صفحه اصلی > سایر و صنعت گوشت و غذاهای آماده : معرفی انواع پوشش های سوسیس و کالباس
پوشش سوسیس
پوشش سوسیس

معرفی انواع پوشش های سوسیس و کالباس

آنچه خواهید خواند:

پوشش های سوسیس و کتاباس امروزه در انواع بسیار مختلف با کارایی های متفاوت تولید می شوند. خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز می توانید با مطالعه این مقاله با خواص و ویژگی های انواع این روکش ها آشنا شوید.

روکش سوسیس

هر زمان که سوسیس خوشمزه می خوریم، یک عامل مهم را نادیده می گیریم: روکش آن.

این پوشش عاملی است که می تواند کیفیت سوسیس افزایش یا کاهش دهد. در ادامه انواع اصلی پوشش سوسیس و نحوه تأثیر آن ها بر سوسیس را بررسی می کنیم.

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

پوشش سوسیس در دو نوع طبیعی و مصنوعی وجود دارد. پوشش های سوسیس طبیعی، همان پوشش سنتی روده حیوانی هستند. به فشرده نگه داشتن گوشت، افزودن طعم و مزه و در برخی موارد رشد کپک های خاصی در قسمت بیرونی کمک می کنند.

روکش مصنوعی زمانی به وجود آمد که تقاضا برای سوسیس و کالباس آن قدر بالا رفت که روکش طبیعی دیگر جوابگو نبود. این روکش ها معمولاً بر پایه سلولز یا کلاژن هستند، اما نوع سومی نیز وجود دارد که از پلاستیک ساخته شده است. اخیراً برخی از پوشش های گیاهی سوسیس در حال تولید هستند اما چندان شناخته شده نیستند.

نوع پوششی که سوسیس دارد بر روی بسیاری از چیزها تأثیر می گذارد. مانند طعم نهایی، میزان تخمیر گوشت، میزان پوشش خوب گوشت در برابر نور، جریان هوا و غیره.

پوشش روده گاوی جهت سوسیس و کالباس
پوشش روده گاو سوسیس و کالباس

پوشش سوسیس طبیعی

روکش های طبیعی می توانند از حیوانات مختلف تهیه شوند. آن ها همیشه از روده حیوان هستند، تقریباً هر چیزی از معده به پایین مشکلی ندارد.

روده تمیز می شود و به خوبی به آن نمک پاشیده می شود، زیرا نمک رشد میکروبی را متوقف می کند. از آن جایی که سوسیس و سالامی گوشت هایی هستند که باید به خوبی نگهداری شوند، این امر حائز اهمیت است.

اگر پوشش مناسب نباشد و به خوبی تمیز نشده باشد، می تواند موجب مسمومیت غذایی گردد و هیچ کس این را نمی خواهد. با این حال، مطمئن باشید که پوشش های طبیعی هزاران سال است که وجود داشته اند و تا حد زیادی یکسان بوده اند.

اینکه از کدام حیوان برای تولید پوشش سوسیس استفاده شود، بستگی به منطقه جغرافیایی دارد. به عنوان مثال در چین و شرق اروپا، مناطقی که گوشت خوک زیادی مصرف می کنند، از روده خوک استفاده می شود. علت این انتخاب این بود که تا حد امکان از حیوان کشته شده استفاده شود و چیزی هدر نرود. در مناطقی که حیوانات دیگر برای تولید پوشش ترجیح داده می شدند از گاو، گوسفند، بز، اسب یا روده الاغ استفاده می شود.

مراحل تمیز کردن و نمک پاشی روده به یک صورت است. فردی که وظیفه تیمار گوشت و سالامی را بر عهده دارد باید پوشش ها را را به خوبی بشناسد.

همه پوشش های طبیعی خوراکی هستند. با این حال اگر ترجیح می دهید مجبور به استفاده از آن ها نباشید، می توانید قبل از استفاده پوشش را جدا کنید.

پوشش سوسیس مصنوعی

این روکش ها زمانی به وجود آمدند که تقاضا برای سالامی و سوسیس افزایش یافت. در واقع آن ها جایگزینی برای پوشش های طبیعی سوسیس هستند.

از برخی جهات می توان گفت که برخی از این روکش ها گیاهی هستند. زیرا در ساخت برخی از پوشش های مصنوعی به هیچ حیوانی آسیب نمی رسد. در تهیه دیگر پوشش های مصنوعی به عنوان مثال پوشش های کلاژن هم چنان از حیوانات استفاده می کنند. در ادامه به بررسی انواع مصنوعی پوشش های سوسیس و کالباس می پردازیم.

روکش سلولزی

تولید پوشش های سلولزی آنقدر ها هم که فکر می کنید ساده نیست. هیچ کس درختان را قطع نمی کند و آن ها را دور سوسیس بپیچد. در واقع گرد و غبار باقی مانده از کارخانه های اره و الیاف پنبه ای (نه پرز) دوباره به چیزی به نام ویسکوز پردازش می شود. ویسکوز یک ماده مصنوعی است که می تواند ظاهر و حس مواد طبیعی مختلف از جمله سلولز را تقلید کند.

این روکش خیلی قابلیت الاستیسیته (کش آمدن) ندارد و در واقع کاملاً سفت است. معمولاً رنگ آن مات است و ممکن است به راحتی آن را با کاغذ بسته بندی ضخیم یا نوعی پلاستیک اشتباه بگیرید.

پوشش سلولزی پس از پخته شدن سوسیس یا سالامی پوست کنده می شود و قابل خوردن نیست.

پوشش فیبروز کالباس
پوشش فیبروز کالباس

روکش های کلاژن

پوشش های کلاژنی از محصولات حیوانی، معمولاً پوست، استخوان و سم ساخته می شوند. زیرا این قسمت ها دارای بالاترین میزان کلاژن طبیعی هستند.

این پوشش های سوسیس معمولاً شفاف و نازک هستند (اگرچه در صورت نیاز می توانید آن ها را ضخیم تر تولید کنید). هم چنین بیشتر به عنوان روکش هات داگ استفاده می شود.

روکش کلاژنی هات داگ قابل خوردن است. البته برخی از آن ها می توانند برای جویدن مقداری سفت باشند. علت این امر البته خاصیت طبیعی کلاژن است.

پوشش کلاژن سوسیس هات داگ
پوشش کلاژن سوسیس هات داگ

روکش پلاستیکی

روکش های پلاستیکی بسیار متداول هستند و قطعاً آن ها را دیده اید. این روکش ها از نظر رنگ متنوع ترین هستند و قابل خوردن نمی باشند

در مورد پوشش های پلاستیکی سوسیس و کالباس چیز زیادی برای گفتن وجود ندارد. غیر از این که آن ها انعطاف پذیرترین روکش ها هستند و معمولاً برای گوشت های پخته یا مرطوب استفاده می شوند.

پوشش پلی آمیدی
پوشش پلی آمیدی

روکش های گیاهی

روکش های گیاهی با روکش های سلولزی یکی نیستند. این پوشش ها کاربرد بالایی دارند، زیرا بیشتر برای سالامی حلال و کوشر و سوسیس استفاده می شوند.

در فیلم زیر پوشش های سوسیس و کالباس معرفی و با هم مقایسه شده است.

پوشش ها چه تاثیری بر سوسیس ها دارند؟

تاثیر روکش های طبیعی

پوشش های طبیعی دارای تنفس بالا هستند. آن ها اجازه می دهند هوا در گوشت جریان یابد (تا جایی که می تواند) و هم چنین با گوشت منقبض می شود. این امر حائز اهمیت است، زیرا هنگامی که گوشت پخته می شود، مقدار زیادی آب (حدود 15٪) در اثر تبخیر از بین می رود. پوشش باید بتواند با این تغییر سازگار شود تا هیچ فضای خالی ایجاد نشود.

سالامی و سوسیس گوشت های تخمیر شده هستند، به این معنی که باید بسیار دقیق نظارت و نگهداری شوند. در غیر این صورت ممکن است به شیوع سالمونلا یا بدتر از آن دچار شود.

سوسیس با پوشش های طبیعی دارای قابلیت دودی کردن عالی است. زیرا دود می تواند به داخل روکش نفوذ کند. روکش های طبیعی همیشه شفاف هستند (به جز زمانی که کپک روی آن ها وجود دارد).

تاثیر پوشش های کلاژنی بر سوسیس

روکش های کلاژن معمولاً شفاف و دارای شکل بسیار منظم هستند. این امر امکان استفاده آسان از آن ها را فراهم می کند. به این معنی که گوشت به راحتی در آن ها پر می شود و نقاط اتصال به راحتی چرخانده می شوند و همه چیز در طول یکسان است.

این روکش ها نیز دارای تنفس هستند، بنابراین دود به آن ها نفوذ می کند و آب تبخیر می شود. البته در این ویژگی به خوبی روکش‌های طبیعی نمی باشند. با توجه به اینکه پوشش های کلاژن خوراکی هستند، قطعا انتخاب خوبی می باشند.

تاثیر پوشش های سلولزی و پلاستیکی

این روکش ها نقاط اشتراک زیادی دارند. هیچ یک از آن ها شفاف نیستند، بنابراین نور مستقیم خورشید به گوشت های پخته شده برخورد نمی کند. در نتیجه باعث خرابی شان نمی شود.

پوشش سلولزی اجازه می دهد مقداری هوا جریان یابد، اما نه به اندازه انواع دیگر. روکش های پلاستیکی به هیچ وجه اجازه جریان یافتن هوا را نمی دهند و برای گوشت هایی که ممکن است رطوبت بیشتری داشته باشند استفاده می شود.

چند نوع پوشش سوسیس و کالباس داریم؟

این پوشش ها در دو نوع طبیعی و مصنوعی موجود هستند.

پوشش های طبیعی سوسیس و کالباس از چه جنسی هستند؟

روکش های طبیعی می توانند از حیوانات مختلف تهیه شوند. آن ها همیشه از روده حیوان هستند.

پوشش های مصنوعی سوسیس و کالباس از چه جنس هایی هستند؟

می توانند از جنس کلاژن، سلولز و پلاستیک باشند.

آیا پوشش های سوسیس و کالباس قابل خوردن هستند؟

انواع طبیعی آن بله. انواع مصنوعی نیز بعضی مانند کلاژن قابل خوردن هستند و بعضی مانند انواع پلاستیکی خیر.

برای خرید انواع مختلف پوشش های سوسیس و کالباس چکار کنم؟

برای خرید این محصول به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها