صفحه اصلی > صنعت گوشت و غذاهای آماده : روش تولید سوسیس هات داگ صنعتی + ویدیو
تولید هات داگ
تولید هات داگ

روش تولید سوسیس هات داگ صنعتی + ویدیو

آنچه خواهید خواند:

تولید هات داگ در کارخانجات مختلف دارای فرمولاسیون های متفاوت می باشد اما روش کلی تولید آن در کارخانجات یکسان است. خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز می توانید با مطالعه این مقاله با نحوه تولید هات داگ آشنا شوید.

هات داگ

هات داگ از محصولات گوشتی فرآوری شده است. از مخلوط کردن گوشت خرد شده با مواد عمل آوری، طعم دهنده ها و رنگ های مختلف تهیه می شود. فناوری ساخت هات داگ هزاران سال پیش توسعه یافت. با این حال این محصولات گوشتی هم چنان غذایی محبوب در اکثر نقاط جهان می باشد. در واقع، تنها در آمریکا سالانه بیش از 16 میلیارد هات داگ مصرف می شود.

هات داگ خام معمولی یک تکه گوشت صورتی و استوانه ای شکل است. 36/45 گرم از این محصول دارای:

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

5- 7 گرم پروتئین، 13 گرم چربی، 450 میلی گرم سدیم و 150 کالری می باشد.

تولید هات داگ
تولید هات داگ

از آنجایی که هات داگ فرآورده ه ای گوشتی است، منبع بسیار خوبی از مواد مغذی می باشد. از جمله:

  • آهن
  • روی
  • نیاسین
  • ریبوفلاوین
  • ویتامین های B

هات داگ ها غذایی از پیش پخته هستند، لذا نسبت به سایر انواع فرآورده های گوشتی کمتر در معرض فساد هستند. این باعث می شود آن ها یکی از ایمن ترین محصولات گوشتی موجود باشند.

تاریخچه تولید هات داگ

فناوری ساخت هات داگ و سوسیس هزاران سال پیش توسعه یافت. از این رو این محصولات به یکی از قدیمی ترین انواع مواد غذایی فرآوری شده تبدیل شده اند. اولین سابقه تولید محصولی از انواع هات داگ به 1500 سال قبل از میلاد برمی گردد. این اشکال اولیه هات داگ با چرخ کردن گوشت، پر کردن آن در روده حیوان و پختن آن روی آتش تولید می شد.

مواد لازم برای تولید هات داگ

ماده اولیه موجود در هات داگ گوشت است. در اغلب نقاط جهان برای تولید هات داگ از گوشت خوک استفاده می شود. انواع دیگری مانند گوشت گاو، مرغ یا بوقلمون نیز می تواند برای تولید این محصول استفاده شود. گاهی اوقات از انواعی از گوشت مانند جگر استفاده می شود اما تولید کنندگان هات داگ باید به وضوح محصول را با عبارت ‘با محصولات جانبی گوشت’ برچسب گذاری کنند.

در فیلم زیر خط تولید هات داگ نشان داده شده است. شما را به تماشای این فیلم دعوت می کنیم.

پروتئین ها و چربی هایی که گوشت ها از آن ها تشکیل شده اند، مسئول ویژگی های گوشت هستند. به عنوان مثال:

  • پروتئین های میوفیبریلار به گوشت بافت و ساختار آن را می بخشد.
  • پروتئین های میوگلوبین و هموگلوبین رنگ طبیعی گوشت را ایجاد می کنند.
  • چربی های موجود در گوشت طعم خاصی را به آن می دهند.

در طی فرآوری، گوشت با محلولی مرینیت می شود تا طعم آن بهبود یابد و ماندگاری آن افزایش یابد.

یک عنصر اصلی در این محلول مرینیت نمک است. از آن برای تسهیل کار با گوشت، بهبود طعم و جلوگیری از رشد باکتری استفاده می شود.

آب یکی دیگر از اجزای محلول مرینیت است. عملکردهای مختلفی از جمله کمک به ایجاد امولسیون گوشتی لازم و افزایش آبدار بودن گوشت را دارد.

نیتریت سدیم در این محلول به جهت جلوگیری از ایجاد ترشی و تثبیت رنگ گوشت افزوده می شود.

هم چنین ممکن است برای حفظ رنگ گوشت در حین نگهداری، ترکیباتی مانند آسکوربات سدیم یا اریتوربات سدیم اضافه شود.

فرآیند تولید هات داگ

فرآوری گوشت

تولید هات داگ با تهیه و آماده سازی گوشت آغاز می شود. پس از گذراندن بازرسی، گوشت ورودی را به قطعات کوچک برش داده و با استفاده از چرخ گوشت های صنعتی، آن را چرخ می کنند. سپس گوشت را در یک ظرف مخلوط کن از جنس استیل ضد زنگ قرار می دهند. این ظرف مجهز به خردکن های پر سرعت است که می تواند اندازه قطعات گوشت را حتی بیشتر کاهش دهد. سایر مواد خام شامل مواد مرینیت، طعم دهنده ها و چیپس های یخ در این ظرف مخلوط می شوند. در نتیجه آن امولسیون یا خمیر هات داگ تولید شود. این ترکیب قوامی مانند خمیر دارد که پردازش بیشتر را آسان تر می کند.

چرخ گوشت صنعتی
چرخ گوشت صنعتی
دستگاه تامبلر (مرینیت) صنعتی
دستگاه تامبلر (مرینیت) صنعتی

پر کردن

پس از اینکه خمیر از بررسی های کنترل کیفیت عبور کرد، به دستگاه پرکننده/لینکر خودکار پمپ می شود. در این دستگاه خمیر را درون پوشش های لوله ای شکل سلولزی قرار می دهند.

سپس این پوشش ها در نقاط دقیق پیچانده می‌شوند تا رشته‌ای از هات داگ با اندازه یکسان به هم متصل شوند. بیشتر پوشش ها بعداً در ادامه فرآیند برداشته می‌شوند.

برخی از تولیدکنندگان اما از پوشش های طبیعی استفاده می‌کنند که روی هات داگ باقی می مانند و همراه با هات داگ خورده می‌شوند. این روش سنتی تر ساخت هات داگ است که توسط تولید کنندگان کوچکتر انجام می شود و هزینه بیشتری دارد.

دستگاه پر کن هات داگ
دستگاه پر کن هات داگ

فرآیند پخت

رشته های هات داگ متصل شده سپس به یک دودخانه یا اتاق پخت بزرگ منتقل می شود. در اینجا، آن ها در شرایط کنترل شده کاملا پخته می شوند. تولید کننده در این مرحله این فرصت را دارد که با استفاده از انواع منابع دود، طعم متفاوتی را به هات داگ بدهد. زمان پخت بسته به فرمولاسیون تولید هات داگ متفاوت است اما معمولاً حدود یک ساعت طول می کشد.

اتاق پخت سوسیس و هات داگ
اتاق پخت سوسیس و هات داگ

پردازش نهایی تولید هات داگ

پس از اتمام پخت، هات داگ های متصل از طریق یک نوار نقاله به یک لایه بردار اتوماتیک منتقل می شوند. در طول مسیر آن ها با دوش های آب اسپری می شوند تا دمای داخلی آن ها خنک شود.

در لایه بردار، پوشش های سلولزی برداشته می شوند و فقط هات داگ های بدون پوشش باقی می مانند. لازم به ذکر است که این مرحله توسط سازندگانی که از روکش های طبیعی استفاده می کنند انجام نمی شود.

از لایه بردار، هات داگ ها به ماشین آلات بسته بندی منتقل می شوند. در اینجا آن ها را ردیف کرده و روی یک فیلم پلاستیکی قرار می دهند. برای حفظ طعم هات داگ و افزایش ماندگاری، فیلم ها تا می شوند و تحت خلاء مهر و موم می شوند. سپس هات داگ های بسته بندی شده به دستگاه مهر زنی منتقل می شوند که تاریخ تولید بر آن چاپ می شود.

برای تولید هات داگ از چه نگهدارنده ای استفاده می شود؟

از نیتریت سدیم در مقادیر مجاز استفاده می شود.

برای طعم دار کردن (مرینیت) گوشت هات داگ از چه ترکیبات و دستگاهی استفاده می شود؟

برای مرینیت کردن از دستگاه تامبلر صنعتی استفاده می شود.
هم چنین از موادی مانند نمک، آب، ادویه ها و طعم دهنده ها استفاده می شود.

برای روکش کردن هات داگ از چه روکش هایی استفاده می شود؟

از پوشش های سلولزی که پس از مرحله پخت جدا می شوند، یا پوشش روده گاو یا گوسفند که با محصول باقی می ماند و مصرف می شود.

برای خرید تجهیزات لازم برای راه اندازی کارخانه تولید هات داگ چکار کنم؟

برای خرید این دستگاه ها و تجهیزات به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها