صفحه اصلی > صنعت بسته بندی و صنعت خشکبار : روش تولید و بسته بندی کشمش در کارخانجات
تولید کشمش
تولید کشمش

روش تولید و بسته بندی کشمش در کارخانجات

آنچه خواهید خواند:

تولید کشمش از زمان های خیلی قدیم با روش سنتی خشک کردن انگور در آفتاب انجام می شده است. کشمش دارای مواد مغذی زیادی بوده از این رو میان وعده ای سالم و مقوی است. خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز می توانید با مطالعه این مقاله با فرآیند تولید صنعتی کشمش آشنا شوید.

کشمش

کشمش عمدتاً با خشک کردن انواع مختلف انگور در آفتاب تولید می شود. آن ها کوچک و دارای طعم شیرین با بافتی چروکیده هستند. روش تولید کشمش از زمان های قدیم شناخته شده بوده و شواهدی از تولید آن در نوشته های مصریان باستان یافت شده است.

بیشتر کشمش ها کوچک، تیره با پوسته چروکیده هستند. آن ها طعمی شبیه به انگورهایی دارند که از آن تهیه می شوند. فرآیند خشک کردن که باعث تولید کشمش از انگور می شود، مقدار قند را متمرکز می کند و طعم آن ها را بسیار شیرین تر می کند. کشمش ها یک غذای طبیعی پایدار هستند و به دلیل رطوبت کم و pH پایین در برابر فساد مقاومت می کنند.

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

تولید کشمش
تولید کشمش

ارزش تغذیه ای کشمش

کشمش از عناصر غذایی مهمی مانند قندها، اسیدهای میوه و نمک های معدنی تشکیل شده است.

قندها منبع خوبی از کربوهیدرات ها هستند.

اسیدهای میوه مانند اسید فولیک و اسید پانتوتنیک که نشان داده شده است سبب افزایش رشد می شوند نیز از ترکیبات مهم هستند.

ویتامین B6 نیز در کشمش یافت می شود و بخشی ضروری از تغذیه انسان است.

از مواد معدنی مهم موجود در کشمش می توان به کلسیم، منیزیم و فسفر اشاره کرد. علاوه بر این، آهن، مس، روی و سایر مواد مغذی به مقدار کمی در کشمش یافت می شود.

با توجه به ترکیبات کشمش و بدون چربی بودن آن، جای تعجب نیست که این میوه یک میان وعده سالم به حساب می آید.

مواد مورد استفاده برای تولید کشمش

ماده اولیه اولیه برای تهیه کشمش انگور است. برای تهیه 6/453 گرم کشمش، بیش از 1814 گرم انگور تازه مورد نیاز است. انگورهای مورد استفاده برای تولید کشمش مرغوب، باید دارای کیفیت های خاصی باشند. به عنوان مثال، آن ها باید زود رسیده و به راحتی خشک شوند. علاوه بر این، انگور باید بافت نرمی داشته باشد، هنگام نگهداری به هم نچسبند، دانه نداشته باشد و طعم دلپذیری داشته باشد. مهم ترین نوع انگورها برای تولید کشمش عبارتند از تامپسون بدون دانه، بلک کورینث، فیستا، مسقط و سلطان.

خوشبختانه امروز انگور های خشک مورد استفاده برای تولید کشمش، قبل از ورود به کارخانه هسته گیری می شوند. تا چند سال پیش کارخانه ها هزینه و وقت زیادی را صرف هسته گیری دانه ها می کردند.

فرآیند صنعتی تولید کشمش

چهار روش اصلی برای تولید کشمش وجود دارد. محبوب ترین آن ها روش طبیعی است که به تفصیل توضیح داده خواهد شد.

مراحل اساسی در تولید کشمش طبیعی شامل برداشت، فرآوری و بسته بندی است. در حالی که بخش کوچکی از کشمش با آبگیری مکانیکی انگور تهیه می شود، اکثریت آن از طریق خشک کردن توسط آفتاب تولید می شود.

مراحل تولید کشمش به روش طبیعی (معمولی)

کاشت و پرورش انگور مناسب تولید کشمش

اولین قدم برای تولید کشمش خوب، کشت انگور مرغوب در تاکستان هاست. کشاورزی انگور کاری برای تمام طول سال است و شامل اعمال زیر است:

هرس، آبیاری، کود دهی و کنترل آفات.

تاکستان ها مستعد ابتلا به بیماری های مختلف گیاهی و حمله حشرات هستند. بنابراین کنترل این عوامل بسیار مهم است. برای کنترل کنه ها و سایر حشرات از عوامل شیمیایی و بیولوژیکی استفاده می شود. گوگرد برای جلوگیری از رشد کپک و سایر قارچ ها استفاده می شود. از آنجایی که این ترکیبات می توانند بر کیفیت کلی انگور تأثیر بگذارند، سعی می شود میزان مصرف آن به حداقل برسد.

در فیلم زیر خط تولید کارخانه کشمش و فرآیند تولید آن نشان داده شده است. شما را به تماشای این فیلم دعوت می کنیم.

برداشت وخشک کردن

برداشت انگور از اوایل شهریور شروع شده و تا اوایل مهر ادامه دارد. در این زمان از سال انگور ها در میزان مطلوب طعم شیرین خود هستند. خوشه های انگور توسط کارگران مزرعه به صورت دستی چیده می شود و روی سینی های کاغذی قرار می گیرد. این سینی ها سپس بین ردیف های انگور روی زمین قرار می گیرد. برای ایجاد سطح مناسب برای سینی ها، خاک بین ردیف ها را صاف می کنند.

بسته به آب و هوا، انگورها به مدت دو تا چهار هفته در سینی ها خشک می شوند. در این مدت رطوبت انگور از 75 درصد به کمتر از 15 درصد کاهش می یابد. هم چنین رنگ میوه به بنفش مایل به قهوه ای تغییر می کند.

در شب، روی سینی ها برای به حداقل رساندن تجمع خاک و محافظت در برابر هجوم حشرات، پوشانده می شود. سینی های کاغذ با ترکیبی تهیه شده اند که حشراتی را که می توانند در هنگام خشک شدن انگور آسیب برسانند، از بین می برد. پس از خشک شدن میوه، سینی های کاغذی دور کشمش ها رول می شوند تا بسته بندی شوند. رول ها قبل از انتقال با کامیون به کارخانه تولید کشمش در جعبه ها یا سطل ها جمع آوری و ذخیره می شوند.

بازرسی و شستشو و نگهداری

وقتی رول‌های انگور به کارخانه تولید کشمش می رسند، روی صفحه های سیمی خالی می شوند. سپس تکان داده می شوند تا کثیفی و سایر مواد اضافی ناخواسته از بین بروند.

آن ها هم چنین برای اطمینان از مطابقت با معیار هایاز پیش تعیین شده بازرسی می شوند. برای ارزیابی انگورها عواملی مانند رطوبت، رنگ و طعم آن ها بررسی می شود. بر اساس کیفیت، کشمش ها به عنوان استاندارد یا غیر استاندارد درجه بندی می شوند. فقط انگور درجه بندی شده استاندارد را می توان بلافاصله برای تولید کشمش استفاده کرد.

این که آیا مقداری از میوه برای فرآوری بعدی ذخیره می شود یا به خطوط تولید منتقل می شود ، بر اساس نیاز تولیدکننده تعیین می شود. اگر کشمش ها برای ذخیره سازی جابجا شوند، آن ها را در بیرون از خط تولید در محفظه های نگهداری موقت قرار می دهند. این محفظه ها با ورق های پلی اتیلن متصل به قاب های چوبی ساخته شده اند. آن ها به اندازه کافی محکم ساخته شده اند تا گازهای تزریق شده را که به طور دوره ای برای مهار رشد حشرات اعمال می شود، نگه دارند. گازهای متیل بروماید و فسفین مواد اولیه این گازهای تزریقی هستند.

فرآوری انگور خشک شده برای تولید کشمش

انگور خشک شده از سطل های ذخیره سازی به خط تولید کشمش منتقل می شود. در اینجا آن ها روی نوار نقاله تخلیه می شوند و به صورت مکانیکی اصلاح می شوند.

ابتدا گل و خاک باقی مانده و سایر زباله هایی که در مراحل پیشین جدا نشده اند، جداسازی می شوند. برای این کار انگورهای خشک روی صفحه توری ریزی در حالی که هوا روی آن ها دمیده می شود، پاک می شوند. میوه های نارس توسط دستگاه های مکنده حذف می شود. سپس انگور های خشک را با تکان دادن از ساقه خوشه جدا می کنند. ساقه های کلاهک روی هر دانه با عبور از دو سطح مخروطی چرخان جدا می شوند. در صورت وجود دانه در کشمش، آن ها را به صورت مکانیکی حذف می کنند. هنگامی که تمام این مراحل پردازش به پایان رسید، کشمش ها از طریق یک سری صفحه های مشبک عبور می کنند تا آن ها را بر اساس اندازه مرتب کنند.

دستگاه بسته بندی حبوبات و خشکبار چهار توزین
دستگاه بسته بندی حبوبات و خشکبار چهار توزین

بسته بندی کشمش

در این مرحله کشمش را می توان در بسته بندی های مختلفی قرار داد. اندازه این ظروف از بسته بندی های کوچک مقوایی برای مصرف فردی تا بسته بندی های بزرگ با ظرفیت 500 کیلوگرم برای مصارف صنعتی متغیر است. برای بسته بندی کشمش از دستگاه بسته بندی توزین دار استفاده می گردد. هر بسته از طریق فلزیاب ها عبور داده می شود تا ذرات فلزی ناخواسته را تشخیص دهند. سپس وزن مناسب را بررسی می کنند.

کشمش دارای چه مواد مفیدی است؟

دارای کربوهیدرات ها- ویتامین B6- مواد معدنی- اسید فولیک و اسید پانتوتنیک می باشد.

کشمش به چند روش در کارخانجات تولید می شود؟

به 4 روش می توان کشمش را تولید کرد که معمول ترین آن روش طبیعی است.

در روش طبیعی تولید کشمش چگونه انگور را خشک می کنند؟

انگور ها را در سینی هایی ثرار داده و در زمین قرار داده تا خشک شوند.

برای بسته بندی کشمش ها چه دستگاهی مناسب است؟

دستگاه بسته بندی حبوبات و خشکبار چهار توزین

برای خرید دستگاه بسته بندی حبوبات و خشکبار چهار توزین چکار کنم؟

برای خرید این دستگاه به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها