صفحه اصلی > صنعت بسته بندی و صنعت نان : معرفی بسته بندی نان به روش نوین
بسته بندی نان
بسته بندی نان

معرفی بسته بندی نان به روش نوین

آنچه خواهید خواند:

معرفی بسته بندی نان و انواع روش های آن سبب اتخاذ بهترین تصمیم گیری توسط عرضه کنندگان و مصرف کنندگان می شود. بسته بندی مناسب سبب بهبود ماندگاری نان می شود. خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز می توانید با مطالعه این مقاله با انواع روش های بسته بندی نان آشنا شوید.

عوامل کاهش کیفیت و فساد در نان

نان یک غذای اصلی در جهان غرب است و مصرف کنندگان ترجیح می دهند آن را تازه مصرف کنند. متأسفانه نان فقط چند ساعت پس از پخت تازه می ماند. این امر مشکل بزرگی برای افرادی است که با بسته بندی محصولات نانوایی سروکار دارند.

عوامل اصلی که باعث از بین رفتن خواص نان می شوند، فساد میکروبی، تغییرات شیمیایی یا فیزیکی در نان هستند.

محصولات نان بدون بسته بندی تنها تا چند ساعت پس از پخت تازه می مانند. علت اصلی کاهش کیفیت نان بیات شدن و رشد میکروارگانیسم ها است. روش های بسته بندی زیادی برای افزایش ماندگاری نان و کاهش رشد میکروارگانیسم ها وجود دارد.

بسته بندی نان
بسته بندی نان

بیات شدن نان

بیات شدن به کاهش پذیرش نان به دلیل تغییرات فیزیکی و شیمیایی (تغییرات غیر میکروبی)، در طول نگهداری اشاره دارد. بیاتی مسئول ضررهای اقتصادی بزرگ است در صنعت تولید نان است.

دلایل اصلی این تغییر، میزان رطوبت و نشاسته است. بیات شدن در اثر رطوبت نگام انتقال رطوبت از قسمت درونی نان به سطح آن رخ می دهد.

50٪ نان از نشاسته تشکیل شده است، لذا این ماده تأثیر زیادی بر کیفیت نان دارد. نشاسته در حین پخت و نگهداری به اشکال مختلف تغییر می کند اما دلیل اصلی بیاتی نان کریستالیزاسیون مجدد نشاسته پس از سرد شدن است.

یکی دیگر از اجزای موثر بر بیات شدن نان گلوتن می باشد.

مزایای بسته بندی مواد غذایی

مهم ترین وظیفه بسته بندی مواد غذایی محافظت از غذا در برابر اثرات محیطی مانند فساد میکروبی، آلاینده های شیمیایی، اکسیژن و رطوبت است. بسته بندی هم چنین سبب پایداری ماندگاری و افزایش ایمنی غذا می گردد.

روش های بسته بندی متداول غذا، به صورت منفعل عمل محافظت از غذا را انجام می دهند. این بدان معناست که مواد موجود در ساختار بسته بندی با ماده غذایی تداخلی ندارد.

بسته بندی مواد غذایی به دو نوع تقسیم می شود: بسته بندی محصولات غذایی تنفسی و غیر تنفسی.

برای مواد غذایی دارای تنفس، باید تعادل مطلوبی بین O2 و CO2 ایجاد شود تا از تنفس سریع و بیوسنتز اتیلن جلوگیری شود.

برای محصولات غذایی بدون تنفس، می توان از انواع زیادی بسته بندی برای افزایش ماندگاری و بهبود خواص مواد غذایی استفاده کرد:

مانند بسته بندی خلاء، بسته بندی اتمسفر اصلاح شده (MAP)، بسته بندی فعال یا ترکیبی از بیش از یک نوع بسته بندی.

عوامل موثر بر ماندگاری نان

میکروارگانیسم ها

آلودگی میکروبی توسط مواد شرکت کننده در تولید نان ایجاد می شود. هم چنین می تواند از منابع خارجی در حین یا پس از فرآیند تولید ایجاد گردد.

سه نوع میکروارگانیسم وجود دارد که بر کیفیت و طول عمر نان تأثیر می گذارد.

  • کپک به عنوان دلیل اصلی فساد نان در نظر گرفته می شود. زیرا پس از مراحل پخت و هنگام برش و بسته بندی نان را آلوده می کند. دمای پخت برای از بین بردن میکروارگانیسم ها و اسپور آن ها کافی است. علاوه بر این، کپک ها سبب ایجاد طعم نامطلوب، مایکوتوکسین و ترکیبات آلرژیک هستند.
  • باکتری ها عامل دوم آلودگی هستند به ویژه باسیلوس ها. به طور کلی، باکتری ها نیازهای تغذیه ای بیشتری نسبت به کپک ها دارند. آلودگی توسط مخمر بعید به نظر می رسد. گاهی اوقات که فرآیند تخمیر خمیر طولانی می شود، به دلیل ایجاد آلودگی در مخمر، این امر رخ می دهد.
  • قارچ های رایج در ایجاد آلودگی در نان عبارتند از:

Euotiumamstelodami, E. herbariorum, E. repens, E. rubrum, Aspergillus flavus, A. niger and Penicillium corylophilum.

بسته بندی نان

روش های بسته بندی سنتی زیادی برای افزایش ماندگاری نان وجود دارد. مانند بسته بندی اتمسفر اصلاح شده (MAP) ، افزودنی های ضد میکروبی، تابش اشعه ماوراء بنفش و تابش گاما.

هم چنین، راه های زیادی برای بهبود خواص نان و به تاخیر انداختن بیاتی آن وجود دارد. از جمله این روش ها : ذخیره سازی نان به صورت منجمد، افزودن شکر، درمان با الکل و غیره می باشد.

اخیراً از روش نانو تکنولوژی برای افزایش عملکرد مکانیکی بسته بندی مواد غذایی استفاده می شود. برای مثال از این روش برای موارد زیر بهره برده شده است:

بهبود انعطاف پذیری، ثبات رطوبت و دما، کاهش نفوذ گازها و مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش.

روش های بسته بندی نان

روش های زیادی برای این کار وجود دارد که در انواع روش های بسته بندی نان به توضیح آن پرداخته ایم. در روش های سنتی بسته بندی نان از دستگاه های پیلوپک و دوخت حرارتی می توان استفاده نمود.

در ادامه این مقاله به توضیح روش بسته بندی نوین و کار آمد نان می پردازیم.

بسته بندی نان
بسته بندی نان

بسته بندی نان به روش نانوتکنولوژی

نانوکامپوزیت ها ذراتی بین اندازه های 1 تا 100 نانومتر هستند. دلیل اصلی که تکنولوژی نانو مواد بسته بندی را به یک بسته بندی بهبود دهنده تبدیل می کند، سطح وسیعی است که دارد.

مزایای بسته بندی نانو نان

استفاده از ذرات نانو در بسته بندی مواد غذایی مزایای زیادی دارد. از جمله این مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ذرات نانو می توانند مقدار مواد مورد استفاده برای بسته بندی را کاهش داده و عمل بسته بندی را بهتر انجام دهند.

سبب افزایش مقاومت کششی بسته بندی تا چهل درصد می شود. این امر میزان پلاستیک مورد استفاده در تولید کیسه را کاهش می دهد.

درات نانو می توانند پایداری حرارتی بسته بندی نان را تا 350 درصد افزایش دهند. این امر باعث می شود غذا تازه بماند و قابلیت گرم شدن مجدد در بسته بندی خود را داشته باشد.

بسته بندی نان به روش نانو سبب افزایش خواص بازدارندگی در برابر گاز هاست. می تواند مانعی در برابر نفوذ گازها مانند اکسیژن و دی اکسید کربن، نفوذ ماوراء بنفش، رطوبت و ترکیبات شود.

ذرات نانو می توانند با ایجاد یک مسیر پر پیچ و خم، مانع از دست رفتن رطوبت و گازها گردد.

چه عواملی بر کیفیت و عمر ماندگاردی نان اثر دارد؟

عوامل اصلی که باعث از بین رفتن خواص نان می شوند، فساد میکروبی، تغییرات شیمیایی یا فیزیکی در نان هستند.

چرا نان بیات می شود؟

کریستالیزاسیون مجدد نان و از دست دادن رطوبت عوامل اصلی بیاتی نان هستند.

اهمیت بسته بندی در کیفیت و نگهداری نان چیست؟

مهم ترین وظیفه بسته بندی مواد غذایی محافظت از غذا در برابر اثرات محیطی مانند فساد میکروبی، آلاینده های شیمیایی، اکسیژن و رطوبت است. بسته بندی هم چنین سبب پایداری ماندگاری و افزایش ایمنی غذا می گردد.

روش های رایج بسته بندی نان چیست؟

استفاده از بسته بندی به روش های پیلوپک و دوخت حرارتی.

برای خرید دستگاه بسته بندی پیلوپک و دوخت حرارتی چکار کنم؟

برای دریافت مشاوره رایگان و خرید این دستگاه ها به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

برچسب ها :
مقالات مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها