صفحه اصلی > صنعت بسته بندی و رستوران، فست فود، کافی شاپ و صنعت نوشیدنی ها : شناخت انواع مناسب بسته بندی های قهوه
انواع مناسب بسته بندی های قهوه
انواع مناسب بسته بندی های قهوه

شناخت انواع مناسب بسته بندی های قهوه

آنچه خواهید خواند:

شناخت انواع مناسب بسته بندی های قهوه در خرید و مصرف این محصول لازم است. خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز براساس نوع قهوه و مدت مصرف که در مقاله زیر توضیح داده شده است می توانید بهترین بسته بندی را انتخاب نمایید.

قهوه

قهوه مخلوط پیچیده ای از بیش از هزار ماده شیمیایی است. وقتی مردم به قهوه فکر می کنند، معمولاً به اثر آن در افزایش انرژی فکر می کنند. با این حال، بر اساس برخی تحقیقات این گیاه می تواند برخی دیگر از مزایای سلامتی مهم مانند کاهش خطر ابتلا به سرطان کبد، دیابت نوع 2 و نارسایی قلبی را نیز ارائه دهد.

فنجان قهوه ای که از کافی شاپ سفارش می دهید با قهوه ای که در خانه دم می کنید متفاوت است. وجه تمایز قهوه ها در نوع دانه قهوه، نحوه پخت، میزان آسیاب کردن و نحوه دم کشیدن آن است.

واکنش افراد به قهوه یا کافئین نیز می تواند از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت باشد. دوزهای کم تا متوسط کافئین (50-300 میلی گرم) ممکن است باعث افزایش هوشیاری، انرژی و توانایی تمرکز شود. در حالی که دوزهای بالاتر ممکن است اثرات منفی مانند اضطراب، بیقراری، بی خوابی و افزایش ضربان قلب داشته باشد.

انواع بسته بندی قهوه
انواع بسته بندی قهوه

بسته بندی قهوه

بسته بندی قهوه فرآیند محصور کردن قهوه بوداده (دانه کامل یا آسیاب شده) برای محافظت از آن می باشد. این محافظت در برابر عواملی چون نور خورشید، رطوبت و اکسیژن است. هم چنین برای حفظ طعم و عطر خاص قهوه و سهولت نگهداری قهوه در مقدارهای کنترل شده برای فروش نیز می باشد.

مانند اکثر مواد غذایی، شما به دلایل مختلف دانه های قهوه را بسته بندی می کنید. واضح ترین دلیل این است که بسته بندی باعث سهولت حمل و نقل این محصول می شود. باعث می شود که دانه های قهوه در مقدار مشخص حمل شده و از آلودگی حفظ گردند.

روش های بسته بندی قهوه

قهوه کامل یا تازه آسیاب شده معمولاً در کیسه های زیپ دار یا کیسه های بسته بندی شده تحت خلاء بسته بندی می شود. قهوه فوری، اکثرا در شیشه های وکیوم، قوطی ها یا سایر بسته بندی های نفوذ ناپذیر به هوا بسته بندی می شود.

دانه های قهوه پس از رست شدن (بو دادن)، تا چند روز گاز دی اکسید کربن از خود خارج می کنند. به این فرآیند گاززدایی گویند که این پدیده از ورود آب به دانه جلوگیری می کند. اگر این گازها نتوانند از دانه خارج شوند به طعم خاص قهوه آسیب وارد می کنند. از این رو استفاده از کیسه های بسته بندی روشی غیر مرغوب برای دانه رست شده قهوه محسوب می شوند.

در ویدیوی زیر نحوه رست کردن قهوه نمایش داده می شود:

هم چنین رها کردن قهوه رست شده بدون هیچ روکش و محافظی نیز معایبی دارد. از جمله این معایب از بین رفتن طعم قهوه به دلیل تماس با رطوبت، نور و اکسیژن می باشد. برای جلوگیری از این مشکل راه حل استفاده از کیسه های بسته بندی دارای سوپاپ خروج گاز می باشد.

ویژگی هایی لازم، برای بسته بندی های قهوه

برای اینکه یک بسته بندی برای دانه های قهوه مناسب باشد، لازم است چند قابلیت را دارا باشد: حفظ طعم، قابلیت خروج گاز و خارج نگه داشتن اکسیژن.

ویژگی حفظ طعم

بسته بندی باید بتواند طعم دانه های تازه رست شده را در بسته بندی نگه دارد. این بدان معناست که شما باید از مواد بسته بندی استفاده کنید که اجازه خروج آسان این مولکول ها از آن را ندهد.

به طور معمول می توان از قوطی های فلزی یا مواد بسته بندی چند لایه برای این منظور استفاده کرد. این فیلم های چند لایه از چندین لایه مواد تشکیل شده اند، به طور کلی حداقل از نوعی پلاستیک با یک لایه فلزی نازک. اگرچه این مواد خواص ماندگاری بالایی دارند، اما نقطه ضعف اصلی آن ها در غیر قابل بازیافت بودنشان می باشد.

قابلیت خروج گاز

مانند سایر سلول های گیاهی، سلول های دانه قهوه دارای یک دیواره بیرونی و کیسه آبی به نام واکوئل درون سلول هستند. به هنگام رست شدن در واقع دانه قهوه خشک می شود. با این حال، دانه قهوه تخریب نمی شود، در عوض دیواره های سلولی ساختار را در جای خود نگه می دارند. در همین زمان آب درون سلول در حال تبخیر است. در نتیجه، دانه قهوه بو داده کاملاً متخلخل است.

ساختار متخلخل می تواند گازها تولید شده را در حین رست شدن به خوبی حفظ کند. با این حال، به مرور زمان بسیاری از این گازها خارج می شوند. گاز اصلی تولید شده دی اکسید کربن (CO2) است. در چند ساعت اول پس از رست شدن دانه های قهوه حجم بسیار زیادی دی اکسید کربن آزاد می شود. اگر این گاز آزاد شده قادر به خارج شدن از بسته بندی نباشد، با بالا رفتن فشار امکان ترکیدن بسته بندی وجود خواهد داشت.

در فیلم زیر می توانید نحوه بسته بندی سیل وکیوم قهوه را مشاهده نمایید.

ممانعت از ورود اکسیژن به بسته بندی

اکسیژن دشمن مشترک اکثر محصولات غذایی است. اکسیژن در واکنش اکسیداسیون نقش دارد. در مورد چربی ها، این واکنش های اکسیداسیون علت رنسیده شدن (فساد) آن ها می باشد. قهوه دارای مقداری چربی و حاوی مولکول های طعم دهنده زیادی است. همگی این مواد می توانند با اکسیژن واکنش دهند و منجر به فساد و کاهش کیفیت قهوه گردند.

استفاده از بسته بندی نفوذناپذیر به هوا، عمر مفید و کیفیت این محصول را طولانی تر می کند.

قهوه رست شده
قهوه رست شده

انواع بسته بندی قهوه

بسته بندی تحت خلا

یک روش معمول برای بسته بندی قهوه آسیاب شده بسته بندی آن در خلاء می باشد. عدم وجود هوا در این نوع بسته بندی از وقوع واکنش های مخرب جلوگیری می کند. هم چنین باعث حفظ طعم نیز می گردد.

قوطی های فلزی

از دیگر گزینه های رایج بسته بندی استفاده از قوطی های فلزی است. این قوطی ها استحکام مناسبی را ایجاد می کنند و در مقابل گازها نفوذناپذیر می باشند.

کیسه های کاغذی

اگر پس از خرید قهوه، می خواهید در مدت کمی آن را مصرف نمایید این نوع بسته بندی گزینه خوبی است. کیسه های کاغذی برای استفاده بلند مدت قهوه مناسب نمی باشند.

در این نوع بسته بندی گازهای تولید شده ی دانه های تازه رست شده به راحتی خارج می شوند. هم چنین واکنش های اکسیداسیون و دیگر واکنش های نا مطلوب در این مدت کم نمی توانند رخ دهند.

بسته بندی اتمسفر اصلاح شده

آیا محصول شما به فروشگاه ها، کافه ها و … ارسال می شود؟ در این صورت، لازم است محصول شما تا انتها تازه بماند. برای حفظ تازگی قهوه، می توان از گزینه های بسته بندی اتمسفر اصلاح شده استفاده کرد.

محبوب ترین سیستم بسته بندی اتمسفر اصلاح شده دریچه های تخلیه یک طرفه است. این نوع بسته بندی به تجمع طبیعی دی اکسید کربن در قهوه رست شده راه فرار می دهد. در همین زمان از ورود عوامل مخرب طروت قهوه یعنی نور، اکسیژن و رطوبت جلوگیری می کند.

بسته بندی برای قهوه چه اهمیتی دارد؟

بسته بندی باعث سهولت حمل و نقل قهوه، حفاظت از آن در برابر آلودگی ها و حفظ عطر و بوی آن می گردد.

بسته بندی قهوه چه ویژگی ای باید داشته باشد؟

ممانعت از ورود هوا، قابلیت خروج یک طرفه گازهای تولید شده و حفظ عطر و طعم

از چه نوع بسته بندی هایی برای قهوه استفاده می شود؟

بسته بندی سیل وکیوم(تحت خلا)، بسته بندی اتمسفر اصلاح شده، بسته بندی در کیسه های کاغذی و قوطی های فلزی

برای خرید دستگاه بسته بندی سیل وکیوم چکار کنم؟

برای دریافت مشاوره رایگان و خرید این دستگاه به فروشگاه آی فودز مراجعه کنید.

برچسب ها :
مقالات مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها