صفحه اصلی > رستوران، فست فود، کافی شاپ و سایر و صنعت گوشت و غذاهای آماده : معرفی گریل گازی: دستگاهی برای خانوارها و فست فودها
گریل گازی
گریل گازی

معرفی گریل گازی: دستگاهی برای خانوارها و فست فودها

آنچه خواهید خواند:

گریل گازی از جمله دستگاه های پرکاربرد در رستوران ها و فست فود ها است، هم چنین اشخاص نیز می توانند در حیاط منزل خود و با در کمپ هایشان از این دستگاه استفاده نمایند. خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز با مطالعه این مقاله می توانید با دستگاه گریل گازی، انواع و ویژگی های آن آشنا شوید.

گریل گازی (کباب پز گازی) چیست؟

با استفاده از دستگاه گریل مناسب، پختن غذا در فضای باز برای خانواده و دوستان لذت بخش است. پخت و پز در فضای باز بسیار لذت بخش است، به خصوص در تابستان. زمانی که مردم غذا های خود را برای تولید گوشت های طعم دار، سبزیجات و حتی پیتزا گریل می کنند. کباب پزهای (گریل های) گازی روشی سریع و راحت برای درست کردن غذاهای خوشمزه و ایجاد خاطرات به یاد ماندنی برای خود و خانواده می باشد.

این دستگاه های پخت گازی برای استفاده در فضای باز هستند که سوخت آن ها از پروپان یا گاز طبیعی تامین می شود. اکثرا دارای جعبه آشپزی درب دار هستند که برای حمل و نقل در گاری چرخدار نصب شده است. مشعل های فلزی زیر سطح پخت و پز، شعله های کوچکی از خود ساطع می کنند و گرما را به سمت بالا یعنی به سمت غذا هدایت می کنند.

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

مدل هایی که با گاز طبیعی کار می کنند به منابع گاز خانگی متصل می شوند. مدل هایی که با پروپان کار می کنند، سوخت را از مخازن قابل حمل متصل به مشعل ها با شلنگ و رگلاتور تامین می کنند.

گریل گازی
گریل گازی

مزایا و معایب استفاده از دستگاه گریل گازی

کباب پز های گازی سرعت بالایی در پخت دارند و استفاده از آن ها به طرز شگفت آوری آسان است. حتی بدون داشتن تجربه قبلی استفاده از آن ها.

جابجایی مدل هایی که سوختشان از پروپان تامین می شود، آسان است و می توان از آن در هر مکانی استفاده کرد. تمام گریل های گازی به سرعت به دمای موردنظر برای پخت غذا می رسند و در 10 یا 15 دقیقه پس از روشن شدن کاملا آماده پخت و پز می شوند.

همه انواع کباب پزها بعد از مدتی چربی و دوده ایجاد می کنند. نکته قابل توجه در این زمینه این است که گریل های گازی راحت تر از کوره های زغالی تمیز می شوند. هم چنین گرمای یکنواخت و قابل کنترل را ایجاد می کنند.

با این حال، خرید این دستگاه و تامین سوخت آن گران تر از انواع ذغالی است. آن ها هم چنین طعم غلیظ و دودی مانند گریل های زغالی را در غذا ایجاد نمی کنند.

انواع دستگاه گریل گازی

انواع مختلف کباب پزهای گازی به راحتی توسط فندک فشاری دستگاه روشن می شوند و صفحه پخت شان گرم می شود. گرمای حاصل از سوخت کلیه قسمت های صفحه کباب پز را به طور یکنواخت گرم می نماید.

کباب پزهای گازی رومیزی

این مدل های مینیاتوری از دستگاه برای استفاده یک یا دو نفر عالی هستند. اندازه کوچک شان، آن ها را برای سفرهای کمپینگ، استفاده در حیاط منزل و کباب کردن کنار ساحل عالی می کند.

کباب پزهای گازی قابل حمل

اکثر کباب پزهای گازی دستگاه های قابل حملی هستند که بر روی پایه های چرخدار ساخته شده اند. اینکه کدام مدل را انتخاب می کنید به ظرفیت پخت و پز، ویژگی ها و بودجه مناسب شما بستگی دارد. اندازه این دستگاه اغلب توسط تعداد مشعل های تعبیه شده در آن مشخص می شود که معمولاً بین دو تا شش مشعل است.

به طور معمول در قسمت پایه های دستگاه طبقه ای از جنس استیل ضد زنگ جهت قرار گرفتن مواد و تجهیزات روی آن ساخته شده است. کباب پزهای فولادی ضد زنگ اغلب دارای ویژگی های اضافی مانند مشعل های مادون قرمز برای تفت دادن گوشت هستند.

کباب پزهای گازی ثابت (غیر متحرک)

افرادی که به طور جدی و متناوب به گریل کردن غذا می پردازند به این دستگاه نیاز بیشتری دارند. بعضی از این افراد گاهی اوقات ایستگاه های پخت و پز دائمی در فضای باز را در حیاط خانه خود راه اندازی می کنند و این جا است که گریل های ثابت می توانند انتخاب خوبی باشند. این دستگاه ها مانند انواع رومیزی پایه یا چرخ ندارند. اغلب بزرگتر از گریل های مجهز به چرخ هستند تا ظرفیت پخت و پز را برای آشپزخانه های داخلی پاسیو به حداکثر برسانند.

هم چنین انواع گریل های گازی را می توان بسته به نوع صفحه گریل شان طبقه بندی نمود. استفاده از کدام نوع این طبقه بندی را نوع ماده غذایی مشخص می کند:

کباب پزهای گازی مسطح (روغنی)

از زمانی که برای اولین بار گریل های گازی ساخته شدند، انواع این دستگاه ها با سطح تخت محبوبیت خود را افزایش دادند. معمولا برای پخت مواد غذایی با بافت نرم از انواع مسطح کباب پزها استفاده می شود. مانند انواع سبزیجات و گوشت های.

گرم کردن یک سطح پخت و پز فلزی صاف و پیوسته به جای سطح شیار دار به این معنی است که: این کباب پز ها پخت و پز یکنواخت تر را ممکن می سازند. هم چنین پختن و تمیز کردن آن ها آسان تر از انواع شیار دار می باشد.

علاوه بر این، غذاهایی را که نمی توانید در یک گریل گاز سنتی درست کنید، به راحتی توسط این نوع دستگاه ها پخت می شوند. مانند: پنکیک، تخم مرغ و بسیاری از غذاهای دیگر.

کباب پزهای گازی چدنی شیار دار (ذغالی)

معمولا برای پخت انواع غذاها دارای بافت ضخیم مانندگوشت ها و استیک ها از انواع شیاردار کباب پز ها استفاده می شود.

گریل گازی مسطح و شیار دار
گریل گازی مسطح و شیار دار

نحوه راه اندازی و خاموش کردن ایمن گریل گازی

اطمینان حاصل کنید که گریل شما در فضای باز و در یک منطقه تهویه مناسب قرار دارد. هرگز از آن در داخل خانه یا گاراژ استفاده نکنید. قبل از روشن کردن، شلنگ و رگولاتور را بررسی کنید و مطمئن شوید که آسیب آشکاری در دستگاه وجود ندارد. اگر کباب پز با سوخت پروپان دارید، مطمئن شوید که مخزن گاز آن سالم است و دندانه دار یا زنگ زده نیست.

اگر همه چیز درست بود، درب آن را باز کنید سپس به آرامی سوپاپ مخزن را تا انتها باز کنید. اگر گریل شما دارای دکمه فندک است، آن را فشار داده و نگه دارید در حالی که به آرامی اولین دستگیره کنترل مشعل را در موقعیت ‘کم’ می چرخانید.

اگر لوله مشعل بعد از چند ثانیه مشتعل نشد، دوباره دستگیره را خاموش کنید. اجازه دهید گاز پروپان نسوخته خارج شود، سپس دوباره امتحان کنید. این فرآیند را برای همه مشعل ها تا زمانی که روشن شوند تکرار کنید. اگر کباب پز شما فندک داخلی ندارد یا اگر به درستی کار نمی کند، از یک فندک دیگر استفاده کنید.

پس از استفاده از دستگاه, آن را با چرخاندن تمام دستگیره های کنترل مشعل در حالت خاموش، خاموش کنید. سپس شیر مخزن گاز را تا انتها ببندید. هنگامی که گریل خنک شد، درب آن را ببندید و دستگاه را در برابر آب و هوا، با درپوش آن محافظت کنید.

کنترل دمای گریل گازی

دستگیره های مشعل که در قسمت خارجی آن نصب شده اند، میزان حرارت را کنترل می کنند. آن ها مقدار گازی که در لوله های مشعل جریان می یابد را تنظیم می کنند. از این طریق اندازه و شدت شعله هایی را که غذای شما را می پزند تغییر می دهند. دماسنج نصب شده در درب بسیاری از کباب پزها، تصور تقریبی از دمای داخلی را ارائه می دهد اما تنها زمانی که درب آن بسته باشد.

کنترل دقیق تر با انتخاب گرمایش کم و بیش مستقیم یا غیر مستقیم اتفاق می افتد. حرارت مستقیم به این معنی است که غذا درست بالای شعله قرار می گیرد. در حرارت غیر مستقیم شعله ها هم چنان قادر به پخت گوشت هستند اما نه با شعله مستقیم، بلکه با حرارت حاصله از آن. این روش منجر به پخت آهسته تر و ملایم تر غذا با حرارت کمتر می شود.

دستگاه گریل گازی از چه سوختی استفاده می کند؟

از گاز طبیعی و پروپان استفاده می کند.

دستگاه گریل گازی چه انواعی دارد؟

دستگاه گریل پایه دار (چرخ دار)، رومیزی و ثابت انواع مختلف این دستگاه هستند.

صفحه گریل دستگاه گریل گازی در چند نوع ساخته می شود؟

در دو نوع مسطح (روغنی) و شیاردار چدنی

برای خرید انواع دستگاه گریل چکار کنم؟

برای خرید این دستگاه به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها