صفحه اصلی > صنعت بسته بندی و صنعت نوشیدنی ها : روش تولید آب سیب در کارخانه
تولید آب سیب
تولید آب سیب

روش تولید آب سیب در کارخانه

آنچه خواهید خواند:

تولید آب سیب با توجه به محبوب بودن طعم این نوشیدنی از جمله تولیدات اصلی کارخانجات تولید نوشیدنی ها است. خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز می توانید با مطالعه این مقاله با فرآیند تولید آب سیب و تجهیزات آن در کارخانجات به طور کامل آشنا شوید.

خواص آب سیب

سیب نوعی میوه است که تقریبا در همه نقاط جهان کشت و مصرف می شود. سیب حاوی مقدار زیادی ویتامین است، مصرف منظم آن برای سلامت پوست مفید است.

آب سیب یک نوشیدنی کم هزینه با فواید بسیار است. این نوشیدنی حاوی فروکتوز، گلوکز، ویتامین A و C و سلولز است.

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

نوشیدن آب سیب می تواند مکمل مواد مغذی مختلف باشد. این نوشیدنی باعث تولید گاز در روده شده و در نتیجه باعث تقویت حرکات حلقوی روده و فرآیند هضم می شود.

ایزوفلاون موجود در سیب می تواند به مهار آسم کمک کند. پتاسیم موجود در آن می تواند ابتلا به آرتریت و روماتیسم را کاهش دهد. فیبر محلول در آب سیب می تواند از رسوب کلسترول بر روی دیواره عروق جلوگیری کند. در نتیجه این امر می تواند خطر بیماری قلبی و تصلب شرائن را کاهش دهد.

علاوه بر این، آب سیب یک عامل پاک کننده روده است. به عنوان یک بیماری کم کالری، می تواند خطر ابتلا به بیماری کبدی کلیوی را کاهش دهد.

تولید آب سیب
تولید آب سیب

فرآیند تولید آب سیب صنعتی

آب سیب را می توان به 2 صورت آب میوه های شفاف و آب‌ میوه کدر تولید کرد. فرآیند تولید آن ها مشابه است، هر دو شامل مراحل زیر می باشند:

بازرسی و درجه بندی میوه، خرد کردن، شستشو، استخراج آب میوه، شفاف سازی یا همگن سازی، مخلوط کردن، استریل کردن، پر کردن و خنک کردن.

تفاوت آن ها را تنها یک مرحله از فرآیند مشخص می کند. آب میوه کدر با همگن سازی (هموژنیزاسیون) و آبمیوه شفاف با شفاف سازی ساخته می شود.

مراحل تولید آب سیب در کارخانه

بازرسی و درجه بندی سیب

هدف از این فرآیند حذف سیب های فاسد، بیمار، به صورت مکانیکی آسیب دیده و انتخاب آن سیب‌های رسیده، سالم و با کیفیت است. کیفیت مواد خام بر تولید آب سیب نهایی تاثیر مستقیم دارد. انجام این فرآیند معمولا توسط کارکنان انجام می گردد.

برخی از سیب ها در بعضی قسمت ها دچار بیماری یا آسیب مکانیکی هستند. این قسمت ها را می توان با چاقوهای فولادی ضد زنگ جدا کرد. علاوه بر این، لازم است ساقه ها و هسته ها را قبل از آب گیری جدا نمود.

دستگاه شست و شوی میوه و سبزی
دستگاه شست و شوی میوه و سبزی

شست و شوی سیب ها

پیش از آغاز هر فرآیندی لازم است فرآیند شست و شو انجام شود. هدف از این فرآیند حذف آلودگی ها، گل و لای، حشرات، باقی مانده آفت کش های شیمیایی و… می باشد.

برای این کار در کارخانجات از دستگاه های شست و شوی میوه و سبزی استفاده می شود.

استخراج آب سیب از سیب ها

برای استخراج آب سیب بهتر است قبل از انتقال آن ها به دستگاه آب گیری، سیب ها را تکه کرد. استفاده از تکه های سیب بجای سیب کامل بازده فرآیند آب گیری را افزایش می دهد. برای این کار می توان از دستگاه خرد کن میوه ها استفاده نمود.

سپس آب سیب توسط دستگاه آب گیر از جنس استیل ضد زنگ از تکه های سیب، استخراج می شود.

فرآیند پاستوریزاسیون در تولید آب سیب

این مرحله از تولید آب سیب به جهت از بین بردن باکتری ها و غیر فعال کردن آنزیم ها انجام می شود. دمای فرآیند باید در 85 درجه سانتی گراد نگه داشته شود. سپس باید آب سیب را تا 65 درجه سانتی گراد خنک کرد.

هموژنیزاسیون در تولید آب سیب کدر

همگن سازی فرآیندی است که برای تولید آب سیب کدر انجام می شود. این فرآیند در فشار 100-120 کیلوگرم بر سانتی متر مربع انجام می شود. توصیه می شود آب سیب را تحت فشار خلا 600 میلی متر جیوه گاز زدایی کنید.

در فیلم زیر خط تولید کارخانه آب سیب به طور کامل نشان داده شده است. شما را به تماشای این فیلم دعوت می کنیم.

شفاف سازی برای تولید آب سیب شفاف

شفاف سازی و فیلتراسیون فرآیندهایی هستند که منجر به تولید آب سیب شفاف می گردند. آب میوه استخراج شده ابتدا با روش آماده سازی آنزیمی شفاف و سپس با فیلتر مخصوص نوشیدنی، فیلتر می گردد. آب سیب در نهایت باید دارای رنگ روشن و زلال باشد، در غیر این صورت مجددا باید فیلتر شود.

PH آب سیب معمولاً 2/3-4 است و مطلوب ترین PH برای عمل پکتیناز 5/3-5 است. این بدین معنی است که پکتیناز بدون تنظیم PH در آب سیب به خوبی عمل می کند. با این حال در بعضی مواقع نیز PH آب سیب بیش تر از نیاز پکتیناز است.

همانطور که می دانید عملکرد پکتیناز در محصول مطلوب نمی باشد. لذا لازم است PH آب سیب در طی فرآیند تولید آب سیب تنظیم شود. هرگز این کار را با افزودن مواد قلیایی انجام ندهید، زیرا بر کیفیت آب سیب تأثیر منفی می گذارد.

فرآیند شفاف سازی تحت تأثیر دما قرار دارد. افزایش دما بدون تأثیر بر فعالیت آنزیم می تواند اثر شفاف سازی را بهبود بخشد و زمان آن را کوتاه کند. در دمای 34-40 درجه سلسیوس و PH 5/3، میزان 0/025 % پکتیناز و 0/005 % ژلاتین را به آب سیب اضافه می کنند. در نتیجه این کار پس از 30-60 دقیقه آب سیب شفاف می گردد.

هنگامی که دما و PH یکسان هستد، زمان شفاف سازی متناسب با غلظت آنزیم است. افزودن 0/005 % ژلاتین زمان شفاف سازی را 50٪ کوتاه می کند.

مخلوط کردن

به منظور مطلوب تر کردن طعم محصول معمولاً مقداری افزودنی اضافه می شود. در این مرحله درجه شیرینی روی 12% و درجه اسیدی تا 4/0 % تنظیم می شود.

دستگاه پرکن مایعات رقیق
دستگاه پرکن مایعات رقیق
دستگاه بسته بندی مایعات ساشه
دستگاه بسته بندی مایعات ساشه

پر کردن و بسته بندی آب سیب

در این مرحله برای پر کردن آب سیب درون ظروف بسته بندی از دستگاه پر کن مایعات رقیق استفاده می شود. سپس درب قوطی را توسط دستگاه درب بند می بندد.

هم چنین می توان برای بسته بندی این نوشیدنی از دستگاه بسته بندی ساشه استفاده کرد.

در نهایت برای بسته بندی تعداد مشخصی از محصول برای انتقال به مراکز فروش و مصرف از دستگاه بسته بندی ترموفورمینگ استفاده می شود.

تولید آب سیب در کارخانجات چه مراحلی دارد؟

بازرسی و درجه بندی میوه، خرد کردن، شستشو، استخراج آب میوه، شفاف سازی یا همگن سازی، مخلوط کردن، استریل کردن، پر کردن و خنک کردن.

در کارخانه تولید آب سیب برای شستن سیب ها چکار می کنند؟

در این کارخانه ها از دستگاه شستشوی میوه جات استفاده می شود.

چه روشی برای بسته بندی آب سیب مناسب است؟

از جمله روش های مدرن که هم سلامت محصول را حفظ می کند هم ظاهر زیبا ایجاد می کند، بسته بندی مایعات ساشه می باشد.

برای خرید تجهیزات و دستگاه های لازم برای راه اندازی کارخانه تولید آب میوه چکار کنم؟

برای خرید این تجهیزات و دستگاه ها به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها