صفحه اصلی > سایر : چگونگی آسیاب زردچوبه (معرفی روش ها و دستگاه ها)
آسیاب زردچوبه
آسیاب زردچوبه

چگونگی آسیاب زردچوبه (معرفی روش ها و دستگاه ها)

آنچه خواهید خواند:

آسیاب زردچوبه در منازل، مشاغل خانگی، کارگاهی و کارخانه ای با استفاده از دستگاه های مختلفی انجام می شود. خوانندگان عزیز وبلاگ آی فودز می توانید با مطالعه این مقاله با انواع مناسب با هر نیاز دستگاه آسیاب زردچوبه آشنا شوید.

برای انواع منظورها از جمله مصارف خانگی، کسب و کارهای خانگی، عطاری ها و …، آشنایی با چگونگی آسیاب زردچوبه و آشنایی با انواع مدل‌های آسیاب رومیزی و صنعتی زردچوبه لازم است. پیش از آن بهتر است کمی بیشتر با ادویه زردچوبه آشنا شوید و سپس چگونگی آسیاب آن را برایتان توضیح می دهیم.

ادویه زردچوبه، متعلق به خانواده زنجبیل است و با نام علمی curcuma longa شناخته می شود. گیاه این ادویه بومی آسیای شرقی است و قسمت ‌های مختلف هند، ژاپن، چین، تایوان و پاکستان کشت می شود.

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

بخش هایی از این گیاه که برای مصارف تغذیه ای و دارویی مورد استفاده قرار می گیرند، ریزوم هایش (ساقه زیرزمینی) هستند.

آسیاب زردچوبه
آسیاب زردچوبه

خواص زردچوبه چیست؟

زردچوبه (Turmeric)، دارای کورکومین است که درواقع، ماده فعال اصلی آن به شمار می آید. کورکومین (diferuloylmethane) همان رنگدانه زردی است که از ریزوم استخراج می شود. این ماده به دلیل گروه فنولی خود، نوعی آنتی اکسیدان و ضدالتهاب قوی به حساب می آید.

بر اساس پژوهش های انجام شده در ۲۰۱۷، اگر کورکومین را با فلفل سیاه ترکیب کنید فعال سازی آن تا ۲٫۰۰۰ برابر افزایش می یابد.

خواص دارویی و درمانی زردچوبه به علت دارا بودن کورکومین، از هزاران سال پیش شناسایی و مورد استفاده قرار گرفته است. از این رو، در سراسر جهان از زردچوبه به عنوان ادویه جات، رنگ دهنده غذایی و اجزای سس ها استفاده می کنند.

علاوه بر این ها، در وب سایت های نگهداری از پوست و هومیوپاتی نیز این ماده را برای رنگ موهای روشن و براق، به عنوان جایگزینی معرفی می کنند. از این رنگ دهنده طبیعی به صورت گسترده در رنگ سازی ها، نساجی ها و دیگر صنایع مربوط به رنگ استفاده می کنند.

رنگ ادویه زردچوبه بین زرد روشن تا نارنجی تیره متغیر است. این تفاوت رنگ به محل و شرایط رشد گیاه آن بستگی دارد.

چگونگی آسیاب کردن زردچوبه

امروزه فروش گیاهان خشک و ادویه جات در سوپرمارکت ها بازار گسترده ای دارد. با این حال بهتر است، خودتان ادویه مصرفیتان را به طور ارگانیک و از محل مطمئنی خریداری کنید.

طعم و مزه ادویه های تازه آسیاب شده بهتر است و در مقایسه با ادویه های آماده کارخانه ای از کیفیت بیشتری برخوردار هستند. ازین رو، پیشنهاد می کنیم همواره زرد چوبه را ارگانیک بخرید.

برای جلوگیری از خطراتی که ممکن است در اثر استفاده از ترکیبات رنگی مصنوعی باشند، بهتر است خودتان چوب زردچوبه را تهیه و آن را پودر کنید برای این کار به صورت زیر عمل نمایید:.

بعد از تهیه چوب زردچوبه (از فروشگاه ها، عطاری ها یا …)، اول آن را خوب با آب بشورید و تمیز کنید.

حال زردچوبه را به مدت سه تا چهار شبانه روز در آب خیس کنید و در طول این زمان آب آن را چندین دفعه عوض کنید.

پس از آن، چوب زردچوبه را که اکنون نرم شده است با استفاده از چاقو به تکه های کوچک تر برش بزنید. حال آن را حدود ده روز در زیر آفتاب بگذارید تا رطوبتش خشک شود.

بعد از خشک شدن ریزوم های آن، برش ها را با استفاده از آسیاب برقی مناسب برای زردچوبه پودر نمایید. برای این کار لازم است آسیابی را تهیه و استفاده کنید که ریشه های زردچوبه را با حفظ بو و مزه مطبوع آن به پودری حریری آسیاب کند.

انواع دستگاه آسیاب زردچوبه کدام اند؟

انواع دستگاه آسیاب زردچوبه در دو مدل رومیزی و صنعتی طراحی و ساخته می شوند.

دستگاه آسیاب رومیزی

آسیاب عطاری (آسیاب رومیزی زردچوبه مدل TS-1300)

آسیاب عطاری رومیزی تیغه ای مدل TS1300
آسیاب عطاری رومیزی تیغه ای مدل TS1300

این دستگاه از انواع رومیزی و دارای مخزن استیل1.5 لیتری است. مجهز به یک عدد تیغه از جنس استیل است که با مکانیزم تیغه ای به سابیدن و پودر کردن انواع داروهای گیاهی، مواد خشک و چرب قادر می باشد.

در خانه ها، آزمایشگاه ها، رستوران ها، عطاری ها و … برای سابیدن تقریبا 5 کیلوگرم از مواد در یک روز استفاده می کنند. شما با استفاده از آن می توانید در خانه خود یک کسب و کار فروش ادویه یا کارگاه ادویه فروشی را نیز راه اندازی کنید.

آسیاب رومیزی ادویه مدل TS-1400

توان موتور این دستگاه آسیاب رومیزی 2600 وات و دور دستگاه 28000 دور بر دقیقه است. مکانیزم عمل تیغه ای دوبل و کوبشی، آن را بی رقیب ترین سابنده زردچوبه و ادویه جات محکم و سخت برای مصارف مغازه ای کرده است.

این دستگاه دارای خروجی دودهنه است، یکی برای خارج کردن گرد و غبار (برای ممانعت از انتشار گرد و غبار) و دیگری برای خارج کردن پودر ادویه جات.

یک عدد کیسه گردگیر در هنگام آسیاب کردن مواد، بر روی دهنه ی آسیاب قرار داده شده است که قابل تعویض و شست و شو می باشد. با جایگزینی توری ها در سه سایز مختلف که به طور کشویی درون آسیاب قرار می گیرد، این امکان برای مصرف کنندگان ایجاد شده که به مش مورد نظر خود برسند. راندمان عمل زردچوبه ساب در روز 20 کیلوگرم می‌باشد.

آسیاب رومیزی صنعتی تیغه ای مدل TS-1400
آسیاب رومیزی صنعتی تیغه ای مدل TS-1400

آسیاب رومیزی مدل TS-1500

این دستگاه از نظر ظاهری به آسیاب TS – 1400 شباهت دارد و تفاوت آن ها در ابعادشان است. آسیاب TS – 1500 از TS – 1400 بزرگتر است، در این دستگاه عمل سابیدن با استفاده از سه چکش انجام می شود و میزان راندمان روزانه آن 40 کیلوگرم است. همچنین تعداد دور دستگاه 3000 دور در دقیقه است.

آسیاب زردچوبه کارگاهی (تک فاز)

در بین انواع آسیاب های استندی برای سابیدن، خردایش و پودر کردن مواد سفت و محکمی مانند ادویه زردچوبه هر دو مکانیزم پرهدنده و پین میل پاسخگوی نیاز و انتظارات شما هستند.

انواع دستگاه های خردایش دارای مکانیزم پره–دنده، عمل آسیاب ادویه ها را بر مبنای ظرفیت مورد نیاز مشتری به بهترین شکل انجام می دهند. انواع این دستگاه ها عبارتند از:

  • TS – 2500
  • TS – 2400
  • TS – 2200
آسیاب پره دنده مدل TS-2200
آسیاب پره دنده مدل TS-2200
آسیاب پره دنده مدل TS-2400
آسیاب پره دنده مدل TS-2400
آسیاب پره دنده مدل TS-2500
آسیاب پره دنده مدل TS-2500

در بین انواع دستگاه های خردایش با مکانیزم پین میل، آسیاب TS – 2700 بهترین آسیاب صنعتی در میان انواع کارگاهی است. این دستگاه با ایجاد نیروی گریز از مرکز در میان پین ها و ایجاد سایش با استفاده از دنده های دیسک، ادویه ها و مواد معدنی به خوبی پودری و همگن آسیاب می شوند.

همانند دیگر آسیاب های استندی مجهز به 5 توری فرم با مش بندی متفاوت است. راندمان کار آن در ساعت برابر با آسیاب 40 کیلوگرم ادویه زردچوبه است بدون آن که نیازی به الک کردن پودر خروجی باشد. در نتیجه این امر، امکان بسته بندی ادویه ها بلافاصله پس از خردایش فراهم است.

دستگاه آسیاب صنعتی

آسیاب پین میل مدل TS-4700
آسیاب پین میل مدل TS-4700
آسیاب صنعتی پین میل مدل TS-4800
آسیاب صنعتی پین میل مدل TS-4800

کاربرد ادویه ساب های صنعتی در کارخانجات و کارگاه های بزرگ است. آسیاب های پین میل صنعتی به منظور تولید انبوه و آسیاب کردن بدون هدر رفت انواع ترکیبات شیمیایی، معدنی و غذایی ساخته می شوند. این دستگاه های خردایش عبارتند از:

  • دستگاه آسیاب TS – 4700 با توان موتور 15hp
  • دستگاه آسیاب TS – 4800 با توان موتور 20hp

این دو مدل دستگاه خردایش پین میل صنعتی، در میان انواع صنعتی دستگاه های آسیاب از بهترین ها هستند.

انواع دستگاه آسیاب زردچوبه کدام اند؟

انواع دستگاه آسیاب زردچوبه در دو مدل رومیزی و صنعتی طراحی و ساخته می شوند.

انواع دستگاه آسیاب زردچوبه رومیزی کدام اند؟

آسیاب عطاری (آسیاب رومیزی زردچوبه مدل TS-1300)، آسیاب رومیزی ادویه مدل TS-1400 و آسیاب رومیزی مدل TS-1500

انواع دستگاه آسیاب زردچوبه صنعتی کدام اند؟

دستگاه آسیاب TS – 4700 و دستگاه آسیاب TS – 4800

بهترین دستگاه آسیاب زردچوبه در مقیاس کارگاهی کدام است؟

آسیاب TS – 2700 بهترین آسیاب صنعتی در میان انواع کارگاهی است.

برای خرید انواع دستگاه آسیاب زردچوبه چکار کنم؟

برای خرید انواع این دستگاه به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها