صفحه اصلی > گزارش خبری : چه نوع سیستم های گرمایشی برای استفاده در رستوران ها مناسب است؟
این تصویر یک هیتر رستورانی است
این تصویر یک هیتر رستورانی است

چه نوع سیستم های گرمایشی برای استفاده در رستوران ها مناسب است؟

آنچه خواهید خواند:

یکی از مهمترین دغدغه های رستوران داری فراهم کردن یک سیستم گرمایشی مناسب برای فصول سرد سال می باشد. این نوع سیستم گرمایشی بسته به نوع رستوران می تواند در فضای باز یا فضای بسته استفاده شود. اما مهمترین نکته این است که سیستم گرمایشی مورد استفاده نباید مشتریان رستوران را آزار دهد. در این مقاله به بررسی انتخاب بهترین سیستم گرمایشی مناسب رستوران ها خواهیم پرداخت.

سیستم گرمایشی مورد استفاده در رستوران

در رستوران ها از سیستم های گرمایشی مختلفی همچون هیترهای گرمایش از کف ، هیترهای گرمایشی تابشی یا گرماتاب و سیستم های گرمایشی یونیت هیتر استفاده میشود. اما انتخاب هر کدام از این سیستم ها بستگی به طراحی رستوران و همینطور طراحی محل سرو غذا دارد.

استفاده از سیستم گرمایشی در فضای باز

در رستوران هایی که دارای الاچیق هستند و یا در فضای باز محلی برای سرو غذا دارند، توصیه میشود از سیستم های گرمایشی تابشی که به آنها سیستم های گرماتاب نیز می گویند استفاده شود.

گرماتاب ها گرمایش را به صورت نقطه منتشر میکنند و از این رو بدون نیاز به گرم کردن محیط فقط مشتریان به میزانی مناسب گرم می شوند. از این رو مصرف انرژی کاملا کنترل شده و هدف برقراری شرایط گرمایی مشتری نیز مهیا میشود.

قیمت گرماتاب با توجه به نوع طراحی و همینطور قدرت گرمایشی ان متفاوت می باشد. در سیستم های گرمایشی مورد استفاده در ایران بیشتر از گرماتاب های تابشی تک لامپ یا دولامپ که امکان اتصال به سقف دارند استفاده میشود.

همچنین استفاده از هیتر تابشی چتری نیز در برخی از رستوران ها مرسوم می باشد که در انها سیستم گرمایش تابشی بر روی یک پایه ی بلند که در بالا میز قرار میگیرد فراهم میشود.

استفاده از سیتسم گرمایشی در داخل سالن رستوران

سیستم های گرمایشی داخل رستوران نیز اهمیت بسیاری دارد. در برخی از رستوران ها مشاهده شده است که مسئول رستوران از هیترهای بزرگ برقی در داخل سالن استفاده میکند. استفاده از این نوع هیترها سبب میشود که گرمایش به صورت نامتوازن در داخل سالن منتشر شود.

قسمتی از سالن بسیار گرم میشود و قسمتی نیز گرمایش مناسب ندارد. پرتابه ی باد این هیترها نیز ممکن است سبب ناراحتی در مشتریان شود. در نتیجه پیشنهاد میشود که از این نوع هیترهای گرمایشی که به با نام هیترهای گرمایشی برقی نیز شناخته میشود استفاده نشود.

در سالن ها میتوان از سیستم گرمایش از کف استفاده کرد. بخصوص در سالن هایی که در طبقات قرار دارند سیستم گرمایش از کف انتخابی مناسب می باشد.

برخی مدل از هیترهای برقی فن دار نیز وجود دارد که امکان کانال کشی دارند. این نوع هیتر برقی فن دار را میتوان در داخل سالن استفاده کرد به شرطی که کانال کشی مناسب و حرفه ای در آن صورت گیرد وگرنه همانطور که گفته شد نتیجه ای عکس داده و موجب آزار مشتریان خواهد شد.

در خرید گرماتاب رستوران چه نکته هایی را توجه کنیم؟

همانطور که اشاره شد بخصوص در شرایطی که الاچیق هایی در فضای باز وجود دارد انتخاب گرماتاب می تواند بهترین شرایط گرمایشی را برای مشتریان فراهم کند.

محل نصب گرماتاب

گرماتاب ها از نظر شرایط اتصال به چند دسته بندی تقسیم میشوند:

  • اتصال به سقف
  • اتصال به دیوار
  • قرار گرفتن روی پایه

اتصال به سقف در داخل سالن صورت میگیرد . این اتصال میتواند به صورت کلی یا به صورت تکه تکه باشد که بستگی به طراحی سالن دارد.

اتصال به دیوار نیز به صورت تکه تکه انجام میشود و در مقابل هر میز یک هیتر تابشی غالبا یک متری به دیوار نصب می شود.

هیتر روی پایه غالبا در آلاچیق ها و فضای باز وجود دارد و انواع مختلفی همچون هیترهای چتری ، هیترهای افقی و … را شامل میشود.

انتخاب گرماتاب با سوخت مناسب

گرماتاب ها سوخت های مختلفی دارند که از آنجمله میتوان به گاز ، گازوئیل و برق اشاره کرد. غریب به اتفاق سیستم های گرمایشی گرماتاب موجود در رستوران ها از انرژی برق استفاده میکنند بخصوص نمونه هایی که در خارج از سالن واقع هستند.

این تصویر یک هیتر برقی فن دار در رستوران است

نمونه های گازی بیشتر هیترهای تابشی لوله ای را شامل میشوند که در سقف نصب میشوند و ابعاد بزرگی دارند و مناسب برای سالن هایی هستند که سقف زیباسازی شده ندارند. این نوع هیترها کارایی بسیار بالایی دارند و مصرف انرژی در انها نیز کم می باشد.

نمونه های برقی از برق 220 ولت شهری استفاده میکنند و از این جهت میتوان به راحتی در هر مکانی که نیاز بود از آنها استفاده کرد.

سیستم ترموستات کنترل دما

از دیگر مواردی که میتوان در گرماتاب ها و هیترهای تابشی به انها اشاره کرد کنترل گرما و اعمال گرمای کنترل شده می باشد. بدین منظور باید از ترموستات محیطی استفاده شود. ترموستات تنظیم میکند که چه میزان گرما با چه درجه ای تابش شود و در صورتی که گرما از مقدار مقدر شده بیشتر شود اقدام به خاموش کردن دستگاه می کند.

مجددا و پس از افت گرما، دستگاه روشن میشود و بدین ترتیب گرما در یک محدوده ی مشخص باقی می ماند.

چگونه اقدام به خرید کنیم؟

پیشنهاد میشود پیش از اقدام به خرید ، محیط توسط کارشناسان بررسی شود و سپس با توجه به شرایط محیط از نظر فضا ، از نظر در دسترس بودن انرژی و … تعداد هیترهای مورد نیاز امکان سنجی شده و اقامات لازم صورت گیرد.

عدم توجه به فضای مناسب ، عدم توجه به قدرت هیترهای خریداری شده و همینطور عدم توجه به دردسترس بودن انرژی میتواند سبب شکست در خرید موفق دستگاه و در نتیجه وارد شدن زیان مالی بالایی شود.

مقالات مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها