صفحه اصلی > مواد اولیه صنایع غذایی : کاربرد فیبر بامبو در صنایع غذایی
فیبر بامبو
فیبر بامبو

کاربرد فیبر بامبو در صنایع غذایی

آنچه خواهید خواند:

کاربرد فیبر بامبو با توجه به خواص همه کاره این فیبر در بیشتر صنایع، بسیار گسترده می باشد. این فیبر هم چنین دارای کاربرد زیاد در صنایع غذایی و افزایش سلامتی است. خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز می توانید با مطالعه این مقاله با کاربردهای فیبر بامبو آشنا شوید.

فیبر های غذایی

علاقه مصرف کنندگان به مصرف غذاها و نوشیدنی های سالم هر روزه بیشتر می شود. در این راستا غذاهای غنی شده با فیبر از جایگاه رو به رشدی برخوردارند. فیبر غذایی برای سالم نگه داشتن دستگاه گوارش ضروری است. هم چنین دارای مزایای مختلف دیگری از جمله کمک کنترل وزن می باشد. در چند سال گذشته با روی آوردن مردم به مصرف غذاهای فرآوری شده، مصرف فیبر غذایی در رژیم غذایی کاهش یافته است.

فیبرهای غذایی اساساً قسمت های غیرقابل هضم و غیرقابل جذب گیاهان در بدن هستند. این مواد توسط مجاری گوارشی دفع می شوند. گیاهان تنها منبع فیبرهای غذایی در تغذیه ما هستند. از جمله مهم ترین مزایای سلامتی این فیبر ها می توان موارد زیر را نام برد:

  • کمک به فعالیت منظم روده
  • جلوگیری از یبوست و اسهال
  • جلوگیری از بواسیر
  • موثر در جلوگیری از بیماری های قلبی و سرطان
گیاه بامبو
گیاه بامبو

در حال حاضر برای تامین مقدار کافی این فیبر ها در رژیم غذایی، محصولات غذایی را با فیبر غنی می کنند. ساقه بامبو دارای مصارف غذایی و دارویی در کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا می باشد. این گیاه یکی از بهترین و ارزان ترین منابع فیبر رژیمی است.

ویژگی های گیاه بامبو

انسان ها از زمان های بسیار دور از بامبو در موارد مختلف استفاده می کرده اند. از جمله مصارف کمتر شناخته شده از بامبو، استفاده از شاخه های جوان آن به عنوان غذا است که می تواند تازه، تخمیر شده یا کنسرو شده مصرف شود. تاکنون از شاخه های آن در مصارف تجاری استفاده زیادی شده است.

ساقه های جوان نه تنها خوشمزه هستند بلکه سرشار از ترکیبات مغذی عمدتا پروتئین، کربوهیدرات، مواد معدنی و فیبر هستند. هم چنین چربی و قند کمی دارند. علاوه بر این، حاوی فیتواسترول ها و مقدار زیادی فیبر هستند که می توانند به عنوان مواد مغذی یا داروهای طبیعی استفاده شوند. از این رو توجه مدافعان سلامت و دانشمندان را به خود جلب نموده است.

قسمت های مختلف این گیاه دارای مزایای مختلفی هستند. جوانه بامبو در بهبود اشتها و هضم غذا، کاهش وزن و درمان بیماری های قلبی عروقی و سرطان مفید است. گزارش شده است که شاخه ها به دلیل وجود لیگنان ها دارای فعالیت ضد سرطانی، ضد باکتریایی و ضد ویروسی هستند. ساقه های آن نیز به دلیل وجود ترکیبات فنولی دارای خاصیت آنتی اکسیدانی هستند.

فیبر بامبو

ساقه های بامبو کالری کمی دارند اما سرشار از فیبر غذایی و عناصر مختلف معدنی هستند. طبق مشاهدات، فیبر غذایی موجود در گونه های بامبو بسیار بیشتر از سبزیجات معمولی است که مردم به طور روزانه استفاده می کنند.

فیبر بامبو دارای مزایای سلامتی بسیاری است. هم چنین از کاربرد های فیبر بامبو می توان به استفاده آن در تولید غذاهای عملگر اشاره نمود.

امروزه کاربرد فیبر و گیاه بامبو در صنایع مختلف، بسیار گسترده می باشد. از این گیاه در ساخت خانه و کاغذ استفاده می شود. امروزه بامبو به طرق مختلف از ساخت خانه تا ساخت کاغذ استفاده می شود. اما در حالی که بامبو قرن ها در کشورهای آسیایی جز اصلی تغذیه بوده است. در حالی که کشورهای غربی به تازگی به پتانسیل بامبو به عنوان یک غذای مغذی پی برده اند.

کاربرد فیبر بامبو در سلامتی

کاهش کلسترول

با توجه به میزان بالای فیبر و کالری بسیار کم، جوانه بامبو عاملی مناسب برای کاهش سطح کلسترول بد (LDL) است. این امر می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را نیز کاهش دهد.

افزایش اشتها

از اختلالات گوارشی گرفته تا تهوع ناشی از بارداری، دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است بخواهید اشتهای خود را افزایش دهید. این ویژگی فقط مربوط به طعم ملایم شیرین و بافت ترد بامبو نیست. غلظت بالای سلولز در بامبو باعث تحریک اشتها، جلوگیری از یبوست و بهبود هضم غذا می شود.

جلوگیری از یبوست

الیاف شاخه بامبو دارای خاصیت جذب مقدار بسیار زیادی آب (تقریباً شش برابر وزن اولیه) و روغن هستند. بنابراین هنگامی که مصرف شوند، آب و چربی زیادی در مجرای گوارشی جذب می شود و محتویات روده متورم می شود. در نتیجه مدفوع سنگین تر شده و از بدن خارج می شود.

نگاهی کلی به کاربرد های فیبر بامبو در صنایع مختلف

الیاف بامبو دارای ساختاری است که باعث نرم شدن آن نسبت به پنبه و افزایش جذب رطوبت آن می شود. آن ها الاستیک، سازگار با محیط زیست و زیست تخریب پذیر هستند.

این فیبر باکتریواستاتیک، ضد قارچ، ضد باکتری، ضد حساسیت، با خاصیت خوشبو کنندگی طبیعی است. در برابر اشعه ماوراء بنفش نیز مقاوم است.

علاوه بر این، بسیار بادوام، پایدار و محکم است و از مقاومت کششی قابل توجهی برخوردار است. الیاف بامبو به دلیل خواص همه کاره، عمدتا در صنعت نساجی برای ساخت لباس، حوله و روپوش استفاده می شود.

به دلیل خاصیت ضد باکتریایی، از آن برای تولید بانداژ، ماسک و نوار بهداشتی استفاده می شود. در تولید پرده های مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش، آنتی بیوتیک ها، روکش تلویزیون و کاغذ دیواری و … نیز کاربرد دارد.

فیبر بامبو
فیبر بامبو

کاربرد فیبر بامبو در صنایع غذایی

کاربرد فیبر بامبو در بهبود بافت شیرینی

  • ازجمله کاربرد های فیبر بامبو دربهبود  بافت محصولات پخته شده مانند تنقلات و محصولات شیرینی است. این فیبر آن ها را در برابر بیاتی مقاوم کرده و سبب افزایش انعطاف پذیری شده و در برابر شکستن مقاومشان می کند. هم چنین می تواند سبب افزایش حجم در این محصولات گردد. این کاربرد فیبر بامبو می تواند در محصولات زیر اعمال شود:
    • کراکر
    • کلوچه
    • پاستا
    • چیپس و سایر اسنک ها
  • کاربرد فیبر بامبو در صنعت نوشیدنی
  • در تولید غذاهای فراسودمند (عملگر)

فیبر غذایی چیست؟

فیبرهای غذایی اساساً قسمت های غیرقابل هضم و غیرقابل جذب گیاهان در بدن هستند.

مزایای فیبر بامبو در سلامتی چیست؟

کاهش کلسترول- افزایش اشتها- جلوگیری از یبوست

از فیبر بامبو در صنایع غذایی چه استفاده ای می شود؟

سبب بهبود بافت کیک و شیرنی و اسنک هاست- در تولید نوشیدنی ها- در تولید غذاهای عملگر

برای خرید فیبر بامبو چکار کنم؟

برای خرید این محصول به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
5 1 رای
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها