صفحه اصلی > صنعت بسته بندی و صنعت سس های خوراکی : روش تولید سس سالاد در کارخانجات
تولید سس سالاد
تولید سس سالاد

روش تولید سس سالاد در کارخانجات

آنچه خواهید خواند:

تولید سس سالاد در انواع مختلف و برای سلیقه های مختلف در سراسر جهان در کارخانجات انجام می شود. خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز می توانید با مطالعه این مقاله با روش کلی تولید سس سالاد در کارخانجات آشنا شوید.

سس سالاد

سس های سالاد از ابتدا در آشپزخانه های خانگی تولید می شدند. این امر مدت ها ادامه داشت تا اینکه در قرن نوزدهم صاحبان رستوران ها شروع به بسته بندی و فروش سس های خود کردند. یکی از اولین ها جو مارزتی، صاحب یک رستوران در کلمبوس اوهایو بود. وی در سال 1919، شروع به بسته بندی انواع سس ها بر اساس دستور العمل های قدیمی کشورش کرد. شرکت پنیر کرافت نیز در سال 1925 وارد صنعت تولید سس سالاد شد. اولین طعم سس سالاد تولیدی این شرکت فرانسوی بود. یک سس روغنی و سرکه ای که با گوجه فرنگی و پاپریکا طعم دار گشته بود.

استفاده از روغن و سرکه برای طعم دار کردن سبزیجات مربوط به دوران بابلی، حدود 2000 سال پیش است. کلمه سالاد را می توان در رومیان باستان جستجو کرد که نمک را روی علف ها و گیاهان می پاشیدند و آن را هربا سالاتا می نامیدند. طولی نکشید که آشپزهای رومی و یونانی ترکیبی از روغن زیتون، سرکه و نمک را برای طعم دار کردن سالاد آزمایش کردند. سپس شراب، عسل و سس ماهی تخمیر شده معروف به گاروم را نیز به آن اضافه کردند.

سس سالاد
سس سالاد

سس مایونز

پیش از رایج شدن و پیشرفت تکنولوژی تولید سس های سالاد، از سس مایونز به عنوان سس سالاد استفاده می شد.

در تهیه سس های سالاد از سس مایونز نیز استفاده می شود. در وافع تفاوت سس های سالاد با مایونز در موادی است که به علاوه بر مایونز در تولید سس سالاد به کار می روند.

سس مایونز از زرده تخم مرغ، روغن، سرکه یا آب لیمو تشکیل شده است. در حالی که سس های سالاد شامل مواد اسیدی، زرده تخم مرغ، روغن نباتی مانند روغن زیتون و مقداری ادویه و فلفل است. معمولاً سس مایونز از روغن استفاده شده در آن مانند روغن زیتون یا هر روغن دیگری طعم می گیرد. این در حالی است که در سس های سالاد بسته به مواد تشکیل دهنده، ادویه جات و طعم دهنده های زیاد دیگری نیز استفاده می شود.

از نظر طعم و مزه طعم اصلی و واقعی سس مایونز در مقایسه با سس سالاد کمی شور است. سس سالاد در مقایسه با سس مایونز معمولا دارای طعم شیرین است.

از سس مایونز علاوه بر سالاد در تهیه ساندویچ و طعم دهی دیگر غذاها نیز استفاده می شود. سس سالاد اما غالبا فقط همراه با انواع سالاد مصرف می شود.

هم چنین تهیه سس مایونز در منزل آسان تر از تولید سس های سالاد است. تولید سس سالاد در منازل هنگامی از مزه مناسب برخوردار است که افراد با فرآیند تولید آن آشنا باشند.

در فیلم زیر خط تولید سس سالاد نشان داده شده است. شما را به تماشای این فیلم دعوت می کنیم.

مواد مورد استفاده در تولید سس سالاد

ماده اولیه برای تهیه سس سالاد روغن است. روغن زیتون رایج ترین روغن مورد استفاده در سس سالاد در ایران است. ممکن است از روغن سویا، بادام زمینی و آفتابگردان نیز استفاده شود.

تثبیت کننده ها و غلیظ کننده ها، مانند نشاسته غذایی اصلاح شده نیز با روغن مخلوط می شوند. ترکیبات غلظت دهنده، ویسکوزیته و ویژگی‌های کلوئیدی محافظ را ایجاد می‌کنند. در نتیجه به جلوگیری از تجزیه مخلوط  سس سالاد در طول مراحل مختلف تولید کمک می‌کند.

سایر مواد غذایی بسته به نوع سس اضافه می شوند. از جمله این مواد می توان موارد زیر را نام برد که به تنهایی یا در ترکیب با هم استفاده می شوند:

تخم مرغ، سرکه، نمک، عسل، شکر، ادویه جات ، گوجه فرنگی، سبزیجات، سرکه و آب لیمو.

مونوسدیم گلوتامات (MSG) یک افزودنی غذایی است که در اوایل دهه 1900 از جلبک دریایی تولید شد. امروزه این ماده از گلوتن غلات استخراج می شود. در انواع غذاها از جمله سس سالاد برای افزایش طعم استفاده می شود. با این حال، افزایش واکنش های آلرژیک تجربه شده توسط مصرف کنندگان باعث شده است که برخی از تولید کنندگان استفاده از آن را متوقف کنند.

فرآیند تولید سس سالاد

صنعت تولید سس سالاد به طور مداوم در حال ایجاد طعم های جدید و به اصطلاح بهبود یافته است. تولید انواع کم چرب و بدون چربی سس های سالاد مورد توجه مصرف کننده است.

مراحل تولید سس سالاد

میکسر صنعتی
میکسر صنعتی

ایجاد امولسیون تولید سس سالاد

در تولید صنعتی سس سالاد از یک سیستم ترکیب مداوم برای رسیدن به درجه امولسیون مناسب استفاده می کند. این امر برای جلوگیری از تجزیه شدن و از هم پاشیدگی مخلوط ترکیبات محصول است.

امولسیون یا کلوئید زمانی تشکیل می شود که ترکیب دو مایع مانند روغن و آب وجود داشته باشد. ویژگی این 2 مایع باعث می شود یکی از مایعات قطرات کوچکی را تشکیل دهد که به طور مساوی در سراسر مایع دیگر پراکنده می شوند. لذا در کارخانجات برای همگن شدن امولسیون تولید سس سالاد، در کل زمان افزوده شده ترکیبات بهم امولسیون هم زده می شود.

اضافه کردن مواد

مواد از پیش اندازه گیری شده از طریق ورودی دستگاه مخلوط کن صنعتی افزوده می شوند.

دستگاه پر کن مایعات غلیظ
دستگاه پر کن مایعات غلیظ
دستگاه بسته بندی ساشه مایعات
دستگاه بسته بندی ساشه مایعات

بسته بندی سس سالاد

هنگامی که سس کاملاً طبق فرمولاسیون مخلوط شد، به ایستگاه بسته بندی منتقل می شود. در اینجا، شیشه ها یا بطری های از پیش استریلیزه شده در امتداد تسمه نقاله حرکت می‌کنند. در همین هنگام سس توسط دستگاه پر کن درون ظروف بسته بندی ریخته می شود. ظروف بلافاصله با درپوش های فلزی یا پلاستیکی توسط دستگاه درب بند بسته می شوند.

هم چنین برای بسته بندی سس ها در اندازه های تک نفره می توان از دستگاه بسته بندی ساشه مایعات استفاده کرد.

دستگاه جت پرینتر صنعتی
دستگاه جت پرینتر صنعتی

درج اطلاعات محصول بر بسته بندی

برچسب های اطلاعات محصول به صورت مکانیکی روی هر ظرف چسبانده می شوند. تمام مواد تشکیل دهنده و اطلاعات تغذیه ای باید روی هر برچسب چاپ شود.

برای این کار از دستگاه های جت پرینتر صنعتی استفاده می شود.

در تولید سس سالاد در کارخانجات چه موادی استفاده می شوند؟

روغن های نباتی- تغلیظ کننده ها- تثبیت کننده ها- تخم مرغ- سرکه یا آب لیمو- طعم دهنده ها

برای ایجاد امولسیون پایدار از مواد در هنگام تولید سس سالاد از چه دستگاهی برای مخلوط کردن استفاده می شود؟

از دستگاه میکسر صنعتی استفاده می شود.

برای بسته بندی سس سالاد از چه دستگاهی برای پر کردن ظروف سس استفاده می شود؟

از دستگاه پر کن مایعات غلیظ استفاده می شود.

برای خرید تثبیت کننده و تغلیظ کننده سس سالاد چکار کنم؟

برای خرید این محصولات به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

برای خرید تجهیزات و دستگاه های لازم برای راه اندازی خط تولید سس سالاد چکار کنم؟

برای خرید این تجهیزات و دستگاه ها به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها