صفحه اصلی > صنعت شیرینی و شکلات : انواع فر قنادی و شیرینی پزی
فر قنادی
فر قنادی

انواع فر قنادی و شیرینی پزی

آنچه خواهید خواند:

فر قنادی و شیرینی پزی از تجهیزات اصلی تولیدات انبوه محصولات قنادی است. این فر ها دارای انواع گوناگون با ویژگی های متفاوت هستند. خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز می توانید با مطالعه این مقاله با انواع فر های شیرینی پزی و مقایسه آن ها آشنا شوید.

فر های صنعتی

پختن کلوچه ها، کیک ها و شیرینی های خوش طعم و با کیفیت بدون استفاده از فر قنادی مناسب امکان پذیر نمی باشد. علاقه مندان به شیرینی پزی و افراد متخصص در این زمینه به خوبی می دانند که تجهیزات شرینی پزی و قنادی مناسب تا چه اندازه در تعیین کیفیت فرآورده نقش دارند. اهمیت این امر به ویژه زمانی که می خواهید در مقیاس صنعتی فعالیت کنید مشخص خواهد بود. برای فعالیت های صنعتی شما حتما به یک فر قنادی صنعتی نیاز خواهید داشت. اغلب فر های صنعتی مخصوص قنادی و شیرینی پزی در انواع گردان و طبقه ای موجود می باشند.

همان گونه که می دانید، انواع متفاوتی از فر های صنعتی در صنایع غذایی وجود دارند. بعضی از آن ها به منظور پخت و تهیه انواع نان استفاده می شوند مانند فر های نانوایی دورا و تونلی. بعضی از آن ها نیز به منظور استفاده برای پخت انواع محصولات قنادی طراحی و تولید می شوند. با استفاده از انواع صنعتی فر های شیرینی پزی قابلیت پخت و تهیه انواع محصولات قنادی را در مقدار های زیاد و انبوه خواهید داشت. با توجه به انواع مختلف محصولات شیرینی پزی و تنوع در فر های موجود در بازار، انتخاب صحیح دستگاه مناسب با چالش هایی همراه خواهد بود. لذا در این مطلب به معرفی انواع فر های مناسب برای تولیدات صنعتی فرآورده های شیرینی پزی و بیان ویژگی ها و تفاوت هایشان پرداخته ایم.

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

فر قنادی
فر قنادی

انواع فر های شیرینی پزی و قنادی

در ادامه به معرفی 2 مدل از پر کاربرد ترین فر های صنعت قنادی و شیرینی پزی می پردازیم.

فر قنادی گردان

از مناسب ترین و پر طرفدار ترین انواع فر های صنعتی به منظور پخت و تولید کیک ها و شیرینی های مختلف می توان فر های گردان را نام برد. علت انتخاب نام این دستگاه، نحوه عمل آن ها است که به صورت چرخشی و گردان می باشد. بدین معنا که ماده ای که برای پخت در آن ها قرار داده می شود، به صورت ثابت باقی نمی ماند بلکه درون فر در جهتی مشخص به گردش در می آید. در نتیجه این امر، محصول شما کاملا مغز پخت می شود و سطح آن نیز به سرعت خشک و سوخته نمی شود. در مکانیزم عمل فر های گردان اغلب از حرارت به صورت غیر مستقیم استفاده می شود که از مزیت های مهم فر های قنادی به حساب می آید. انواع فر های گردان قنادی دارای دو دسته کیک پزی و کلوچه پزی می باشند.

فر گردان
فر گردان

فر های طبقه ای

همان طور که تاکنون متوجه شدید، به طیف متنوعی از فر های صنعتی، فر قنادی گفته می شود. با این وجود معمولا انواع مختلف فر های طبقه ای را به عنوان فر قنادی می شناسند. زیرا این فر ها برای پخت انواع مختلف شیرین کاربرد دارند. در انواع طبقه ای این دستگاه ها نیز مانند انواع گردان آن، سعی می شود تا از حرارت غیر مستقیم استفاده شود.

این مدل از فر های قنادی دارای چندین طبقه می باشند که بر روی هر طبقه سینی محتوی خمیر های کیک، کلوچه و انواع دیگر شیرینی قرار داده می شود. فر های مخصوص پخت نان فانتزی نیز از همین نوع (فر طبقه ای) می باشند.

انواع فر طبقه ای

این فر ها با توجه به ظرفیت و پخت انواع گوناگون نان ها، حجیم و نیمه حجیم و نان های فانتزی، شامل مدل های متفاوتی می باشند. در ادامه انواع فر های طبقه ای برای مصارف شیرینی پزی را معرفی نموده ایم:

  • فر چهار طبقه: این فر در گنجایش های مختلف ساخته می شود و به تعداد سینی هایی که می توان در هر طبقه قرار داد وابسته است. فر طبقه ای در مدل‌های مختلف ۸، ۱۶ و ۲۴ دیس وجود دارد. اندازه دیس ها معمولا ۶۰ در ۹۰ سانتی متر می باشد. سرعت پخت و تولید نان توسط این فر های چهار طبقه معادل 1000 کیلوگرم در مدت 8 ساعت می باشد.
  • فر دو طبقه: در این مدل دستگاه، در پایین و بالای هر طبقه مشعلی به صورت جداگانه وجود دارد که به صورت جداگانه نیز جرقه می زند و روشن می شود. هم چنین از فن های ویژه به منظور وارد کردن بخار به نان های در حال پخت استفاده می شود. هر طبقه دارای درب جداگانه ای می باشد که از شیشه مقاوم و ایمن ساخته شده است. سوخت مورد استفاده برای تولید حرارت نیز گاز شهری یا گازوئیل است.
  • فر یک طبقه و سه طبقه: این انواع دستگاه نیز به عنوان فر های قنادی خانگی عرضه می شوند که عملکردشان با فر دو طبقه مشابه است.
دستگاه فر قنادی

مواردی که هنگام خرید فر های صنعتی قنادی باید به آن توجه نمود

  • کاربرد: انواع متفاوت فر های صنعتی استفاده های مختلفی دارند. فقط تعدای از این فر ها را می توان برای مصارف شیرینی پزی مورد استفاده قرار داد. کاربرد های گوناگون این دستگاه ها عبارتند از: پخت نان، گرما دهی، خشک کردن، استراحت دادن به خمیر، سوخاری کردن، هموژنیزه کردن، حرارت دادن و ….
  • نحوه عمل: هدف شما از استفاده از فر های صنعتی قنادی چیست؟ این فر تنها دستگاه مورد استفاده شما است یا تنها بخشی از فرآیند تولید محصول شما است؟ برای مثال آیا لازم است فر پخت محصول شما به دستگاه بسته بندی متصل باشد و به صورت اتوماتیک پس از اتمام فرآیند پخت، محصول را به بخش بسته بندی انتقال دهد؟
  • اندازه فر صنعتی
  • نحوه تولید حرارت: چگونگی تولید حرارت و همین طور توان حرارتی فری که در نظر دارید به چه اندازه است؟ آیا به قسمت خنک کننده نیز نیاز دارد؟ بعضی از انواع فرهای قنادی نمی توانند حرارت بالایی را تولید کنند. انواع گوناگون فر صنعتی برای تولید حرارت دارای روش های مختلفی می باشند. بعضی از این دستگاه ها از نیروی الکتریسیته استفاده می کنند (فرهای برقی)، بعضی نیز از گاز برای تولید حرارت استفاده می کنند و انواع دیگر نیز از سوخت هایی مانند گازوئیل بهره می برند. (لازم به ذکر است از این مدل فر های قنادی دیگر استفاده چندانی نمی شود.)
  • نحوه جریان هوا: هوا به چه روشی در داخل فر به گردش در می آید؟‌ گردش هوا به صورت یک جهت است یا در 2 جهت می باشد؟‌ این جریان افقی بوده یا عمودی می باشد؟
  • روش کنترل: برای حرفه ای تر بودن و با کیفیت تر بودن شیرینی ها و کیک های شما، لازم است به میزان هر چه بیشتر بر عملکرد های مختلف فر کنترل داشته باشید. از جمله مواردی که باید تحت کنترل شما باشند می توان به باز شدن اتوماتیک درب، میزان حرارت، ایجاد جریان های متفاوت و سرعت حرکت پروانه های درون فر اشاره نمود.

پر کاربرد ترین فر های قنادی صنعتی کدام اند؟

انواع فر های گردان و طبقه ای

فر های قنادی گردان چه مزیتی دارند؟

حرارت آن ها به صورت غیر مستقیم است در نتیجه از سوختگی سطح جلوگیری کرده و شیرینی ها نیز مغز پخت می شوند.

فر های قنادی طبقه ای چه انواعی دارند؟

فر های 1 و یا 3 طبقه که برای مصارف خانگی مناسب اند، فر 4 طبقه و فر 2 طبقه

برای خرید انواع فر قنادی چکار کنم؟

برای خرید انواع این دستگاه به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها