادویه ممکن است باعث آزاد شدن آنزیم هایی در لوزالمعده و روده شود که به هضم چربی و کربوهیدرات ها کمک می کند.

ادویه فلفل سیاه چه فوایدی دارد؟

دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است- مفید برای دستگه گوارش و هضم غذاست- سبب افزایش جذب مواد مغذی می شود

چه هنگام دانه فلفل را برای تولید ادویه برداشت کنیم؟

می توان قبل از رسیدن کامل وقتی هنوز به رنگ سبز است و یا پس از رسیدن وقتی قرمز رنگ است، آن را برداشت کرد.

برای تهیه پودر فلفل سیاه از چه دستگاهی استفاده کنم؟

از دستگاه آسیاب صنعتی که در مقیاس بالا و کم ساخته شده است.

برای خرید دستگاه آسیاب صنعتی چکار کنم؟

برای خرید این دستگاه به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها