صفحه اصلی > صنعت بسته بندی : دستگاه بسته بندی ساشه چیست و چه کاربردهایی دارد؟
بسته بندی ساشه
بسته بندی ساشه

دستگاه بسته بندی ساشه چیست و چه کاربردهایی دارد؟

آنچه خواهید خواند:

دستگاه بسته بندی ساشه از روش های بسته بندی رایج برای انواع مواد مایع، پودری و گرانولی می باشد. خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز می توانید با مطالعه این مقاله با انواه ساشه زن، ویژگی ها و نحوه عملکردشان آشنا گردید.

معرفی بسته بندی ساشه

دستگاه ساشه زن (دستگاه بسته بندی ساشه)، دستگاهی چند کاره و ایستاده است. این دستگاه جهت بسته بندی فرآورده های صنایع بهداشتی و غذایی در انواع تک نفره یا ساشه ای استفاده می شود. از جمله برای بسته بندی فرآورده هایی که در خانه ها، فست فود ها، قنادی ها، داروخانه ها و… استفاده دارد، بکار می رود.

این دستگاه بسته بندی مجهز به موارد زیر می باشد:

  • سیستم اندازه گیری حجم
  • سیستم پرکن
  • سروموتور
  • پیستون
  • سیستم PLC- برای کنترل میزان حرارت هنگام سیل کردن (مهر و موم کردن) فیلم استفاده می شود.
  • مونیتور ۱۲ اینچی لمسی- برای کنترل و نظارت بر عملکرد دستگاه ها و تعیین تنظیمات استفاده می گردد.

این دستگاه بسته بندی در انواع مختلف ساخته شده است که نحوه کارکرد آن ها متفاوت است. برای طبقه بندی انواع مختلف این دستگاه می توان براساس موادی که در آن ها ریخته می شود و یا تعداد نازل های دستگاه عمل کرد. انواع مختلف این دستگاه بسته بندی و ویژگی هایشان در ادامه معرفی می شوند.

بسته بندی ساشه
بسته بندی ساشه

دستگاه بسته بندی ساشه پودری

دستگاه ساشه زن پودری از جمله تجهیزات صنایع غذایی می باشد. مناسب برای بسته بندی محصولات غذایی پودری در انواع مختلف به صورت یک نفره می باشد. بسته ها یا کیسه های مورد استفاد در این نوع بسته بندی از سه یا چهار طرف دوخت می شوند. سرعت عمل این دستگاه بالا بوده و عمل آن ها به 2 صورت یک یا چهار نازله می باشد. این دستگاه بسته بندی در انواع متنوعی تقسیم بندی می گردد :

دستگاه بسته بندی یک نفره شکر، فلفل، نمک، آویشن، سماق، نسکافه و…

دستگاه بسته بندی ساشه پودری
دستگاه بسته بندی ساشه پودری

دستگاه بسته بندی ساشه مایعات

دستگاه ساشه زن مایعات مجهز به سیستم تزریق مایع درون بسته های یک نفره می باشد. مایعاتی که توسط این دستگاه بسته بندی می شوند، در بسته های کوچک در اوزان بین 10-30 گرم به صورت یک بار مصرف بسته بندی می شوند. به روی این بسته بندی ها از دو سر دوخت انجام می گیرد.

بسته ها از جنس فیلم های دو یا سه لایه می باشند که جهت بسته بندی مواد مرطوب مورد استفاده قرار می گیرند. جنس فیلم های بسته بندی می تواند از پلی استر، پلی اتیلن و متالایز باشد.

در این دستگاه بسته بندی مخزن در تماس با فرآورده می باشد. لذا برای ساخت مخزن دستگاه از استیل ضد زنگ استفاده می شود که دارای حجمی معادل ۱۵ کیلو می باشد. بازده دستگاه نیز در یک دقیقه حدود ۳۰ بسته و میزان مصرف برق آن ۳ کیلو وات می باشد. طول و عرض کیسه ها به ترتیب بین mm 45-130 و mm 60-200 می باشد. سرعت بسته بندی این دستگاه به نوع ماده غذایی و اندازه بسته بندی بستگی دارد. این دستگاه بسته بندی در انواع متنوعی تقسیم بندی می گردد :

دستگاه بسته بندی انواع یک نفره سس، آب لیمو، عسل، روغن زیتون، شکلات مایع، شامپو، مایع دستشویی و …

دستگاه بسته بندی ساشه مایعات
دستگاه بسته بندی ساشه مایعات

دستگاه ساشه مدادی

دستگاه بسته بندی ساشه مدادی نوعی دستگاه پرکن می باشد که برای بسته بندی مواد گرانولی مختلف استفاده می شود. دستگاه ساشه زن مایعات در انواع متنوعی تقسیم بندی می گردد :

انواع مختلف مواد غذایی گرانولی مانند شکر، سبزیجات خشک پودری و نمک در بسته های کوچک یک نفره یک بار مصرف.

این دستگاه مجهز به موارد زیر می باشد:

  • سیستم کنترل PLC
  • مونیتور لمسی یا touch
  • اینورتور جهت تنظیم سرعت
  • استپر موتور برای کشش لفاف بسته بندی
  • لیبل زن حرارتی
  • سیستم تزریق گاز ازت

انواع دستگاه بسته بندی ساشه براساس تعداد نازل

تک نازل

اکثر انواع دستگاه ساشه معمولا در مدل های تک نازل ساخته می شوند. این نوع دستگاه ها بسته های بسته بندی را به صورت مدادی ایستاده پر می نمایند. بازده عملکرد این دستگاه معمولا به نوع ماده کیسه بسته بندی بستگی دارد. معمولا می توانند بین ۱۵ تا ۳۰ بسته بندی را در 60 ثانیه انجام دهند. این بازده برای انواع تک نازل آماری مناسب می باشد.

چند نازل

در انواع چند نازل این دستگاه می توان برای بسته بندی از رول های باز استفاده نمود. این رول های بسته بندی هم زمان با پر شدن توسط دستگاه دوخته می شوند.

در فیلم زیر دستگاه بسته بندی ساشه 4 طرف دوخت و نحوه عملکرد آن به طور کامل نشان داده شده است. شما را به تماشای این فیلم دعوت می کنیم.

نحوه عمل دستگاه ساشه چگونه است؟

دستگاه ساشه زن در دو مدل استفاده می شود:

  • دسته ای که از بسته های ساشه آماده که به جز یکسرشان دوخته شده است.
  • دسته ای که بسته های ساشه به صورت رل باز هستند و پس از پر شده اطرافشان دوخته می شود.

در ادامه نحوه عمل دستگاه دوم را معرفی می کنیم. (نوع اول مراحل عمل کوتاه تری دارد.)

  • ابتدا رول های مورد استفاده برای بسته بندی باید به شکل صحیح به روی دستگاه قرار داده شود.
  • درج اطلاعات محصول به روی رول ها پیش از پر کردن و بسته بندی محصول انجام می شود.
  • سپس رول ها توسط تیغه های تیز دستگاه از وسط به دو قسمت تقسیم می شوند. هدف از این کار این است که رول ها قسمت پشتی و رویی ساشه را تشکیل بدهند.
  • اکنون لازم است هر قسمت از ورق به بسته های یک نفره تقسیم گردد. این کار توسط برش در اطراف انجام می شود. ورق های تکه شده در قسمتی با دقت کنار یکدیگر قرار داده می شوند و برای پر شدن آماده می گردند.
  • در این مرحله بسته بندی از فرآورده پر می گردد و کلیه یخش های اطراف بسته با اعمال از حرارت دوخته و بسته بندی کامل می گردد. لازم به ذکر است در انواع مدادی این دستگاه بسته بندی تنها یک طرف دوخته می شود. در انواع دیگر کلیه لبه ها توسط حرارت بسته می شوند. (از این مرحله دیگر تمامی مراحل در انواع دستگاه ها یکسان است.)
  • بسته ها از آن جایی که توسط حرارت بسته بندی شده اند، به هم متصل هستند. لذا برای جداسازی آن ها لازم است از تیغه های برنده استفاده کرد. بعضی تولیدکنندگان تک تک بسته ها را جدا می کنند و برخی تنها تعداد لازم را از دیگر بسته ها جدا می کنند.

دستگاه بسته بندی ساشه چیست؟

دستگاه ساشه زن (دستگاه بسته بندی ساشه)، دستگاهی چند کاره و ایستاده است. این دستگاه جهت بسته بندی فرآورده های صنایع بهداشتی و غذایی در انواع تک نفره یا ساشه ای استفاده می شود.

دستگاه بسته بندی ساشه چه انواعی دارد؟

این دستگاه براساس محتوای بسته بندی اش به انواع پودر، مایعات و گرانولی تقسیم بندی می شود. بر اساس تعداد نازل هایی که دارد به دو دسته دستگاه بسته بندی ساشه تک نازل و چند نازل تقسیم می شود.

در صنایع غذایی از دستگاه ساشه مایعات برای چه موادی استفاده می شود؟

برای بسته بندی انواع سس ها، عسل، آب لیمو و….

در صنایع غذایی از دستگاه ساشه پودری برای چه موادی استفاده می شود؟

برای بسته بندی انواع مواد پودری مانند نمک، فلفل، قهوه، نسکافه و ….

برای خرید انواع دستگاه بسته بندی ساشه چکار کنم؟

برای خرید انواع این دستگاه به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها