صفحه اصلی > صنعت بسته بندی و صنعت نوشیدنی ها : حفظ عطر قهوه: بسته بندی چگونه باعث حفظ عطر قهوه می شود؟
حفظ عطر قهوه
حفظ عطر قهوه

حفظ عطر قهوه: بسته بندی چگونه باعث حفظ عطر قهوه می شود؟

آنچه خواهید خواند:

حفظ عطر قهوه از مهم ترین نکات در تولید، بسته بندی و نگهداری قهوه برای رضایت از طعم و مصرف آن است که در این مقاله به بررسی این مهم پرداخته ایم. خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز با مطالعه این مقاله با ما همراه باشید.

همه ما می دانیم که بو دادن قهوه برای آزاد کردن عطری غنی و مطلوب به زمان، تلاش و آزمون و خطای زیادی نیاز دارد. با این حال، هنگامی که به این امر دست یافتید، باید مطمئن شوید که مصرف کنندگان هم می توانند از آن عطر غنی و مطلوب، در خانه یا کافه ها لذت ببرند؛ مهم نیست چقدر طول می کشد تا این عطر و بو را ایجاد کنید باید برای حفظ عطر قهوه تلاش کنید.

از این جا به بعد است که بسته بندی وارد عمل می شود. با استفاده از مواد و ویژگی های مناسب برای بسته بندی، می‌توانید عطر قهوه خود را به خوبی حفظ کنید. به طوری که مصرف کنندگان نیز همان عطر و بویی را که بروی بسته بندی (اطلاعات محصول) درج کرده اید، استشمام کنند.

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

ماهیت عطر و بوی قهوه را بشناسید.

عطر و بو همان چیزی است که وقتی دانه های قهوه ی بو داده ترکیبات طعمی فرار خود را آزاد می کنند، آن را استشمام می کنیم و به طور کلی برای توصیف بوی قهوه دم شده استفاده می شود.

با این حال، در حالی که کلمه “رایحه” اغلب تنها با بو همراه است، بیشتر چیزی که در قهوه می‌نوشیم، عطر آن است. این بدین دلیل است که زبان انسان فقط می تواند تعدادی از مزه های حسی اصلی (مثلاً تلخی، شیرینی و شوری) را تشخیص دهد. بنابراین، بسیاری از طعم های پیچیده تر قهوه در واقع، از طریق حس بویایی شما دریافت و حس می شوند.

حفظ عطر قهوه
حفظ عطر قهوه

ترکیبات طعم دهنده ای که می توانیم در عطر قهوه شناسایی کنیم، در واقع از پیش سازهای عطر و بو در طول فرآیند بو دادن و به ویژه در طی واکنش میلارد ایجاد می شوند. هنگامی که این اتفاقات رخ می دهند، انتشار عظیمی از ترکیبات معطر ایجاد می شود؛ برخی از این ترکیبات دلپذیر هستند و برخی دیگر نه چندان.

عطر قهوه و میزان از بین رفتن آن، اغلب به عنوان شاخصی از تازگی استفاده می شود. به عبارت ساده تر: هر چه ترکیبات معطر بیشتری در دانه قهوه باشد، تازه تر است و (معمولا) طعم بهتری دارد. از این رو، حفظ عطر قهوه اهمیت زیادی دارد. انتشار اجزای فرار در قهوه به طور طبیعی اتفاق میفتد اما برخی عوامل محیطی می توانند این فرآیند را تسریع کنند و باعث از بین رفتن سریع تر عطر و بو شوند.

از بین رفتن بوی قهوه به چه دلیل است؟

متانتیول نیز به عنوان یکی از شاخص های تازگی استفاده می شود. متانتیول به تنهایی یک ماده شیمیایی تند است، اما در کمال تعجب، در قهوه به عنوان یک ترکیب طعم دهنده عمل می کند که در واقع بوهای نامطلوب را پنهان می کند. پل سونگر در کتاب خود «پرسشی از طراوت»، می گوید:

«وقتی قهوه آسیاب شده در معرض هوای آزاد قرار می گیرد، کاهش متانتیول را می توان در عرض یک روز متوجه شد و 70 درصد آن ظرف سه هفته از بین می رود.»

قرار گرفتن در معرض اکسیژن یا اکسیداسیون یکی از رایج ترین دلایلی است که عطر قهوه را از بین می برد. در پادکست انجمن تخصصی قهوه، Samo Smrke از دانشگاه علوم کاربردی زوریخ گفت:

«وقتی در مورد تازگی شیمیایی صحبت می کنم، در مورد عطر قهوه صحبت می کنم، زیرا عطر قهوه اساساً مواد شیمیایی است که در دانه های قهوه وجود دارد. بنابراین، از دست دادن تازگی شیمیایی به معنای از بین رفتن عطر، اکسید شدن عطر یا تغییر عطر است.»

طبق تحقیقات Smrke، دمای بالاتر نیز فرآیند اکسیداسیون در قهوه بسته بندی شده را سرعت می بخشد. این امر باعث تسریع از بین رفتن برخی از ترکیبات فرار حساس تر قهوه، مانند متانتیول می شود. همچنین، در حالی که بهتر است دانه های قهوه را در جای خشک و خنک نگهداری کنید، برای حفظ عطر قهوه دانه ها نباید منجمد شوند. زیرا هنگام که یخ زدایی، کندانس شدن منجر به ایجاد رطوبت در دانه می شود و کیفیت آن ها را کاهش می دهد و برخی از ترکیبات فرار آن ها را حل می کند. (چند درجه کمتر از دمای اتاق بهترین دما است.)

در ادامه به بیان تاثیر بسته بندی بر حفظ عطر قهوه می پردازیم. همچنین، برای آشنایی با انواع روش های بسته بندی قهوه و شناخت یا خرید دستگاه های آن به شناخت انواع مناسب بسته بندی های قهوه مراجعه کنید.

بسته بندی چگونه باعث حفظ عطر قهوه می شود؟

در سال 1895، توماس رویال اولین بسته بندی های کاغذی چندلایه قهوه را تولید کرد. داشتن چندین لایه بخش کلیدی بسته بندی موثر است. بسته بندی یک لایه، به ندرت برای حفظ عطر دانه های قهوه بو داده کافی است؛ برای محافظت در برابر رطوبت، اکسیژن، نور خورشید، گرما و عوامل دیگر، به مواد مختلفی نیاز دارید.

Smrke در مطالعه خود کارایی آلومینیوم را به عنوان لایه داخلی در بسته بندی قهوه آزمایش کرد. او کشف کرد که در مقایسه با پلاستیک، کاغذ و سایر جایگزین های متخلخل تر، آلومینیوم موثرترین مانع اکسیژن است. آلومینیوم همچنین در برابر رطوبت اثر محافظتی خوبی دارد. با این حال، لایه های بسته بندی آلومینیومی در تولید انبوه می تواند گران باشد. به این ترتیب، بسته بندی ها اغلب اغلب با فیلم های متالیز شده (فیلم های پلیمری پوشش داده شده با لایه نازکی از آلومینیوم) جایگزین می شوند.

بعد از اینکه بسته بندی مناسب را انتخاب کردید، مرحله بعدی پر کردن و مهر و موم کردن کیسه های خود است. اگر بسته بندی قهوه به طور نامناسب انجام شود، منجر به اکسیداسیون و در نتیجه نارضایتی مصرف کنندگان می شود.

دستگاه بسته بندی وکیوم دوکابین

پس از انتخاب جنس و نوع مواد بسته بندی، گزینه های مختلفی از دستگاه های بسته بندی در بازار وجود دارند. سیلرهای (دستگاه بسته بندی) دستی/پایی و سیلرهای اتوماتیک، سیلرهای حرارتی مستقیم، سیلرهای ضربه ای، سیلرهای وکیوم و موارد دیگر وجود دارند.

بسته بندی ها با دریچه گاززدایی یک طرفه، یک مفهوم نسبتاً جدید در بسته بندی قهوه است. گاز زدایی فرآیندی است که گازها (یعنی CO2) از دانه های قهوه بو داده آزاد می شود. در حالی که دی اکسید کربن موجود در قهوه بوداده سبب بهبود طعم آن در هنگام دم کردن است ، میزان بیش از حد آن تأثیر منفی بر آن خواهد داشت.

حفظ عطر قهوه چه اهمیتی دارد؟

حفظ عطر قهوه از مهم ترین نکات در تولید، بسته بندی و نگهداری قهوه برای رضایت از طعم و مصرف آن است.

عطر قهوه چگونه تولید می شود؟

هنگام بو دادن دانه های قهوه، ترکیبات ایجاد کننده بود ایجاد می شوند.

چرا عطر قهوه از بین می رود و چگونه از آن جلوگیری کنم؟

قرار گرفتن در معرض اکسیژن یا اکسیداسیون یکی از رایج ترین دلایلی است که عطر قهوه را از بین می برد و بسته بندی صحیح از آن جلوگیری می کند.

برای خرید دستگاه های بسته بندی قهوه (سیل وکیوم، ترموفورمینگ، اتمسفر اصلاح شده و…) چکار کنم؟

برای دریافت مشاوره رایگان و خرید این دستگاه ها به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها