صفحه اصلی > اخبار : 4 استارتاپ که شکلات را بدون کاکائو تولید می کنند
تولید شکلات بدون کاکائو
تولید شکلات بدون کاکائو

4 استارتاپ که شکلات را بدون کاکائو تولید می کنند

آنچه خواهید خواند:

با افزایش قیمت کاکائو و کمبود منابع، تولیدکنندگان صنایع غذایی به دنبال جایگزین هایی برای آن هستند؛ طبق گزارش های اخیر، برای این کار بیش از 110 میلیون دلار بودجه گرفته اند.

همان طور که می دانید، کمبود جهانی کاکائو باعث شده قیمت شکلات سر به فلک بکشد. سازمان بین المللی کاکائو اعلام کرد که تولید این محصول در دو کشور اصلی تولیدکننده آن یعنی ساحل عاج و غنا، کاهش یافته است. در سال گذشته، قیمت قراردادهای آتی خرید کاکائو از حدود 2600 دلار به ازای هر تن، به 11064 دلار رسید!

کن گلدمن، تحلیلگر جی پی مورگان، در گزارش تحقیقی گفته است: «ما شاهد تمایل مصرف کنندگان به مصرف محصولات دیگر مانند کلوچه یا میان وعده های شور بوده ایم. ما فکر می کنیم که شکلات در حال از دست دادن جایگاه خود است و مصرف کنندگان قطعاً به قیمت های بالاتر واکنش نشان می دهند.» بانک مرکزی پیش بینی می کند که قیمت های بالای کالاها در نهایت کاهش یابد؛ اما شرکت های غذایی در حال یافتن راه حل های بلندمدت هستند. جی پی مورگان اعلام کرده است که برخی از تولیدکنندگان در حال توسعه دستورالعمل هایی هستند که به کاکائو کمتری نیاز دارند. و کسب وکارهای پیشرو به دنبال حذف کامل کاکائو هستند، بدون این که از تولید محصولات شکلاتی دست بکشند!

این موضوع برای تولیدکنندگان صنعت غذا در ایران هم بسیار مهم است. همان طور که می دانید، قیمت دلار در کشور ما چندین برابر دیگر کشورهاست. از این رو، افزایش قیمت کاکائو می تواند سریع تر از دیگر کشورها، تولیدکنندگان داخلی ما را با مشکلاتی جدی مواجه کند.

تولید شکلات بدون کاکائو
تولید شکلات بدون کاکائو

براساس گزارش ها چند استارتاپ در حال پیشگام شدن در تولید شکلات بدون کاکائو هستند. به جای کشت یا برداشت دانه های کاکائو، این محصولات با مواد مصنوعی یا مواد آزمایشگاهی تولید می شوند. این گزارش به چهار شرکت اشاره کرده است که در ماه های اخیر جمعاً بیش از 110 میلیون دلار بودجه برای تحقیقاتشان دریافت کرده اند.

آشنایی با استارت آپ های تولید شکلات بدون کاکائو

شرکت Voyage Foods که در سال 2021 تأسیس شده است، به تازگی میزان دریافت سرمایه خود را افزایش داده است. این شرکت در ابتدا مبلغی حدود 52 میلیون دلار سرمایه دریافت کرده بود اما اکنون مجموع سرمایه گذاری در آن به 94 میلیون دلار رسیده است. این سرمایه دریافت شده عمدتاً از سرمایه گذاران قبلی به ریاست Level One Fund و Horizons Ventures بوده است.

طبق گزارش هایی که به دستمان رسیده، این شرکت تاکنون بیشترین سرمایه گذاران را جذب کرده است. علاوه بر چیپس ها و ویفرهای بدون کاکائو، شرکت Voyage Foods از فناوری های اختصاصی برای تولید اسپردینگ های بدون مغز و قهوه بدون دانه نیز استفاده می کند. این شرکت در اکتبر سال گذشته به توزیع ملی با والمارت دست یافت.

شرکت Planet A Foods مستقر در آلمان دومین رتبه در دریافت بیشترین سرمایه را در لیست با بیش از 43.3 میلیون دلار کسب کرده است. این شرکت که در سال 2021 تأسیس شده است، از تکنولوژی خود برای تخمیر مواد گیاهی برای تولید محصولاتی مانند ChoViva Concentrate و ChoViva  Butter استفاده می کند. این دو محصول به طور مشترک شکلات بدون کاکائو تولید می کنند؛ ChoViva Butter  به تنهایی می تواند جایگزین روغن پالم باشد.

سومین شرکت در این لیست California Cultured است که دفتر مرکزی آن در غرب ساکرامنتو قرار دارد و در سال 2020 تأسیس شده است. این شرکت برای تولید محصولات قهوه و شکلات پایدار خود 4 میلیون دلار سرمایه جذب کرده است. فرآیند تولید برای هر دو محصول مشابه است: استخراج سلول ها از انواع دانه های کاکائو و قهوه و سپس رشد آن ها در تانک های بزرگ که شبیه به زیستگاه های طبیعی آن ها هستند. هرچند این شرکت هنوز هیچ محصول تجاری در دسترس ندارد، اولین محصول آن پودر کاکائو خواهد بود.

امیدواریم با خواندن این مطلب، شما تولیدکنندگان و متخصصان صنایع غذایی کشورمان هم به فعالیت در این زمینه ترغیب شوید. همه می دانیم که کاکائو به اندازه طلا ارزشمند خواهد شد و به دنبال آن، محصولات جایگزین آن حرف اول را خواهند زد. تولید جایگزین های کاکائو، نه تنها افتخار علمی را به همراه دارد که سود خوبی را با خود دارد.

منبع

مقالات مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها