صفحه اصلی > صنعت لبنیات و سایر : تولید شیر نارگیل و خواص آن
شیر نارگیل
شیر نارگیل

تولید شیر نارگیل و خواص آن

آنچه خواهید خواند:

شیر نارگیل از جمله جایگزین های شیر های لبنی است. هم چنین از جمله محصولات بی شماری است که از نارگیل تهیه می شوند. خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز برای آشنایی با محصولات نارگیل و روش تولید شیر نارگیل با ما همراه باشید.

محصولات نارگیل و خواص آن

شیر نارگیل مایعی است که با استخراج دستی یا مکانیکی گوشت این میوه خرد شده، با یا بدون آب، تولید می شود. ترکیب این شیر به مقدار آب مصرفی برای استخراج بستگی دارد و به طور قابل توجهی بر رطوبت و محتوای چربی تأثیر می گذارد.

نارگیل سرشار از چربی و مواد مغذی است. مغز نارگیل حاوی 3/4 – 4 % پروتئین، 30-40٪ چربی و گوشت نارگیل خشک حاوی 50٪ – 70٪ روغن است. علاوه بر این، گوشت نارگیل هم چنین حاوی کربوهیدرات، فیبر، مواد معدنی، ویتامین ها و سایر مواد مغذی است. آب نارگیل یک نوشیدنی خنک کننده مرغوب است که حاوی 0/1 % پروتئین، 0/1 % چربی و 4٪ کربوهیدرات است.

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

این شیر سرشار از پروتئین هایی مانند آلبومین، گلوبولین، پرولامین و گلوتئین است. امولسیفایر هایی از قبیل فسفولیپیدها، سفالین و لسیتین نیز هستند که به طور طبیعی در این محصول یافت می شوند.

محصولات تولید شده از نارگیل عبارتند از:

  • شیر نارگیل که درون بطری، کنسرو و یا به صورت اسپتیک بسته بندی می شود.
  • آب نارگیل تغلیظ شده که به صورت اسپتیک بسته یندی می شود.
  • آب نارگیل بطری، کنسرو و یا به صورت اسپتیک بسته بندی می شود.
  • نارگیل خشک شده که درون بسته بندی های پلاستیکی، شیشه ای و یا پوچ بسته یندی می شود.
  • روغن نارگیل بکر
شیر نارگیل
شیر نارگیل

فرآیند تولید شیر نارگیل

خط تولید و فرآوری آب میوه و شیر نارگیل متشکل است از:

سیستم پوست گیری و جداسازی پوسته، استخراج آب نارگیل، سیستم فیلتراسیون و پاستوریزاسیون، تمیز کردن گوشت (میوه)، سیستم بلانچینگ، درجه بندی و استخراج شیر، سیستم مخلوط کردن شیر نارگیل، سیستم استریل کردن و پر کردن، سیستم تبخیر و تغلیظ آب نارگیل، استریل کردن و پر کردن و سیستم تمیز کردن CIP.

سیستم شستشوی مرکزی( CIP )تمام اتوماتیک
سیستم شستشوی مرکزی( CIP )تمام اتوماتیک

این خط تولید دارای انعطاف پذیری بالایی است. می تواند خامه و شیر نارگیل، آب میوه غلیظ شده و غیر غلیظ شده و روغن نارگیل بکر را تولید کند. هم چنین نارگیل خشک شده و پودر شیر آن نیز از دیگر محصولات این خط تولید می باشد.

برای بسته بندی محصولات نارگیل با توجه به نیاز مشتری کیسه های آسپتیک، قوطی های حلبی، بطری ها و سایر بسته های مصرفی می تواند استفاده شود.

مراحل تولید شیر نارگیل

جدا کردن پوسته نارگیل

در این مرحله پوسته محکم نارگیل توسط دستگاه های مخصوص از گوشت آن جدا می شود. این نوع دستگاه لایه بردار از تجهیزات نیمه اتوماتیک این خط تولید می باشد. این دستگاه عمدتا از یک صفحه برش گرد، یک سر برش آلیاژی سخت، یک چاقوی تیغه گوه ای و یک موتور چرخ دنده تشکیل شده است.

سپس پوسته نازکی که بر گوشت میوه نارگیل، زیر پوسته محکم آن قرار دارد نیز توسط دستگاهی از آن جدا می شود.

شست و شو و برش دادن میوه نارگیل

نارگیل پوست گیری شده با آب تمیز شست و شو داده می شود تا لکه های کثیفی و ناخالصی های چسبیده به گوشت نارگیل پاک شود. سپس نارگیل ها از روی نوار نقاله بازرسی عبور داده می شوند تا قطعات بی کیفیت نارگیل و یا ذرات باقی مانده پوسته از آن جدا شود.

سپس نارگیل ها به درون چرخ گوشت های مخصوص منتقل می شود. به منظور افزایش بازده استخراج و تولید شیر این میوه، گوشت آن به قطعاتی کوچک تر (3- 5 میلی متر) برش داد می شود.

استخراج شیر نارگیل

برای تولید این محصول، با استفاده از دستگاه شیر گیر، شیره آن استخراج می شود. این دستگاه، نارگیل آسیاب شده را فشار می دهد تا عصاره آن خارج شود.

دو نوع دستگاه برای استخراج شیره نارگیل وجود دارد:

  • یکی با استفاده از پرس تسمه ای
  • دیگری با استفاده از دستگاه های آب گیری دو پیچی.

دستگاه استخراج از نوع دو پیچ معمولاً بازدهی بالاتری نسبت به پرس تسمه ای با حدود 55 تا 60 درصد دارد.

فیلتراسیون

شیره نارگیل استخراج شده با استفاده از یک صفحه ویبره با فیلتر ضد زنگ 100 مش یا ریزتر فیلتر می شود. هدف از این کار جداسازی هرگونه ناخالصی از جمله تکه های باقی مانده گوشت نارگیل است.

پاستوریزاسیون

به منظور پاستوریزاسیون شیره نارگیل پیش از پر کردن و بسته بندی این محصول، آن را به دستگاه های یونیت پاستوریزاسیون انتقال می دهند. در این دستگاه ها شیر نارگیل در دمای 70 درجه سانتی گراد به مدت 15 دقیقه حرارت می بیند.

یونیت پاستوریزاتور
یونیت پاستوریزاتور

پر کردن و بسته بندی

هنگامی که دمای پاستوریزاسیون به دست آمد، شیر از منبع گرما خارج می شود. بلافاصله به مخازن پرکننده فولاد ضد زنگ به منظور پر شدن در ظروف مناسب منتقل می شود.

دستگاه پرکن مایعات رقیق (ثقلی)

خنک کردن و نگهداری

شیر بسته بندی شده در یک حمام آب مخزن خنک کننده غوطه ور می شود تا دما را پایین بیاورد.

شیر بسته بندی شده در بطری ها یا کیسه های پلاستیکی در معرض انجماد قرار می گیرد و برای نگهداری در سردخانه به فریزر منتقل می شود. در حالی که شیر کنسرو شده تحت استریل سازی قرار می گیرد، پس از سرد شدن در محیط نگهداری نگهداری می شود.

نوشیدنی شیر لبنی شبیه سازی شده با شیر نارگیل

نوشیدنی های شیری شبیه سازی شده، جایگزین های شیر لبنی هستند که به گونه ای فرموله شده اند که تقریباً حاوی ترکیبات مشابه شیرهای لبنی هستند. صنعت لبنیات از شیر نارگیل که منبع غنی چربی گیاهی است به عنوان جایگزینی برای چربی وارداتی استفاده می کند. زیرا این شیر منبع ارزان تری است، حاوی امولسیفایرهای طبیعی است و ترکیب کردن آن با شیر بدون چربی بسیار آسان تر است.

محصولات لبنی شبیه سازی شده با شیر نارگیل عبارتند از:

  • شیر نارگیل کم چرب: شیر بدون چربی بازسازی شده با تثبیت کننده با شیر نارگیل مخلوط و همگن می شود.
  • شیر تازه تبخیر: شیر بدون چربی بازسازی شده با تثبیت کننده با شیر نارگیل مخلوط شده، تحت فشار کاهش یافته حرارت داده می شود تا حدود نیمی از آب خود را از دست بدهد.
  • شیر تغلیظ شده شیرین: به شیر تغلیظ شده تبخیر شده شکر اضافه می شود تا غلظت کل قند حدود 55 درصد بدست آید.

نارگیل چه محصولات خوراکی دارد؟

شیر نارگیل- آب میوه نارگیل- شیر نارگیل تغلیظ شده- روغن نارگیل- شیر نارگیل کم چرب- نارگیل خشک شده- پودر نارگیل

مواد مغذی نارگیل کدام اند؟

نارگیل سرشار از چربی و مواد مغذی است. مغز نارگیل حاوی 4/3 – 4 % پروتئین، 30-40٪ چربی و گوشت نارگیل خشک حاوی 50٪ – 70٪ روغن است. علاوه بر این، گوشت نارگیل هم چنین حاوی کربوهیدرات، فیبر، مواد معدنی، ویتامین ها و سایر مواد مغذی است.

برای تولید آب میوه و یا شیر نارگیل چه دستگاه هایی لازم است؟

سیستم پوست گیری و جداسازی پوسته نارگیل، استخراج آب نارگیل، سیستم فیلتراسیون و پاستوریزاسیون، تمیز کردن گوشت نارگیل، سیستم بلانچینگ، درجه بندی و استخراج شیر نارگیل، سیستم مخلوط کردن شیر نارگیل، سیستم استریل کردن و پر کردن، سیستم تبخیر و تغلیظ آب نارگیل، استریل کردن و پر کردن و سیستم تمیز کردن CIP.

برای خرید تجهیزات و دستگاه های لازم برای راه اندازی خط تولید شیر نارگیل و یا آب نارگیل چکار کنم؟

برای خرید این دستگاه ها و تجهیزات به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها