صفحه اصلی > سایر و صنعت بسته بندی : معرفی دستگاه های بالابر رایج در صنایع غذایی (انواع و کاربرد)
دستگاه بالابر
دستگاه بالابر

معرفی دستگاه های بالابر رایج در صنایع غذایی (انواع و کاربرد)

آنچه خواهید خواند:

دستگاه های بالابر از جمله تجهیزاتی هستند که موجب سهولت، افزایش بازده، ایمنی و … در خطوط تولید صنایع غذایی شده اند. این دستگاه ها در انواع مختلف برای کاربرد های مختلف ساخته شده اند. خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز با مطالعه این مقاله می توانید با دستگاه های بالابر و کاربردشان آشنا گردید.

دستگاه بالابر چیست؟

دستگاه های بالابر از تجهیزات مکانیکی جابجایی مواد هستند که طیف وسیعی از محصولات را جابجا می کنند. در حالی که بالابر برای اولین بار برای حمل کالا به کشتی ها در بنادر اختراع شد، اکنون در صنایع مختلف از جمله معدن، کشاورزی، خودروسازی و صنایع غذایی و نوشیدنی استفاده می شود.

سیستم های نوار نقاله با سرعت بخشیدن به حمل و نقل مواد در مسافت های طولانی، کاهش نیروی کار انسانی و به حداقل رساندن جابجایی دستی، صنعت غذا را متحول کرده اند. این فناوری اجازه می دهد تا محیطی بهداشتی تر با آلودگی کمتری در خطوط تولید ایجاد شود. در نتیجه این امر آلودگی ها کاهش یافته و ایمنی محصول نیز افزایش می یابد.

فناوری های امروزی امکان طراحی های سفارشی شده را بر اساس نیازهای مشتری فراهم می کنند. از جمله این که تا چه اندازه به جابجایی مواد نیاز دارند یا این دستگاه با چه سرعتی در کارخانه حرکت می کند. دستگاه های بالابر مدرن را می توان به طور سفارشی و با مشورت کارشناسان خبره، طراحی کرد تا همه چیز در طول حمل و نقل از ابتدا تا مقصد به آرامی و بدون هیچ مشکلی اجرا شود.

دستگاه بالابر
دستگاه بالابر

انواع دستگاه های بالابر در صنایع غذایی

دستگاه های بالابر را می توان بر اساس ظرفیت بار، سرعت ارزیابی شده، توان عملیاتی، پیکربندی بدنه و مکان استفاده مشخص کرد. رایج ترین دستگاه های بالابر مورد استفاده در صنایع غذایی و کاربرد آن ها در زیر معرفی شده اند:

بالابر مواد پودری

کاربرد بالابر های پودری در مدل های حلزونی به منظور جابجایی مواد غذایی به درون مخزن ها و ظرف های دستگاه بسته بندی مواد پودری می باشد. از جمله کاربرد های انواع مختلف بالابر های پودری می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • برای جابجایی و انتقال نمک هنگام بو دادن، تفت دادن و برشته کردن آجیل و خشکبار به مخزن دستگاه های مخصوص این کار.
  • هم چنین به منظور انتقال مواد پودری (در انواع مواد شیمیایی یا دارویی) به بالا یا پایین.
بالابر پودری اوگر حلزونی
بالابر پودری اوگر حلزونی

بالابر میوه ها

از بالابر میوه ها به منظور جابجایی میوه ها، خشکبار و حبوبات استفاده می شود. این بالابر ها از بدنه تمام استیل ساخته شده اند و مجهز به ظروفی به شکل سبد بوده که دارای توان جابجایی مواد غذایی به میزان 3000 کیلوگرم در مدت 1 ساعت می باشد.

نحوه عمل این دستگاه های بالابر به طور الکترومکانیک می باشد و برق مورد استفاده آن سه فاز است. این بالابر مجهز به سیستم برقی می باشد که به طور خودکار می تواند منبع برق را قطع و وصل نماید.

دستگاه بالابر پله ای

از پر کاربرد ترین بالابر ها در خطوط تولید که برای جابجایی محصولات استفاده می شوند، بالابر های پله ای (بالابر پله دار) می باشند. نحوه عمل این دستگاه به طور کاملا خودکار می باشد و مجهز به نوار های نقاله به منظور جابجا کردن مواد اولیه و یا فرآورده به بخش های مختلف می باشد.

علاوه بر نوار نقاله، دستگاه بالابر پله ای (پله دار) متشکل از سیستم های متفاوت دیگری نیز می باشد، از جمله:

  • مخزن های نگهداری و ذخیره سازی مواد اولیه
  • سیستم لرزان کننده یا Vibrator جهت تعیین میزان و کنترل نمودن سطح مواد اولیه
  • سیستم منتقل کننده از نوار نقاله

نوار نقاله ها نیز دارای کاربرد وسیعی در صنایع غذایی می باشند و لازم است کاملا بهداشتی بوده و جنس بدنه آن ها به گونه ای باشد که امکان شستشو و تمیزکردن را داشته باشد.

دستگاه های بالابر پله ای مجهز به نوار نقاله ساخته شده از انواع جنس های پی وی سی و پلی آمید می باشد. این نوار نقاله ها کاملا بهداشتی هستند و برای تولید مواد غذایی خشک در خط های مختلف تولید کاربرد دارند.

بالابر کاسه ای
بالابر کاسه ای

بالابر مواد گرانولی

کاربرد این نوع از بالابر ها برای انتقال مواد گرانولی به درون مخزن دستگاه های بسته بندی حجمی و توزینی می باشد. از جمله کاربرد های انواع مختلف این دستگاه می توان موارد زیر را نام برد:

  • منتقل کردن فرآورده های غذایی گرانولی به درون ظروف مخصوص سیستم های توزین و ماشین های آسیاب ویژه آسیاب کردن دانه ادویه ها و هم چنین ماشین های کیسه پر کن.
  • انتقال دادن انواع آجیل و خشکبار به تجهیزات مخصوص بو دادن، برشته کردن و تفت دادن.
  • هم چنین انواعی از این بالابر ها علاوه جابجا کردن فرآورده های غذایی گرانولی، برای فرآورده های شیمیایی و دارویی نیز کاربرد دارد.

از جمله محصولات گرانولی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

میوه جات خشک، پودر چای، نمک، دانه قهوه، دانه های گیاهی، قطعات پاستا، آب نبات های تکه ای و مواد غذایی خشک مخلوط.

بالابر Z
بالابر Z

مزایای استفاده از دستگاه های بالابر در صنایع غذایی

هنگامی که بالابر ها برای رعایت مقررات تولید مواد غذایی طراحی، ساخته و نصب می شوند، نتیجه یک سیستم حمل و نقل ایمن، بهداشتی و کارآمد است.

حذف یا به حداقل رساندن کار دستی

قبل از روی کار آمدن دستگاه های بالابر، مواد را با استفاده از نیروی انسانی از یک سطح به سطح دیگر منتقل می کردند. سخت و کند بودن این فرآیند تولید کنندگان را مجبور می کرد پول زیادی را صرف هزینه های نیروی کار کنند. با استفاده از بالابر مناسب، تولیدکنندگان مواد غذایی می توانند هزینه های استخدام، دستمزد، آموزش و نگهداری را کاهش دهند. این دستگاه ها امکان حمل و نقل خودکار مواد را بین مسافت های طولانی در ارتفاعات مختلف ایجاد می کنند.

افزایش کارایی و بهره وری

بالابر ها با امکان جابجایی سریع مواد بین بخش های مختلف به صرفه جویی در زمان کمک می کنند. مواد می توانند در بخش های مختلف انتقال داده شوند که هنگام جابجایی آن ها بین دو انتهای مخالف یک کارخانه فرآوری مفید است. از آن جایی که بالابر های مدرن، فرآیند تخلیه دستی مواد را حذف می کنند، نیازی به اتلاف زمان برای نظارت بر تخلیه و کارگران نیست.

اطمینان از ایمنی مواد غذایی و حفظ استانداردهای کیفیت

بالابر های خاصی وجود دارند که برای صنایع غذایی بهتر از سایرین هستند. به عنوان مثال انواعی از آن ها به گونه ای طراحی شده اند تا بدون گرد و غبار و بدون آلودگی باشند و مواد غذایی را به طور ایمن و کارآمد جابه جا کنند. تجهیزات حمل و نقل محصول و مواد باید به راحتی تمیز شوند و در مورد غذاها و نوشیدنی ها عاری از آلاینده ها باشند.

بالابر ها در صنایع غذایی چه استفاده ای دارند؟

دستگاه های بالابر از تجهیزات مکانیکی جابجایی مواد هستند که طیف وسیعی از محصولات را جابجا می کنند.

رایج ترین دستگاه های بالابر در صنایع غذایی کدام اند؟

بالابر های مواد گرانولی، پودری، میوه جات و پله ای

استفاده از بالابر ها چه مزایایی دارد؟

اطمینان از ایمنی مواد غذایی، افزایش کارایی و بهره وری و حذف یا به حداقل رساندن کار های دستی و نیروی انسانی برای جابجایی مواد غذایی

برای خرید انواع دستگاه های بالابر چکار کنم؟

برای خرید این دستگاه ها به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها