صفحه اصلی > صنعت بسته بندی : بررسی انواع چاپگر ها (جت پرینتر و لیزر پرینتر) و کاربردشان در صنایع غذایی
جت پرینتر
جت پرینتر

بررسی انواع چاپگر ها (جت پرینتر و لیزر پرینتر) و کاربردشان در صنایع غذایی

آنچه خواهید خواند:

چاپگر ها برای درج اطلاعات محصول مانند تاریخ تولید و انقضا، کد رهگیری و… در انواع مختلف جت پرینتر و لیزر پرینتر ساخته می شوند. خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز می توانید با مطالعه این مقاله با انواع چاپگر ها و موارد استفاده آن ها در صنایع غذایی آشنا شوید.

چاپگر ها در صنایع غذایی

تقریباً به هر بسته بندی مواد غذایی که نگاهی بیندازید، مطمئناً تعدادی کدهای مختلف چاپ شده روی آن را خواهید دید. برخی از این کدها عبارتند از: تاریخ تولید و تاریخ انقضا، کدهای رهگیری و بارکدها.

این کد ها هم برای مصرف کنندگان و هم برای فروشندگان مفید هستند. علاوه بر این، این علامت گذاری های مختلف اغلب برای برآورده کردن الزامات قانونی و استانداردهای صنعت مورد نیاز هستند. بر این اساس، برای کسانی که در صنعت بسته بندی مواد غذایی فعالیت می کنند، داشتن فناوری مناسب برای چاپ صحیح کدها بر روی بسته بندی محصولات الزامی است.

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

با این حال، با توجه به تنوع گسترده محصولات و مواد بسته بندی در این صنعت، تشخیص مناسب ترین چاپگر می تواند چالشی باشد.

انواع چاپگر
انواع چاپگر

چاپگر لیزر پرینتر چیست؟

عملکرد چاپگرهای لیزری با هدف قرار دادن پرتوهای لیزر به سمت یک گیرنده نوری در حال چرخش می باشد. از این طریق تصویر صفحه را فلاش می زند. هم چنین نواحی از گیرنده نوری را شارژ می‌کند که مربوط به جایی است که مناطق سیاه و سفید یا رنگی در تصویر ظاهر می شوند.

با ایجاد بار منفی در مناطق خاص، پرتو لیزر می تواند الگوهایی مانند متن و تصاویر را روی گیرنده نوری چاپ کند. سپس الگوی روی گیرنده نوری توسط تونر با بار مثبت پوشانده می شود که به نواحی با بار منفی لیزر می چسبد. هنگامی که کاغذ از چاپگر عبور می کند، تونر از طریق بار الکتریکی به کاغذ منتقل می شود، جایی که می چسبد، ذوب می شود و یک تصویر تمام شده کامل را تشکیل می دهد.

لیزر پرینتر
لیزر پرینتر

چاپگر جت پرینتر چیست؟

چاپگر جوهر افشان با پاشیدن دقیق هزاران قطره جوهر ریز بر روی کاغذ، تصاویر را ایجاد می کنند. شبیه به نحوه نمایش تصاویر تلویزیون و کامپیوتر از طریق خوشه های هزاران پیکسلی.

کارتریج های جوهر معمولا در رنگ های زرد، سرخابی و فیروزه ای فروخته می شوند. با هم، این سه رنگ اصلی می توانند توسط چاپگر مخلوط شوند تا هر رنگی را که برای کار چاپ لازم است تشکیل دهند. همانطور که کاغذ از طریق مجموعه ای از غلتک ها عبور می کند، قطعه ای به نام سر چاپ به جلو و عقب حرکت می کند و به طور دقیق جوهر را اسپری می کند.

اگرچه این روش بسیار ساده تر از چاپگرهای لیزری است، اما می تواند به راحتی منجر به لکه دار شدن شود.

جت پرینتر پرسرعت صنعتی
جت پرینتر پرسرعت صنعتی

تفاوت بین تونر و کارتریج جوهر در چاپگر ها چیست؟

کارتریج تونر یک ماده پودری است که در پرینترهای لیزری استفاده می شود. در حالی که کارتریج جوهر یک ماده مایع است که در چاپگرهای جوهر افشان استفاده می شود.

کارتریج‌های جوهر برای استفاده های طولانی مدت بسیار گران‌تر هستند. زیرا برای قابلیت های چاپ با کیفیت بالا باید با دقت ساخته شوند. از آنجایی که آن ها به شکل مایع هستند، در نگهداری طولانی مدت خشک می شوند. علاوه بر این، قیمت حمل و نگهداری آن ها بسیار بیشتر از کارتریج های تونر است.

قیمت اولیه کارتریج های تونر گران‌تر هستند. با این حال، از آنجایی که به شکل پودر هستند، در طولانی مدت بهتر ذخیره می شوند.

از این رو شرکت هایی که سرمایه گذاری اولیه برایشان مهم است لازم است به این تفاوت ها دقت کنند.

در فیلم زیر نحوه استفاده از دستگاه جت پرینتر در صنعت غذا نشان داده شده است. شما را به تماشای این فیلم دعوت می کنیم.

نکات مهم برای انتخاب چاپگر در بسته بندی محصولات غذایی

همه چاپگرها یکسان ساخته نمی شوند. به این معنی که شما باید خط تولید خود را بررسی کنید و عوامل تاثیرگذار را بشناسید. از این رو قادر خواهید بود تا بهترین مدل  چاپگر متناسب با کسب و کار خود را انتخاب کنید.

برای شروع در مسیر درست سوالات زیر را از خود بپرسید:

1. عمل چاپ را بر روی چه موادی انجام می دهید؟

صنعت بسته بندی مواد غذایی حوزه ای با تنوع بالا است. در آن تولیدی های گوناگونی هستند که از مواد متنوعی در خطوط تولید و بسته بندی خود استفاده می کنند. برخی از رایج ترین این مواد بسته بندی عبارتند از:

  • آلومینیوم
  • شیشه
  • کاغذ
  • پلاستیک
  • مواد محکم انعطاف ناپذیر
  • مواد انعطاف پذیر

در این لیست زیرلایه های متخلخل و غیر متخلخل وجود دارد. تمایزی که می تواند تأثیر عمده ای بر روی چاپگر هایی که بتواند نیازهای شما را برآورده کند، داشته باشد. علاوه بر این، باید در نظر داشته باشید که آیا سطح بسته بندی محصولتان منحنی شکل است (بطری های مربا) یا مسطح است؟ سطوح منحنی شکل اغلب به هدهای چاپ تخصصی نیاز دارند که فقط می توانند به مدل های چاپگر خاصی متصل شوند.

2. سرعت و حجم تولید خط تولید شما چقدر است؟

همانطور که جنس ماده بسته بندی محصول شما بر انتخاب چاپگر تأثیر می گذارد، فاکتور های خاصی از خط تولید نیز تأثیر می گذارد. به عنوان مثال:

  • آیا با یک مجموعه تولیدی در حال حرکت کار می کنید؟
  • آیا حجم قابل توجهی از محصول را تولید می کنید؟
جت پرینتر تخم مرغ
جت پرینتر تخم مرغ

3. چه نوع جوهری نیاز دارید؟

وقتی نوبت به چاپ روی بسته بندی مواد غذایی می رسد، باید مراقب جوهرهایی که استفاده می کنید باشید. از این گذشته، مواد خاصی (مثلاً پلاستیک ارزان قیمت) می توانند به طور متناقض استفاده شوند که می تواند منجر به چاپ با کیفیت پایین شود.

برخی از انواع جوهر های موجود در بازار عبارتند از:

جوهر با درجه غذایی:

این جوهر برای مطابقت با GMP (شیوه های تولید خوب) مشخص شده توسط FDA ساخته شده است. این جوهر برای مصرف انسان ایمن است. این باعث می شود آن را برای کدگذاری بسته بندی هایی که ممکن است با مواد غذایی در تماس باشند عالی باشد. حتی می توان از آن برای چاپ مستقیم روی خود غذا نیز استفاده کرد.

جوهر HyperCook:

این جوهر برای چاپگر های کدگذار قوطی های فلزی و کیسه های پلاستیکی قبل از انحنا دار شدنشان استفاده می‌شود. روشی استریل برای مواد غذایی است که در آن محتویات ظرف پس از بسته شدن در داخل آن گرم می شود. چیزی که این جوهر را منحصربه‌فرد می کند این است که ظرفیت تغییر رنگ آن می‌تواند در 19 دقیقه از رنگ سبز به آبی در مقایسه با استاندارد صنعتی 30 دقیقه تبدیل شود.

جت پرینتر چیست؟

چاپگر جوهر افشان با پاشیدن دقیق هزاران قطره جوهر ریز بر روی کاغذ، تصاویر را ایجاد می کنند.

لیزر پرینتر چیست؟

عملکرد چاپگرهای لیزری با هدف قرار دادن پرتوهای لیزر به سمت یک گیرنده نوری در حال چرخش می باشد. از این طریق تصویر صفحه را فلاش می زند. هم چنین نواحی از گیرنده نوری را شارژ می‌کند که مربوط به جایی است که مناطق سیاه و سفید یا رنگی در تصویر ظاهر می شوند.

جت پرینتر و لیزر پرینتر چه تفاوتی با هم دارند؟

جت پرینتر برای کدگذاری محصولات از جوهر که ماده ای مایع است استفاده می کند اما لیزر پرینتر از لیزر و نوعی ماده پودری استفاده می کند.

برای خرید انواع جت پرینتر و لیزر پرینتر چکار کنم؟

برای خرید این دستگاه ها به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها