صفحه اصلی > تاسیسات صنعتی : RTU چیست و چه تفاوتی با plc دارد؟

RTU چیست و چه تفاوتی با plc دارد؟

آنچه خواهید خواند:

کنترل کننده‌ ها قطعاتی هستند که در فرایندهای اتوماسیون به خصوص در محیط‌ های صنعتی استفاده می‌ شوند؛ که Remote Terminal Unit یا واحد پایانه کنترل از راه دور یکی از آن هاست. کنترلرها را براساس طراحی، نوع کارکرد، میزان انتقال داده و موارد دیگر می‌ توان دسته بندی کرد. در این بین، دو کنترلر بسیار مهم به نام ‌های plc و rtu وجود دارند که هر کدام به شکل‌ های مختلف در پروژه‌ های صنعتی مورد استفاده قرار می‌ گیرند. پی ال سی دلتا یکی از plc های محبوب و پرفروش در این بازار به حساب می آید.

rtu یا واحد پایانه کنترل از راه دور چیست؟

Remote Terminal Unit دستگاهی مبتنی بر ریزپردازنده هاست که برای خودکارسازی فرایندهای الکتریکی و مکانیکی مورد استفاده قرار می گیرد. داده ها از این واحد به سیستم های نظارتی مانند اسکادا و اچ ام ای منتقل می شود. امکان کنترل تجهیزات از راه دور، باعث صرفه جویی در زمان و کاهش هزینه های انتقال می گردد. این دستگاه با توجه به کاربرد مورد نظر در ابعاد کوچک، متوسط و بزرگ ساخته می شود.

بررسی 7 تفاوت Remote Terminal Unit و plc

RTU و PLC هر دو کنترلرهایی هستند که ورودی‌ و خروجی ‌های دیجیتال و آنالوگ دارند. در پی ال سی با استفاده از زبان ‌های نرم افزاری می ‌توان دستورالعمل‌ های مختلف و نمودارهای عملکردی را نوشت. این کنترل کننده با استفاده از منطق این دستورالعمل ‌ها را اجرا می ‌کند.

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

در مقابل Remote Terminal Unit کنترلری بوده که از راه دور کار می‌ کند. بنابراین بیشتر در مواقعی از این کنترل کننده استفاده می‌ شود که بخواهیم در محیط ‌هایی دور از دسترس سیستمی را اجرا کنیم. در پی ال سی برای ارتباط و انتقال انواع داده باید حتما یک کابل وجود داشته باشد اما پایانه کنترل از راه دور به شکل تله هم کار می ‌کند. به بیان بسیار ساده plc مانند اتصال کابل اینترنت به کامپیوتر و RTU مانند استفاده از اینترنت وایرلس است. البته این دو تفاوت ‌های بیشتری با هم دارند که باید به طور مفصل به آن ‌ها بپردازیم.

مقایسه RTU و پی ال سی از نظر سرعت انتقال اطلاعات

سرعت انتقال داده و اطلاعات در پی ال سی‌ ها سریع ‌تر است زیرا از طریق کابل اتصال انجام می ‌شود. همانطور که سرعت اینترنت از طریق اتصال کابل بیشتر است. علاوه بر این در پی ال سی تمام اطلاعات فرایندی مخابره می ‌شود اما در پایانه کنترل از راه دور هم سرعت انتقال داده پایین ‌تر بوده و هم تمام اطلاعات به طور کامل مخابره نمی ‌شود. کارکرد انتقال داده در Remote Terminal Unit براساس محرک بوده و فقط تغییرات انتقال داده می‌ شوند.

تفاوت rtu و plc از نظر ولتاژ

یکی از موارد مهمی که هنگام انتخاب کنترلرها برای کارفرما اهمیت دارد این است که با چه ولتاژی قرار است کار کند. در محیط ‌های صنعتی ولتاژ متفاوت از محیط ‌های خانگی و شهری است. در نتیجه اگر کنترل کننده ما تنها روی یک ولتاژ ثابت کار کند، حتما باید از آداپتور یا تقویت کننده استفاده کنیم.

در این زمینه plc روی 24 ولت DC یا 230 ولت AC کار می ‌کند. بنابراین هنگام شروع کارهای عملیاتی باید به این نکته دقت داشته باشید. مزیت پایانه کنترل از راه دور این است که روی هر ولتاژ فرآیندی می ‌تواند خود را تطبیق دهد. به همین دلیل در محیط ‌های عملیاتی و صنعتی نگرانی از بابت ولتاژ مورد نیازRemote Terminal Unit نخواهید داشت. از همین منظر هم می ‌توان آن را در هر محیطی با هر میزان برقی استفاده کرد.

مقایسه RTU و پی ال سی از نظر هزینه

نکته مهم این است که هردوی این کنترل کننده ‌ها برای کاربردهای صنعتی خاصی مورد استفاده قرار می ‌گیرند. بنابراین نمی ‌توان بدون تحقیق یکی را حذف و دیگری را جایگزین کرد. در برخی پروژه ‌ها ممکن است به هر دو کنترلر نیاز باشد.

با این حال قیمت کنترلر RTU به مراتب کمتر از plc است. دلیل این اختلاف قیمت این است که حجم اطلاعات انتقال داده شده در پایانه کنترل از راه دور کمتر است. این در حالی بوده که پی ال سی هم حجم دیتای بیشتری را انتقال می ‌دهد و هم امکان انجام و پیاده سازی فرایند های پیچیده‌ تری را فراهم می ‌کند.

مقایسه بین rtu و plc از نظر استحکام و تحمل شرایط محیطی

یکی از بحث ‌های بسیار مهم،‌ مقاومت و استحکام قطعات است. از آنجا که محیط کارخانه و کارگاه ‌های بزرگ برای قطعات الکترونیکی کمی خشن است، استفاده از گزینه ‌های مستحکم ‌تر می‌ تواند فشار مالی موجود ناشی از تعویض قطعات را کاهش دهد. پایانه های کنترل از راه دور به دلیل استحکام بالاتر، می ‌توانند در شرایط کاری سخت ‌تر نیز دوام آورده و به صورت وایرلس اطلاعات را برای شما ارسال کنند.

استفاده از Remote Terminal Unit در نقاط مختلف یک کارخانه بسیار مرسوم‌ تر است و از پی ال سی ها در شرایط متفاوتی استفاده خواهد شد. البته در برخی موارد، که در ادامه به آنها اشاره می ‌کنیم، پایانه کنترل از راه دور نمی ‌تواند به خوبی عمل کرده و بهتر است که plc را جایگزین آن کنیم.

بررسی rtu و plc از نظر IO Control

به دلیل ضعف در شبکه وایرلس و یا اشکال در منبع انرژی موجود، از Remote Terminal Unit برای کنترل جریان خروجی استفاده نمی ‌شود. این تصمیم‌ گیری بخصوص برای مواردی مانند خروجی شیرهای تک جهته یا چند جهته، خروجی موتورهای صنعتی و یا خروجی پمپ ‌ها رعایت می‌شود.

با استفاده از پایانه کنترل از راه دور ممکن است اطلاعات بدست آمده از خروجی اشتباه بوده و یا هنگام دریافت اطلاعات با اختلال روبرو شوید. بهترین پیشنهاد استفاده از پی ال سی است که بدون هیچ وقفه یا اشتباهی می ‌تواند نتایج را برای شما مخابره کند.

مقایسه بین plc و RTU از نظر ساختار

یک مقایسه دیگری که می‌ توانیم بین rtu و PLC انجام دهیم از لحاظ فرم ظاهری و ساختار فیزیکی است. پی ال سی معمولا برای انتقال اطلاعات بین خطوط تولید طراحی ده و یک نرم افزار کنترلی است. این در حالی بوده که پایانه کنترل از راه دور یک ترمینال بوده که به عنوان دستگاه جداگانه طراحی شده و از راه دور دستگاه ‌ها و سیستم را کنترل می‌ کند.

تفاوت رابط کنترلی در rtu و plc

معمولا پی ال سی ها از نظر سیستم کنترلی نیازی به یک واسطه نداشته و عملا می‌ توان به صورت مستقیم به کمک آن‌ ها تمام دیتاهای مورد نیاز را کنترل کرد. در خصوص پایانه کنترل از راه دور باید گفت که چنین موضوعی وجود نداشته و عمدتا برای کنترل سیستم باید از Scada استفاده کرد.

در مورد plc یک اپراتور می‌ تواند با تمام آنچه که وجود دارد، قسمت ‌های مختلف کارخانه را مورد بررسی قرار دهد. برای شرایطی که از Remote Terminal Unit استفاده می‌ کنید، اجبارا برای ادامه کار خود به موردی مانند Scada نیاز پیدا خواهید کرد.

کلام آخر، rtu چه تفاوتی با plc دارد؟

RTU چیست؟ سیستم کنترلی از راه دور که برای جمع آوری داده از تجهیزات صنعتی و انتقال آن به بخش اسکادا یا اچ ام ای مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه در مقایسه با پی ال سی برتری های متعددی دارد که می توان به ریموت بودن سیستم، قابلیت تطبیق روی ولتاژهای گوناگون، استحکام بالاتر، تحمل بهتر در شرایط محیطی مختلف و قیمت پایین تر اشاره کرد. البته پی ال سی نیز از نظر سرعت انتقال داده و داشتن سیستم کنترلی بدون واسطه برتری دارد. برای خرید این تجهیزات کاربردی در صنعت مورد نظر خود می توانید به نمایندگی دلتا در لاله زار تهران مراجعه نمایید.

مقالات مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها