دیگ بخار

آنچه خواهید خواند:

در بعضی صنایع بزرگ مثل پالایشگاه‌ها به انرژی حرارتی غیر مستقیم برای موارد مختلف نیاز است. منظور از انرژی حرارتی غیر مستقیم این است که از آتش و حریق به صورت مستقیم نمی‌توان استفاده کرد و امکان دارد باعث آسیب به بخش‌های مختلف بشود. در این صنایع از بخار داغ برای انتقال حرارت استفاده می‌کنند. برای تولید و استفاده از قدرت توانی بخار می‌توان از دیگ بخار استفاده کرد.

 دیگ بخار با استفاده سوخت‌های فسیلی و یا سوخت‌های تجدیدپذیر آب را تبدیل به بخار می‌کند تا از انرژی حرارتی آن بتوان استفاده کرد. در ادامه این مقاله قصد بررسی دیگ‌های بخار مختلف با ویژگی‌ها و کاربردهای آن‌ها را داریم.

دیگ بخار چیست؟

دیگ بخار یک نوع دستگاه حرارتی است که برای تولید بخار با استفاده از حرارت تولید شده از سوخت‌ها نظیر زغال سنگ، نفت، گاز طبیعی و حتی انرژی خورشیدی استفاده می‌شود. این بخار سپس برای تأمین انرژی حرارتی و گرمایشی در صنایع و سیستم‌های مختلف استفاده می‌شود. دیگ بخار معمولاً  در صنایع بزرگ، مانند کارخانه‌ها، نیروگاه‌ها و مجتمع‌های حرارتی استفاده می‌شوند.

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

دیگ بخار چگونه کار می‌کند؟

به صورت کلی بر اساس نوع عملکرد، دو نوع دیگ بخار وجود دارد. اولی دیگ آب در لوله و دومی دیگ آتش در لوله. در ادامه به توضیح نحوه عملکرد هر کدام از این سازه‌ها خواهیم پرداخت‌.

دیگ بخار آب در لوله

از این نوع دیگ بخار در صنایعی استفاده می‌شود که نیاز به تولید مقادیر زیاد بخار دارند‌. این دیگ‌ها توانایی تولید هزار تن بخار را در یک ساعت دارند. در این دیگ‌ها آب بین بار بالا و بار پایین درون لوله‌هایی خاص که رسانای گرمای قوی به حساب می‌آیند در جریان است و آب در نهایت تبدیل به بخار می‌شود. در کارخانه‌جات بزرگ معمولا از این دیگ‌ها استفاده می‌شود. حداکثر توان تولیدی این دیگ‌ها تا حدود ۱۰۰۰ بار می‌رسد‌.

دیگ بخار آتش در لوله

در این نوع سازه گرمای تولید شده توسط سوخت به درون لوله‌های خاصی انتقال پیدا می‌کند. این گرمای هدایت شده به درون لوله‌ها از طریق بدنه لوله‌ها به آب منتقل می‌شوند و باعث بالاتر رفتن دمای آب و در نتیجه باعث تبخیر آن می‌شوند. معمولا فشار بار در این نوع دیگ‌ها از ده بار تا بیست و پنج بار است.  به صورت کلی از این نوع دیگ‌ها در صنایعی مانند صنایع لاستیک سازی، صنایع غذایی و بیمارستان‌ها استفاده می‌شود.

کاربردهای دیگ بخار

دیگ بخار وسیله ‌ای پرکاربرد در صنایع مختلف است. از آنجایی که بخار را برای کار‌های مختلف می‌توان استفاده کرد در صنایع مختلف از دیگ‌های بخار استفاده می‌شود که در این بخش انواع کاربردهای این محصول شرح داده می‌شوند.

تولید برق

از بخار برای تولید برق در نیروگاه‌های حرارتی استفاده می‌شود. بخار به وسیله‌ی گرمای تولید شده از سوخت‌های فسیلی یا انرژی هسته‌ای تولید می‌شود، در آنجا توربین‌ها را به حرکت در می‌آورد و انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند.

صنایع پتروشیمی

در صنعت پتروشیمی، بخار برای تولید محصولات شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصولات شامل پلاستیک، لاستیک، رنگ و رزین‌ها است که در کارخانجات و واحدهای پتروشیمی تولید می‌شوند.

پاک‌سازی

بخار در نظافت و ضدعفونی کردن نیز به کار می‌رود.  به جای استفاده از مواد شیمیایی قوی برای تمیزکاری، بخار به عنوان یک روش طبیعی و بدون آسیب برای تمیزکاری سطوح و تجهیزات به کار می‌رود. این روش در تمیزکاری خودروها، مبلمان، فرش‌ها، سطوح و … به کار می‌رود. در صنایعی که به این موضوع نیاز دارند می‌توان از دیگ‌های بخار کوچک استفاده کرد.

تولید مواد غذایی

بخار در صنعت تولید مواد غذایی مانند آرد و شکر نیز استفاده می‌شود. از دیگ بخار برای تولید بخار داغ استفاده می‌شود. در این صنایع از گرمای بخار استفاده می‌کنند تا بتوانند مواد اولیه این مواد غذایی را خشک کنند. به صورت کلی استفاده از گرمای مستقیم باعث آسیب دیدن این مواد اولیه می‌شود.

کاربردهای دیگر

دیگ‌های بخار در صنایع دیگری مانند صنعت نساجی، تولید کاغذ و دستگاه‌های بخارشویی نیز استفاده می‌شود.
با توجه به نیازی که هر صنعت دارد و مقدار بخاری که برای فعالیت‌های آن‌ها نیاز می‌شود دیگ‌های بخار در ابعاد و اندازه‌های مختلف و روش‌های کارکرد متفاوت ساخته شده‌اند.

مزایای استفاده از دیگ بخار

به صورت کلی دلایل مختلفی وجود دارد که از دیگ‌ بخار در صنایع مختلف استفاده می‌شود. استفاده از دیگ بخار دارای مزایای خاص خود است که در ادامه به بررسی تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم.

بازده بالا

ساخت دیگ بخار به نوعی است که تا حد ممکن از انرژی تولید شده استفاده می‌شود. این به معنای بهره‌برداری بهینه از سوخت و کاهش هدررفت انرژی است. با استفاده از دیگ بخار، می‌توان بیشترین بهره‌وری از منابع انرژی را بدست آورد.

کاهش تولید آلاینده

دیگ بخار به طور معمول بر اساس فناوری‌های پیشرفته طراحی شده‌اند که بسیار کارآمد هستند و امکان استفاده بهینه از سوخت را فراهم می کنند. این به معنی کاهش گازهای آلاینده از جمله دی اکسید کربن، دی اکسید گوگرد و NOx  است و منجر به کاهش تاثیرات زیانبار بر محیط زیست می‌گردد.

تحمل فشار

استفاده از این محصول کاربردی ویژگی و مزایای زیادی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها قابلیت تحمل کردن فشارهای بسیار بالا است. همچنین جهت احتراق انواع مختلف دیگ‌های بخار، قادر به استفاده از انواع سوخت‌ها هستید. راندمان بسیار بالا در این دیگ‌ها سبب محبوبیت بیش از پیش آن‌ها شده است.

استفاده‌های متنوع

به علت تنوع در تولید دیگ‌های بخار و کاربرد بسیار بخار در صنایع و فعالیت‌های متفاوت از دیگ‌های بخار در صنایع مختلف می‌توان استفاده کرد. این دیگ‌ها با انداز‌های مختلف تولید می‌شوند و قابلیت تنظیم مقدار بخار تولیدی را دارند که این موضوع باعث می‌شود که بتوانند در صنایع مختلف مفید واقع شوند و باعث بهینه ‌تر شدن فعالیت‌های صنایع مختلف بشوند.

شما صاحبان کسب و کار بهتر است ابتدا در این مورد اطلاعات کافی به‌دست آورده و سپس نیاز‌های کسب و کار خود را مکتوب کرده و با توجه به‌ آن‌ها محصول متناسب با نیاز خود را تهیه نمایید.

سخن پایانی

بخار در صنایع مختلف استفاده‌های متفاوتی دارد. در صنایعی که نیاز است از گرما به صورت غیر مستقیم برای گرم کردن، ضد عفونی کردن و… استفاده کنند از بخار آب استفاده می‌کنند. برای تولید بخار آب در حجم زیاد می‌توان از دیگ‌ بخار استفاده کرد. دیگ‌ بخار دو نوع متفاوت دارد که کارکرد آن‌ها با هم متفاوت است و کاربرد آن‌ها نیز با هم فرق می‌کند.

 به علت کاربرد زیاد بخار در صنایع مختلف دیگ‌های بخار با اندازه‌های مختلف ساخته می‌شوند. دیگ‌های بخار به طور کلی طوری ساخته می‌شوند که بیشترین بازده را از سوختی که می‌سوزانند بگیرند و باعث استفاده کمتر از سوخت‌های فسیلی می‌شوند. برای تهیه انواع مختلف دیگ‌های بخار می‌توانید از سایت شرکت معتبر مشهد بویلر استفاده نمایید که با داشتن پرسنلی مجرب، نیاز‌های شما کاربران را برطرف می‌کنند.

مقالات مرتبط
5 1 رای
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها