صفحه اصلی > صنعت بسته بندی : پرکاربرد ترین دستگاه های بسته بندی مورد استفاده در صنایع غذایی
دستگاه بسته بندی
دستگاه بسته بندی

پرکاربرد ترین دستگاه های بسته بندی مورد استفاده در صنایع غذایی

آنچه خواهید خواند:

پرکاربرد ترین دستگاه های بسته بندی در صنایع غذایی در این مقاله معرفی شده اند. خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز می توانید با مطالعه این مقاله با انواع مختلف این دستگاه و کاربردهای مختلف آن آشنا شوید.

اهمیت بسته بندی

چه در حال فروش شکلات های دست ساز، ژاکت های بافتنی سفارشی یا لوازم الکترونیکی پیشرفته باشید، محصولات شما به بسته بندی نیاز دارند. بسته بندی یک پوشش مناسب را در طول حمل و نقل و ذخیره سازی فراهم می کند که احتمال فساد یا تخریب را کاهش می دهد.

بسته بندی اگر به خوبی انتخاب شده و به درستی استفاده شود، به محافظت از محصول در برابر آسیب های زیر کمک می کند:

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

  • آسیب های ناشی از افتادن، فشار، برخورد یا لرزش
  • تأثیرات محیطی مانند دما، رطوبت، نور، خاک و گرد و غبار
  • هجوم حشرات، آلاینده های شیمیایی و کپک ها
  • دستکاری و سرقت

به همین دلیل بسته بندی دارای نقشی کلیدی برای محصولات و کسب و کار شما می باشد.

دستگاه بسته بندی
دستگاه بسته بندی

مزایای بسته بندی مواد غذایی

معرف و نمایانگر محصولات، بسته بندی آن ها می باشد. هر چه قدر که بسته بندی ها زیبا تر و کامل تر باشند سبب جذب بیشتر مشتری و افزایش میزان فروش می گردند. در نتیجه استفاده و انتخاب درست دستگاه بسته بندی در فروش و میزان موفقیت تولید کنندگان نقشی کلیدی دارد. لذا لازم است شناخت و دقت کافی در انتخاب نوع بسته بندی محصول خود داشته باشید.

انواع دستگاه های مورد استفاده در صنایع غذایی در انواع اتوماتیک و نیمه اتوماتیک تولید می شوند. با استفاده از انواع این دستگاه می توانید با صرف هزینه و نیروی کمتر فرآورده خود را در بازار عرضه نمایید. در نتیجه سود شما نیز افزایش می یابد.

هم چنین انواع مختلفی از این دستگاه ها تولید می شوند که دارای مصرف انرژی پایین تری هستند. از این طریق نیز به افزایش بازده و سود کمک می شود.

در ادامه به معرفی پرکاربرد ترین دستگاه های بسته بندی مورد استفاده در صنایع غذایی می پردازیم.

پرکاربرد ترین دستگاه های بسته بندی: دستگاه دوخت پلاستیک

از پر کاربرد ترین دستگاه های بسته بندی دوخت پلاستیک است. این دستگاه ها با استفاده از گرما و فشار قسمت بالایی و یا به اصطلاح درب بسته های پلاستیکی را می دوزند. از پرکاربرد ترین دستگاه ها در صنایع غذایی برای محصولاتی که در بسته های پلاستیکی، بسته بندی می شوند، می باشد. معمولا برای فرآورده های غذایی پودری و گرانولی و غیر مایع استفاده می شود.

انواع دستگاه دوخت پلاستیک در صنعت بسته بندی دارای استفاده های مختلفی می باشند. به ویژه برای محصولات غذایی که در کیسه‌های بزرگ بسته بندی می شوند مانند: کیسه های شکر، نمک و مواد شوینده پودری.

دستگاه دوخت اتوماتیک عمودی با تاریخزن جوهری
دستگاه دوخت اتوماتیک عمودی با تاریخزن جوهری

دستگاه دوخت ریلی

از جمله انواع دستگاه های دوخت پلاستیک هستند که در مدل ریلی تولید می شوند. این انواع نسبت به انواع معمولی شان خیلی پیشرفته تر می باشند. سرعت انجام بسته بندی توسط این دستگاه ها بیشتر می باشد. هم چنین دارای قابلیت توزین و درج تاریخ به روی بسته بندی نیز می باشند.

علاوه بر این ها بعضی مدل های این دستگاه ها توانایی تزریق گاز قبل از بسته بندی محصول را دارند. از این قابلیت برای بسته بندی محصولاتی مانند پفک و این دسته از محصولات استفاده می شود.

پرکاربرد ترین دستگاه های بسته بندی: دستگاه بسته بندی سیل

پرس و مهر و موم کردن بسته بندی به معنای سیل کردن آن می باشد. روش این دستگاه برای محکم کردن بسته بندی با اعمال فشار و گرما بر در پلاستیکی ظرف می باشد.

از پرکاربرد ترین دستگاه های بسته بندی برای فرآورده های غذایی مانند آب میوه و بستنی می باشد. فرآورده هایی که در بسته بندی های 1 بار مصرف ریخته می شوند.

این دستگاه دارای انواع زیر می باشد:

  • دستگاه سیل رومیزی
  • دستگاه سیل القایی
  • دستگاه سیل ریلی

هنگام بسته بندی خیلی از قوطی های لوازم بهداشتی و آرایشی مانند کرم ها ابتدا روکشی قرار می دهند. مهر و موم کردن این روکش نیز توسط دستگاه سیل صورت می گیرد.

دستگاه بسته بندی سیل ظروف دستی
دستگاه بسته بندی سیل ظروف دستی

دستگاه بسته بندی وکیوم

کارایی این دستگاه شبیه به دستگاه دوخت می باشد. وجه تفاوت این دو دستگاه در این است که دستگاه وکیوم پیش از بسته بندی هوای موجود در ظرف را تخلیه می کند. در نتیجه این امر ماندگاری فرآورده غذایی افزایش می یابد، محصول نیز تازگی اش را بیشتر حفظ می نماید. از این رو از پرکاربرد ترین دستگاه های بسته بندی برای فرآورده های غذایی که لازم است تازه باقی بمانند، می باشد. از جمله این محصولات می توان موارد زیر را نام برد:

  • برخی انواع میوه‌های خشک
  • محصولات پروتئینی (میگو، ماهی، گوشت، مرغ، ژامبون و…)
  • آجیل و خشکبار
دستگاه بسته بندی وکیوم دو کابین
دستگاه بسته بندی وکیوم دو کابین

در فیلم زیر کاربرد دستگاه بسته بندی وکیوم در صنایع غذایی نشان داده شده است. شما را به تماشای آن دعوت می کنیم.

پرکاربرد ترین دستگاه های بسته بندی: دستگاه بسته بندی شرینگ

این دستگاه بسته بندی از نایلون هایی به نام شرینگ که نازک هستند برای بسته بندی استفاده می کند. واژه shrink به معنای جمع شدن و کشیده شدن می باشد.

نایلون های شرینگ به دور کارتن های محصولات بیشتر به عنوان بسته بندی ثانویه توسط اعمال حرارت دستگاه پیچیده می شود. در نتیجه یک بسته بندی مقاوم و خوب به دور محصول ایجاد می شود. محصولات پس از اعمال حرارت بر نایلون و کشیده شدن آن به دورشان، در کنار یکدیگر جای می گیرند. از این رو حمل و نقل آن ها آسان تر می گردد.

از جمله موارد استفاده این نوع بسته بندی برای شانه های تخم مرغ، شل های آب معدنی و نوشابه می باشد.

دستگاه بسته بندی شرینگ اتوماتیک تونلی
دستگاه بسته بندی شرینگ اتوماتیک تونلی

دستگاه بسته بندی سلفون از زیر و رو

این دستگاه مجهز به چهار نقطه دوخت که به طور مجزا تعبیه شده اند، می باشد. از قابلیت های اصلی این دستگاه، بالا بودن سرعت بسته بندی آن می باشد.

علاوه بر صنایع غذایی از پرکاربرد ترین دستگاه های بسته بندی در دیگر صنایع و تولیدی ها نیز می باشد.

از جمله موارد استفاده این دستگاه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کیک و کلوچه
  • انواع نان
  • بستنی
  • تنباکو
  • لوازم پزشکی

بسته بندی در صنایع غذایی چه اهمیتی دارد؟

علاوه بر نگهداری از محصول هنگام جابجایی از عواما محیطی و آلودگی ها سبب معرفی محصول و جذب مشتری نیز می شود. هم چنین محصول را تازه و سالم حفظ می کند.

دستگاه بسته بندی وکیوم و دوخت پلاستیکی چه تفاوتی دارند؟

دستگاه وکیوم سبب خارج کردن هوای موجود در ظرف بسته بندی می شود و بدین طریق سلامت نگهداری محصول و حفظ تازگی آن را افزایش می دهد.

پرکاربرد ترین دستگاه های بسته بندی در صنایع غذایی کدام اند؟

دستگاه های دوخت پلاستیکی، سیل، وکیوم، شرینگ و سلفون

برای خرید انواع دستگاه های بسته بندی محصولات غذایی چکار کنم؟

برای خرید این دستگاه ها به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
5 1 رای
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها