صفحه اصلی > تاسیسات صنعتی : با کاربردهای مهم لوله استیل در صنایع غذایی آشنا شوید

با کاربردهای مهم لوله استیل در صنایع غذایی آشنا شوید

آنچه خواهید خواند:

صنایع غذایی با جان و زندگی اقشار مختلف جامعه ارتباط داشته و به‌همین‌دلیل سخت‌گیری‌های زیادی روی فرایندها، دستگاه‌ها، تجهیزات و مواد اولیه مصرفی در این صنعت می‌شود. از آن‌جایی‌‌که وجود کوچک‌ترین آلودگی می‌تواند حجم‌ بزرگی از محصول را آلوده کند، بنابراین استفاده از تجهیزاتی با استانداردها و ویژگی‌های منحصربه‌فرد ضرورت پیدا می‌کند.

اما آیا می‌دانید چرا باید از لوله استیل در کارخانه‌های تولید مواد غذایی استفاده کرد؟ و چرا استعلام قیمت روز لوله استیل برای فعالان در عرصه ساخت تجهیزات صنایع غذایی اهمیت دارد؟

چرا از لوله استیل در صنایع غذایی استفاده می‌شود؟

محصولات کارخانه‌های صنایع غذایی جزئی از رژیم غذایی روزانه ما هستند و کوچک‌ترین آلودگی در این محصولات می‌توان جان هزاران یا حتی میلیون‌ها نفر را به‌خطر اندازد. بنابراین سلامت و بهداشت 100 درصدی تجهیزاتی که در تماس با این محصولات قرار می‌گیرند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

کارخانه‌های تولیدکننده مواد غذایی ملزم به رعایت قوانین بسیار سختی هستند که آن‌ها را وادار به استفاده از تجهیزاتی می‌کنند که مانع ورود و ایجاد آلودگی در ترکیبات محصولات می‌شوند. از طرفی، این کارخانه‌ها همواره باید محیط و ماشین‌آلات را ضدعفونی کرده و محیطی کاملا بهداشتی برای تولید محصولات غذایی فراهم کنند.

برای تولید هر محصول غذایی از مواداولیه متفاوتی استفاده می‌شود که می‌توانند به‌وسیله تجهیزات مختلفی به محل فرآوری و تولید منتقل شوند. یکی از این تجهیزات، لوله استیل است که از آن برای انتقال مواد غذایی و دیگر محصولات به بخش‌‌های مختلف کارخانه استفاده می‌شود. باتوجه‌به تاکید بر بهداشتی و استاندارد بودن تجهیزات، لوله استیل مورد استفاده در صنعت غذا باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد.

لوله استیل؛ مقاوم در برابر باکتری‌ها

لوله بدون درز یا لوله مانیسمان که از فولاد ضدزنگ تولید می‌شود، بهترین انتخاب برای صنایع غذایی خواهد بود. چون این لوله‌ها درز نداشته و غیرمتخلخل و کاملا صاف هستند، امکان تجمع مواد غذایی و فاسد شدن آن‌ها به مرور زمان وجود ندارد. همان‌طور که می‌دانید فساد یک ماده‌اولیه در تولید محصولات غذایی می‌تواند تمام محصول نهایی را آلوده کند. از طرفی لوله استیل در برابر باکتری‌ها نیز مقاوم است. البته نباید قابلیت تمیزکاری آسان آن را نادیده گرفت که خود عامل مهمی در از بین بردن انواع باکتری‌ها خواهد بود.

لوله استیل؛ مقاوم در برابر خوردگی و واکنش شیمیایی

در تولید محصولات غذایی ممکن است از مواد اولیه‌ای استفاده شود که خاصیت قلیایی و اسیدی دارند، بنابراین باید تجهیزاتی برای انتقال این مواد به‌کار برد که در برابر خوردگی و واکنش‌های شیمیایی مقاوم هستند. لوله استیل به‌دلیل مقاومت بالا در برابر مواد اسیدی و قلیایی به‌ گزینه‌ای بسیار مناسب برای فرآوری مواد غذایی و نوشیدنی‌ها تبدیل شده است.

درحالی‌‌که گریدهای مختلف فولاد ضدزنگ عملکرد متفاوتی دارند، اما اکثر آن‌ها از نظر شیمیایی مقاوم هستند. این بدان معنی است که حتی قوی‌ترین مواد شوینده و انواع پاک‌کننده‌های صنعتی نمی‌توانند به سطح قطعات ساخته شده با این نوع فولادها آسیب وارد کنند. بنابراین چون در صنایع غذایی باید تجهیزات مورد استفاده را به‌صورت دوره‌ای تمیز کرد، لوله استیل به‌کار رفته در این صنایع باید در برابر خوردگی مواد شیمیایی مانند شوینده‌ها نیز بسیار مقاوم باشد تا از ترکیب شدن ذرات این قطعات پس از تمیزکاری با مواد غذایی جلوگیری شود.

لوله استیل؛ تمیزکاری آسان و سریع

همان‌طور که می‌دانید تجهیزات و دستگاه‌‌های مورد استفاده در صنایع غذایی باید مرتبا تمیز شوند تا از آلوده شدن محصول نهایی جلوگیری شود. یک آلودگی کوچک می‌تواند حجم بسیار زیادی از یک محصول را غیرقابل استفاده کند چون در هر بار تولید، مواد اولیه زیادی استفاده شده و حجم بالایی محصول آماده می‌شود.

در چنین شرایطی باید از تجهیزاتی استفاده کرد که تمیزکاری آن‌ها آسان‌تر از هر وسیله دیگری باشد. استیل ضدزنگ به‌راحتی تمیز می‌شود و نکته مهم اینجاست که باکتری‌ها به‌راحتی نمی‌توانند روی سطح آن رشد کنند. زمانی‌که از لوله استیل یا لوله مانیسمان در صنایع غذایی استفاده می‌شود، کارگران می‌توانند با صرف کمترین زمان، به‌شکلی کارآمد و اصولی لوله‌های انتقال مواد غذایی را تمیز کنند. به‌این‌ترتیب نه‌تنها مواد غذایی آلوده نمی‌شوند بلکه طول عمر لوله استیل نیز افزایش می‌یابد.

تمیزکاری آسان لوله استیل به‌کار رفته در کارخانه‌های صنایع غذایی، عامل مهمی است که سلامت مواد غذایی و حفظ کیفیت آن‌ها را در حین انتقال با این لوله‌ها به بخش‌های دیگر کارخانه تضمین می‌کند. استریل کردن لوله‌های استیل بسیار آسان بوده و هزینه پایینی دارد و همین امر باعث شده تا همواره استانداردهای بهداشتی بالا در کارخانه‌ها رعایت شود.

لوله استیل؛ بادوام و عمر طولانی

فولاد ضدزنگ یکی از بادوام‌ترین فلزاتی است که تاکنون تولید شده است. بنابراین قطعات تولید شده از این فولاد نه‌تنها کمتر در معرض آسیب فیزیکی هستند، بلکه در برابر خوردگی، سایش و پارگی نیز مقاوم خواهند بود. لازم است بدانید که خرابی لوله استیل انتقال مواد غذایی می‌تواند هزینه مالی بسیار زیادی برای کارخانه‌ها داشته باشد چون مجبور به تعطیلی خط و تعویض لوله‌ها هستند. بنابراین باید از تجهیزاتی استفاده شود که عمر طولانی‌تری دارند تا همواره خط تولید فعال باقی بماند.

لوله استیل؛ سازگار با حرارت

لوله استیل که از فولاد ضدزنگ تولید شده مقاومت بالایی در برابر فشار و دما دارد، بنابراین می‌تواند برای مدت‌زمانی طولانی بدون تغییر شکل و تغییر در ماهیت به کار خود ادامه دهد. این موضوع از آنجا اهمیت پیدا می‌کند که در کارخانه‌های مواد غذایی گاهی ترکیبات اولیه یا محصول با دمای بسیار بالا از این لوله‌ها عبور کرده و به بخش دیگری از فرایند تولید منتقل می‌شوند. لوله مانیسمان نه‌تنها با دما و فشار بالا تغییری پیدا نمی‌کند بلکه باعث ایجاد تغییر در خواص مواد غذایی نیز نخواهد شد.

لوله استیل در صنایع غذایی چه کاربردی دارد؟

لوله استیل کاربردهای بسیار متنوعی دارد اما با بررسی چرایی استفاده از آن در تولید مواد غذایی متوجه می‌شویم که این لوله‌ها می‌توانند بیشترین کاربرد را در کارخانه‌های محصولات غذایی داشته باشند. این کارخانه‌ها نیازمند تجهیزات و ماشین‌آلاتی هستند که جدای قابلیت‌های فیزیکی و مقاومت‌های شیمیایی، امکان جذب باکتری و پرورش آن را کاهش دهند.

انعطاف‌پذیری بالا و قابلیت‌هایی چون تمیزکاری آسان، عدم خوردگی در تماس با مواد اسیدی و قلیایی و امکان تولید لوله استیل بدون درز (لوله مانیسمان) شرایطی را فراهم کرده تا تولیدکنندگان با خیالی آسوده انواع مواد غذایی سرد و حتی بسیار گرم را با این لوله‌ها به بخش‌های مختلف تولید منتقل کنند.

سیستم‌ها و تجهیزات انتقال مواد غذایی

یکی از موارد کاربرد لوله استیل در صنایع غذایی، انتقال مواد غذایی مانند مواد اولیه و ترکیبات یک محصول به بخش‌های مختلف خط تولید برای انجام سایر فرایندها است. دلیل این امر نیز مقاومت بالای لوله استیل در برابر مواد خورنده با اسیدیته و قلیایی بالا، مقاومت در برابر دمای بالای مواد و خواص ضدخوردگی آن‌ها است.

این ویژگی‌های لوله استیل باعث شده تا کلیه فرایندهای شیمیایی و حرارتی تولید یک ماده غذایی بدون ایجاد هیچ‌گونه تاثیر منفی و خطرناک روی محصول نهایی به‌خوبی انجام شود. چون لوله استیل در برابر حرارت مقاوم بوده، تغییر شکل نداده و از طرفی باعث تغییر خواص ماده عبوری از این لوله‌ها نمی‌شود. بنابراین نه‌تنها سیستم و دستگاه‌ها سالم باقی می‌مانند بلکه خواص و کیفیت مواد غذایی نیز حفظ خواهد شد.

سیستم‌های انتقال آب

در صنایع غذایی و برای تولید هر محصولی باید از آب آشامیدنی و فاقد هر گونه آلودگی استفاده شود. چون تقریبا برای تولید هر ماده غذایی در کارخانه‌ها به آب نیاز است، بنابراین باید از تجهیزاتی استفاده کرد که در طول مسیر رسیدن به محل استفاده در خط تولید، کیفیت آب را حفظ کرده و از آلودگی آن جلوگیری می‌کند. لوله استیل برای انتقال آب آشامیدنی بسیار مناسب است چون مانع از آلودگی آب با فلزات سنگین و سایر آلاینده‌ها شده و به حفظ سلامت آن کمک می‌کند.

لازم است بدانید که لوله استیل مقاومت بالایی در برابر فرسایش ناشی از آب و مواد شیمیایی مورد استفاده برای تصفیه آن داشته و در نتیجه به بهترین انتخاب برای صنایع حساسی مانند صنعت غذا تبدیل شده است.

سیستم‌های فرآوری غذا

در تمامی دستگاه‌های فرآوری و تولید مواد غذایی مانند دستگاه‌های هموژنایزر، پاستوریزاتور و حتی تانک‌های ذخیره از لوله‌های استیل استفاده می‌شود. این لوله‌ها به‌دلیل نوع ماده اولیه به‌کار رفته در ساخت آن‌ها، مقاومت بسیار بالایی در برابر دمای بالای تانک‌های ذخیره و مراحل هموژنیزه و پاستوریزه کردن مواد غذایی داشته و از طرفی به‌دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی طول عمر دستگاه‌ها را نیز افزایش می‌دهند.

زمانی‌که لوله استیل و لوله مانیسمان در طول فرایندهای مختلف با دماهای متفاوت بالا و پایین و با وجود موادی با ترکیبات قلیایی و اسیدی، مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد، هیچ تاثیر منفی روی کیفیت و سلامت ماده غذایی نخواهد گذاشت. این موضوع مهم‌ترین چالشی است که کارخانه‌های تولید مواد غذایی با آن روبه‌رو هستند.

لوله استیل؛ نجات‌‌دهنده صنایع غذایی

با بررسی چرایی استفاده از لوله استیل، کاربردهای آن در صنایع غذایی بیش‌از‌پیش مشخص می‌شود. اما نکته اصلی اینجاست که این لوله‌‌های استیل باید از چه مواد اولیه‌ای تهیه شده باشند تا استانداردهای این صنعت رعایت شود؟ باوجود حساس بودن صنعت غذا برای کل جامعه، خرید لوله استیل از تولیدکننده‌ای استاندارد و حرفه‌ای ضرورت پیدا می‌کند. برای این منظور می‌توانید به سایت آیرومارت به آدرس iromart.com مراجعه کنید یا با شماره 02145306 تماس بگیرید و از راهنمایی‌های دقیق همکاران باتجربه ما در شرکت پیشرو صنعت نفت آسیا بهره‌مند شوید.

مقالات مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها