صفحه اصلی > مواد اولیه صنایع غذایی : کاربرد کربوکسی متیل سلولز (CMC) در صنایع غذایی و دیگر صنعت ها
کاربرد کربوکسی متیل سلولز
کاربرد کربوکسی متیل سلولز

کاربرد کربوکسی متیل سلولز (CMC) در صنایع غذایی و دیگر صنعت ها

آنچه خواهید خواند:

کاربرد کربوکسی متیل سلولز در صنایع غذایی و دیگر صنعت ها بسیار گسترده می باشد. ویژگی ها و عملکرد این ماده بسیار کاربردی است. خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز با مطالعه این مقاله می توانید با کاربرد های گسترده کربوکسی متیل سلولز آشنا گردید.

کربوکسی متیل سلولز (CMC)

کربوکسی متیل سلولز یک پلیمر آنیونی محلول در آب است که از سلولز ساخته می شود. به طور کلی این ماده دارای ویژگی ها و خواص زیر است:

  • می توان از آن به عنوان ضخیم کننده، چسب، تثبیت کننده، امولسیفایر، کنترل کننده ویسکوزیته و عامل جریان استفاده کرد.
  • می تواند یک فیلم تشکیل دهد و در برابر روغن، موم، گریس و سایر حلال های آلی مقاوم است.
  • به راحتی در آب حل می شود.
  • برای استفاده در سیستم های بیولوژیکی و همچنین صنایع غذایی، دارویی و آرایشی بی خطر است.

این ویژگی ها و خواص این ماده را به انتخاب مناسبی برای استفاده در صنایع زیر تبدیل کرده است:

صنایع غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی، کاغذ سازی، کاشی و سرامیک، چسب، رزین و الکترود جوش

کاربرد کربوکسی متیل سلولز
کاربرد کربوکسی متیل سلولز

کاربرد کربوکسی متیل سلولز در صنایع بهداشتی

در کاربردهای بهداشتی، کربوکسی متیل سلولز با درجه خلوص بالا مورد نیاز است. این نوع CMC را می توان در صنایع دارویی و آرایشی برای مقاصد مختلف استفاده کرد.

در این صنایع می توان از این ماده به عنوان: عامل تعلیق، تثبیت کننده رنگ، محافظ پوست، عامل پخش کننده یکنواخت، لکه بر، ضخیم کننده، تثبیت کننده و روان کننده استفاده کرد.

کاربرد کربوکسی متیل سلولز هم چنین در موارد زیر نیز گسترده است:

در تولید خمیردندان (برای طعم و رنگ)، کرم دست، شامپو، کرم موبر و هم چنین قرص های دارویی (به دلیل خاصیت آبدوست و تورم) کاربرد دارد.

تفاوت این ماده در کاربرد های ذکر شده عمدتاً در درجه جانشینی، ویسکوزیته، اندازه ذرات و برخی پارامترهای دیگر است.

کاربرد کربوکسی متیل سلولز در صنعت

این محصول کاربردهای صنعتی مختلفی دارد. برای مصارف صنعتی به درجه خلوص بالای آن نیازی نیست (حداکثر خلوص برای این صنعت ها 90 درصد است). معمولاً با ویسکوزیته کم (زیر 1000 سانتی پویز) سنتز می شوند.

در بین صنایع مختلف صنایع نساجی، کاشی، کاغذسازی، شوینده، معدن، حفاری چاه نفت و رنگ بیشترین مصرف CMC صنعتی را دارند.

کاربرد کربوکسی متیل سلولز در صنایع غذایی

از آنجایی که صنایع غذایی به سرعت توسعه یافته است، کاربردهای سدیم کربوکسی متیل سلولز روند رو به رشدی دارد. بسیاری از کاربردها، نقش ها و عملکردهای اصلی سدیم کربوکسی متیل سلولز به شرح زیر است.

اثرات تثبیت کنندگی، ویسکوز کنندگی و امولسیون کنندگی

سدیم کربوکسی متیل سلولز خوراکی می تواند کاربرد تثبیت کننده و امولسیون کننده در نوشیدنی های حاوی چربی و پروتئین داشته باشد. برای این محصولات که تمایل به تفکیک فاز و تعلیق یا رسوب در هنگام نگهداری دارند.

  • برای شیر سویا
  • شیر کاکائو
  • شیر بادام زمینی
  • آب میوه
  • شیر نارگیل
  • شیر بادام

نحوه اثر:

برای رفع این مشکلات در کیفیت محصول می توان مقدار مناسبی سدیم کربوکسی متیل سلولز اضافه کرد. زیرا سدیم کربوکسی متیل سلولز در آب حل می شود تا به یک کلوئید پایدار شفاف تبدیل شود. ذرات پروتئین تحت محافظت فیلم کلوئیدی به ذرات با همان بار الکتریکی تبدیل می شوند و ذرات پروتئین را در حالت پایدار قرار می دهند. هم چنین دارای اثر امولسیون کنندگی خاصی است. کشش سطحی بین چربی و آب را به طور همزمان کاهش می دهد و چربی را به اندازه کافی امولسیون می کند.

بنابراین، سدیم کربوکسی متیل سلولز اغلب در صنایع غذایی کاربرد دارد و باعث می شود غذا طعم، غلظت و بافت یکنواختی داشته باشد.

اثر بر پروتئین

هنگامی که مقدار pH بیشتر یا کمتر از نقطه ایزوالکتریک پروتئین باشد، این ماده ساختار ترکیبی با پروتئین ایجاد می کند. این امر موجب بهبود پایداری امولسیون می شود. از طرف دیگر برای حفظ شکل و ساختار بستنی نیز مفید است. این تاثیرات باعث افزایش حلالیت پروتئین تا محدوده خاصی از pH افزایش می دهد.

هم چنین سدیم کربوکسی متیل سلولز با کنسانتره پروتئین آب پنیر مخلوط شده و جایگزین پروتئین تخم مرغ و پودر شیر بدون چربی می شود. در نتیجه برای تولید انواع کیک ها کاربرد خواهد داشت. پس از افزودن سدیم کربوکسی متیل سلولز، حجم کیک افزایش یافته و کیفیت آن بهبود می یابد.

سدیم کربوکسی متیل سلولز هم چنین جایگزین پروتئین تخم مرغ در محصولات دیگر مانند جایگزینی پروتئین تخم مرغ پودینگ، سس و سوپ می شود.

کاربرد امولسیون کنندگی کربوکسی متیل سلولز

کاربرد سدیم کربوکسی متیل سلولز خوراکی ایجاد امولسیون پایدار عالی است. از آن در تولید نوشیدنی های مایع استفاده می شود. می تواند پالپ، مواد جامد مختلف یا سایر مواد معلق در محصول را به صورت یکنواخت پراکنده نماید.هم چنین سبب ایجاد رنگ روشن ومطلوب شده و طعم آن را بهبود می بخشد.

اگر در ترکیب با سایر پکتین های خوراکی با نسبت معینی در نوشیدنی های خاص استفاده شود، تأثیر بهتری خواهد داشت. بنابراین به طور گسترده در تولید چای های میوه ای مانند شهد زالزالک، نوشیدنی های میوه ای مانند آب پرتقال و آب نارگیل و آب سبزیجات مانند آب کدو تنبل استفاده می شود.

خاصیت ژل سازی

تیکسوتروپیک سدیم کربوکسی متیل سلولز نقش مهمی در سیستم تشکیل ژل مواد ایفا می کند. از جمله در تولید ژله، پاناکوتا، مربا و سایر مواد غذایی.

کاربرد کربوکسی متیل سلولز
کاربرد کربوکسی متیل سلولز

کاربرد کربوکسی متیل سلولز در بهبود خواص فیزیکی غذا

اگر سدیم کربوکسی متیل سلولز به مربا و خامه اضافه شود، ویژگی له شدن مواد را بهبود می دهد. علاوه بر این، سدیم کربوکسی متیل سلولز می تواند برای نگهداری میوه ها، سبزیجات و تخم مرغ استفاده شود. محلول 2 تا 3 درصد سدیم کربوکسی متیل سلولز حاوی کربوکسی بنزوات را می توان در روکش کردن و خشک کردن میوه ها، سبزیجات و تخم مرغ بکار برد. این ترکیب باعث حفظ طعم، مقاومت در برابر کپک و اثرات نگهدارندگی می گردد.

این ماده پس از جذب آب خاصیت تورم قوی دارد اما هضم آن آسان نیست. بنابراین می توان از آن در تولید بیسکویت استفاده کرد و به عنوان غذای رژیمی بکار برد. دارای خاصیت تثبیت کنندگی است، بنابراین می توان از آن برای تثبیت کف در آبجو استفاده کرد.

هم چنین دارای ویسکوزیته، پایداری و حفظ خاصیت کلوئیدی و غیره است. لذا می توان از آن در تولید بستنی برای بهبود حفظ آب و بافت استفاده کرد. این خواص آن در ترکیب با غلیظ کننده هایی مانند آلژینات سدیم بهتر می باشد.

کربوکسی متیل سلولز چیست؟

کربوکسی متیل سلولز یک پلیمر آنیونی محلول در آب است که از سلولز ساخته می شود.

از کربوکسی متیل سلولز در چه جاهایی استفاده می شود؟

صنایع غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی، کاغذ سازی، کاشی و سرامیک، چسب، رزین و الکترود جوش

کربوکسی متیل سلولز در صنایع غذایی چه کاربردی دارد؟

دارای اثرات امولسیون کنندگی- تثبیت کنندگی- حجم دهندگی و…. در مواد غذایی است.

برای خرید کربوکسی متیل سلولز چکار کنم؟

برای خرید این محصول به دستگاه آی فودز مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
3 3 رای ها
امتیاز دهید
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
لاله

سلام ممنون از توضیحاتتون .اینکه نوشتید اگر سدیم کربوکسی متیل سلولز به مرباوخامه اضافه شود ویژگی له شدن مواد را بهبود میدهد منظور چیه ؟ مثلا در خامه چه اتفاقی میفته؟ لطفا بیشتر توضیح بدین

مهندس محمد مکابر

در مربا و خامه، سدیم کربوکسی متیل سلولز به عنوان یک ضخامت دهنده استفاده می شود. این ماده با افزایش ویسکوزیته محصول، باعث جلوگیری از له شدن مربا و جدا شدن آب از خامه می شود. از طریق تشکیل یک لایه محافظ در بین دانه های مربا و خامه، سدیم کربوکسی متیل سلولز مانع از تجمع آب در سطح آنها می شود و به این ترتیب باعث حفظ ساختار و پایداری محصول می شود.

همچنین، سدیم کربوکسی متیل سلولز می تواند به عنوان یک امولسیون گر نیز عمل کند. این به این معنی است که می تواند روغن و آب را به صورت یکپارچه در محصول مخلوط کند و جداشدگی آنها را به تعویق بیندازد. این ویژگی می تواند در جلوگیری از جدا شدن روغن در خامه و له شدن مربا موثر باشد.