صفحه اصلی > صنعت بسته بندی و صنعت خشکبار : روش بسته بندی حبوبات در کارخانجات
بسته بندی حبوبات
بسته بندی حبوبات

روش بسته بندی حبوبات در کارخانجات

آنچه خواهید خواند:

بسته بندی حبوبات برای افزایش جلب نظر مشتری و در نتیجه میزان فروش علاوه بر حفظ کیفیت محصول اهمیت بالایی دارد. خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز می توانید با مطالعه این مقاله با خواص تغذیه ای و روش بسته بندی حبوبات و دستگاه های مورد نیاز کارخانه آن آشنا شوید.

بسته بندی حبوبات

حبوبات هزاران سال است که کشت می شوند. امروزه آن ها یک منبع غذایی مهم در سراسر جهان هستند. دارای انواع بسیار مختلفی هستند از جمله:

نخود- عدس- لوبیا- لپه- باقلا- ماش- دال عدس

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

با وجود تنوع بالا خط بسته بندی حبوبات قادر به بسته بندی تمامی انواع آن می باشد. فرآیند بسته بندی حبوبات متشکل از مراحل زیر می باشد:

  • بوجاری
  • پولیش
  • توزین و بسته بندی

در ادامه به توضیح این مراحل و معرفی دستگاه های مورد نیازشان می پردازیم.

دستگاه بوجاری
دستگاه بوجاری

بوجاری

این مرحله از بسته بندی حبوبات، طی 2 مرحله توسط دستگاه بوجاری و نیروی انسانی انجام می شود. در این مرحله آلودگی ها، گرد و خاک، باقی مانده های گیاهان، ضایعات و… از حبوبات جدا می شوند. ابتدا فرآیند توسط دستگاه بوجاری انجام می شود. این دستگاه در اندازه های مختلف براساس نیاز مصرف کننده تولید و عرضه می گردد.

پس از آن حبوبات بر نوار نقاله دستچین ریخته شده و توسط نیروهای انسانی مجددا بررسی می شوند. در این صورت هرگونه آلودگی باقی مانده حذف می گردد. حبوبات بر نوار نقاله دستچین علاوه بر بررسی توسط نیروی انسانی، می تواند از جلوی لیزرهای چشمی عبور نماید.

در نهایت محصولی تمیز و فاقد آلودگی به مرحله بعد منتقل می شود.

دستگاه پولیش حبوبات
دستگاه پولیش حبوبات

پولیش کردن

در این مرحله حبوبات مورد شستشو قرار می گیرند. این مرحله توسط دستگاه پولیش انجام می شود که مسئولیت اساسی بهبود ظاهر و جلا دادن به حبوبات را برعهده دارد. انواع حبوبات به طور طبیعی میزانی خاک بر سطحشان وجود دارد. این آلودگی و خاک ها ممکن است توسط دستگاه بوجاری نیز تمیز نشود و باعث کاهش کیفیت بسته بندی حبوبات گردد.

بعضی از انواع بسته بندی های حبوبات شفاف بوده و محصول داخل آن ها توسط مشتری قابل مشاهده است. لذا اگر حبوبات دارای گرد و خاک و ظاهری آلوده داشته باشند، بر مشتری پسندی و فروش محصول اثر منفی خواهد داشت.

دستگاه پولیش سبب براق شدن و جلا یافتن سطح حبوبات میگردد و زیبایی ظاهر بسته بندی را چند برابر می نماید.

دستگاه بسته بندی 4 توزین
دستگاه بسته بندی 4 توزین

بسته بندی حبوبات توسط دستگاه بسته بندی توزین دار

این مرحله، مرحله پایانی فرآیند بسته بندی حبوبات است. برای بسته بندی انواع حبوبات دقیق بودن و مشخص بودن ون بسته بندی اهمیت بالایی دارد. از این رو بهترین گزینه دستگاه بسته بندی مورد استفاده در این زمینه، دستگاه بسته بندی توزین دار است. این دستگاه در انواع مختلف تولید می شود:

2 توزین، 4 توزین، 12 توزین و…

هم چنین دستگاه بسته بندی توزین دار در 2 نوع اتوماتیک و نیمه اتوماتیک ساخته می شود. برای مثال نمونه 4 توزین تمام اتوماتیک آن دارای قابلیت بسته بندی 15 بسته در 60 ثانیه می باشد. سیستم هوشمند توزین این دستگاه می تواند از 20 گرم تا چند کیلوگرم را اندازه گیری کند.

معرفی دیگر دستگاه های لازم برای بسته بندی حبوبات

همانطور که پیش تر گفته شد بسته بندی حبوبات دارای 3 مرحله اصلی بوجاری، پولیش و بسته بندی توزینی می باشد. در این 3 مرحله به ترتیب از دستگاه های بوجاری، پولیش و بسته بندی توزین دار استفاده می شود.

برای اینکه فرآیند بسته بندی حبوبات به طور کامل مکانیزه باشد، برای انتقال حبوبات به دستگاه بوجاری و پولیش نیز از دستگاه مخصوص استفاده می شود. دستگاه بالابر کاسه ای برای انتقال حبوبات به دستگاه بو جاری استفاده می شود. بالابر z نیز برای انتقال حبوبات از بخش بوجاری به دستگاه پولیش استفاده می شوند. هر 2 این دستگاه ها دارای عملکرد کاملا اتوماتیک می باشند.

بالابر کاسه ای
بالابر کاسه ای 
بالابر Z
بالابر Z

بررس ارزش تغذیه ای حبوبات

حبوبات ارزان، دارای آماده سازی ساده و ماده غذایی سالم هستند. مصرف حبوبات یک راه عالی برای دریافت فیبر و پروتئین گیاهی می باشد. در حالی که حبوبات فواید بسیاری برای سلامتی دارند، ممکن است برای برخی افراد مشکلاتی ایجاد کنند.

مشخصات غذایی از انواع لوبیا با یکدیگر متفاوت است. با این حال، برای عنوان مثال، 1 فنجان (171 گرم) لوبیا چیتی آب پز دارای ارزش تغذیه ای زیر می باشد:

  • پروتئین: 15 گرم
  • چربی: 1 گرم
  • کربوهیدرات: 45 گرم
  • فیبر: 15 گرم
  • آهن: 20 درصد ارزش روزانه (DV)
  • کلسیم: 8 درصد DV
  • منیزیم: 21 درصد DV
  • فسفر: 25 درصد DV
  • پتاسیم: 21 درصد DV
  • فولات: 74 درصد DV

هم چنین حاوی مقادیر مناسبی روی، مس، منگنز، سلنیوم و ویتامین های B1، B6، E و K است. لوبیا چیتی با تنها 245 کالری در هر فنجان (171 گرم)، یکی از مغذی ترین غذاهای موجود در جهان است.

خواص تغذیه ای بسیاری از انواع دیگر حبوبات به همین اندازه چشمگیر هستند.

حبوبات به دلیل داشتن پروتئین بالا در بین غذاهای گیاهی منحصر به فرد است. به همین دلیل، آن ها یک منبع پروتئین مهم برای گیاهخواران در نظر گرفته می شوند.

حبوبات
حبوبات

برخی خواص حبوبات بر سلامتی

می توانند به کاهش وزن کمک کنند

حبوبات ممکن است یکی از مفیدترین غذاهایی باشند که برای کاهش وزن مصرف می شوند. زیرا آن ها پروتئین و فیبر بالایی دارند اما کالری کمی دارند. پروتئین و فیبر دو مورد از مهم ترین مواد مغذی موثر برای کاهش وزن هستند.

می توانند سلامت قلب را تقویت کنند

بیماری قلبی عامل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. خوردن لوبیا و سایر حبوبات به طور منظم ممکن است به کاهش خطر ابتلا به این بیماری کمک کنند.

خوردن حبوبات هم چنین ممکن است منجر به بهبود سایر عوامل ایجاد خطر بیماری قلبی شود. این غذا با سطوح کلسترول خوب HDL و کاهش فشار خون و التهاب مرتبط است.

می توانند به جلوگیری از دیابت نوع دوم کمک کنند

شواهد نشان می دهد که حبوبات ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت مفید باشد .حبوبات سرشار از فیبر است، به طور متوسط حدود 5 تا 8 گرم در هر وعده است. آن ها هم چنین دارای شاخص گلیسمی (GI) بسیار پایینی هستند. غذاهای با GI پایین قند خون را به آرامی افزایش می دهند که برای مدیریت دیابت مهم است.

بنابراین، رژیم غذایی غنی از حبوبات می تواند سطح قند خون و HbA1c را کاهش دهد. این امر منجر به کنترل قند خون در طول زمان می گردد.

بسته بندی حبوبات دارای چه مراحلی است؟

بوجاری- پولیش- بسته بندی توزین دار

برای بسته بندی حبوبات از چه دستگاه بسته بندی استفاده می شود؟

از دستگاه بسته بندی توزین دار

برای بوجاری و پولیش حبوبات از چه دستگاهی در کارخانجات استفاده می شود؟

به ترتیب از دستگاه های بوجاری و پولیش استفاده می شود.

برای خرید تجهزات و دستگاه های راه اندازی خط بسته بندی حبوبات چکار کنم؟

برای خرید این دستگاه ها و تجهیزات به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها