صفحه اصلی > صنعت بسته بندی : معرفی دستگاه های پر کن و بسته بندی (راهنمای جامع)
دستگاه پر کن
دستگاه پر کن

معرفی دستگاه های پر کن و بسته بندی (راهنمای جامع)

آنچه خواهید خواند:

دستگاه پر کن از جمله تجهیزات بسته بندی مواد می باشد که در صنایع مختلف در دنیای مدرن استفاده می شوند. خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز با مطالعه این مقاله می توانید با انواع مختلف این دستگاه ها و کاربرد آن ها آشنا شوید.

دستگاه های پر کن و بسته بندی محصولات

دستگاه پرکن جز تجهیزات صنعتی می باشد. این دستگاه مقدار مشخصی از محصولات را در یک بازه زمانی مشخص اندازه گیری می کند و سپس آن را در بسته های جداگانه (کیسه ها، کیسه های ساشه، بطری ها، ظروف مقوایی، شیشه ها و غیره) بسته بندی می کند.

دستگاه های بسته بندی بر اساس نوع طراحی شان، می توانند در هر دو حالت اتوماتیک و نیمه اتوماتیک فعالیت کنند. برخی از مدل های تجهیزات پرکن، می توانند ظروف با اشکال مختلف را از انواع مختلف مواد اولیه تولید کنند. در دنیای مدرن، تجهیزات پر کردن و بسته بندی تقریباً در تمام خطوط تولید غذایی و غیرغذایی استفاده می شود. این امر مورد نیاز روندهای بازار فعلی است. دنیای مدرن دنیای محصولات بسته بندی شده به صورت تکی و جداگانه است و حتی خود بسته بندی نیز بسته بندی های مخصوص به خود را دارد.

تجهیزات بسته بندی
تجهیزات بسته بندی

دسته بندی تجهیزات پر کردن و بسته بندی

تا کنون هیچ راهی برای ایجاد طبقه بندی مشخصی برای دستگاه ها پر کن و بسته بندی در واقعیت وجود ندارد. لذا برای این طبقه بندی، بر اساس طیف گسترده ای از فناوری های مورد استفاده، فرآیند های فنی، مواد بسته بندی و هم چنین محصولاتی که باید پر و بسته بندی شوند عمل می شود. انواع مختلف محصولات به انواع مختلفی از سیستم های پر کردن و بسته بندی نیاز دارند.

با بررسی دقیق تر تجهیزات بسته بندی، می توان فرآیند هایی را که تقریباً در هر سیستمی مورد استفاده قرار می گیرد، مشخص کرد. از جمله این فرآیند ها برای سیستم های پر کردن و بسته بندی مواد عبارتند از:

  • اندازه گیری محصول
  • آماده سازی مواد بسته بندی
  • مرحله بسته بندی نهایی محصول

علاوه بر این، انواع مختلف سیستم های بسته بندی و پر کن را می توان با هم ترکیب کرد. به عنوان مثال، متداول ترین دستگاه برای توزین و بسته بندی محصولات گرانولی (دانه ای)، می تواند برای پر کردن این محصول هم در ظروف محکم و هم در کیسه های پلاستیکی یا کاغذی (انعطاف پذیر) استفاده شود. در هر مورد، مجموعه متفاوتی از ماشین های پرکننده با مجموعه عملکرد های مختلف استفاده خواهد شد.

دسته بندی دستگاه پر کن و بسته بندی بر اساس نوع محصول

معیار اصلی در طبقه بندی تجهیزات بسته بندی نوع محصول بسته بندی شده است. با توجه به این معیار، تجهیزات پر کردن و بسته بندی به انواع مواد غذایی و غیر غذایی تقسیم می شود. این دسته بندی تجهیزات حاصل از الزامات بالا برای موادی که در تماس با فرآورده مورد استفاده در صنایع غذایی است، می باشد.

دستگاه پرکن گرانولی توزین دار
دستگاه پرکن گرانولی توزین دار

دسته بندی تجهیزات بسته بندی بر اساس نوع سیستم دستگاه پر کن

تجهیزات بسته بندی هم چنین بر اساس نوع سیستم پرکننده مورد استفاده طبقه بندی می شوند. رایج ترین سیستم های پرکننده عبارتند از:

  • دستگاه پر کن چند توزین (برای محصولات گرانولی (دانه ای) خشک و نیمه خشک استفاده می شود)
  • دستگاه پر کن توزینی (برای محصولات گرانولی (دانه ای) خشک استفاده می شود)
  • دستگاه پر کن مواد پودری (برای محصولات کاملا پودر شده استفاده می شود)
  • دستگاه پر کن لیوانی حجمی (برای محصولات گرانولی خشک استفاده می شود)
  • دستگاه پر کن حجمی پیستونی (برای محصولات ویسکوز استفاده می شود)
  • دستگاه پر کن ثقلی (برای محصولات مایع استفاده می شود)
دستگاه پرکن مایعات رقیق (ثقلی)
دستگاه پرکن مایعات رقیق (ثقلی)

ماشین های پر کردن ثقلی

پر کردن ثقلی از ابتدایی ترین روش های مورد استفاده برای پر کردن است. ماشین های پرکن ثقلی طراحی و عملکرد ساده ای دارند که به آن ها اجازه می دهد تا با شرایط نگهداری آسانی کار کنند. بالاترین جزء مرکزی دستگاه، مخزن تامین است. در هر قسمت برای پر کردن ظرف، نازل های پرکننده به قسمت پایینی که ظرف در آن قرار دارد، متصل می شوند. دستگاه های پرکن ثقلی برای پر کردن مایعات با جریان آزاد با یک تایمر ساده مناسب هستند. بسته به محصول و ظرفی که پر می شود، این ماشین ها می توانند طیف وسیعی از نازل های پرکننده را به کار گیرند.

این نوع پرکننده با مایعاتی که چگالی بسیار کمی دارند و با تغییرات دمایی تغییر نمی کنند، به خوبی کار می کند. این دستگاه هم چنین برای مواقعی مناسب است که گردش مایع در مسیر سیال مورد نیاز نیست. کلیه محصولاتی که توسط این دستگاه پر و بسته بندی می شوند، دارای یک ویژگی هستند و آن چگالی پایین می باشد. از جمله موادی که توسط این دستگاه پر و بسته بندی می شوند می توان موارد زیر را نام برد:

آب، حلال ها، الکل، مواد شیمیایی تخصصی، رنگ، جوهر و مواد شیمیایی خورنده مانند اسید ها و سفید کننده ها.

دستگاه پرکن روتاری سیلندر پیستونی
دستگاه پرکن روتاری سیلندر پیستونی

ماشین های پر کردن پیستونی حجمی

پیشرفت ها و چالش های مدرن نیازمند راه حل های بسته بندی مدرن هستند. مکانیسم کار پرکننده های پودری با دستگاه های پرکن پیستونی متفاوت است. در حالی که دستگاه های پرکن اتوماتیک پودری محبوب ترین ها برای بسته بندی محصولات پودری هستند، دستگاه های پرکن پیستونی برای محصولات ویسکوز مناسب هستند.

پرکننده ‌های پیستونی محصولاتی را که جریان آزاد دارند مانند مایعات رقیق و یا ویسکوز را درونیک ظرف اندازه گیری و توزیع می‌کنند. هر دستگاه مجهز به یک یا چند پیستون حجمی است. هر چرخه پر کردن و رها سازی شامل مراحل زیر است:

در آن محصول از مخزن یا هاپر خارج می شود و به داخل سیلندر محصول می رود. به محض اینکه سیلندر محصول به سطح پر شدن از پیش تعیین شده خود رسید، حرکت رو به پایین شروع می شود. پیستون محصول را از سیلندر خارج می کند و به داخل ظرف بسته بندی می راند.

مزایای استفاده از پر کن های پیستونی حجمی به صورت زیر می باشد:

  • برای محصولات با انواع ویسکوزیته ها قابلیت استفاده دارند.
  • با انواع مختلف نازل ها طراحی و ساخته می شوند.
  • برای انواع مختلف ظروف بسته بندی با جنس و اشکال مختلف، کاربرد دارند.
  • برای پر کردن و بسته بندی مواد دارای ترکیبات جامد و اندازه های مختلف، قابل استفاده هستند.
  • محصولات را در حجم های مشخص پر و بسته بندی می کنند.

دستگاه های پر کن چه استفاده ای دارند؟

دستگاه پرکن جز تجهیزات صنعتی می باشد. این دستگاه مقدار مشخصی از محصولات را در یک بازه زمانی مشخص اندازه گیری می کند و سپس آن را در بسته های جداگانه (کیسه ها، کیسه های ساشه، بطری ها، ظروف مقوایی، شیشه ها و غیره) بسته بندی می کند.

دستگاه های پر کن بر چه اساسی دسته بندی می شوند؟

بر اساس نوع محصولی که بسته بندی می کنند، بر اساس نوع سیستم دستگاه پر کن، براساس نوع فرآیندها و…

دستگاه های پر کن بر اساس نوع محصول در صنایع غذایی کدام اند؟

دستگاه های پر کن پودری، توزینی تک نازله و چند نازله، حجمی پیستونی، ثقلی و…

برای خرید انواع دستگاه های پر کن چکار کنم؟

برای خرید این دستگاه ها به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها