صفحه اصلی > صنعت گوشت و غذاهای آماده و سایر : کاربرد دستگاه چرخ گوشت زیر صفر صنعتی (راهنمای کامل)
کاربرد چرخ گوشت زیر صفر
کاربرد چرخ گوشت زیر صفر

کاربرد دستگاه چرخ گوشت زیر صفر صنعتی (راهنمای کامل)

آنچه خواهید خواند:

کاربرد دستگاه چرخ گوشت زیر صفر صنعتی در مراکز فرآوری گوشت و بسیاری از تولیدی های فرآورده های غذایی گوشتی، بسیار مهم می باشد. خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز می توانید با مطالعه این مقاله با این دستگاه و کاربرد های آن آشنا شوید.

معرفی چرخ گوشت زیر صفر

چرخ گوشت زیر صفر دستگاهی است که گوشت منجمد را مستقیماً برش می دهد تا خمیر شود. در تولیدی های فرآوری گوشت در فرآیند تولید، گوشت خام با توجه به نیازهای فرآیندی مختلف به گوشت چرخ شده با مشخصات مختلف پردازش می شود. نیازی به انجماد زدایی گوشت در طول فرآیند پردازش نمی باشد که همین امر کیفیت گوشت را تضمین می کند. با این حال، گوشتی که می تواند توسط چرخ گوشت زیر صفر فرآوری شود نیز ویژگی های خاصی دارد:

  • دمای گوشت منجمد باید در محدوده دمایی مشخص شده توسط سازندگان دستگاه باشد.
  • گوشت نباید خیلی بزرگ باشد و می توان از آن در کارخانه های فرآوری گوشت و تولید کنندگان مواد غذایی برای مثال تولید کنندگان سوسیس، همبرگر و سایر غذاها، استفاده کرد.

دمای گوشت در طول فرآیند فرآوری کمی افزایش می یابد. لذا اگر گوشت تازه به طور مستقیم استفاده شود، کیفیت گوشت ممکن است پس از پردازش چرخ گوشت تحت تأثیر قرار گیرد. علاوه بر این، چرخ گوشت زیر صفردارای تیغه های نسبتا تیز است و در نتیجه زمان لازم برای چرخ کردن گوشت کوتاه خواد بود که برای حفظ کیفیت گوشت مفید است.

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

کاربرد چرخ گوشت زیر صفر
کاربرد چرخ گوشت زیر صفر

تفاوت چرخ گوشت ها برای گوشت های منجمد و تازه

بسیاری از افراد فکر می کنند که چرخ گوشت زیر صفر و چرخ گوشت بالای صفر یک دستگاه هستند و می توان آن ها را با هم استفاده کرد. واقعیت چنین نمی باشد، چرخ گوشت زیر صفر و بالای صفر را نمی توان با هم استفاده کرد. آن ها دو دستگاه متفاوت هستند.

دلیل این تفاوت این است که گوشت های منجمد نسبت به گوشت های تازه دارای بافت سفت و سختی هستند. از این رو اگر از چرخ گوشت بالای برای چرخ کردن گوشت منجمد استفاده شود، تیغه های دستگاه آسیب می بیند. در رابطه با گوشت های تازه نیز، تجربه ثابت کرده است که کیفیت آن ها در اثر استفاده از چرخ گوشت های زیر صفر نسبت به انواع بالای صفر، با توجه به بافت نرم آن ها کم تر خواهد بود.

کاربرد چرخ گوشت زیر صفر صنعتی

از این دستگاه برای فرآوری انواع گوشت منجمد، گوشت تازه، اسکلت مرغ، اسکلت اردک، پوست خوک، پوست گاو، پوست مرغ، ماهی ، میوه ها، سبزیجات و غیره استفاده می شود.

کاربرد چرخ گوشت زیر صفر به طور گسترده در تولید انواع محصولات کارخانه های صنایع غذایی از جمله فرآورده های زیر می باشد:

  • سوسیس
  • ژامبون
  • وعده های غذایی حاوی گوشت مانند کنسرو سس ماکارونی
  • کوفته
  • غذای حیوانات خانگی و سایر محصولات گوشتی

دستگاه چرخ گوشت زیر صفر چگونه عمل می کند؟

اساس کار این چرخ گوشت ها بدین صورت است که گوشت از طریق میله فشاری مار پیچی به سمت تیغه های برش دهنده انتقال داده می شود. به منظور عملکرد بهتر برای گوشت های سفت تر و کاهش آسیب به دستگاه، دستگاه چرخ گوشت زیر صفر دارای تنظیمات نسبتاً خوبی است.

ابتدا گوشت را به صورت مقدماتی برش داده و سپس ریز خرد می کند و در نهایت از صفحات سوراخ دار عبور می کنند. دستگاه در اصل عمل اکستروژن (شکل دهی) را انجام می دهد و میله فشاری مار پیچی به طور پیوسته گوشت چرخ شده را از دستگاه خارج می کند.

چرخ گوشت های زیر صفر بر اساس نوع شان برای گوشت های منجمد در بازه های دمایی مختلف (زیر صفر)، کاربرد دارند. لازم است گوشت را در قسمت فریزر یخچال قرار داد نه در قسمت یخچال. زیرا پس از مدت کوتاهی بعد از انجماد، بافت گوشت شکننده تر می شود، بخش های مختلف آن راحت تر جدا می شوند و به یک دیگر نمی چسبد. شایان ذکر است که در هنگام انجماد، گوشت باید به صورت قطعات کوچک منجمد شود. اگر تکه های گوشت منجمد نسبتاً بزرگ باشند، برای عملیات چرخ کردن باید ابتدا به تکه های کوچک تر خرد شوند.

چرخ گوشت زیر صفر صنعتی
چرخ گوشت زیر صفر صنعتی

مزایای استفاده از دستگاه های چرخ گوشت زیر صفر

  • سطح بدنه آن بیشتر از فولاد ضد زنگ ساخته شده است که مطابق با استانداردهای بهداشتی است. بدون ایجاد آلودگی در مواد در حال فرآوری.
  • این دستگاه ها مقاومت عالی در برابر فرسودگی و عمر طولانی دارند.
  • آسان بودن کار با دستگاه، جداسازی قطعات، مونتاژ و تمیز کردن.
  • دستگاه چرخ گوشت زیر صفر برای طیف گسترده ای از مواد کاربرد دارد. استفاده از این دستگاه سبب می شود مواد، ترکیبات مغذی مختلف اصلی خود را حفظ کنند و هم چنین تازه باقی بمانند.
  • چرخ گوشت زیر صفر از تجهیزات لازم برای فرآوری گوشت است. می تواند گوشت منجمد را مستقیماً به اشکال مختلف چرخ کند. بدون آن که به بافت و الیاف گوشت آسیب وارد نماید.
  • زمان کوتاه و دمای پایین در فرآیند چرخ کردن برای حفظ تازگی و افزایش ماندگاری مواد مفید است.
چرخ گوشت بالای صفر صنعتی
چرخ گوشت بالای صفر صنعتی 

چگونه چرخ گوشت مناسب را انتخاب کنیم؟

انتخاب میان دو چرخ گوشت (بالای صفر یا زیر صفر) با توجه به وضعیت گوشت مورد پردازش یعنی درجه حرارت تعیین می شود. اگر دما بالاتر از 5- درجه باشد، می توان از چرخ گوشت بالای صفر برای پردازش استفاده کرد. برای گوشت ها با دما های کم تر از 5- درجه نیز انواع چرخ گوشت زیر صفر کاربرد دارد. بنابراین، هنگام خرید دستگاه، باید با توجه به مواد اولیه ای که قرار است فرآوری شود، انتخاب نمایید.

چرخ گوشت مورد استفاده برای گوشت های منجمد یک دستگاه ضروری در کارخانجات فرآوری گوشت است. زیرا چرخ گوشت دارای ویژگی هایی است که دستگاه های دیگر نمی توانند جایگزین آن شوند. در برخی از فرآیند های فرآوری گوشت، ذوب مکرر گوشت سبب از بین رفتن طعم گوشت می شوند که در فرآوری گوشت مفید نمی باشد. چرخ گوشت های زیر صفر می توانند این مشکلات را حل کنند.

چرخ گوشت صنعتی زیر صفر برای چه موادی استفاده می شود؟

از این دستگاه برای فرآوری انواع گوشت منجمد، گوشت تازه، اسکلت مرغ، اسکلت اردک، پوست خوک، پوست گاو، پوست مرغ، ماهی ، میوه ها، سبزیجات و غیره استفاده می شود.

استفاده از چرخ گوشت زیر صفر چه مزیتی دارد؟

زمان فرآوری کم است و تیغه های دستگاه نیز تیز هستند لذا طی فرآیند گوشت انجماد زدایی نشده و کیفیت آن حفظ می شود.

دستگاه چرخ گوشت زیر صفر برای چه محصولاتی کاربرد دارد؟

برای تولید محصولاتی مانند سوسیس و کالباس، همبرگر، فرآورده های غذایی حاوی گوشت مانند سس ماکارونی و …

برای خرید چرخ گوشت زیر صفر صنعتی چکار کنم؟

برای خرید این دستگاه به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

برای خرید چرخ گوشت بالای صفر صنعتی چکار کنم؟

برای خرید این دستگاه به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها