صفحه اصلی > مواد اولیه صنایع غذایی و سایر : معرفی ایزوله پروتئین سویا، تاثیر آن بر سلامتی و کاربرد آن در صنایع غذایی
ایزوله سویا
ایزوله سویا

معرفی ایزوله پروتئین سویا، تاثیر آن بر سلامتی و کاربرد آن در صنایع غذایی

آنچه خواهید خواند:

ایزوله پروتئین سویا به پروتئین جدا شده از سویا گفته می شود که خلوص آن حداقل 90% است. این محصول دارای فواید بسیار سلامتی و کاربرد های گسترده در صنعت غذا می باشد. خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز می توانید با مطالعه این مقاله با این محصول و خواص و کاربرد آن آشنا شوید.

ایزوله پروتئین سویا چیست؟

ایزوله پروتئین سویا پروتئینی است که از دانه های سویا به دست می آید. این محصول ارزانتر از برخی از دیگر گزینه های پروتئینی است و به راحتی می توان آن را به رژیم غذایی خود اضافه کرد.

می توان از پروتئین سویا برای کاهش وزن، افزایش انرژی یا عضله سازی استفاده کرد. ایزوله پروتئین سویا هم چنین ممکن است تعادل هورمونی بدن را کنترل کند و خطر ابتلا به سرطان سینه، بیماری قلبی و پوکی استخوان را کاهش دهد.

به طور کلی پروتئین برای سلامت بدن مهم است و فرآیند رشد را تقویت می کند. ایزوله سویا، حاوی 90 درصد پروتئین است. سایر پروتئین های گیاهی ارزش غذایی کاملی مانند سویا ندارند. ممکن است لازم باشد هنگام مصرف دیگر پروتئین های گیاهی، ویتامین ها و مواد معدنی را که به طور طبیعی در سویا وجود دارند، به آن ها اضافه نمود. از نظر کیفیت با پروتئین موجود در گوشت، شیر و تخم مرغ برابری می کند. از طرفی میزان چربی بسیار کمی نیز دارد.

مطالعات نشان داده اند که پروتئین سویا هم چنین می تواند به نفوذپذیری روده نیز کمک کند و مواد مغذی بدن را آسان تر جذب کند. محققان می گویند پروتئین سویا در رژیم غذایی به دفاع ایمنی بدن نیز کمک می کند.

از این رو، اگر به دنبال مکمل پروتئینی برای افزودن به رژیم غذایی خود هستید، ایزوله پروتئین سویا یک گزینه مناسب است.

ایزوله پروتئین سویا
ایزوله پروتئین سویا

فواید ایزوله پروتئین سویا برای سلامتی

سویا یک منبع پروتئین کامل دارای تمام نه اسید آمینه ضروری بدن است. این محتوا بیشتر از سایر پروتئین های گیاهی است.

این ماده فواید سلامتی زیادی دارد که به برخی از آن ها در ادامه اشاره شده است:

تاثیر بر کلسترول

پروتئین سویا برای کاهش سطح کلسترول، لیپوپروتئین های با چگالی کم (LDL یا کلسترول بد) و تری گلیسیرید مفید است. هیچ کلسترولی در ایزوله پروتئین سویا وجود ندارد.

محتوای پروتئین

اگر رژیم گیاه خواری دارید، مصرف پروتئین سویا راهی سالم برای تامین میزان پروتئین مورد نیاز بدن شماست.

تاثیر بر سلامت قلبی عروقی

مصرف این محصول به جای پروتئین های حیوانی می تواند به بهبود سلامت کلی قلب شما کمک کند. مکمل های ایزوله پروتئین سویا برای ایجاد احساس سیری در شما طراحی شده است.

تاثیر بر سلامت دستگاه گوارش

پروتئین سویا دارای فیبر است که برای سلامت و عملکرد سیستم گوارشی عالی است. افزودن فیبر به رژیم غذایی، معده و روده ها را سالم نگه می دارد.

محتوای ویتامین ها و مواد معدنی

غذاهای تهیه شده از سویا سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی از جمله ویتامین های B، روی و آهن هستند. برخی از مکمل های تهیه شده با سویا دارای کلسیم و ویتامین D نیز هستند. هم چنین میزان محتوای آنتی اکسیدان ها در سویا قابل توجه می باشد.

محتوای ایزوفلاون ها

برخی از مطالعات، ایزوفلاون‌ها، مواد شیمیایی که در پروتئین سویا یافت می شوند را با پیشگیری از تحلیل استخوانی که ممکن است پس از یائسگی و همراه با برخی سرطان‌ها اتفاق بیفتد، مرتبط دانسته اند.

دلایل کاربرد بالای سویا در صنایع غذایی

تمایل مصرف کنندگان برای برخورداری از محصولات غذایی سالم تر، روز به روز در حال افزایش می باشد. اکثر مصرف کنندگان ترجیح می دهند رژیم غذایی خود را با استفاده از محصولات غذایی و نوشیدنی، به جای مصرف داروها، تقویت یا بهبود بخشند.

ترکیبات سویا در محصولات غذایی توسط تولید کنندگان مواد غذایی، برای افزایش خواص عملکردی و ارائه ارزش تغذیه ای بهتر و بالاتر استفاده می شود. دانه سویا به دلیل سطح بالای پروتئین با کیفیت خوب، خواص عملکردی و تغذیه ای منحصر به فرد، پتانسیل زیادی برای تغذیه انسان دارند. تولید کنندگان در صنعت غذا بیشتر به دلایل زیر از سویا در محصولات خود استفاده می کنند:

  • ایجاد تصویری سالم در چشم مصرف کنندگان
  • بهبود کیفیت محصول
  • مدیریت هزینه

در واقع ایزوله پروتئین سویا دارای خواص و اثرات زیر در محصولات غذایی می باشد:

  • اثرات تغذیه ای (افزایش محتوای پروتئین)
  • اثرات حسی (احساس دهانی بهتر، طعم ملایم)
  • اثرات عملکردی (برای محصولاتی که نیاز به امولسیون پایدار، جذب آب و چربی و خاصیت چسبندگی دارند)

عملکرد و کاربرد پروتئین سویا در تولید محصولات غذایی

محصولات پروتئینی سویا در سیستم های غذایی به صورت دانه سویا، آرد و بلغور، کنسانتره و ایزوله استفاده می شود. پروتئین های سویا نقش مهمی در سیستم های غذایی به عنوان منبع مکمل پروتئین ایفا می کنند. هم چنین به خواص عملکردی مانند حلالیت، جذب آب، ویسکوزیته، امولسیون، بافت و آنتی اکسیدانی کمک می کنند.

دانه های سویا به غذاهای میان وعده، نوشیدنی ها و غذاهای تخمیری تبدیل می شوند.

پروتئین سویا یک مکمل ایده آل برای پروتئین غلات است زیرا کمبود لیزین و سایر اسیدهای آمینه را جبران می کند. مخلوط آرد سویا یا بلغور با غلاتی مانند ذرت، گندم یا سورگوم به طور گسترده در رژیم های تغذیه جهانی استفاده می شود. این ترکیبات در محصولاتی مانند غلات صبحانه و غذاهای پخته شده نیز ارزشمند هستند.

کنسانتره ها و ایزوله های آن در تولید گوشت های فرآوری شده و غذاهای کودک استفاده می شوند.

 ایزوله پروتئین سویا در محصولات گیاهی
ایزوله پروتئین سویا در محصولات گیاهی

از این محصول در تولید محصولات زیر استفاده می شود:

  • تنقلات
  • میان وعده ها
  • غلات صبحانه
  • نوشیدنی های انرژی زا
  • سس ها، سوپ و غذاهای آماده
  • بستنی، ماست و سایر لبنیات
  • جایگزین های گوشت
  • گوشت فرآوری شده، ماکیان و محصولات دریایی

تولید غذای نوزاد

ایزوله پروتئین سویا خالص ترین شکل پروتئین بدست آمده از سویا با حداقل محتوای پروتئین 90 درصد است.

به دلیل محتوای پروتئین بالایی که دارد معمولاً در فرآوری مواد غذایی برای بهبود کیفیت محصولات از جمله شیر خشک استفاده می شود.

از این محصول در تولید شیر خشک مخصوص نوزادان نیز استفاده می شود. این کاربرد عمدتاً برای نوزادانی طراحی شده است که نمی توانند شیرخشک تهیه شده از شیر گاو را مصرف کنند.

ایزوله پروتئین سویا چیست؟

ایزوله پروتئین سویا به پروتئین جدا شده از سویا گفته می شود که خلوص آن حداقل 90% است.

ایزوله پروتئین سویا چه کاربردی دارد؟

این محصول دارای تاثیرات مفید بر سلامتی انسان و تاثیرات بهبود دهنده گسترده در تولید محصولات غذایی است.

ایزوله پروتئین سویا چه تاثیری بر سلامتی دارد؟

سبب کاهش کلسترول و بیماری های قلبی عروقی می شود- دارای ارزش تغذیه ای بالایی است یا دارا بودن 9 اسید آمینه ضروری بدن و ویتامین ها و مواد معدنی- سبب بهبود و سلامت دستگاه گوارش است و….

ایزوله پروتئین سویا در صنایع غذایی چه استفاده ای دارد؟

  • اثرات تغذیه ای (افزایش محتوای پروتئین)- اثرات حسی (احساس دهانی بهتر، طعم ملایم)- اثرات عملکردی (برای محصولاتی که نیاز به امولسیون پایدار، جذب آب و چربی و خاصیت چسبندگی دارند)
  • برای خرید ایزوله پروتئین سویا چکار کنم؟

    برای خرید این محصول به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

    مقالات مرتبط
    5 1 رای
    امتیاز دهید
    guest
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها