صفحه اصلی > گزارش خبری : بهترین راهکار برای تولید میوه های خشک شده درخشان و سالم

بهترین راهکار برای تولید میوه های خشک شده درخشان و سالم

آنچه خواهید خواند:

میوه خشک شده بخصوص در سال های اخیر طرفداران بسیار زیادی در بین عموم مردم پیدا کرده است که یکی از مهمترین دلایل آن، امکان تولید این میوه ها در خانه و یا کارگاه های کوچک می باشد. در سال های نه چندان دور میوه های خشک شده فقط توسط کارگاه های صنعتی بزرگ و یا کارخانه های میوه خشک کنی و به صورت بسته بندی شده به بازار عرضه می شد که این فرایند در سال های اخیر با ورود دستگاه های میوه خشک کنی خانگی و نیمه صنعتی به بازار برای عموم مردم فراهم شده است.بهترین راهکار برای تولید میوه های خشک شده درخشان و سالم

میوه خشک کن چگونه کار میکند؟

از نظر طراحی و فرایندهای انجام گرفته ، میوه خشک کن ها طراحی بسیار ساده ای دارند ! گرمایش توسط یک وسیله همچون المنت انجام می گیرد ، سپس رطوبت موجود توسط یک فن به بیرون منتقل میشود.

نکته ی مهم میزان گرما و البته توزیع گرما می باشد. میوه خشک کن های مدرن دارای یک یا چند فن برای تهویه و چرخاندن هوا داخل کابین می باشند.

زمانی که گرما توسط تجهیزاتی همچون المنت تولید میشود، فن این گرما را در داخل دستگاه به چرخش درمی آورد و در نتیجه میزان دما در تمامی قسمت های دستگاه یکسان میشود. طراحی صحیح کابین و همینطور قرار گرفتن فن ها در محل صحیح سبب میشود که دما در تمامی طبقات یکسان باشند.

دمای یکسان در طبقه های مختلف سبب تولید میوه های خشک شده به صورت یکنواخت میشود و در نتیجه بازدهی کلی دستگاه به میزان قابل توجهی افزایش پیدا میکند . از سویی دیگر به دلیل توضیح یکنواخت مدت زمان خشک کنی و همینطور زمان خشک کنی یکسان نیز برای تمامی میوه ها صورت خواهد گرفت.

میوه خشک کن های صنعتی و خانگی چه تفاوتی دارند؟

یکی از مهمترین تفاوت های میوه خشک کن های صنعتی و خانگی ظرفیت آنها می باشد. تفاوت بسیار در ظرفیت سبب میشود که فرایند های تولید گرما و همینطور فرایند توزیع هوا در این دستگاه ها متفاوت با نمونه های خانگی باشد.

دستگاه های میوه خشک کنی خانگی غالبا به صورت برقی طراحی و توزیع می شوند چرا که امکان دسترسی به دودکش در بسیاری از مواقع در داخل خانه و آشپزخانه به سادگی میسر نمی باشد. دستگاه های میوه خشک کنی برقی بسته به تعداد طبقه می توانند مصرف برق متفاوتی داشته باشند اما به صورت کلی هزینه ی تمام شده ی دستگاه پس از پایان کار بالاتر از هزینه ی دستگاه های گازی خواهد بود چرا که گاز قیمتی بسیار کمتر از برق در کشور عزیزمان ایران دارد. در ادامه به صورت مختصری در مورد اساسی ترین تفاوت های این دو روش خشک کنی میوه مطالبی خواهیم گفت:

– میزان و کیفیت خشک کنندگی:

هیچ تفاوتی در میزان و کیفیت خشک کردن دستگاه های میوه خشک کنی برقی و گازی و یا حتی دستگاه های خشک کننده ی گازوئیلی وجود ندارد. مهم تولید صحیح گرما و همینطور توزیع گرما در داخل کابین می باشد که باید در زمان طراحی کابین و همینطور محل قرار گیری فن ها مورد بررسی قرار گیرد.

زمانی که گرما به صورت صحیحی تولید شود ، باید توسط فن های دستگاه در داخل کابین به گردش درآید و در نتیجه ی گردش صحیح خشک کنی صورت میگیرد. در نتیجه از نظر کیفیت کار تفاوتی ندارد که گرما توسط چه منبعی تولید شود.

– هزینه جاری مصرف انرژی:

هزینه جاری مصرف انرژی در دستگاه هایی با ظرفیت مشابه متفاوت می باشد. برای مثال اگر یک دستگاه با ظرفیت تولید 50 کیلوگرم میوه ی خشک شده داشته باشید که هم نمونه برقی دارد و هم نمونه گازی ، دستگاهی که نمونه ی گازی می باشد هزینه ی تمام شده ی پایین تری برای هر سیکل کاری خواهد داشت که به دلیل ارزان بودن قیمت گاز می باشد.

– هزینه خرید دستگاه های هم ظرفیت:

دستگاه های برقی به دلیل استفاده از المنت ها و سیستم گرمایش متفاوت قیمتی بالاتر نسبت به نمونه های گازی با ظرفیت مشابه دارند.

– سرعت خشک کنی:

هیچ تفاوتی در سرعت خشک کنی نمونه های برقی خانگی و گازی صنعتی وجود ندارد و بسته به ضخامت اسلایس ها و همینطور نوع میوه مدت زمان خشک شدن یکسان می باشد.

بهترین راه درخشان شدن میوه های خشک خانگی چیست؟

درخشان شدن میوه های خشک خانگی به دو روش امکان پذیر می باشد:

– استفاده از متابی سولفید:

متابی سولفید اصلی ترین ماده برای درخشان کردن میوه های خشک شده می باشد که به صورت صنعتی نیز مورد استفاده قرار میگیرد. این ماده که یک نگهدارنده نیز محسوب میشود و در سالم نگهداشتن میوه های خشک شده تاثیر بسزایی دارد.

– استفاده از محلول شکر:

در صورتی که علاقه مند به استفاده از متابی سولفید نباشید می توانید از محلول شکر استفاده کنید . این محلول سبب درخشان شدن مواد خشک شده خواهد شد ولی در سالم نگهداشتن آنها تاثیری نخواهد گذاشت و از سویی دیگر نیز یک لایه شیرین نیز روی میوه های خشک شده ایجاد میکند.

کدام میوه خشک کن برای من مناسب است؟

اگر قصد خرید میوه خشک کن را دارید و مصرف بسیار کمی نیز در سال دارید ، پیشنهاد میکنیم از انواع خانگی آن انتخاب کنید. کارخانه EIG یکی از بزرگترین عرضه کننده ی میوه خشک کن های خانگی می باشد که امکان خرید این دستگاه ها را با کمترین قیمت ممکنه برای شما فراهم کرده است.

در صورتی که علاقه مند به کسب درآمد از خشک کردن میوه هستید، پیشنهاد میکنیم که میوه خشک کن های نیمه صنعتی خریداری کنید تا کم کم همراه با پیشرفت کارتان امکان خرید میوه خشک کن های سنگین صنعتی را داشته باشید.

مقالات مرتبط
5 1 رای
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها