صفحه اصلی > صنعت بسته بندی : معرفی عملکرد دستگاه های بسته بندی توزین دار در صنایع غذایی
دستگاه بسته بندی توزین دار
دستگاه بسته بندی توزین دار

معرفی عملکرد دستگاه های بسته بندی توزین دار در صنایع غذایی

آنچه خواهید خواند:

دستگاه بسته بندی توزین دار از جمله پر کاربرد ترین دستگاه های بسته بندی در صنایع غذایی می باشند. خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز می توانید با مطالعه این مقاله با ساختار و نحوه عمل انواع مختلف این دستگاه آشنا شوید.

دستگاه بسته بندی توزین دار

این دستگاه های بسته بندی معمولا برای بسته بندی مواد زیر در اوزان کم و یا بسته بندی های عمده کاربرد دارند:

مواد گرانولی مانند حبوبات، غلات، خشکبار، برنج، چای، شکر، قند، تافی، چیپس و پفک و…

در این مقاله به بررسی کاربرد دستگاه های بسته بندی توزین دار با گنجایش های بین ۲۰ تا ۲۰۰۰ گرم مواد غذایی می پردازیم.

بسته بندی توزین دار
بسته بندی توزین دار

معرفی بخش های مختلف دستگاه بسته بندی توزین دار

مخزن دستگاه

مخزن این دستگاه در قسمت بالایی آن قرار دارد. وظیفه مخزن نگهداری و انتقال مواد به ترازو های دیجیتال دستگاه بسته بندی می باشد.

برای آماده کردن محصول جهت وزن کردن و بسته بندی، لازم است مواد را به صورت دستی و یا به وسیله یک بالابر (اتوماتیک یا غير اتوماتیک) به قسمت مخزن انتقال دهید.

برای انتقال مواد از مخزن به بخش ترازوهای دیجیتال نیز از نیروی ارتعاش (ویبره) استفاده می شود.

گنجایش مخزن های دستگاه های بسته بندی توزین دار، بر اساس تعداد ترازو و سرعت عمل بسته بندی متفاوت است.

دستگاه بسته بندی 12 توزین
دستگاه بسته بندی 12 توزین

سیستم توزین دستگاه بسته بندی توزین دار

قابلیت توزین محصولات توسط ترازوهای تعبیه شده در قسمت بالایی دستگاه، اساس عمل دستگاه های بسته بندی توزین دار هستند. حتی نان گذاری این دستگاه ها نیز با توجه به تعداد ترازوهای تعبیه شده در آن ها می باشد. برای مثال دستگاه بسته بندی 6 توزین، دارای 6 عدد ترازوی دیجیتال می باشد.

اساس انتخاب این دستگاه ها نیز به توان اقتصادی، نیاز و حجم تولید خط بسته بندی محصول بستگی دارد. با توجه به ملاک های گفته شده می توان انواع دستگاه های تک توزین، 2 توزین، 4 توزین و… کاربرد دارند.

تعداد ترازو ها بر اساس بودجه، نیاز و ظرفیت خط تولید شما می تواند متفاوت باشد که میتوان به انواع تک توزین، ۲ توزین، ۴ توزین، ۶ توزین و انواع مولتی هد این دستگاه ها نیز وجود دارند که می توانند مجهز به ۱۰ یا بیشتر از ۱۰ عدد ترازو باشند. با این حال هرچه تعداد ترازوهای دستگاه بیشتر باشد، سرعت بسته بندی نیز افزایش می یابد. برای مثال انواع 4 توزین این دستگاه قابلیت بسته بندی 15تا 40 بسته را در 60 ثانیه دارد.

در فیلم زیر بسته بندی شکلات توسط دستگاه بسته بندی توزین نشان داده شده است.

محل قرار گرفتن رول بسته بندی

لفاف های بسته بندی که محصول جهت بسته بندی در آن قرار می گیرد، دارای انواع مختلفی است. از جمله این انواع می توان موارد زیر را نام برد:

  • پلی استر
  • ترسبافون صدفی
  • فویل آلومینیوم
  • متالایز
  • سلفونی

بسته به نوع محصول جنس این لفاف ها انتخاب می شود و به صورت رول خریداری می شوند.

برای قرار دادن این رول ها بخشی در قسمت پشتی دستگاه طراحی و قرار داده شده است. رول را در این قسمت قرار می دهند سپس آن را به سمت دهانه و لوله بسته بندی از مسیر تعیین شده هدایت می کنند. بقیه فرآیند هنگام بسته بندی به صورت اتوماتیک توسط دستگاه انجام می شود. از جمله باز شدن رول لفاف و حرکت آن به دور محصول.

تاریخ زن حرارتی

برای ثبت اطلاعات محصول به روی بسته بندی از دستگاه های تاریخ زن استفاده می شود. از جمله اطلاعاتی که بر پوشش بسته بندی درج می شود، عبارتند از:

  • تاریخ تولید و انقضا محصول
  • سری ساخت
  • قیمت و…

از آن جایی که این اطلاعات روزانه تغییر می کنند نمی توان از پیش بر روی لفاف ثبتشان کرد. این فرآیند را می توان پس از بسته بندی یا پیش از آن انجام داد.

برای درج اطلاعات پیش از بسته بندی، دستگاه تاریخ زن حرارتی را در مسیر لفاف در دستگاه بسته بندی توزین دار قرار داده تا اطلاعات ثبت گردند. برای درج اطلاعات پس از بسته بندی، از یک دستگاه جت پرینتر که بعد از دستگاه بسته بندی قرار دارد استفاده می شود.

دستگاه جت پرینتر صنعتی
دستگاه جت پرینتر صنعتی

قسمت لوله و يقه دستگاه بسته بندی توزین دار

این دستگاه در بخش جلویی خود دارای قسمتی است که لفاف بسته بندی اطراف آن شکل داده می شود. قسمت لبه های ابتدایی و پایانی بسته بندی نیز د این قسمت روی هم قرار می گیرند. این قسمت مجهز به یک یقه و لوله است که بر اساس اندازه بسته بندی اندازه اش را می توان تغییر داد.

در بخش یقه دستگاه، بسته بندی به شکل استوانه ای فرم می گیرد و بخش هایی که لازم است به یکدیگر دوخته شوند، کنار هم قرار می گیرند. لوله نیز سبب حفظ فرم بسته بندی می شود و محصول از داخل آن به بسته بندی هدایت می شود. در واقع لفاف اطراف لوله را در بر می گیرد.

فک های حرارتی

آخرین بخش در فرآیند بسته بندی دستگاه های توزین دار است. قسمت پشتی بسته بندی در این جا توسط فک های حرارتی (المنت دار)، به یکدیگر دوخته می شوند. از این رو لفاف حالت استوانه ای یک دستی پیدا می کند. مسئول انجام این کار، فک های عمودی دستگاه هستند.

پس از این که بسته بندی حالت یک دستس به خود گرفت لازم است 2 سر باز آن به هم دوخته شوند. فک های افقی دستگاه توزین دار که در بخش زیرین دستگاه تعبیه شده اند، مسئول این عمل هستند.

سپس سیستم هوشمند دستگاه به ترازوهای بخش توزین سیگنال می دهد. در نتیجه آن اولین ترازویی که به میزان حجم مشخص رسیده باشد، باز می شود. محصول وارد مسیر مشخص و لوله بخش انتهایی شده و به بسته بندی وارد می گردد.

پس از این که کل محصول وارد بسته بندی شد، بسته بندی پایین تر می رود. سپس توسط فک های افقی که در آن جا قرار دارند، بخش فوقانی بسته بندی نیر دوخته می شود.

لازم به ذکر است در دستگاه های بسته بندی توزین دار، فک های افقی به طور هم زمان فعالیت می کنند. در نتیجه بخش بالایی و پایینی بسته هم زمان با یک دیگر پر می شوند. بین این دو فک حرارتی، تیغی قرار داده می شود که باعث جدا شدن بسته بندی ها از یکدیگر می گردد.

اکنون عمل بسته بندی پایان یافته است و بسته های محصول از بخش پایینی دستگاه خارج می شوند.

مقالات مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها