صفحه اصلی > صنعت بسته بندی : بسته بندی اتمسفر اصلاح شده و تاثیر آن بر ماندگاری محصولات
بسته بندی اتمسفر اصلاح شده
بسته بندی اتمسفر اصلاح شده

بسته بندی اتمسفر اصلاح شده و تاثیر آن بر ماندگاری محصولات

آنچه خواهید خواند:

بسته بندی اتمسفر اصلاح شده از روش های بسیار کاربردی بسته بندی است که بر ماندگاری، کیفیت و خواص رئولوژیکی ماده غذایی تاثیرگذار است. خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز با مطالعه این مقاله می توانید با انواع، ویژگی ها، تاثیرات و… این بسته بندی به طور کامل آشنا شوید.

بسته بندی اتمسفر اصلاح شده (MAP: Modified Atmosphere Packaging)

بسته بندی اتمسفر اصلاح شده (MAP) به خوبی در صنایع غذایی جا افتاده است و هم چنان به اهمیت آن افزوده می شود. اتمسفر اصلاح شده به صورت ساده به این معنا است که هوای طبیعی موجود در محیط بسته بندی، با یک گاز یامخلوطی از گاز ها جایگزین می شود. این گازهای جایگزین اغلب نیتروژن و دی اکسید کربن می باشند.

این نوع بسته بندی که تحت یک اتمسفر محافظت شده می باشد، دستیابی به اهداف زیر را ممکن می سازد:

  • کیفیت محصول تازه تولید شده را برای مدت طولانی تری حفظ می کند.
  • طول عمر و ماندگاری محصول را افزایش می دهد.
  • به تولید کنندگان محصولات غذایی، دسترسی وسیع تری از لحاظ جغرافیایی برای عرضه محصولات فساد پذیر را می دهد.

این مزایا برای محصولات گوشت و سوسیس، لبنی، نان، میوه جات و سبزیجات و ماهی مناسب می باشد.

جوهای اصلاح شده تنها در بسته بندی استفاده نمی شوند. آن ها می توانند به عنوان بخشی از فرآیند تولید نیز استفاده شوند. برای مثال:

در مورد فرآیند تولید گوشت چرخ کرده یا در نگهداری و حمل و نقل محصولات مانند میوه و سبزیجات در ظروف یا سالن.

استانداردهای مورد نیاز بسته بندی اتمسفر اصلاح شده نسبتاً بالا هستند و برای اطمینان از ایمنی، باید کنترل و نظارت شوند. بنابراین، تولیدکنندگان مواد غذایی به فناوری مدرن گاز MAP و سطوح مختلف تضمین کیفیت برای حداکثر ایمنی فرآیند، متکی هستند.

بسته بندی اتمسفر اصلاح شده
بسته بندی اتمسفر اصلاح شده

انواع بسته بندی MAP

اتمسفر اصلاح شده را می توان به عنوان اتمسفری تعریف کرد که به طور خاص با تغییر توزیع طبیعی و ترکیب گازهای جوی ایجاد می شود. هنگامی که در بسته بندی اعمال می شود، این شامل اصلاح یا کنترل ترکیب گازهای موجود در هر بسته است. هدف آن فراهم کردن شرایط بهینه برای افزایش ماندگاری و کاهش اکسیداسیون و فساد محصولات غذایی و آشامیدنی می باشد.

دو نوع بسته بندی با اتمسفر اصلاح شده وجود دارد: غیرفعال و فعال.

FDA این دو نوع بسته بندی را به صورت زیر تعریف می کند:

  • بسته بندی اتمسفر اصلاح شده فعال

«جانشینی گازهای درون بسته بندی که با مخلوط گازهای دلخواه جایگزین می شود».

  • بسته‌بندی با اتمسفر اصلاح شده غیرفعال

«زمانی که محصول با استفاده از یک نوع فیلم انتخاب شده بسته بندی می‌شود و جو دلخواه به طور طبیعی در نتیجه تنفس محصولات و انتشار گازها از طریق فیلم ایجاد می شود».

موارد استفاده از بسته بندی اتمسفر اصلاح شده

بسته بندی اتمسفر اصلاح شده مناسب برای طیف گسترده ای از محصولات غذایی است. به طور سنتی عمدتا محصولات لبنی، محصولات گوشت یا نان تحت اتمسفر محافظت شده قرار می گرفتند. در حال حاضر MAP بیشتر و بیشتر برای بسته بندی دیگر غذاها مانند ماهی، قهوه، میوه یا سبزیجات استفاده می شود. علاوه بر این، بسته بندی اتمسفر اصلاح شده توسط محبوبیت رو به رشد فرآورده های غذایی آماده و محصولات آماده مصرف هدایت می شود.

مزایای بسته بندی اتمسفر اصلاح شده

مواد غذایی بسته بندی شده به روش MAP بسیار دیرتر فاسد می شوند. همراه با خنک نگه داشتن مداوم، این بسته بندی می تواند طراوت و ماندگاری محصول را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. این اثر بسته به نوع محصول متفاوت است. با این حال، دو برابر شدن عمر مفید محصولات معمولا امکان پذیر است. به طور معمول محصولات بسته بندی شده به روش MAP کیفیت بالایی را در مدت زمان طولانی تری حفظ می کنند. در نتیجه در بهترین شرایط ممکن به دست مصرف کننده می رسند.

ضایعات کمتر

دوام طولانی تر اغلب با مشکلات کمتری در طول حمل و نقل طولانی مدت و ماندگاری بیشتر همراه است. از مزایای این امر می توان به کاهش ضایعات محصولات به علت فساد و خراب شدن ماده غذایی، اشاره نمود.

فرصت های فروش بیشتر

به دلیل ماندگاری طولانی تر، بسته بندی اتمسفر اصلاح شده معمولاً بازارهای فروش در موقعیت های جغرافیایی جدیدی را برای تولیدکنندگان ایجاد می کند. به خصوص در مورد کالاهای فساد پذیر، حمل و نقل آن ها در مسافت های طولانی تری ممکن می شود. از این رو دستیابی به بازار جهانی فروش محصول، می تواند امری تحقق پذیر باشد.

استفاده کمتر از نگهدارنده ها

بسته بندی تحت یک اتمسفر کنترل شده، عمر مفید ماده غذایی را گسترش می دهد. به این معنی که در بسیاری از موارد، استفاده از نگهدارنده ها می تواند کاهش یابد یا حتی به طور کامل حذف شود. مصرف کنندگان محصولاتی را دریافت می کنند که حاوی مواد افزودنی مصنوعی نیستند.

طراحی جذاب بسته بندی

علاوه بر جنبه های کاربردی، طراحی بسته بندی نیز نقش بسزایی در رقابت برای جلب توجه مصرف کنندگان دارد. ظاهر بسته بندی و حسی که به خریدار منتقل می کند و برداشتی که از کیفیت بسته بندی با توجه به ظاهر آن می شود، بر ذهنیت خریدار تأثیر می گذارد. بسته بندی MAP، برای ارائه جذاب ترین طراحی بسته بندی و توزیع محصول غذایی، بسیار مناسب است.

محدودیت های بسته بندی اتمسفر اصلاح شده

پیچیدگی نسبتا بالا

فرآیند بسته بندی با اتمسفر اصلاح شده، الزامات نسبتاً زیادی لازم دارد. مشکلات احتمالی که ممکن است در این فرآیند به وقوع بپیوندند، عبارتند از:

  • ترکیب نادرست گاز یا نشت آن به دلیل دما یا توزیع فشار نامناسب
  • آلوده شدن یا فرسودگی تجهیزات
  • آلودگی بسته بندی یا نقص در مواد بکار رونده در آن

با این حال، با استفاده از تکنولوژی مدرن MAP و تضمین کیفیت همه جانبه، می توان بر خطرات تسلط یافت.

هزینه نسبتا بالا

علاوه بر فیلم های باکیفیت، مصرف گاز و هزینه های پرسنل برای کنترل کیفیت نیز بسیار پرهزینه است. با این حال، این هزینه ها را می توان با استفاده بهینه از منابع به حداقل رساند.

تأثیر بر کیفیت محصول

بر خلاف استفاده از نگهدارنده ها، در اغلب موارد، گازهای محافظت کننده توسط مواد غذایی جذب نمی شوند و بنابراین طبیعت یا طعم محصول را تغییر نمی دهند. اما استثنائاتی در این باره وجود دارد. به عنوان مثال، غلظت بیش از حد بالای CO2، می تواند توسط غذا جذب شود و آن را ترش کند. با این حال، می توان با استفاده از مخلوط های گاز از این اثرات نامطلوب اجتناب کرد.

بسته بندی اتمسفر اصلاح شده
بسته بندی اتمسفر اصلاح شده

عوامل موثر بر عمر مفید غذا و تأثیر بسته بندی اتمسفر اصلاح شده

از زمانی که میوه ها و سبزیجات برداشت می شوند یا حیوانات ذبح می شوند، فرآیند فساد آغاز می شود. این فرآیند اغلب با پردازش بیشتر محصولات تسریع می شود، مانند خرد کردن میوه یا چرخ کردن گوشت. مدت زمان ماندگاری مواد غذایی، یعنی مدت زمان مناسب برای مصرف، بسیار متفاوت است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. به عنوان مثال:

  • محتوای آب و نمک
  • مقدار pH
  • شرایط بهداشتی در طول تولید
  • شرایط نگهداری مانند دما یا رطوبت
  • بسته بندی

بسته به ویژگی ها و ترکیب این عوامل، محصولات غذایی به طور متفاوتی نسبت به فساد میکروبی و شیمیایی/بیوشیمیایی حساس هستند.

فساد شیمیایی و بیوشیمیایی

به طور مستقیم پس از برداشت گیاه یا ذبح حیوانات، فرآیندهای شیمیایی شروع به تغییر ساختار یا کیفیت ماده غذایی می کنند. گاهی اوقات این فرآیندها مفید است. به عنوان مثال نگهداری گوشت در شرایط خشک که می تواند به عنوان یک عامل تکامل برای بهبود کیفیت آن باشد.

با این حال، به طور کلی طی این فرآیند ها، کیفیت مواد ارگانیک کاهش می یابد. به عنوان مثال، اکسیداسیون چربی ها به سرعت منجر به ترشیدگی (رنسیدیتی) محصول می شود.

فساد میکروبی

میکروارگانیسم ها یک تهدید عمده برای عمر مفید و کیفیت غذا هستند. از یک طرف، آن ها بر رنگ و بوی غذا تاثیر می گذارند، از طرفی دیگر نیز می توانند به خطرات سلامتی منجر شوند و محصولات را غیر قابل مصرف کنند. منبع میکروارگانیسم ها یا خود ماده غذایی است یا یک نوع ناخالصی است که نمی تواند به طور کامل در فرآیند تولید و بسته بندی حذف شود.

تغییرات ناشی از فساد شیمیایی/بیوشیمیایی و میکروبی می تواند به طور قابل توجهی توسط تکنیک های MAP همراه با خنک نگه داشتن محصول، آهسته گردد. گازهای مختلف و مخلوط های گازی مختلف با خواص متفاوت برای کاهش سرعت فرایند فساد، تا آنجا که ممکن است استفاده می شود.

گازهای رایج در بسته بندی اتمسفر اصلاح شده

دی اکسید کربن (CO2) و نیتروژن (N2) عمدتا به عنوان گازهای محافظت کننده در بسته بندی مواد غذایی استفاده می شود. مونوکسید کربن (CO) یا آرگون (Ar) نیز در برخی از کشورها رایج است. اکسیژن (O2) نیز در بعضی موارد مورد استفاده قرار می گیرد.

اکسیژن (O2)

اکسیژن اساسا باعث فساد غذا به علت اکسیداسیون می شود و شرایط ایده آل برای رشد میکروارگانیسم های هوازی را ایجاد می کند. در نتیجه، اکسیژن اغلب در بسته بندی اتمسفر اصلاح شده حذف می شود. در بعضی موارد اما، فرآوری گوشت قرمز به طور عمدی با غلظت اکسیژن بالا انجام می شود. این امر به منظور جلوگیری از کم رنگ شدن رنگ قرمز گوشت و مهار رشد میکرو ارگانیسم های بی هوازی است.

کربن دی اکسید

دی اکسید کربن بی رنگ، بی بو و بی مزه است. روی اکثر باکتری های هوازی و کپک ها اثر بازدارندگی اکسیداسیون و بازدارندگی رشد دارد. این گاز اغلب برای افزایش ماندگاری مواد غذایی استفاده می شود. عمر مفید مواد غذایی بسته بندی شده یا نگهداری شده، معمولا هر چه میزان CO2 آن بیشتر باشد، طولانی تر است. با این وجود اگر میزان این گاز خیلی زیاد باشد، بسیاری از محصولات ممکن است آن را جذب کرده و ترش شوند. علاوه بر این، CO2 می تواند به خارج از بسته بندی نشت کند یا توسط محصول جذب شود و در نتیجه بسته بندی تخریب می شود. استفاده از گازهای نگهدارنده یا پرکننده می تواند این اثر نامطلوب را کاهش دهد.

آرگون

آرگون بی اثر، بی رنگ، بی بو و بی مزه است. با توجه به شباهت خواص آن به آن نیتروژن، آرگون می تواند جایگزین نیتروژن در بسیاری از فرآیند ها باشد. آرگون می تواند باعث مهار فعالیت های آنزیم خاصی شود. هم چنین واکنش های متابولیک را در برخی از انواع سبزیجات کاهش می دهد.

با این حال، با توجه به اثرات جانبی و قیمت بالاتر آن نسبت به نیتروژن، استفاده از آن بسیار نادر است.

هیدروژن و هلیوم

هیدروژن و هلیوم در برخی کاربردهای مشخص برای بسته بندی اتمسفر اصلاح شده، استفاده می شوند. این گازها برای افزایش عمر مفید محصول استفاده نمی شوند. آن ها به عنوان گازهای ردیابی، برای برخی از سیستم های تشخیص نشت موجود در بازار استفاده می شوند. اندازه مولکولی نسبتا کوچک گازها امکان فرار سریع از طریق نشت بسته بندی را فراهم می کند.

با توجه به موارد زیر استفاده از این گازها بسیار کم می باشد:

  • هیچ خاصیت مثبتی بر ماندگاری، کیفیت یا خواص رئولوژیکی محصولات غذایی ندارند.
  • گران هستند.
  • کار با آن ها آسان نیست.

رایج ترین روش برای آزمایش نشت گاز، تشخیص CO2 است که جزء اصلی استفاده شده در بسیاری از فرآیندهای MAP است.

بسته بندی MAP
بسته بندی MAP

چگونه بسته بندی اتمسفر اصلاح شده از غذا محافظت می کند؟

به طور عمده فن آوری های بسته بندی اتمسفر اصلاح شده، با کاهش میزان تماس مواد غذایی تازه با اکسیژن، از آن ها محافظت می کند. اکسیژن منجر به اکسیداسیون می شود که می تواند باعث تغییر رنگ، فساد و بد شدن طعم و بافت شود. لذا با کاهش یا کنترل میزان اکسیژن موجود در بسته بندی می توان به اهداف زیر دست یافت:

  • محصول غذایی تازه تر باقی می ماند.
  • عمر مفید محصول افزایش می یابد.
  • از جذابیت محصول برای مصرف کنندگان اطمینان حاصل می شود.

اهمیت بسته بندی MAP در زمان شیوع کرونا

بسته بندی اتمسفر اصلاح شده در طول شیوع کووید-19 در سال 2020 اهمیت ویژه ای پیدا کرد. به مصرف‌کنندگان دستور داده شد تا حد امکان به ندرت خانه های خود را ترک کنند. بنابراین بسیاری از آن ها شروع به ذخیره سازی محصولات غذایی با ماندگاری طولانی تر کردند. در نتیجه، تولیدکنندگان مواد غذایی شاهد افزایش شدید تقاضا برای محصولات غذایی بسته بندی شده ای بودند که از فناوری های بسته بندی MAP استفاده می کردند.

برخی از انواع بسته بندی اتمسفر اصلاح شده

بسته به نوع محصول و ویژگی هایی که در نظر دارید، فن آوری های بسته بندی MAP مختلف می تواند مورد استفاده قرار گیرد. در ادامه چند نمونه از محبوب ترین انواع این بسته بندی معرفی می شود:

1. Gas flushing (تزریق گاز)

تزریق گاز به درون محیط بسته بندی، بسیار رایج است. یکی از پرطرفدار ترین تکنولوژی های فعال بسته بندی اتمسفر اصلاح شده برای محصولات غذایی و آشامیدنی است. بنا به گفته FDA، تزریق گاز سه کار را انجام می دهد:

  • جانشینی اکسیژن و به تاخیر انداختن اکسیداسیون
  • کاهش رشد میکرو ارگانیسم های فسادزا هوازی
  • عمل به عنوان یک پرکننده برای حفظ یکدست بودن شکل بسته بندی

در طی فرآیند تزریق گاز، گاز بی ضرر (معمولا نیتروژن) به طور فعال به درون ظروف بسته بندی قبل از مهر و موم کردن آن تزریق می شود. هدف از این کار جایگزین کردن اکسیژن موجود در بسته بندی و کاهش مقدار اکسیژن می باشد که به نوبه خود منجر به کاهش میزان فساد می شود. زیرا اکسیژن یکی از عوامل اصلی از بین بردن طراوت محصول است.

تزریق گاز نیتروژن یکی از انواع تکنولوژی MAP است که بسیاری از تولید کنندگان به خط بسته بندی خود اضافه می کنند.

2. Barrier packaging films (فیلم های بسته بندی نفوذ ناپذیر)

انتخاب فیلم های بسته بندی خاصی که حفاظت بیشتری از محصول را فراهم می کنند، نمونه ای از بسته بندی اتمسفر اصلاح شده منفعل است.

بنا بر گفته FDA، این کار با استفاده از مواد بسته بندی نفوذ ناپذیر انجام می شود. استفاده از این مواد باعث کاهش نفوذ پذیری به رطوبت و اکسیژن می شود. از جمله مواد بسته بندی نفوذ ناپذیر می توان موارد زیر را نام برد:

  • پلی اتیلن با چگالی پایین  (LDPE)
  • پلی وینیل کلرید (PVC)
  • پلی پروپیلن (PP).

فیلم های بسته بندی هوشمند از جمله فناوری های جدید موجود در بازار می باشد. این فیلم ها می توانند مجهز به شاخص های (شناساگر) دما، نشت، کیفیت غذا و موارد دیگر باشد.

3. Scavenger or desiccant packs (بسته بندی های جاذب رطوبت و اکسیژن)

مثال دیگری از بسته بندی اتمسفر اصلاح شده، افزودن یک جاذب اکسیژن یا رطوبت به بسته بندی شما است. احتمالا این جاذب ها را درون بطری های قرص دیده اید.

بنا بر BAKERY ONLINE ، این بسته های کیسه مانند کوچک اغلب شامل مخلوطی از پودر آهن و اسید اسکوربیک، و گاهی اوقات کربن فعال است. این مواد تشکیل دهنده به عنوان کاتالیزورها یا فعال کننده ها عمل می کنند و رطوبت محیط و اکسیژن را جذب می کنند. در نتیجه آن ها را که سبب فساد فرآورده می شود، از داخل بسته بندی حذف می کند.

4. On-package valves (بسته بندی انتقال دهنده یک طرفه جرم)

از دیگر انواع MAP، بسته بندی های دارای دریچه های یک طرفه در قسمت بیرونی بسته بندی می باشد. اغلب در صنعت قهوه استفاده می شود. این دریچه های ویژه را می توان به فیلم یا لفاف بسته بندی در طی فرآیند بسته بندی اضافه کرد.

دریچه های یک طرفه اجازه می دهد گازهای خاصی از محیط بسته بندی فرار کنند. بدون آن که به گازهای خارجی اجازه ورود داده شود. این تکنولوژی اغلب برای تخلیه فشار حاصل شده از گازهای تولید شده توسط محصول می باشد. هنگامی کهکه محصولات گازها یا سایر ترکیبات را آزاد می کند.

دریچه های یک طرفه هم چنین می توانند سبب خروج هوای درون بسته بندی برای بهتر روی هم انباشتن محصولات مورد استفاده قرار گیرند.

شرایط لیبلینگ محصولات با بسته بندی اتمسفر تغییر یافته

اگر ماده غذایی تحت یک اتمسفر محافظت شده بسته بندی شود، این باید بر روی برچسب محصول نشان داده شود. علاوه بر این، با توجه به مقررات اتحادیه اروپا (95/2/EC)، گازهای مورد استفاده باید با شماره متناظر E مربوطه ذکر شود. اعداد E برای مهم ترین گازهای مورد استفاده در بسته بندی اتمسفر اصلاح شده عبارتند از:

  • آرگون E 938
  • هلیوم E 939
  • کربن دی اکسید E 290
  • اکسیژن E 948
  • هیدروژن E 949
  • نیتروژن E 941

تکنولوژی گاز برای بسته بندی اتمسفر اصلاح شده

دستگاه های بسته بندی

تنها یک دستگاه بسته بندی ویژه برای بسته بندی MAP وجود ندارد. انواع مختلف ماشین آلات از تامین کننده های مختلف کار را انجام می دهند.

دستگاه های بسته بندی وکیوم ساده ترین انواع تجهیزات MAP هستند. انواع دستی آن ها به خصوص برای شرکت های کوچک تر مناسب هستند. کیسه های بسته بندی از پیش شکل گرفته، درون محفظه قرار می گیرند و با محصول پر می شوند. پس از بستن محفظه، دستگاه خلاء ایجاد می کند و هوا را با اتمسفر اصلاح شده جایگزین می کند تا بسته بندی در نهایت مهر و موم شود.

دستگاه بسته بندی وکیوم دوکابین
دستگاه بسته بندی وکیوم دوکابین با قابلیت اصلاح اتمسفر

برای حجم های بزرگ تر بسته بندی به طور معمول، خطوط بسته بندی اتوماتیک استفاده می شود. به اصطلاح دستگاه های پرکن و بسته بندی ترموفرم که از رول های فیلم بسته بندی استفاده می کنند. این فیلم در داخل دستگاه گرم می شود و به صورت سینی ها شکل می گیرد و با محصول غذایی پر می شود. مراحل بعدی شبیه به انواع دستی دستگاه است اما به طور خودکار انجام می شود. در یک محفظه خلاء، هوا با یک مخلوط گاز جایگزین می شود. سپس بسته بندی ها مهر و موم می شوند. دستگاه های بسته بندی سیلر نیز به شیوه ای مشابه عمل می کنند. تفاوت اصلی آن ها: سینی های بسته بندی در داخل دستگاه ساخته نشده اند، بلکه از قبل تشکیل شده و فقط با یک فیلم مهر و موم شده اند.

دستگاه بسته بندی ترموفرمینگ
دستگاه بسته بندی ترموفرمینگ با قابلیت اصلاح اتمسفر

کنترل کنندگان و ترکیب کنندگان گازها

در فرآیند بسته بندی اتمسفر اصلاح شده، هوای داخل بسته با گاز یا مخلوط گاز جایگزین می شود. اتمسفرهای اصلاح شده از پیش مخلوط شده در ترکیب های مختلف و با نام های تجاری مختلف موجود می باشد. امروزه در بیشتر موارد از مخلوط کن های گاز در محل، برای ایجاد این مخلوط های گازی استفاده می شود. تولید کنندگان ترکیب های گازی MAP کیفیت و ایمنی تایید شده گاز ها را در فرآیند بسته بندی ارائه می کنند. از آن ها برای مواد غذایی بدون میکروب با ماندگاری طولانی استفاده می شود اما بالاتر از همه، آن ها انعطاف پذیری بالایی را به کاربر ارائه می دهند. بسته به نیاز محصول، با فشردن یک دکمه می توان مخلوط های مختلفی را در کوتاه ترین زمان در یک خط بسته بندی تولید کرد.

آنالیزگر های گاز

آنالیزگر گاز برای کنترل کیفیت در روند بسته بندی MAP ضروری است. نظارت می تواند به عنوان تجزیه و تحلیل مداوم در طی فرآیند بسته بندی یا نمونه گیری دسته ای پس از فرایند بسته بندی انجام شود.

برای تجزیه و تحلیل مداوم، یک مدول آنالیزگر گاز با سیستم مخلوط کردن گاز ادغام شده است. تجزیه و تحلیل گاز، ترکیب صحیح مخلوط گاز را نظارت می کند. آزمایش کردن نمونه تقریبا بخشی از سیستم کنترل کیفیت هر تولیدکننده ای است که از اتمسفر اصلاح شده استفاده می کند. از طریق یک سوزن، یک نمونه از بسته بندی گرفته می شود. آنالیزگر گاز با کیفیت بالا، از سنسورهای مدرن استفاده می کنند که بسیار دقیق و سریع بوده و نیاز به حجم بسیار کم گاز دارند. بنابراین آن ها نیز مناسب برای بسته بندی ها با فضای خالی فوقانی بسیار کم و حجم بسیار کم گاز در داخل بسته بندی هستند. تمام داده ها ثبت می شوند و می توانند برای مستندات کامل QA بایگانی شوند.

تشخیص نشت

فناوری بسته بندی با اتمسفر اصلاح شده تنها در صورتی که گاز محافظت کننده در داخل بسته بندی باقی بماند، کارایی خواهد داشت. بسته بندی باید به طور کامل نسبت به نشت گازها مقاوم باشد. تشخیص نشت بسته بندی می تواند با تضمین طراوت محصول به مشتریان، نوعی مزیت رقابتی محسوب شود.

برای بهینه سازی تضمین کیفیت، تولید کنندگان می توانند به روش های زیر عمل کنند:

  • آزمایش نمونه محصول پس از بسته بندی یا آزمایش نمونه در خط تولید
  • بر اساس آزمایش CO2 یا آزمایش حباب آب

سیستم های تشخیص نشت بسته بندی به طور قابل اعتماد حتی کوچک ترین نشت را تشخیص می دهند و کار یا آن ها آسان می باشد. علاوه بر این، تمام داده های آزمایشات می توانند به صورت دیجیتالی وارد شوند و برای مشتریان ثبت شوند.

نظارت بر هوای محیطی

سیستم های نظارت بر گاز برای هوای محیط باعث محافظت از کارکنان و ایمن تر کردن استفاده از گازهایی مانند دی اکسید کربن می گردد. این گاز هر چند سمی نیست اما در فضا های بسته تجمع می یابد و اکسیژن را در هوا جایگزین می کند. غلظت 3/0 درصد دی اکسید کربن در هوای محیط می تواند یک خطر برای سلامتی باشد. حداکثر غلظت مجاز این گاز در محل کار 5/0 درصد است.

میزان 5 درصد از آن، ممکن است سبب سردرد و سرگیجه شود. میزان هشت درصد و بیشتر از آن نیز منجر به اغما یا حتی مرگ می شود.

واحد هشدار دهنده سطح گاز به طور دائم غلظت گاز مربوطه را در هوای محیط نظارت می کند. هنگامی که هر کدام از محدودیت های تعریف شده از حد استاندارد خود فراتر رود، هشدار صوتی و تصویری را فعال می کند. یک تکنولوژی ساده و موثر.

نمونه ای از کاربرد های تکنولوژی های اتمسفر اصلاح شده

برای مواد غذایی و سبزیجات، اتمسفرهای کنترل شده فقط در بسته بندی استفاده نمی شود. بلکه برای کنترل میزان رسیدن، در اتاقک های مخصوص رسیدگی با کمک اتیلن نیز، استفاده می شود. هم چنین با استفاده از آنالیزگرهای گاز می توان جو محیط را کنترل کرد.

بسته بندی اتمسفر اصلاح شده چیست؟

اتمسفر اصلاح شده را می توان به عنوان اتمسفری تعریف کرد که به طور خاص با تغییر توزیع طبیعی و ترکیب گازهای جوی ایجاد می شود. هنگامی که در بسته بندی اعمال می شود، این شامل اصلاح یا کنترل ترکیب گازهای موجود در هر بسته است.

هدف از بسته بندی اتمسفر اصلاح شده چیست؟

هدف آن فراهم کردن شرایط بهینه برای افزایش ماندگاری و کاهش اکسیداسیون و فساد محصولات غذایی و آشامیدنی می باشد.

در بسته بندی اتمسفر اصلاح شده معمولا از چه گازهایی استفاده می شود؟

نیتروژن، دی اکسید کربن، هیدروژن، آرگون و هلیوم

کدام غذاها با اتمسفر اصلاح شده بسته بندی می شوند؟

امروزه انواع مختلف غذاها اعم از محصولات گوشتی، سبزیجات و میوه جات، نان، غذاهای آماده و… بدین روش بسته بندی می شوند.

برای بسته بندی اتمسفر اصلاح شده از چه دستگاهی استفاده می شود؟

برای این بسته بندی تنها از یک دستگاه استفاده نمی شود. بلکه انواعی از دستگاه های بسته بندی وکیوم و ترموفورم نیز دارای این قابلیت می باشند.

برای خرید دستگاه های بسته بندی اتمسفر اصلاح شده چکار کنم؟

برای خرید این دستگاه به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها